Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D?  (Přečteno 4681 krát)
Jan Poles
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 03.01.2022, 17:31 »

Jako dědictví jsem získal motor neznámé značky. Na štítku je motor označen jako
DD/D, 220/380 V, 21.5/12.5 A. Docela by mě zajímalo, vnitřní zapojení motoru. Myslel jsem, že se jedná o Dahladerovo zapojení, ale tento konkrétní typ nikde nemůžu dohledat.
Jde mi o to zjistit co je to za motor, případně jaké je jeho charakteristic ké použití. Nebo jestli je dobrý jen do sběrných surovin. Podle posledních informací jej zesnulý normálně používal u cirkulárky. Nicméně ta, už je jinde a s ní i kabeláž a zapojení.


* Motor.jpg (291.56 KB, 750x1000 - prohlédnuto 310 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 04.01.2022, 00:10 »

V literatuře je zapojení popisováno jako Double Delta.
Zapojení se používá v USA na síti 120/200V jako náš ekvivalent rozběhu Y-D

váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série, tj. v příloze uvedené zapojení START používané v USA pro rozběh motoru.

V tomto zapojení bude na naší síti motor startován i provozován s přímým rozběhem.
Ale rozběhový proud tohoto 6kW motoru při přímém rozběhu připojením na síť natvrdo bude na běžnou domácí instalaci velmi veliký (cca 60A)  a jiný laciný rozběh bez elektroniky možný není.

Vzhledem k vyfocenému vnějšímu stavu motoru je jeho využití bez generálky diskutabilní, kdoví jak je na tom vinutí s izolací a ložiska se stavem. Po otevření svorkovnice bývá někdy hned jasno, jak je motor na tom, zejména když z pod víčka vyteče rezavá voda, nebo je v ní bahno z mokrých pilin.

Nový 7kW motor s možností rozběhu Y-D stojí cca 9000Kč.



* diagram-double-delta-series-motor-600w-1634625523.jpg (48.2 KB, 536x620 - prohlédnuto 277 krát.)

* Double delta.jpg (14.57 KB, 489x328 - prohlédnuto 201 krát.)

* Double delta rozběh.jpg (67.56 KB, 1152x818 - prohlédnuto 236 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #2 kdy: 04.01.2022, 07:44 »

váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série

Nemají to na štítku označené obráceně?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jan Poles
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 04.01.2022, 08:54 »

nenapadlo mě hledat zapojení v angličtině jako "Double Delta"


V tomto zapojení bude na naší síti motor startován i provozován s přímým rozběhem.
Ale rozběhový proud tohoto 6kW motoru při přímém rozběhu připojením na síť natvrdo bude na běžnou domácí instalaci velmi veliký (cca 60A)  a jiný laciný rozběh bez elektroniky možný není.

pokud vím žádná elektronika (soft start apod.) k motoru nebyla. Prý pouze vačkový přepínač Y/D. A právě proto mi nebylo vůbec jasné zapojení motoru. Domovní rozvody taky nejsou nic extra, hlavní jistič je klasika 25A B

váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série,

Tady bych si dovolil rozporovat Vámi zaslaný obrázek. Řekl bych, že v síti 400/230V je možné provozovat tento motor v režimu D podle obrázku níže.
To by mi asi i odpovídalo označení DD - 220V - cívky paralelně, D - 380V cívky sériově





* Motor wiring.jpg (52.68 KB, 699x445 - prohlédnuto 245 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 04.01.2022, 12:28 »


 Řekl bych, že v síti 400/230V je možné provozovat tento motor v režimu D podle obrázku níže.
 380V cívky sériově


To je pravda, překážkou bude ovšem velký proudový náraz v okamžiku zapnutí, který bude hlavním problémem. Na běžné jističe B 25A tento motor přímo nerozeběhnete.

Nevím, jak má váš motor provedenou svorkovnici, ale pokud budu vycházet ze schematu dodaného kol. Kurkou a v něm barevně znázorněných svorkovnic, tak lze celkem snadno použít dolní verzi schema zapojení s cívkami zapojenými do serie. Motor lze zapojit tak, že ho bude možné rozbíhat na 400V v režimu Y/D.

