Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Čím utěsnit svorkovnici motoru pokud se do ní dostává voda?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 2 [3] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Čím utěsnit svorkovnici motoru pokud se do ní dostává voda?  (Přečteno 17474 krát)
Václav Třetí
*
Online Online



« Odpověď #36 kdy: 17.07.2020, 12:27 »


  Z mého pohledu není oprava v domácích podmínkách pro běžného uživatele reálná mimo jiné také  kvůli bezpečnosti a proto jsem ani nechtěl identifikovat potřebné díly, byť jsou v rozkresu poměrně dobře vidět a v rozpisce jednoznačně popsané. Je jich více, které mohou být příčinou.

Nejsem si jist ani tím, že se tazateli podařilo motor dostatečně vysušit, voda ve vinutí, v drážkových izolacích a mezi cívkami jednotlivých fází může vydržet dlouho a vysuší se až teplotami nad 100°C. U vody z bazénu přistupuje další problém a to je vyšší vodivost díky chemickému ošetření chlorem a louhem z bazénové chemie. Uvidíme, zda se ozve s výsledkem měření izolačního stavu. Vinutí může být už také nenávratně probité. 

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #37 kdy: 19.07.2020, 17:59 »

Přírubový motor čerpadla bez gufera na straně příruby je jen časovaná bomba. Není tam ostřikovací kroužek jako u patkového motoru se spojkou.

Motor tohoto výkonu po takovémto prolití bych osobně nechal odborně opravit a doplnit o gufero ve specializované opravně. Mají jiné možnosti jak sušení, tak případného přelakování a hlavně měření a záruky za svoji práci. Navlhnutí 1l vody v motoru je velmi vážná závada motoru.

Některé motory mají na boku krabičky svorkovnice mezi tělem motoru a krabičky malý odvětrávací zářez, který musí směřovat dolů, tím se vyrovnává tlak v motoru, aby příliš těsný nenasával vlhkost při změnách teploty a tudy jde úkap dolů. Pak se musí motor instalovat s krabičkou na boku motoru, dírkou a vývodkami dolů. Přívodní kabel má správně odkapávací smyčku dolů.
Vzhledem k nasátí vody přes hřídel to ale zde není příčina závady.

U motorů do 1-2kW lze se sušením experimentovat doma, protože nákup nového tolik nebolí a dílenská oprava stojí jako nový motor.
Plastová svorkovnice motoru je jistě po takovém navlhnutí porušena v struktuře po povrchu plastu, nejlepší je ji vyměnit za novou. Možná půjde zachránit, demontovaná omýt destilovanou vodou s kartáčkem na zuby a následně vysušena a dočištěna čistým lihem nebo isopropylalkoh olem. Pokud nejsou viditelné vypálené vodivé cesty a izolační odpor vychází, je zachráněna.
Pěnový molitan za svorkovnicí také může být zdrojem svodů. Normálně v motorech nic takového nebývá, asi jej opominuli po opravě vyndat.
Nedílenské sušení vinutí je dobré provádět DC napětím, hlídá se proud vinutími aby byl nižší než jmenovitý (netočí se ventilátor!). Suší se i několik dnů při hlídání teploty vinutí a sejmuté přírubě.

Na obdobném principu pracuje i provozní vysušování motorů, pracujících v cyklickém provozu ve velmi ztížených podmínkách - v době stání se do vinutí injektuje DC proud, který udržuje motor teplý na provozní teplotě.

O potřebě odstranění příčiny vniku vody u črpadla, o potřebě výměny ložisek motoru, vývodek a nebezpečí možnosti přítoku vody do motoru mezi pláštěm kabelu a žil již jako hadicí bylo již psáno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Peter Lovacký
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #38 kdy: 20.07.2020, 08:41 »


Některé motory mají na boku krabičky svorkovnice mezi tělem motoru a krabičky malý odvětrávací zářez, který musí směřovat dolů, tím se vyrovnává tlak v motoru, aby příliš těsný nenasával vlhkost při změnách teploty a tudy jde úkap dolů.
Zaujímavé, takže nakoniec diera do krytu motora nie je až taký nezmysel (pokiaľ ide o originál dieru)  Úsměv ...
Dôležité je potom len jej vhodné tvarovanie a umiestnenie, aby napr. pri IP55 sa striekajúca voda cez ňu nedostala dnu ani keď ju zvonka priamo zasiahne, ale aby kondenz s ktorým sa dnu v motore normálne ráta mohol von...   Super!

