Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?  (Přečteno 9684 krát)
VáclavVodička
*
Offline Offline



« kdy: 20.07.2017, 10:51 »

Máme naměřenou skluzovou charakteristik u asynchronního elektromotoru,  který je provozován přes frekvenční měnič. Na motoru je pulzní snímač otáček (1024 pulsů /ot). Skluzová charakteristik a nám slouží pro okamžité vyhodnocování mechanického výkonu,  který potřebujeme v naší aplikaci přesně znát. Nyní se nám ale skluzová charakteristik a posunula (motor byl dříve na nominálním výkonu 4kW při otáčkách 2947 1/min, teď má stejný výkon při otáčkách 2961 1/min, podotýkám, že výše uvedené údaje vychází z měření momentu).

Je možné, že došlo k poškození elektromotoru?

A jaké poškození by to mohlo být? Elektromotor se nijak výrazně na svém nominálu (4 kW) nehřál. Ruku jsme na něm bez problémů udrželi. Ložiska jsme vyloučili, neboť motor má v nezatíženém stavu stále stejný skluz (otáčky jsou cca 2997,5 1/min).
Jaká by mohla být příčina případného poškození?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #1 kdy: 20.07.2017, 15:21 »

Podle mého názoru může být příčinou změna teploty, např. v létě je tepleji než v zimě.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
raj
« Odpověď #2 kdy: 20.07.2017, 15:46 »

Rozepište se víc k čemu je to dobré...
Jestli to dobře chápu, porovnáváte vygenerovaný kmitočet měniče se skutečnými otáčkami.
Jak měříte frekvenci "sítě" ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
VáclavVodička
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 20.07.2017, 19:58 »

Podle mého názoru může být příčinou změna teploty, např. v létě je tepleji než v zimě.

Motor je umístěn v interiéru, kde je konstantně zhruba 23 °C
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
VáclavVodička
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 20.07.2017, 20:13 »

Jestli to dobře chápu, porovnáváte vygenerovaný kmitočet měniče se skutečnými otáčkami.
Jak měříte frekvenci "sítě" ?
)
Frekvence, která jde z měniče do motoru, je digitálně nastavená. Otáčky přesně měříme. Máme danou konfiguraci měniče a motoru proměřenou, takže víme např.,  že pokud nastavíme na měniči 45 Hz a změříme 2671 otáček, tak to odpovídá mechanickému výkonu 2320 W. Teď se charakteristik a změnila tak, že stejný výkon měříme například při 2677 otáčkách, čili to na základě naměřené charakteristik y vypadá, že je motor zatížen méně. Motor ale dává již zmíněných 2320 W. Máme to již samozřejmě potvrzené přímým měřením momentu. Měnič jsme uvedli zpět do továrního nastavení a motor se chová stejně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Frýba
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.07.2017, 22:10 »

Co motor pohání? Vypadá to jak píšete, že se snížila mechanická zátěž.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hynek Havliš
*
Offline Offline



Automatizace


« Odpověď #6 kdy: 23.07.2017, 10:11 »

Jen takový názor (trochu odhlédnu od pohonu) - otáčky se vám změnily pro jinak stejné parametry z 2671 na 2677, tedy o ca 0,2%.
Není to jenom chyba měření nebo interpretace (přepočtu, D/A resp. AD převodu) hodnot? Jak reaguje meziobvod a řízení střídače v měniči např. při změně vstupního síťového napětí o 10 V? Teoreticky by se nemělo nebo nemuselo stát nic, prakticky bych si nevsadil, že něco neujede třeba o těch 0,2%.... - že zůstanou konstantní mechanické parametry zátěže opět v jednotkách promile, bych si také nevsadil (i když Vaši úlohu neznám)...
hh 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 23.07.2017, 18:06 »

Máme naměřenou skluzovou charakteristik u asynchronního elektromotoru,  který je provozován přes frekvenční měnič. Na motoru je pulzní snímač otáček (1024 pulsů /ot). Skluzová charakteristik a nám slouží pro okamžité vyhodnocování mechanického výkonu,  který potřebujeme v naší aplikaci přesně znát. Nyní se nám ale skluzová charakteristik a posunula (motor byl dříve na nominálním výkonu 4kW při otáčkách 2947 1/min, teď má stejný výkon při otáčkách 2961 1/min, podotýkám, že výše uvedené údaje vychází z měření momentu).

Je možné, že došlo k poškození elektromotoru?

A jaké poškození by to mohlo být? Elektromotor se nijak výrazně na svém nominálu (4 kW) nehřál. Ruku jsme na něm bez problémů udrželi. Ložiska jsme vyloučili, neboť motor má v nezatíženém stavu stále stejný skluz (otáčky jsou cca 2997,5 1/min).
Jaká by mohla být příčina případného poškození?