Pokud si rozdělíme svorkovnici pomyslně na horních a dolních šest svorek, tak je jednoznačné, že spodních šest svorek zůstane zapojených tak, jak je naznačeno, ty nebude třeba přepojovat. To jsou  spojené středy seriově zapojených vinutí.

V horní části svorkovnice máme vývody, které je třeba zapojit na síť. Pokud odstraníme propojky, které jsou z našeho pohledu zapojené netradičně (přeházené vývody proti standardnímu zapojení u nás používaných motorů D/Y 400/690V),  tak máme šest vývodů vinutí jako u obyčejného motoru. Pokud zapojíme k této části svorkovnice správně přepínač Y/D, tak bude možno motor spouštět bez problémů přepínáním Y/D a mělo by to umožnit i jistění B25A. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 04.01.2022, 21:44 »

Zajímavé téma. Kolega Kurka to myslel dobře, ale přehodil název.
Kolega Václav Třetí to vyřešil jako děda Drchlík v Návštěvnících.  Úsměv
Potvrdilo se, že složité věci jsou mnohdy velmi jednoduché.
Bravo.
"Výsledkem expedice je přivezení značného množství exponátů a také dědy Drchlíka, který zjistí, že CML byl instalován nakřivo a poskytoval nesprávné výpočty, tudíž srážka s kometou ve skutečnosti nehrozí. "  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 05.01.2022, 08:09 »

Pokud si rozdělíme svorkovnici pomyslně na horních a dolních šest svorek, tak je jednoznačné, že spodních šest svorek zůstane zapojených tak, jak je naznačeno, ty nebude třeba přepojovat. To jsou  spojené středy seriově zapojených vinutí.
Také souhlasím s tím, že pokud budou na svorkovnici vyvedeny všecky konce vinutí, tak  musí být možné zapojit motor  do sériové Y (byť nedokumentovan é na štítku) na napětí 660V.  Pro účel rozběhu to bude ale naprosto dostatečné. Zatím se opíráme o obecné schema co poslal pan Kurka, pomohla by ovšem fotka skutečného provedení svorkovnice, někteří výrobci mívali na krytu svorkovnice schema (vlepený papír se asi nedochoval ale starší kusy to mohou mít jako nálitek na víku nebo hliníkový štítek).
Z toho pak lze odvodit jak motor zapojit. Vycházel bych z předpokladu, že původní zapojení v cirkulárce používalo stejný princip pro rozběh takže s propojkama ve svokrovnici nebude třeba manipulovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 05.01.2022, 18:34 »

Zmatek v popisu D a DD ( ∆ a ∆∆),       který jsem způsobil, vnikl tak, že jsem se podíval zběžně na obrázek ze Shutterstock, kde je popis v obrázku chybně prohozen  ∆∆ a  ∆.
To vyplývá i z logiky věci, když se na obrázky zapojení podíváte a i z logiky údajů na štítku motoru. Správně tedy je jak poukazujete: DD - double delta je pro menší napětí sítě D- single delta je pro vyšší napětí sítě. Díky za opravu.

Co se týče přepojení cívek do nedokumentovan ého Y, pak nejsem tak zběhlý v motorařině, abych dokázal poradit, které konce cívek se dají propojit do uzlu, abych cívky špatně netrápil vysokým napětím proti kostře.
Co dát do uzlu se asi ani po otevření svorkovnice nedá zjistit - který původní kabel šel na část přepínače pro uzel. Jestli má svorkovnice po úpravě motoru pro Y-D jen 6 svorníků (a bude to jako na klasickém Y-D motoru) - pak spoje mezi sériovými cívkami musí být pod svorkovnicí. Jestli zde bude původní svorkovnice motoru s 9 nebo 12 svorníky, pak jestli bude mít 9 svorníků bude přepojení složitější a jestli bude mít 12 svorníků, bude každá cívka zvlášť.
Fotka svorkovnice i se zbytky původních vodičů řekne těm zkušenějším, než jsem já, asi více.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 05.01.2022, 19:11 »

Zde je schéma opraveno


* diagram-double-delta-series-motor.jpg (45.22 KB, 536x620 - prohlédnuto 142 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 06.01.2022, 08:22 »

