Dovolím se ne zcela souhlasit s Pavlem Horským. Osobně bývám oslovován právě kvůli pomoci s návrhem. S investorem projdeme jeho dům a různá řešení. Předkládám mu na základě svých zkušeností a jeho představ nějaké možnosti a návrhy. Něco zákazníka osloví a zapracujeme to do návrhu, něco zamítne. S tímto podkladem a informacemi pak navštíví projektanta, který mu zpracuje projektovou dokumentaci dle jeho požadavků. Jen málo investorů napadne co všechno by mohli, nebo měli požadovat, včetně různých příprav pro budoucí rozšíření požadavků. Namátkou třeba garážová stání, bazén, klimatizaci, napájení pro vrata a podobně.
Pavel Horský považuje tuto část za zbytečnou protože sám má za sebou bohatou praxi a je tedy "vše v jednom", což se o většině projektantů bohužel říci nedá. V tom vidím malý rozpor
Co se týká technického dozoru, i ten se docela rozjíždí. I na základě zdejších diskusí, bývám oslovován investory, kteří si chtějí být jisti s tím, jak to u nich provádí realizační firma. Často jsou jejich obavy bohužel oprávněné. Tedy nelze nic jiného než tento způsob dozoru doporučit.
Mimochodem i na mne byl pozván technický dozor investorem, protože mezi námi panovala neshoda ohledně "opravy" rozvaděčů. Investor i jeho dozor (místní RT ) požadovali abych stávající oceloplechové rozvaděče kompletně předělal a skryl to za opravu. Ustál jsem to a později své argumenty podložil i oficiální reakcí z MPSV
k tomuto jejich postupu.
Podobné články vnímám jako velmi dobrou osvětu. V této době mi přijde, že se v mnoha firmách nějak vytrácí něco jako profesní čest a hrdost na svoji práci. Jedinou mantrou je co nejvíce zákazníka ojebat a tak co nejvíc vydělat. Z pohledu zákazníka zase ušetřit za každou cenu a pak si stěžovat na to, že jsem za cenu Trabanta nedostal Mercedesa. Tedy například ušetřím za projekt a pak se divím že mi doma chybí tohle a tohle, nebo že vícepráce stály mnoho peněz a ve finále po mě stejně protivnej RT projekt vyžaduje.
A bude hůř. Když vidím jak jsou lidé hrdí třeba na to že pomocí úplatku prošli technickou kontrolou s autem, namísto toho aby si jej dali do pořádku. Nebo hrdost na to že "otravnej" RT byl nahrazen jiným, který stál méně peněz, nic neměřil a nic mu na jejich instalaci nevadilo. Svět jde pomalu ale jistě do kopru.