Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Proč se mi rozchází výpočet s měřením spotřeby při ohřevu vody?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Proč se mi rozchází výpočet s měřením spotřeby při ohřevu vody?  (Přečteno 1484 krát)
Robert Dolejší
« kdy: 28.04.2022, 15:17 »


Rozchází se mi výpočet s měřením, a to dost výrazně, nevím kde dělám chybu. Vysvětlím: ohřívám litr vody v rychlovarné konvici ...

K ohřátí 1L vody o 1 stupeň je potřeba dodat cca 4180J. Vodu o počáteční teplotě 24°C přivedu k varu za 182s. To odpovídá výkonu konvice cca 1746W.

Jinými slovy abych ohřál vodu o 76°C, musím dodat 76 x 4180J = 317680J.
Protože celkových 317680J dodám za 182s, pak každou sekundu musím dodat 1745J, tedy 1745W (?).

Na konvici je údaj výkonu 2000-2400W, takže výpočet plus mínus sedí.

Když však do okruhu zapojím lidlovský měřák spotřeby, který u běžných spotřebičů měří očekávatelné hodnoty s přijatelnou odchylkou (na žárovkách například),   ukazuje s rychlovarkou během vaření příkon jen cca 800W (cca 3.5A),   což je hodnota absolutně mimo a neodpovídá ani zdaleka vypočteným 1745W.

Tak mě to vyvedlo z rovnováhy, že nemůžu najít rozumné vysvětlení, kde jsem něco přehlédl?

A doplňující otázka. Řekněme, že jde o chybu měření, nebo ještě hůře o vadného operatéra Úsměv ale co tedy naměří oficiální měřák spotřeby, resp. co mi bude účtovat dodavatel energie?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 28.04.2022, 16:28 »

Máte možnost s tím měřákem změřit podobně výkonný spotřebič jako je ta rychlovarná konvice? Např. troubu (samozřejmě při náběhu)? Nebo už jste to udělal? S jakým výsledkem?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 28.04.2022, 18:14 »

Třeba vám napoví toto.
Udělal jsem stejný pokus. Odměřený 1 l vodovodní vody, počáteční teplota 23 ºC, doba ohřevu do varu 165 s. Teplota varu 99 ºC. 4185x76/165=1,928 kW.
Na konvici se píše 1850-2200 W.
Naměřeno 233 V, 8,3 A tj. 1,934 kW.
Váš měřák evidentně kecá.

Na dotaz, co naúčtuje dodavatel energie, je jednoduchá odpověď. To, co naměří jeho měřák.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 28.04.2022, 23:02 »

Když však do okruhu zapojím lidlovský měřák spotřeby,  

Obavam se, ze tohle bude vysvetleni...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 28.04.2022, 23:26 »

Ten lidlovsky merac je na aky max prud podla navodu ? Mam totiz podla tych spravnych merani malych spotrebicov dojem, ako vacsi prud (povedzme 5A a viac) sposobi na bocniku taky ubytok napatia, az to po naslednom spracovani operacnym zosilnovacom saturuje jeho vystup.  Este tam cinsky sudruh moze mat bocnik, ktory ohrevom velkym prudom tak zmeni svoj odpor, ze vysledok je zly.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Yossarian
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 29.04.2022, 07:47 »


Přesně tak. Lidový měřák.
Někdy jsem překvapen, co někoho napadá. Propadat všemu, co je na krabičkách napsáno a o čem píšou noviny. Lídl je obchod pro určitou sociální skupinu. Specializované obchody s měřicí technikou jsou zaměřeny na zcela jinou cenovou skupinu. Nedělat mezi těmato dvěma obchody rozdíl, je šílenství. V mnohých případech se lidé dožadují po přesnosti indikátoru aby ověřil výsledky ověřující laboratoře. Je tomu asi deset roků, co soused o ulici dále, si měřil spotřebu v bytě podobným levným přístrojem a rozdíl mezi jeho naměřenými výsledky a cejchovaným elektroměrem byl důvodem proč ho nechal u energetiky ověřit. Vše dopadlo dobře. Byl po zásluze potrestán.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radim Strycharski
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 29.04.2022, 11:50 »

