Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Opravy a servis, údržba, rekonstrukce
| | |-+  Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?  (Přečteno 7786 krát)
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #18 kdy: 28.11.2022, 13:55 »

Zcela obecně vzato, takovéhle zvuky mohou mít příčinu třeba i ve vůli licování sestavy řemenice- hřídel motoru, volné uložení pera v hřídeli  nebo obdobně  na druhém konci hřídele - v uložení lopatkového kola ventilátoru. Bez další analýzy a přístrojů vaříme z vody a všechno jsou to jen dohady.
Jinak k životnosti ložisek srovnání s autem není zrovna ten nejlepší příklad,  při provozu automobilu můžeme vycházet z průměrné provozní rychlosti 40km/h a potom během 250000km mjí ložiska auta naježděno cca 6250 provozních hodin. Životnost kuličkových ložisek se občas udává 10-40 000 provozních hodin v závislosti na provozních podmínkách, rozptyl hodnot může být v praxi i několikanásobe k udávané hodnoty.  To v praxi odpovídá skutečnosti, že u aut a nájezdem kolem 1/2 milionu km se nikdo výměně ložisek kol moc nediví.
Nepřetržitě pracující elektromotor 20000 motohodin natočí za 2a čtvrt roku.
Vazelíně, která je vytekla z ložiska bych se nedivil, nemohu posoudit jestli se jednalo o výrobní náplň ložiska a nebo náplň kterou tak dal někdo při výměně. K normálnímu provozu ložiska opravdu není potřeba moc maziva. Jedná se o ložisko zakrytovaní nebo otevřené?
Použití levných ložisek jen utvrzuje, že na nákladech se šetří vždy a všude, dimenzování konstrukčních prvků bývá tak optimalizované, že přináší efekt především výrobci a uživatel na ně dnes převážně doplácí. Ono je to jedno s druhým, vyšší účinost motoru  je umožněna lepšími materiály, vyšší teplotní odolností izolace, to s sebou nese vyšší pracovní teploty ložisek a dále třeba rozběhy pomocí frekvenčního měniče mohou vést vlivem uzavření proudové smyčky přes rotor motoru, ložiska a těleso statoru k elektrické erozi povrchu procovních ploch v ložiskách. Snaha o minimální materiálovou náročnost stroje a zvyšování jeho účinosti se na životnosti projeví často negativně. Na druhou stranu délka morální životnosti strojních celků dnes všeobecně spíš klesá, takže obměna zastaralého stroje vychází ekonomicky často dříve, než přijdou velké poruchy nebo potřeba generální opravy. Proto se mi nechce paušálně odsuzovat aniž bych znal podrobnosti.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hynek Havliš
*
Offline Offline



Automatizace


« Odpověď #19 kdy: 28.11.2022, 14:26 »

Nemůže to být způsobeno jevy, souvisejícími s teplotní roztažností? "Cinkají" všelijaké konstrukce, potrubí apod. při změně teplot a to kolikrát tak, že je člověk až překvapen.
Pokud by to tak bylo (a zvuk byl zesílený třeba plechovým krytem),  odpovědělo by to na otázku, proč nelze zdroj zvuku najít.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Richard Šimík
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #20 kdy: 28.11.2022, 14:55 »

Motor funguje jako generátor - je nafázovaný do rozvodné sítě ČEZ, aktulní dodávaný výkon je cca 15kW.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Richard Šimík
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 28.11.2022, 15:02 »

Jen pro zajímavost: Originál ložiska od Siemensu (ta turecká) byla polozakrytovan á - kovová krytka ze strany dovnitř motoru. Mezi víkem a ložiskem je mezera a v odlitku je vidět domazávací trubička, která vede právě do dutiny mezi ložiskem a víkem, tedy k otevřené straně ložiska . Je však zaslepena a dutina byla původně asi prázdná - na její stěně byla nalepena vystříkaná vazelína z ložiska a v ložisku žádná v podstatě nebyla...

