Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak vysvětlit údaj 690V na štítku motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak vysvětlit údaj 690V na štítku motoru?  (Přečteno 6754 krát)
Milan Hudec
*
Offline Offline



« kdy: 19.02.2022, 06:28 »

Zřejmě na to jdu moc odborně a známý ne a ne se chytnout, nemáte někdo nějakou pomůcku?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdeněk Mazač
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 19.02.2022, 18:29 »

Průmyslová síť IT
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 19.02.2022, 18:30 »

Šel bych na to podobně jako když bylo sdružené napětí 380V bylo na motorech napětí do Y 660V.
660/1,732 t.j. 381V t.j. napětí pro motor do D.
690/1,732=398,37V t.j. napětí pro motor do D při sdruženém napětí 400V
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 19.02.2022, 18:38 »

S jistým odborným hříchem se mu snažím vysvětlit, že oněch 690V je provozní napětí na dvou vinutích v serii při provozu Y.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 19.02.2022, 18:46 »

Průmyslová síť IT
Pane kolego, nerozumím, to by pak musela být hodnota na štítku při Y 690xodmocnina ze 3.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdeněk Mazač
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 19.02.2022, 18:47 »

a není motor připojen např. k trafu?

Štítkové údaje transformátoru

Výrobce   ČKD Elektotechnika, a.s.    
Příkon   1000/500/500 kVA   Zapojení   Yy0d1      3 f
1000 kVA   6000 V   96,2A   Kmitočet   50 Hz   Chlazení   AN
500 kVA   690 V   418,4A   Uk %   6,1   hmotnost   3850 kg
500 kVA   690 V   418,4A   Izol.   F      
Přepínač   V   Rok výroby   1997   ČSN 35 1170
1-2,3-4
1-4,3-4
1-3,2-4   6 300
6 000
5 700   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 19.02.2022, 18:49 »

Při napětí sítě 690V by ten motor  v "Y" měl stejný výkon jako při 400V do "D".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 19.02.2022, 19:00 »

Je to běžný motorek pro cirkulu 7,5 kW, 400/690.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdeněk Mazač
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 19.02.2022, 19:47 »

K IT sítí o napětí 690V jsem připojoval např. motor a jmenovitém výkonu 1,65MW, který byl řízen FM, motor točí oběhovým čerpadlem teplovodu
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #9 kdy: 20.02.2022, 02:24 »

Kolega Janeček to popsal nejlíp, sítí IT 690V sdružených bych to nekomplikoval, ač se v průmyslu používá.

Jako první je důležité vědět, že štítkové napětí třífázových asynchronních motorů se uvádí jako sdružené napájecí napětí.

V Evropě je typicky do 3kW motorů zvykem je vinout 400/230V Y/D 50Hz (každá cívka na 230V/50Hz, a připojení na síť 400/230V je možné pouze do hvězdy,  neboť do trojúhelníka by se motor spálil.

Nad 3kW je typicky zvykem motor vinout 690/400V Y/D 50Hz ( každá cívka na 400V / 50Hz a připojení na síť 400/230V do trojúhelníka - tehdy dává plný výkon.
Při napojení motoru na tuto síť do hvězdy má motor třetinový proud a třetinový výkon a toto krátkodobě provedené zapojení slouží pouze pro měkký rozběh motoru Y-D tj. hvězda-trojúhelník).


Je-li potřeba názorné pomůcky, pak v prvním případě motoru do 400/230V by šlo si místo tří cívek motoru představit 3 žárovky na 230V připojené na trojfázových 400V. Budou-li zapojeny do hvězdy, budou svítit jako normálně. Přepojením do trojúhelníka se spálí.
A v druhém případě si představte, že máte žárovky na 400V. Ty můžete zapojit rovnou mezi dvě fáze (tedy do D) a budou svítit normálně. Když se zapojí do hvězdy, budou žhnout "na třetinu". (Názorně to jde předvést  když místo neexistující 400V žárovky ji nahradíte  dvěma shodnými 230V žárovkami v série a experiment provedete 6 shodnými žárovkami a přepínačem Y-D).


Poznámka:
nejsou jen motory vinuté hvězda/trojúhelník. Jsou i motory jen na jedno napětí, třeba dvojrychlostní motory, které mají separátní vinutí a je u nich uvedeno napájecí napětí 400/400V 50Hz - jak je vidět opět je uvedeno sdružené napětí, to znamená motor je pro nižší i pro vyšší otáčky připojitelný na síť 400/230V. A nemusí nás zajímat jak jsou vevnitř v motoru vinutí zapojena, zda do D nebo do Y s nevyvedeným uzlem. Prostě se musí napojit na 3 fáze sítě 400/230V


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 20.02.2022, 06:55 »

Vysvětlování bych začal od začátku.

Každý třífázový motor má tři vinutí, která mají šest vývodů a u běžných motorů jsou vyvedeny všechny na šestikontaktní svorkovnici. To je umožňuje zapojit do Y nebo D.

 Provozní napětí je dáno počtem navinutých závitů (nemůžeme měnit, je dáno výrobou) a zapojením motoru (můžeme měnit zapojením ve svorkovnici). Podle údajů na štítku se dozvíme, na jaká napětí lze motor používat. Vždy platí, že nižší napětí je pro provoz v zapojení D a vyšší napětí lze připojit v zapojení Y. Napětí sítě uvažujeme vždy podle napětí sdruženého, čili toho, které je vyšší. Proto pro naši síť 230/400V jsou vhodné motory označené 230/400V zapojené do Y a motory označené 400/690V zapojené do D.

Běžné kombinace napětí jsou:    127/220
                                               220/380
                                               230/400
                                               240/415
                                               380/660
                                               400/690

Pro všechny tyto dvojice napětí platí převodní koeficient 1,73 (druhá odmocnina ze 3).
Jako speciální variantu zapojení bych uvedl přepínání Y/D, kdy zapojením přes tento přepínač umožňujeme snazší rozběh motoru (z hlediska proudových rázů) a používá se pro větší výkony motorů . Pro naše síťové napětí 230/400 je pro toto zapojení vhodný motor navinutý na 400/690V nebo starší provedení 380/660V.

Výklad bych dopnil jednoduchým náčrtkem zapojení vinutí do Y a D a postavením propojek na standardní svorkovnici.
Provedení motorů vícerychlostní ch a vícenapěťových bych neřešil.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 22.02.2022, 12:06 »

Pane kolego, nerozumím, to by pak musela být hodnota na štítku při Y 690xodmocnina ze 3.
Proč ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 22.02.2022, 12:18 »

Proč ?

690 by bylo namísto 400.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?
 Může se elektrický mlýn točit nadzvukovou rychlostí?
 Jak definovat asynchronní stroj?
 Setkáváte se s motory ATAS často?
 Jak vysvětlit princip seriového stroje?
 Kdo to byl "náš slovanský vědátor v Americe dlící ... rodem Charvát"?
 Jak se kdysi u stroje zkoušel kollektor?
 Proč se u ručního nářadí nepoužívá brushless?
 Co víš o synchronním motoru?
 Aký výrobca elektromotorov (IE1/IE2, 7.5kW) má dobrý pomer cena/kvalita?
 Jak může změna směru proudu ovlivnit směr chodu stejnosměrného motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.053 sekund, 23 dotazů.