Podľa môjho to ale pomôže len na kvapalný obsah vody a konštrukcia motora potom musí rátať s vysokou prevádzkovou vlhkosťou aj na vinutí keď ráta s vypúšťaním vody
A myslím že taká malá a skrytá dierka na dostatočné odvetrávanie vlhkosti z celého motora a vinutia asi nebude celkom určená..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #39 kdy: 20.07.2020, 16:37 »

Základ je - čistiť a kontrolovať odtokový kanál od upchávky.
Často sa na to zabúda - bazénová voda robí veľké kryštály
a tie odtok rýchlo zapchajú.

Narozdiel od starých čepradiel s konopnou šnúrou, mechanická upchávka
nemá slziť ani kvapkať, znamená to jej koniec.
Ale stačí chvíľa chodu na sucho a je tiež po nej.

Konštrukcia tohto čerpadla je rovnaká ako ostatných priemyselných aj domácich
čerpadiel. Majú spoločné to, že upchávky sú spotrebné a je treba kontrolovať prípadný odkvap vody z čerpadla. Aj nová upchávka buď špatnou inštaláciou alebo aj nehodou,
kedy sa nasaje filtračný piesok z filtrácie sa ľahko poškodí. Jedno zrnko piesku
dokáže vyrobiť ryhu, špirálového tvaru ktorá potom prepúšťa vodu.
Upchávok je tieť veľa druhov, rozmerovo rovnakých, ale na rôzne určenie.


Prerušovaná prevádzka upchávku ničí najviac - stále musí prebrusovať usadeniny.
Tiež stačí raz prechlórovať vodu a materiál držiaci krúžky, ľudovo guma, inak EDPM
a podobné podľa typu, stvrdne a prestane tesniť.

Z praxe viem, že motor sa skôr zaplaví za stojatého stavu, voda z hriadele neodstrekuje
ale vkľude vzlína. Teoreticky by šlo osadiť na odtokový kanál elektródy detektora
zaplavenia a včas vypnúť motor a upozorniť obsluhu.

Ak motor vyrazil FI s pravdepodobnos ťou hraničiacou s istotou je vinutie KO.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #40 kdy: 20.07.2020, 19:08 »

Zaujímavé, takže nakoniec diera do krytu motora nie je až taký nezmysel (pokiaľ ide o originál dieru)  Úsměv ...

Neviem, ako sa to robí v súčasnosti, ale staršie motory IP55 mali v prednom čele malú dierku na spodnej strane, práve pre odvetranie.
Aj pri vonkajšom. umiestnení bol motor zvnútra suchý, lebo prší zhora a dierka je skrytá na spodnej strane.
Pre zaplavenie musí byť krytie vyššie, ako IP 55/56.

Nedávno som riešil odstránenie kondenzu zo svorkovnice Ex motora (pevný záver Ex d) ,  ktorý je umiestnený vonku. Motor je súčasťou Ex ventilátora v ktorom sa môže nachádzať zóna 2 (odsávanie lakovne),  avšak motor je mimo zónu.
Za tri mesiace sa vo svorkovnici nazbieralo 1 deci vody. Do rezervnej slepej diery pre vývodku som navŕtal dierku 3mm. Do kovovej vývodky som vložil filter z elektropneumat ického ventilu (vyzerá ako zlepené mosadzné guličky) a zaskrutkoval som ju do rezervnej diery.
Či to pomohlo, uvidím pri nasledujúcom servise o 6 mesiacov.


* Screenshot_20200720_192032.jpg (69.13 KB, 734x527 - prohlédnuto 203 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Václav Třetí
*
Online Online



« Odpověď #41 kdy: 20.07.2020, 21:11 »


Narozdiel od starých čepradiel s konopnou šnúrou, mechanická upchávka
nemá slziť ani kvapkať, znamená to jej koniec.

Z praxe viem, že motor sa skôr zaplaví za stojatého stavu, voda z hriadele neodstrekuje
ale vkľude vzlína.

Ak motor vyrazil FI s pravdepodobnos ťou hraničiacou s istotou je vinutie KO.

Čerpadla s klasickou lojovou šňůrou musí za provozu mírně ukapávat (např. čerpadla SVA v domácích vodárnách),  protože se ucpávka musí chladit. Dnes jsou také ucpávkové šňůry teflonové, ty jsou dlouhodobě stabilnější, ale kapat musí mírně také. Mechanické ucpávky kapat nesmí, pokud kapou jsou vadné nebo špatně namontované, případně je vadná též hřídel.

Tlak na ucpávku ve stojatém stavu - souhlasím, mám stejnou zkušenost, ucpávka daleko lépe těsní za chodu motoru.

 

Nejsem si jist ani tím, že se tazateli podařilo motor dostatečně vysušit...  Uvidíme, zda se ozve s výsledkem měření izolačního stavu. Vinutí může být už také nenávratně probité. 



Tazatel se neozývá, tak nevíme.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #42 kdy: 20.07.2020, 21:19 »

Stále čekám na změření. 