Motor je nafázovaný bez měniče přímo k rozvodné síti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Deductio
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline


__09.02__ 31.01.2023


« Odpověď #22 kdy: 28.11.2022, 17:24 »

Je možné bezpečně sundat řemen (elektricky a mechanicky zajistit) a rukou zkusit zatahat za řemenice na generátoru a na turbíně, jestli nemají vůle a zkusit jimi točit?
Případně spustit samostatně turbínu a generátor jako motor?
Jestli to nejde bezpečně udělat, tak to nedělejte.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 28.11.2022, 17:53 »

Jen takový nástřel, tyto typy motorů s litou klecí mívají na nálitcích věnce rotoru
často namáčknutá závažíčka pro vyvážení rotoru, stáva se, že se uvolní a "cinkají"
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Richard Šimík
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 28.11.2022, 20:50 »

Jen takový nástřel, tyto typy motorů s litou klecí mívají na nálitcích věnce rotoru
často namáčknutá závažíčka pro vyvážení rotoru, stáva se, že se uvolní a "cinkají"

Díky za tip! Je nebezpečné je nechat dál cinkat - mohou se úplně uvolnit?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #25 kdy: 29.11.2022, 01:45 »

Osobně se domnívám, že skončila fáze sběru informací a nyní jste zjistil, že bez profesionálníh o vybavení a znalého profíka, budete jen riskovat poškození generátoru a tím i ztrátu peněz. To samé v případě že zabráníte jeho zničení, ale provedete dlouhou odstávku, aby jste z mnoha možných příčin, objevil tu správnou. Vlastně metodou pokus/omyl. V drtivé většině podobných případů je prostě levnější objednání specialisty, který problém rychle odhalí a ušetří vám mnoho času, starostí i peněz. Kolik by jste ušetřil času můžete i vidět dle datumu dotazu a rozsah který jste musel věnovat nejen této diskusi, ale i tomu motoru
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #26 kdy: 29.11.2022, 05:20 »

Pánové, překvapujeme mě, jak dovedete skvěle hodnotit ložiska bez řádného vybavení a měření. Pokud ložisko nezměříte přímo za provozu a zahřáté na provozní teplotu, tak vlastně nezjistíte vůbec nic. Ložisko se dostane na správné míry - vůle až v okamžiku provozu a dosáhnutí na provozní teplotu. I proto jsou ložiska označena i doplňkovým označením např. velikostí vůlí ap.

Pane kolego, uznávám vás jako velkého odborníka na elektromotory a vše co s nimi souvisí, ale musím vám oponovat. Od určitého stavu lze posoudit ložisko jako vadné i bez složité diagnostiky.

 Abychom se vrátili nohama na zem, tak jedna zkušenost s rádoby odbornou firmou prodávající (pouze!) ložiska. Personál netuší co znamená P36, neví jaký je rozdíl od C36 a tvrdí, že v takovém provedení ložisko od nich ještě nikdo nechtěl. Co dodat, snad jen to, že jsem tam byl jen jednou (už je to dost dlouho, tak se snad ve znalostech zlepšili).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #27 kdy: 29.11.2022, 05:50 »

Pro kolegu Třetího. Osobně jsem se setkal s případem, kdy jsme na větší motor nasadili ložiska SKF, samozřejmě při dodržení montážních postupů. Při zkouškách funkčnosti motoru na zkušebně jsem zjistitl, že jedno ložisko je vadné. Průběh zkoušení jsem samozřejmě nasnímal kalibrovaným přístrojem na vibrace a až bna základě protokolu o měření mi SKF uznalo reklamaci. Zkoušeli to uhrát že to je nějaká kopie ložiska, že se nedodržel postup a manipulace, ale měření jasně ukázalo na vadu ložiska. Ještě štěstí že byl měřící přístroj kalibrovaný. Takže tvrdit že ta či ona ložiska jsou špatná nebo dobrá dle mého názoru a zkušeností není správné. A co se týká použití zakrytých nebo polozakrytých či odkrytých ložisek je věc poměrně složitá. Záleží případ od případu. Jde o to kde je elektromotor nasazený, v jakých podmínkách, jaký má pracovní režim atd. To by měl spolehlivě definovat projektant. A u odkrytých ložisek by měl být i jasně definovám tzv. mazací plán který zohlednuje pracovní podmínky motoru.
   Je s podivem, že např. s autem jezdí uživatelé na diagnostiku minimálně každý druhý rok v rámci technické kontroly. A ani se nad tím nezastaví. Berou to jako samozřejmost. Ale pokud by měli pozvat specialistu technika na giagnostiku elektromotoru, tak to je problém, je to drahé apod. A jak je drahý např. týdenní výpadek motoru když jde do servisu? Týden stojí výroba nebo jeho část. Ale pokud by se prováděla diagnostika motoru opakovaně v určených časových intervalech, tak jde přesně určit, kdy je vhodné motor odstavit do servisu a odstávku naplánovat a spojit ji např. s další plánovanou údržbou.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Richard Šimík
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 29.11.2022, 11:26 »