Spíš než lidlovský měřák na mě působí nedůvěryhodně tazatel. Neví, co měří a jak veličiny nazývat. Nejdřív ho zajímá elektrická práce a náhle má z toho výkon. Jestli má k dispozici nějaký měřák spotřeby, tak spotřeba není výkon, ale práce a mělo by to být něco kolem 88 Wh.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 29.04.2022, 14:05 »

Spíš než lidlovský měřák na mě působí nedůvěryhodně tazatel. Neví, co měří a jak veličiny nazývat. Nejdřív ho zajímá elektrická práce a náhle má z toho výkon. Jestli má k dispozici nějaký měřák spotřeby, tak spotřeba není výkon, ale práce a mělo by to být něco kolem 88 Wh.

Ale no tak. Autor nejen že ví co měří a jak veličiny nazývat a jaký mají vztah, ale i ví, jak měřením neelektrických veličin ověřit štítkové údaje konvice. Spíše mě překvapuje, že vy nevíte, že tyto měřáky měří i jiné veličiny, než spotřebu. V kontextu mnoha jiných otázek je tato světlou výjimkou a autor by si zasloužil uznání a ne napadání.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radim Strycharski
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 29.04.2022, 14:53 »

Ale no tak. 
Uznávám, že vy jste se dotazem nenechal zmást a já ano. Tazatel se ptá na spotřebu a přitom ve skutečnosti ověřuje výkon. Ten spočítal dobře. Ten měřák pak samozřejmě naměří (spočítá) blbě obojí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Skotnica
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 29.04.2022, 15:51 »

Aspoň má jistou že vadný je měřák, ale hodinky má v pořádku Smích . Asi tak, neznám v okolí nikoho (ani elektrikáře) který ví že 1J = 1Ws.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 29.04.2022, 16:30 »

Já si to musel najít. Docela mě to překvapilo, čekal jsem tam nějaký zvrhlý koeficient na aspoň pět platných číslic.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #11 kdy: 29.04.2022, 18:03 »

Vaše úvaha vychází z toho, že máte v konvici jeden kilogram vody. Platí?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Zdenek Skotnica
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 29.04.2022, 18:47 »

Nebo třeba litr Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 29.04.2022, 18:55 »

Ještě můžeme zapojit úvahu o nadmořské výšce v které se vaří.....
Pro obyčejné laiky bude postačující výsledek, že na litr vody do varu potřebuji zhruba 6 kilowatminut.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 29.04.2022, 18:56 »

Vaše úvaha vychází z toho, že máte v konvici jeden kilogram vody. Platí?
To pro orientační výpočet lze akceptovat.
V tom mém pokusu se ty dvě hodnoty výkonu tak pěkně sešly spíš náhodou. Nezmínil jsem při tom zdroje chyb a odchylek:
- použil jsem 1 l vodovodní vody, a ne 1 kg destilované vody
- pro regulérní měření by bylo třeba vodu intenzivně míchat (a energii vloženou do toho míchání zahrnout do bilance)
- okamžik varu jsem stanovil odhadem, nejedná se o nějaký prudký okamžitý zlom
- nějaké teplo uteklo stěnami, a také odpařením nějaké té vody
- měrné teplo vody není v celém rozsahu teplot konstantní
- měřáky (voltmetr, ampérmetr, teploměr, stopky) mají nějakou přesnost měření
- měřil jsem napětí i proud ne-RMS měřáky, což vzhledem k deformaci sinusovky v síti také vneslo nějakou chybu.

