Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak omezit proudovou zátěž při náběhu stejnosměrných motorů?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak omezit proudovou zátěž při náběhu stejnosměrných motorů?  (Přečteno 4267 krát)
Martinkraj
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« kdy: 03.07.2020, 16:51 »


Potřebuji radu, mám solární systém s 30A regulací se samočinným odpojením při přesáhnutí cca 32A.
Tento regulátor napájí dva stejnosměrné motory které mají po rozběhu odběr cca 10A.
Bohužel při náběhu mi přetíží regulátor a dojde odpojení zátěže z důvodu bezpečnosti.
Pokud motory sepnu postupně regulátor zátěž v klidu utáhne.
Je nějaká možnost jak omezit počáteční náběhový proud a srazit jej na cca 25A?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 03.07.2020, 19:09 »

Protože nepíšete jaký je to motor, ani jaké napětí, ani jaký je druh zátěže motorů, tak si někde najděte PWM regulátor s funkcí plynulého rozběhu a můžete zkoušet...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 03.07.2020, 20:14 »

Riesenim moze byt aj zopnutie s oneskorenim, kedze pri takom spustani to panovi funguje. Arduino / iny jednocip alebo stare dobre 555 to vyriesia. Zial, absentuju informacie o zatazi a motoroch, potom sa da poradit presnejsie. Mozno aj len zopar kondenzatorov s nizkym ESR paraalne  by pomohlo preklenut spicku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martinkraj
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 03.07.2020, 21:24 »

dobrý večer
omlouvám se za neúplné údaje. Systém je namontován na vozidle s palubní sítí 12V, taktéž napájení motorů je 12V. Vše jde z baterie přes solární regulátor Victron 30A. Zátěž je napojena přímo na solární regulátor, který má ochranu proti přetížení odpojením zátěže při překročení cca 32A což nabíhající motory překročí. Po rozběhu jak jsem psal se motory dostanou na cca 10A.
Je tu možnost napojit oba motory na samostatné větvě s programovateln ým spožďovacím relé ale musel bych to celé natahat znovu, protože to mám natažené přes celé vozidlo dvouvodičově. Elektromotory jsou tyto:
https://race-shop.cz/ventilatory-12v/53879-univerzalni-elektricky-ventilator-spal-190m-tlacny-12v.html
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 03.07.2020, 21:52 »

To jsem tak úplně nepochopil proč tahat celé rozvody nově.
Brání něco tomu, aby se přímo u svorek motorů osadil nějaký SotfStart na principu PWM nebo se k jednomu motoru dal zpožďovací obvod, který motor připojí několik vteřin po přivedení napájení?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 03.07.2020, 21:59 »

Ventilator nebude mat tazky rozbeh ako kompresor, to by mohlo pomoct aj trivialne riesenie s vykonovym odporom premostenym po par sekundach relatkom alebo vykonovym FET. Pripadne priamo spinat cez FET s RC clankom v hradle. Tiez samostatny PWM regulator s plynulym nabehom pre kazdy motor, v kazdom pripade vam to zachova dvojvodicovu instalaciu, len pred motorom bude nejaka krabicka.
Vid Aliexpress : dc soft start, ale pozor na Cinana, nezabudnite na spravne istenie, 30A pri 12V moze pekne horiet !
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 04.07.2020, 10:53 »

Je tu možnost napojit oba motory na samostatné větvě s programovateln ým spožďovacím relé ale musel bych ....

Každý motor a je jedno zdá DC nebo AC potřebuje k rozběhu záběrový moment a tím i záběrový proud. To jsou základy fyziky....poku d to nezvládne napájecí síť.

Obě možnosti jsou technicky realizovatelné různými způsoby. O sekvenci píšete sám a o rozběhovém zařízení kolegové. Stačí si jen vybrat....

Podobně jak jste si vybral skvělý ventilátor s výkonem 690 m3/hod a krytím IP 68.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 07.07.2020, 11:38 »

Predpokladám, že hlavný dôvod, prečo motory napájate cez regulátor je ochrana
akumulátora pred vybitím. Regulátory všeobecne nemajú špičky v odbere radi,
sú nastavené na detekciu skratu a vypnú ich skôr ako pomaly stúpajúcu záťaž.
Motory už aj teraz niečím ovládate, podľa prúdov zrejme nie priamo ale cez relé.
Zapojte teda ovládanie relé z výstupu regulátora a motory priamo len cez poistku na aku.

Ak to nie je možné použite časový spínač + relé premosťujúce odpory + rozbehový odpor - treba skúsiť správnu hodnotu,
pozor na ztratový výkon na odpore - treba zostaviť batériu viacerých, a hlavne
inštalovať tak, aby pri poruche relé nič nezapálili. Býva zvykom do rozbehovej vetvy
k odporom zaradiť poistku, pomalú, pri poruche relé prehorí a ochráni odpory a okolie pred nadmerným oteplením

Na krátky čas rozbehu je škoda inštalovať reguláciu, zbytočná vec na poruchu.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Matuška
Neprůstřelná revizní zpráva - nejlepší OOP revizního technika!
*
Offline Offline



Zaměstnanec - konstruktér el. , RT EZ E2A


« Odpověď #8 kdy: 07.07.2020, 13:07 »

Píšete o palubní síti 12V. To je včetně akumulátoru?
Pokud budete napájet ventilátory z akumulátoru dobíjeného solární baterií a spínat je při dosažení určitého napětí na solárním článku, odpadne problém s rozběhovým proudem.  On Pb aku s kapacitou řekněme 60Ah je hodně tvrdý zdroj a pár desítek ampérů při rozběhu s ním nehne. Šikovně použitý komparátor a 12V autorelátko 30A by to spravily.

Teda jestli to je reálné ...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martinkraj
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 08.07.2020, 22:34 »

děkuji všem za odpovědi. Připadám si jako diletant, že mne nenapadlo napojit ventilátory přímo z baterie na relé, které bude napájeno zkrze regulátor. Tak proudová špička a celá zátěž půjde z baterie přes relé na ventilátory a relé napojené na regulátor bude i tak plnit funkci ochrany proti podbití. Taková blbost že mě nenapadla. Stačí obvod doplnit jen pojistkou aby přímá větev na ventilátory byla chráněna.
Díky
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.066 sekund, 23 dotazů.