Každopádně vinutí proti sobě mají odpory 1,2 Ω což přináší kapku naděje že by vinutí měla přežít. 


Tazatel se neozývá, tak nevíme.


* IMG_20200720_211628.jpg (517.34 KB, 4000x2250 - prohlédnuto 246 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #43 kdy: 07.06.2021, 23:51 »

Tazatel se neozývá, tak nevíme.

Chtěl bych vám všem poděkovat za váš čas a rady (i když mírně opožděně). 
Motor vyhověl měření.
Po sestrojení a výměně vadných dílů za nové díly funguje jak má Úsměv 

https://photos.app.goo.gl/vBwSkZBTivcVJhwB6
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Online Online



« Odpověď #44 kdy: 08.06.2021, 03:50 »

Konec dobrý -  všechno dobré.
Tak aby motor s čerpadlem ještě dlouho sloužil!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
František Jablonický
*
Offline Offline



« Odpověď #45 kdy: 09.06.2021, 14:50 »

Nedávno som riešil odstránenie kondenzu zo svorkovnice Ex motora (pevný záver Ex d)....
Kolega, bol by som opatrný. Síce je váš post rok starý, a predpokladám určitú úroveň znalostí, ale dovolím si poznámky (hlavne pre ľudí, ktorí ATEX nemajú ako denný chlebík, vám iba na pripomenutie):
1. Ex motor sa nedáva "preventívne",  tá zóna tam asi skutočne je
2. ľudová tvorivosť v ATEX  nie je vítaná, komponenty majú mať certifikáciu (aj keď posledné zmeny od certifikácie pre zónu2 upúšťajú) - pozor: právna zodpovednosť za výrobok
3. u "d" asi iba originál temperovanie
4. "dýchacie" vývodky sú iba v Ex e verzii - na väčších krabiciach používame napr. CEAG (dnes Eaton) GHG 960 1954 R0014
5. Ex e je považované za nižšie krytie než Ex d. Skúsim prirovnanie: použitím EX e komponentu u "d"  zariadenia robím podobnú degradáciu krytia, ako keď miesto vývodky IP66 použijem "blanu" s IP44.
6. Silno odporúčam "home made" riešenie zdemontovať a "zaretušovať" Ex d zátkou. Hľadanie riešenia nechať na schopnom projektantovi (ak ním nie ste vy sám)
7. Ex d neznamená tesnosť (lebo medzná špára),  keď sa tam voda drží, tak je buď zlá konštrukcia, alebo nesprávna montáž. Skúste preveriť dokumentáciu - často tam vyčítam množstvo informácií, o ktorých nevie projektant, a často ani zástupca výrobcu. Pozrel by som aj certifikát - v minulosti poľské skúšobne dali papier na každý nepodarok čo im podstrčili. Už sme s takým niečím dodávateľa vypoklonkovali .
8. Ex d umožňuje výbuch vo vnútri, musí však zabrániť jeho rozšíreniu do okolia, prípadne inicializácii požiaru od splodín. Urobili ste testy (alebo aspoň výpočet),  že váš výrobok splní túto bezpečnostnú požiadavku?
9. je nutné mať motor v d, nestačí v e? V časti prípadov toto "zaistené vyhotovenie" eliminuje kondenzáciu.
10. kto sa chce vzdelávať - na začiatok súbor STN/ČSN EN 60079. Osobne najviac používam časti 0, 7, 10, 11, 14, 17, 18, 19, 25.   :-)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Zamestnanec - technik riadenia údržby,  RT   E2-A,B,C
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #46 kdy: 09.06.2021, 14:58 »

Chod čerpadla je dosti hlučný. Je to OK?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #47 kdy: 09.06.2021, 18:38 »

To: František Jablonický

Motor poháňa radiálny ventilátor.  Ventilátor je Ex do zóny 2 a motor tiež.
Ventilátor odsáva lakovaciu kabínu.

Ventilátor je umiestnený na fasáde objektu, na východnej strane. Podľa DOPV je potrebný iba ventilátor v EX vyhotovení, motor nemusí byť. Avšak zohnať kombináciu ventilátor ATEX a motor obyčajný sa prakticky nedá. Preto je tam motor v Ex verzii.

Svorkovnica motora neuznáva MESG. Víko v tvare valca cca 5cm dlhé sa zasúva do valcového priestoru a je veľmi tesné.
Preto sa vodná para vie dostať dnu, ale nie von.

A nakoniec - súbor 60079 mám prakticky celý. Bez neho nemôžem pracovať na cca 50% projektov, ktoré robíme.  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #48 kdy: 11.06.2021, 00:20 »

Chod čerpadla je dosti hlučný. Je to OK?

Na videu to dost klame zvuk je klasický, takový jaký to mělo vždy. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 2 [3] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.067 sekund, 22 dotazů.