P.S. Pro Milana: zrovna toto jsem učinil :-)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Robert Dolejší
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 05.05.2022, 09:23 »

Ok, i když se někdy vyjadřuji jak tatar, otázka byla pochopena a zodpovězena, ,  přesně o to mi šlo.
Jak výpočet, tak měření je samozřejmě hrubě orientační, nicméně jsem počítal s tím, že v tom obrovském rozdílu vypočítaných vs. naměřených hodnot hrají drobné nepřesnosti a odchylky zanedbatelnou roli, takže jsem neřešil nadmořskou výšku ani salinitu apod. Úsměv
Šlo mi spíše o to, aby mě někdo upozornil, že mi někde něco uniklo, např. přepočet jednotek aj. Pamatujete si ze školy, co udělá na začátku výpočtu rovnice jedno chybně vyhodnocené znaménko... zbytek výpočtu i postup je správně, ale výsledek je za pět.
Zde tedy soudím, že ve výpočtu jsem vážnou chybu neudělal. Nezbývá, než nevěřit vlastním očím při odečítání údajů z displeje mého měřáku.

Nemám příliš možností měřit více spotřebičů, ale ze zvědavosti se někdy pokusím zjistit "bod zlomu" toho měřáku, tedy přibližné hodnoty, kdy měří ještě relativně uspokojivě a kdy již nikoliv, případně porovnám s jinými měřáky. Zvědavost se holt finančně nevyplácí.
Pro doplnění, jde o Saphir EKM 30, kde je na štítku uvedený spínací výkon 16A/3680W. Ehm, a tím jsem si možná odpověděl. Skutečně to nemusí ani zdaleka znamenat, že měří "přijatelně" v celém rozsahu spínacího výkonu.
Což mě sice přivádí k myšlence zapojit vlastní bočník a zkusit si změřit úbytek napětí, ale na to si jednak při takovém napětí netroufnu a druhak bych musel nastudovat, co bych vlastně v obvodu střídavého proudu měřil. Navíc tipuju, že bych naměřil podobně chybné hodnoty, jako ten měřák, viz zdejší příspěvek Petera Munky výše (to mi nedošlo a tam asi bude zakopaný pes).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jaké podnikáni spotřebovává mnoho elektřiny?
 Je spotřeba 4.500kWh za 4 měsíce v rodinném domě v pořádku?
 Spotřeba elektrické energie spotřebiči ponechanými v „pohotovostním stavu“ (stand-by)
 Jak změřit spotřebu nebo proud na 22kV?
 ENIKA představuje NAVITAS
 Koľko vlastne berie úsporná žiarovka?
 Mohu bazén s pískovou filtrací napájet solárními články?
 Je z pohledu úspor výhodnější bojler na poloviční nebo plný výkon?
 Nový energetický štítek dle Evropské směrnice o ekodesignu
 Jak dlouho vydrží zapnutý mobil připojený na autobaterii?
 Špecifikuje nejaká norma výpočet predpokladanej ročnej spotreby RD?
 Chcete se stát partnery projektu Energomonitor?
 ENIKA: Novela upravuje nakládání s energiemi ve firmách, problematiku řeší systém NAVISYS
 ENIKA: Navisys měření a monitoring energií
 Jak spočítat spotřebu průmyslové sítě?
 Jaká je spotřeba zdroje pro LED osvětlení pokud používám pouze 50% zátěže?
 Kterými funkcemi může systémová instalace proti klasice ušetřit energii?
 Mohu na spotřebě nějak ušetřit zakoupením nových přímotopů?
 Jak řešit měření spotřeby u bytového domu s elektrickým topením?
 Je možnost měřit spotřebu 3f elektrokotle a 1f boljeru společně?
 Je dobrý nápad vypnout na dovolenou přívod elektriky bytu?
 Jaká je spotřeba nouzového osvětlení Fulgur Gamma 325LP?
 ENERGY BOX monitoruje spotřebu výrobního provozu. Půjčte si jej!
 Máte praktické zkušenosti s mikrosítí (Microgrid)?
 Je možné zvýšení spotřeby EE při závadě na přívodu k odběrnému místu?
 Jaka je spotreba jedne plotenky sklokeramicke varne desky?
 Jaké máte zkušenosti s výdrží baterií u přístrojů Metrel?
 Jak zkontrolovat odběr spotřebičů v nízké sazbě?
 Jakým systémem řídit dynamický tarif energetiky?
 Bude úspora elektřiny když vypnu elektromotor na cca 2 minuty?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.051 sekund, 22 dotazů.