Osobně se domnívám, že skončila fáze sběru informací a nyní jste zjistil, že bez profesionálníh o vybavení a znalého profíka, budete jen riskovat poškození generátoru a tím i ztrátu peněz. To samé v případě že zabráníte jeho zničení, ale provedete dlouhou odstávku, aby jste z mnoha možných příčin, objevil tu správnou. Vlastně metodou pokus/omyl. V drtivé většině podobných případů je prostě levnější objednání specialisty, který problém rychle odhalí a ušetří vám mnoho času, starostí i peněz. Kolik by jste ušetřil času můžete i vidět dle datumu dotazu a rozsah který jste musel věnovat nejen této diskusi, ale i tomu motoru

Máte pravdu, kromě jediného tipu (tedy závažíčka - větrák a řemenice to nejsou) je tu pouze doporučení, obrátit se na specializovano u firmu. To je u takto velkého motoru velice pravděpodobně neekonomické, jak jsem již zmiňoval... Osobně jsem předpokládal, že zde někdo znalý "vysype z rukávu" několik možností, čím by to mohlo být a ty poté ověřím... Tak alespoň děkuji za ty tři zmíněné výše.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #29 kdy: 30.11.2022, 06:57 »

Osobně jsem předpokládal, že zde někdo znalý "vysype z rukávu" několik možností, čím by to mohlo být a ty poté ověřím.

TO není motor cirkulárky  Mrknutí který toho snese dost a navíc jeho zátěž je taková, že je provozován až do doby kdy odejde. Pak se nechá zpravidla převinout, nebo se koupí nový, ale to sám dobře víte.
Nicméně radili vám zde opravdu fundovaní kolegové, kteří se v motorech skutečně vyznají. Například jsem měl možnost navštívit kolegu Kastnera v práci a ten mi se zápalem ukázal své pracoviště, kde se věnoval právě opravám motorů a jejich měření, kde identifikoval různé závady a kontroloval motory po opravě, za pomoci různých měřících přístrojů. Toto vidět v praxi bylo zajímavé a poučné a ukázalo mi to, že spousta se toho nedá bez moderní techniky vůbec objevit. Ale jak jsem psal, není to potřeba dělat na cirkulárce. Ale stále běžící, nebo jiné speciální technologie se bez podobné diagnostiky prostě neobejdou. NAvíc mi přijde povzdech nad tím že se to asi nevyplatí, jako sundavání si kalhot daleko před brodem. Zkuste prostě nějakou firmu oslovit a pak se uvidí jakou nabídnou cenu. Pak samozřejmě následuje ekonomická rozvaha, kdy si musíte spočítat jaké prostředky vydělá takový generátor a jak velké náklady na pravidelný i nečekaný servis jste ochotni akceptovat. Nebo jestli to nenecháte běžet až do "pádu" celého systému.  TO za vás nikdo jiný nerozhodne. Přeji pevnou ruku s výběrem a budeme rádi, pokud se zde dozvíme i jak to celé dopadlo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #30 kdy: 01.12.2022, 14:11 »

Osobně jsem předpokládal, že zde někdo znalý "vysype z rukávu" několik možností, čím by to mohlo být a ty poté ověřím... Tak alespoň  za ty tři zmíněné výše.

Poslechl bych to tím stetoskopem a kdybych z toho nebyl pořád moudrý, sundal bych řemen, připojil motor na síť a poslechl jen motor. A to by bylo asi až až, co bych pro lokalizaci problému musel udělat. Přesto i kdyby problém chtěl dál vzdorovat, tak bych věděl zas jak dál. Stetoskop je sice levná pomůcka ale když se zapojí mozkovna, může být i velice užitečná.

Vaše představa o vyřešení problému na dálku podle dost hrůzného záznamu rachotu mobilem? Tak to už je spíš práce pro mága s virgulí Smích.

Pár MVE jsem už objel ale soustrojí jelo bez nepěkných hluků. Na jedno soustrojí s nepěkným zvukem si ale vlastně vzpomínám, to ale mělo 120MW, bylo to na řece Jihlavě a byl z toho megaprůser  zle. Závada byla tenkrát zcela na naší straně a byla bohužel hodně blbá Smutek.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Aktuální slova (1)

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.059 sekund, 24 dotazů.