Příčinu u elektromotoru bych moc nehledal.
Pokud nemáte referenční měření celého pohonu, tak tu malou odchylku těžko naleznete.
To je tovární "dynamometr",  anebo vlastní výroby?
Považujete napětí a kmitočet sítě za něco neměnného, referenčního?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
VáclavVodička
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 24.07.2017, 16:09 »

Začnu popořadě. Snímač otáček má rozlišení 1024 pulsů na 1 otáčku. Otáčky vyčítá PLC vstup 200 kHz. V otáčkách bych problém nehledal. Výstup je stabilní a v ustáleném stavu se hýbou otáčky v řádu 0,01 ot/min.
Rozdíl 2671 a 2677 je u asynchronního elektromotoru značný, když vezmu, že podle štítku má plně zatížený motor na 50 Hz 2950 ot/min ,  nezatížený pak blízko synchronních 3000 ot/min. Čili 6/50 = změna o 12 % nikoliv o 0,2%.
Frekvenční měnič drží na výstupu nastavené napětí dle U/f charakteristik y a výstupní napětí by nemělo být závislé na napětí sítě. Výstupní napětí jsme zatím nekontrolovali . Frekvence výstupního napětí je nastavena na frekvenčním měniči (měnič zobrazuje jak nastavenou tak reálnou) a tomuto údaji věříme, není kontrolován jinak. Frekvenční měnič je ale poměrně chytrý a předpokládám, že by hlásil chybu, kdyby s ním bylo něco v nepořádku.
Referenční měření pohonu máme - to je právě těch 2671 ot/min při 2320 W. Nyní na stejném výkonu máme 2677 ot/min. Chybu jsme odhalili tak, že nám neseděl prediktivní model a začli jsme se pídit, kde by mohl být problém. Nakonec jsme motor sundali a proměřili.
Dynamometr máme vlastní - jde o druhý asynchronní elektromotor se 4-kvadrantovým frekvenčním měničem a rekuperační jednotkou. Mezi motory je snímač momentu. Stejným způsobem proběhlo referenční měření.
Setkal jsem s názorem, že by mohl být problém s rotorem (např. porušený jeden trn). Je to možné?
Motor se nijak výrazně nehřeje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #9 kdy: 24.07.2017, 16:45 »

Podle mého názoru může být příčinou změna teploty, např. v létě je tepleji než v zimě.
Motor je umístěn v interiéru, kde je konstantně zhruba 23 °C
To je hezké, že je motor umístěný v interiéru, ale mění se teplota nasávaného vzduchu, tj. hustota, hmotnost -> výkon, otáčky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
VáclavVodička
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 24.07.2017, 17:01 »

To je hezké, že je motor umístěný v interiéru, ale mění se teplota nasávaného vzduchu, tj. hustota, hmotnost -> výkon, otáčky.
Prosím o konstruktivní náměty. Měření probíhá za stejných podmínek. Jak referenční tak ověřovací. Teplota nasávaného vzduchu je v místě měření a byla +- stupeň, což je zanedbatelné.  Navíc rozdíl ve skluzu zahřátého a studeného motoru je minimální (v otáčkách jsou to desetiny, rozhodně ne jednotky otáček za minutu). Pokud si myslíte něco jiného, už prosím nepište, abychom se tu zbytečně nehádali.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ullsperger
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 09.01.2018, 19:53 »

Citace původního textu:
..... (motor byl dříve na nominálním výkonu 4kW při otáčkách 2947 1/min, teď má stejný výkon při otáčkách 2961 1/min, podotýkám, že výše uvedené údaje vychází z měření momentu).......
Rozdíl zmíněných otáček je 0,47%. To v první řadě. (V diskusi jsou uvedeny i hodnoty jiné, rád na požádání předvedu výpočet.) To je velmi ve srovnání s možnými chybami měření. Ani bych nezpochybňoval přesnost měření otáček, ta bude jistě vysoká, tj. v desetinnách procenta. Ovšem problém je u přesnosti měření výkonu. Metoda, zařízení a přesnost sice nejsou popsány, ale u střídavého proudu navíc deformovaného měničem bych si nedělal iluze - tady půjde o procenta.
V tomto světle se jeví rozjímání nad chybou 0,47% jako nemístné.
PS: otázka je, jestli není překlep v původním textu u uvedených otáček?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ullsperger
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 09.01.2018, 19:58 »

OPRAVA
Citace původního textu:
..... (motor byl dříve na nominálním výkonu 4kW při otáčkách 2947 1/min, teď má stejný výkon při otáčkách 2961 1/min, podotýkám, že výše uvedené údaje vychází z měření momentu).......
Rozdíl zmíněných otáček je 0,47%. To v první řadě. (V diskusi jsou uvedeny i hodnoty jiné, rád na požádání předvedu výpočet.) To je velmi MÁLO ve srovnání s možnými chybami měření. Ani bych nezpochybňoval přesnost měření otáček, ta bude jistě vysoká, tj. v desetinnách procenta. Ovšem problém je u přesnosti měření výkonu. Metoda, zařízení a přesnost sice nejsou popsány, ale u střídavého proudu navíc deformovaného měničem bych si nedělal iluze - tady půjde o procenta.
V tomto světle se jeví rozjímání nad chybou 0,47% jako nemístné.
PS: otázka je, jestli není překlep v původním textu u uvedených otáček?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #13 kdy: 13.01.2018, 02:22 »

Referenční měření pohonu máme - to je právě těch 2671 ot/min při 2320 W. Nyní na stejném výkonu máme 2677 ot/min.

