Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jakým předpisům podléhá použití 230V v autě?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jakým předpisům podléhá použití 230V v autě?  (Přečteno 3291 krát)
Jiri Rotter
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 21.10.2022, 10:07 »


Obracím se sem, protože nemůžu nikde najít jasné vyjádření, jak legální je využítí DC/AC měniče ve vozidle, jaké předpisy se vztahují na jeho 230V část a kdo je zodpovědný za případné škody. Ona to je možná víc právní otázka a otázka interpretace norem, než čistě technícký dotaz. O to víc je tam neznámých.

- Výkonné DC/AC měniče mají běžně vyvedené samostatně všechny tři vodiče (PE,N,L) nebo na těle přímo zásuvku pro třívodičový přívod, přičemž je naprosto zřejmé, že PE nemůže ani náhodou být spojené se zemí. Jak se k tomu stavět? Jsou  spotřebiče třídy ochrany 1 bezepčné s takovým měničem provozovat? Je vůbec u takto izolované soustavy dotyk živých částí nebezpečný, když zem není potenciálem a tedy není vůči čemu uzavřit obvod?
- Výrobce měniče uvádí využití, mimo jiné i pro karavany a lodě v manuálu, ale existuje nějaká norma, která by to definovala přesně? Krom tedy požadavku na EMC pro provoz vozidel na veřejných komunikacích. Jestli jako (třeba) úpravce aut na zakázku tohle mohu udělat při požadavku zákazníka? Chtěl bych tam mít 230V/1000W, jak to uděláte, je na vás.
- Navazuji na předchozí a to je odpovědnost za provoz. V případě, že se cokoli špatného stane, začne to například hořet, kdo bude zodpovědný? Provozovatel? Integrátor? Výrobce?

Je to složitá problematika a pokud je zde někdo, kdo by nám v tom mohl udělat jednou pro vždy jasno, rádi jeho služby oceníme.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 21.10.2022, 20:18 »

..
- Výkonné DC/AC měniče mají běžně vyvedené samostatně všechny tři vodiče (PE,N,L) nebo na těle přímo zásuvku pro třívodičový přívod, přičemž je naprosto zřejmé, že PE nemůže ani náhodou být spojené se zemí.
Naopak, PE musí byt spojeno s kostrou vozidla a pokud měnič nemá integrovaný proudový chránič, pak se musí doplnit atd.


Technicky se to zde už řešilo několikrát, zkuste se registrovat a pohledat v uzamčené části.
Je to poměrně dobře zpracovaná problematika včetně připojování externího přívodu energie. Takové řešení mají všichni hasiči, záchranky a podobná pohotovostní vozidla. Včetně automatické zásuvky, u které při nastartování motoru vypadne přívodka a vozidlo vyjede bez nebezpečí tažení utržené šňůry za sebou. U náklaďáků je tato přívodka kombinovaná pro elektriku i stlačený vzduch do brzd a pérování auta.

Normy a nařízení EU cílené přímo na tuto problematiku existují. Většinou v souvislosti s technologiemi a strojním zařízením nástaveb na užitková a nákladní vozidla a pro obytné automobily a maringotky. Pokud máte placený přístup k normám tak pomocí fulltextu najdete.
Někdy pomůže se podívat i na normy pro lodě, aby člověk pochopil principy jak se mění ostrovní lodní generátor na pobřežní on-grid a na nafázovaný spolupracující . Přes vodu a přístavní přípojku je to průhlednější než přes pneumatiky a garážovou zásuvku i když jde o stejné nebezpečí krokového a dotykového napětí a o stejné nebezpečí kolize dvou zdrojů a tak jde o stejné způsoby ochran a opatření.


Právně se zde relevantní informace asi nedobabráte. Spíš to budou zkušenosti obecného rázu směrující na zodpovědnosti a povinnosti provozovatele. U vozidel bude asi zahrnut i proces schvalování pro vozidla - homologace. Ne "vše" můžete do vozidla použít a ne vše jen "nějak" upevnit. Například homologovaných měničů, nebo skříní pro ně na prodej moc typů nebude a ceny nebudou malé. Tato problematika už je mimo rozsah tohoto fóra.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #2 kdy: 21.10.2022, 20:43 »

Mimochodem například propojování a nepropojování N a PE mají technicky dobře zpracované i s ukázkovými schematy například měniče Victron. Některé z nich se dají použít nejen pro soláry, ale i pro lodě a auta. Koukněte se na stránky Victronu, je to vše anglicky, ale schemata mají jako malovaná i pro neelektrikáře.

Ukázková schemata jsou i pro automobilní a lodní  vícezdrojové soustavy (spolupráce se seperátními akumulátory, propojení na palubní síť vozidla, spolupráce s motorgenerátor y (elektrocentrál ami),    spolupráce se solárními panely vozidla, spolupráce s přípojkou sítě apod.
 
Co se týče EMC pak laciné měniče s modifikovaným sinusem jsou na tom velmi špatně a použití zařízení mimo kovovou skříň vozidla je tragédie právně přes EMC neprůchozí. Ale cena sinusových měničů se dnes tolik neliší, aby si člověk neušetřil spoustu problémů jak s EMC, tak s výkonem a ničením spotřebičů, neboť ne všechny modifikovaný sinus přežijí.


Co se týče norem, pak ze staré diskuze od kolegy Kamila Nováka z roku 2010 přilepuji citaci. Určitě čerstvé informace o sanitách Kamil dopní.
Jestliže se cokoli dodatečně montuje do sanitních vozů, tak na ty se vztahuje ČSN EN 1789 a ta se ohledně el. instalací odkazuje na ČSN 33 2000-7-708, která byla před časem rozdělena na ČSN 33 2000-7-708 ed.2 (nyní již ed.3) a 33 2000-7-754 : Elektrické instalace v karavanech a obytných přívěsech.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jiri Rotter
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 24.10.2022, 12:44 »

Co se týká EMC, tam to budeme řešit přímo zkouškou dané varianty, už jsme to dělali dříve. Toho se bojím nejméně, starosti mi dělá to využití 230V v podstatě v ostrovním režimu, bez napojení na síť.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.032 sekund, 23 dotazů.