Co se týče přepojení cívek do nedokumentovan ého Y, pak nejsem tak zběhlý v motorařině, abych dokázal poradit, které konce cívek se dají propojit do uzlu, abych cívky špatně netrápil vysokým napětím proti kostře.
Co dát do uzlu se asi ani po otevření svorkovnice nedá zjistit - který původní kabel šel na část přepínače pro uzel. Jestli má svorkovnice po úpravě motoru pro Y-D jen 6 svorníků (a bude to jako na klasickém Y-D motoru) - pak spoje mezi sériovými cívkami musí být pod svorkovnicí. Jestli zde bude původní svorkovnice motoru s 9 nebo 12 svorníky, pak jestli bude mít 9 svorníků bude přepojení složitější a jestli bude mít 12 svorníků, bude každá cívka zvlášť.
Fotka svorkovnice i se zbytky původních vodičů řekne těm zkušenějším, než jsem já, asi více.
Bez fotky svorkovnice  a případného proměření cívek (zjištění orientace vinutí) děláme účet bez hostinského.  Co se týče provedení vinutí s ohledem na izolační pevnost tak  namáhání izolace proti kostře bych se neobával a mezi jednotlivými civkami bývalo dříve železným pravidlem provádět při vsypávání cívek do drážek průběžně bandáž čel vinutí a případně ještě vložení izolačního papíru. Dnes někteří výrobci spoléhají jen na izolační vlastnosti vodiče vinutí (obzvlášt u jednoúčelových asynchronních motorů ve spotřebičích pro hobby použití) a projeví se to životnosti motoru.
Kdybych chtěl být perfekcionista, domluvil bych prohlídku motoru u někoho kdo převíjí motory a konzultoval bych zapojení s ním,  následně bych nechal otestovat stav izolace, preventivně vyměnit ložiska a nechal obnovit izolaci vakuovou impregnací. Nebál bych se pak říct, že takový motor vás klidně přežije. (Pokud se k němu budete slušně chovat)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Nařizuje některá ČSN vypínat ovládací fázi u motoru dalším servisním vypínačem?
 Jak zapojit asynchronní motor 37kw?
 Lze zapojit velký motor místo jedním kabelem o průřezu 50mm2 dvěma kabely 35mm?
 Jak spravne jistit asynchronni motory?
 Vysvetlite mi prosim princip zapojeni 3f motoru?
 Jak zapojit řetězový kladkostroj R1-B z Val. Meziříčí?
 Co se vám líbí na knize Schémata a zapojení (2.díl)?
 Jak rozběhnout asynchroní generátor s benzínovým motorem?
 Jak spinat motor 100kW s cerpadlem pro hydrauliku?
 Jaké je zapojení regulace bezkartáčových alternátorů 12kVA 9,6kW ČKD Slavia?
 Jak odrušit stejnosměrný proud ze sitě do generátoru?
 Lze připojit dva elektromotory ke kelly controller KDS 48100E?
 Mohu změnit napájecí napětí napětí elektromotoru zvýšit o 100%?
 Je bezpečné spouštět cirkulárku motorovým spouštěčem?
 Jaký bude směr otáčení asynchronního motoru při zapojení do trojúhelníku?
 Jak eliminovat hydraulické rázy čerpadla?
 Jak zapojit dvouotáčkový elektromotor Y/YY 400V?
 Jak otočit sled otáček na starém motoru ještě 120/220V?
 Proč se elektromotor přehřívá?
 Jaká je logika sledu fází při zapojení motoru?
 Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
 Jak zapojit stykače přepínání při Dahlander zapojení motoru D/YY?
 Jak se synchronizují elektromotory autozvedáků?
 Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
 Jaké je zapojení třífázového motoru Dačice pomocí vačkového spínače?
 Může Fi ochránit motor při chybějící 1 fázi?
 Je změna směru točení motoru na 230V řízenéhoPLC možná?
 Dá se snížit počáteční proudový ráz při spuštění stolní kotoucové pily?
 V které normě je uveden min. P motoru, od kterého musí mít samostatné jištění?
 Proč se používají tlumivky u stejnosměrných motorů?
 Jak zjistím hodnotu účiníku asynchronního motoru pro 12.000 rpm?
 Je motor s 5ti vývody 1f, nebo 3f? Jak zapojit?
 Lze snížit napětí na svorkách motoru zapojením žárovek do série?
 1000x dokola Jak zapojit tento motor?
 Čím a jak se chrání motor v kartáčovací hlavici na koberce?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.046 sekund, 22 dotazů.