Z definice mechnického výkonu na hřídeli je výkon motoru součinem konstanty, otáček a momentu. Máte-li jeden výkon, musí být konstantní součin otáček a a momentu.
Z toho vyplývá, že musel stoupnout zatěžovací moment zátěže To je čistá fyzika, s tím typ motoru nemá co dělat, představte si tam třeba spalovací motor, nebo vodní kolo.


Při snížených otáčkách frekvenční menič úměrně lineární charakteristic e U/f sníží napájecí napětí.( Tak jste měnič nastavili.Kdyb y tam bylo vektorové řízení, bylo by vše jinak )
Frekvenční měnič drží na výstupu nastavené napětí dle U/f charakteristik y a výstupní napětí by nemělo být závislé na napětí sítě.  
Jenže asynchronní motor je na napájecí napětí velmi citlivý.
Skluzové řízení as motorku napájeného sníženým napětím je  velice ostré. Stačí malý pokles napětí a moment na hřídeli má tendenci prudce klesat, protože prudce klesá výkon motoru. Viz například regulace ventilátorů vzduchotechnik odbočkami na autotrafu. A tam je situace velmi příznivá pro kvadratickou momentovou charakteristik u mechanické zátěže motoru.
Skluzová charakteristik a asynchronního motoru je konstantní pro pevné (jmenovité) napájecí napětí. Navíc je i frekvenčně závislá na kmitočtu napájecího napětí.
Nedá se tedy stavět na předpokladu, že skluz je nějak definovaně úměrný výkonu na hřídeli. To platí jen pro jedno konstantní (jmenovité) napájecí napětí.
Ona závislost je prostorová 3D křivka, ne 2D.
Při nižším napájecím napětí asynchronního motoru potřebujete vyšší proud, abyste udrželi moment.

Výstupní napětí jsme zatím nekontrolovali .
Tak ho měřte a uvidíte.

Mimochodem proud as. motoru má závislost na momentu na hřídeli od 50% zatížení docela lineární průběh. A výsledný výkon motoru se z momentu a otáček vypočte mnohem přesněji než ze skluzu.
A pokud se dostanete do DC meziobvodu měniče DC proud krát napětí meziobvodu je silně úměrný příkonu motoru. Mimochodem takto si měnič počítá výkon (příkon) a z DC proudu moment.
Ono je vůbec podnětné se podívat na displej měniče a odečíst si proudy, momenty výkony a DC napětí meziobvodu pro příslušné skluzy (otáčky).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #14 kdy: 13.01.2018, 23:31 »

Omlouvám se příspěvek byl příliš dlouhý a při zkracování jsem vymazal odstaveček pod textem před druhou citací tazatele
.
.
.
Při snížených otáčkách frekvenční menič úměrně lineární charakteristic e U/f sníží napájecí napětí.( Tak jste měnič nastavili.Kdyb y tam bylo vektorové řízení, bylo by vše jinak )
Ale když je motor napájen z měniče na 50Hz a U/f křivka je nastavena na 400V pro 50Hz a v síti je po zatížení motoru pokles např. na 380Vef(-5%) nemá kde vyšší napětí měnič brát, v síti víc není.  Od 47.5 Hz do 50Hz drží stále 380Vef  tj. maximum co jde. Motor pracuje s podpětím.
Frekvenční měnič drží na výstupu nastavené napětí dle U/f charakteristik y a výstupní napětí by nemělo být závislé na napětí sítě. Výstupní napětí jsme zatím nekontrolovali .
.
.
.



K tomuto uvedení na správnou míru připojuji ještě dnešní poznámku.
Je důležité měřit napětí na svorkách motoru. I odpor přívodů hraje roli.
U eliminaci měkkosti sítě rozhoduje také velikost a kondice elektrolytické ho kondenzátoru v DC meziobvodu. Jak dýchá napětí v DC meziobvodu se zatěžovacím proudem dává informaci o rezervách napájecího napětí. Jmenovité napětí 400Vef dá v meziobvodu nejvýše 566V DC, 380Vef dá jen 537V DC.
Dynamometr s rekuperací může při napojení do stejného bodu sítě jako měnič motoru ovlivňovat měření. Je to taková imitace perpetua mobile co se týče zpětné energie, ale kvalitní perpetuum zlobile co se týče stability měření. Tvrdá síť v bodu napájení je nezbytná.


Finta: Jisté stability při podpětí na 400V můžete dosáhnout, zvolíte-li křivku U/f s 380V pro 50Hz. Úbytek napětí 5% na svorkách motoru je mnohými výrobci motorů tolerován.  Ale proud motorem může již být vyšší než štítkový - někteří výrobci mají na štítku i uveden vyšší proud pro snížené napětí .
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.065 sekund, 23 dotazů.