Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
0 uživatelů a 2 Hostů prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?  (Přečteno 10859 krát)
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 09.03.2017, 16:57 »

Soused si koupil brusku poháněnou asynchronním dvouotáčkovým motorem v Dahlanderově zapojení  D/YY, viz štítek.
Jelikož při koupi byl na 220V tak si jej nechal převinout na 400V a požádal mě o připojení. Při zkoušce motoru na nízké otáčky (D) se mi zdálo, že dost hřeje, proto jsem změřil proud jednotlivých fází.
Naměřený proud nezatíženého motoru zapojeného do D byl pro všechny fáze totožný 2,8A, při zapojení do YY proud byl 1,1 A.
Naměřená teplota  po ½ h běhu naprázdno byla 65°C při teplotě okolí 15°C.  
V zapojení  do YY je teplota OK.
Podle mého propočtu, by měl motor proud 2,8A odebírat až při plném zatížení.
Je prosím moje úvaha správná?
Pokud ano, co může být příčinou?


* stitek_motoru.gif (148.29 KB, 891x426 - prohlédnuto 764 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 09.03.2017, 22:50 »

Jak to tak vidím, motor patrně původně evropské výroby byl převinut na 200V/ 60Hz.
Štítek je velmi ledabyle přeražen na 60Hz a 200V, ale jak předlisovaný kmitočet 50Hz, tak otáčky 660/1290 neodpovídají 60Hz napájení, ale 50Hz.

Jestli navijář přepočítal závity podle původního 60Hz vinutí, pak na 50Hz je tam nyní málo závitů a motor je přesycen protože není převinut na 400V, ale jen na 333V.

Jestli je to pravda, tak se převinutí bude těžko reklamovat...

No až se vyjádří kolega Kastner, budete mít jasněji. Zejména když si vezme motor na svoje mučidla a je schopen ho přeměřit a případne nechat u nich i převinout správně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 09.03.2017, 23:59 »

Přeražení na 200V tam nevidím, tam to vypadá na 220V, ovšem to neznamená, že to není správně, jsou země, kde používají 3x220V 60Hz.

Otáčky a kmitočet jsou podezřelé také. Na štítku je k 50Hz přiraženo lomítko a 60Hz, obrátky neodpovídají ani standardním pro 50Hz (moc velký skluz),  pro 60 Hz to nesedí už vůbec.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 10.03.2017, 00:21 »

Doplním informace poskytnuté navijárnou. Stator o 36 drážkách obsahuje dvanáct skupin cívek, v každé skupině jsou tři cívky. Nová cívka má 83 závitů drátem φ 0,425 mm. Přepočet vinutí provedli tak, že původní počet závitů vynásobili 1,732.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 10.03.2017, 04:58 »

,  přepočet se zdá relativně v pořádku. Můžete poslat foto svorkovnice a nakreslit jak motor zapojujete?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 10.03.2017, 09:51 »

Snad takové foto bude stačit. Spodní řada svorek : 1U, 1V, 1W, přívod proudu pro nízké otáčky. Horní řada svorek, přívod pro vysoké otáčky. Při vysokých otáčkách vzájemné propojení spodní řady svorek zajišťuje přepínač.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 11.03.2017, 03:16 »

Přeražení na 200V tam nevidím...  
Pardon, moje chyba, přepsal jsem se, 220V.

,  přepočet se zdá relativně v pořádku.
Podle mne relativně v pořádku, kdyby byl původní motor na 220V/50Hz. Pokud byl na 220V/60Hz vychází mi přepočet z 220V/60Hz na 400V/50Hz 2,182.

Otáčky a kmitočet jsou podezřelé také. Na štítku je k 50Hz přiraženo lomítko a 60Hz, obrátky neodpovídají ani standardním pro 50Hz (moc velký skluz)
Byl by to skluz 12% resp 14% pro původní 50Hz, žádná hitparáda, i za socialismu v 50tých letech by účinnost motoru v MEZU nebyla nic moc. Ale údaj by to mohl být u 50Hz korektní, protože jde o brusku s těžkým rozběhem a motor může mít vírovou kotvu, která účinností moc neoplývá.


pro 60 Hz to nesedí už vůbec.
Právě, prostě štítek je odbytý a průměrné navijáře nelze moc vinit. Dva údaje (otáčky a 50Hz svědčí o 50Hz návinu, jako u moderních dvoufrekvenční ch -duálních motorů).
Ale realita bude asi tato:
Původní výlučně 50Hz motor převinutý výrobcem na výlučně 220V/60Hz. Pak na štítku výrobce neškrtnul 50Hz a nešktrnul otáčky a nepřerazil nové vyšší otáčky a nový větší výkon na 60Hz.

Takže podle mne motor je nyní navinut ne na 380V/50Hz (koef 1,73 při původním vinutí 50Hz),  ne na 400V/50Hz (koef 1,82 při původním vinutí 50Hz) ale jen na 318V/50Hz (koef 1,73 při původním vinutí 60Hz).
Jenže se asi mělo převinout s koeficientem 2,182 a motor je asi o 26% napěťově přetížen a je přesycen.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 12.03.2017, 18:39 »

Pokud tedy vyjdu ze zde uvedeného předpokladu, že motor byl vyroben na 220V (50Hz),  pak byl převinut na 220V (60Hz) a na posed by převinut na 380V (60Hz) souhlasím s tím, že při připojení na 400V, 50Hz je přetížen, jak je výše uvedeno.
Shrnu tedy základní údaje.
Motor z výroby:
0,55/1,1kW; 660/1290ot/min; 220V; 50Hz; 5/4,8A; cívka: 58z; φ0,50mm

Motor po převinutí na 60Hz:
0,66/1,32kW; 792/1548ot/min; 220V; 60Hz; 6/5,8A; cívka: 48z; φ0,56mm

Motor po posledním převinutí je tedy pro 380V; 60Hz:
0,66/1,32kW; 792/1548ot/min; 380V; 60Hz; 3,5/3,4A; cívka: 83z; φ0,425mm

Motor správně převinutý na 400V, 50Hz by měl mít tyto hodnoty:
0,55/1,1kW; 660/1290ot/min; 400V; 50Hz; 2,8/2,6A; cívka: 105z; φ0,375mm

Myslíte, že výpočet napětí z rozměrů statoru a prvotního počtu závitů cívky by vedl k smysluplnému výsledku, který by potvrdil 50/60Hz domněnku? Nebo u motoru D/YY jsou výpočty proti D/Y o tolik rozdílné, že nemá cenu motor ani rozdělávat?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 24.03.2017, 00:52 »

Tak jsem motor rozdělal a podle knihy pana Knotka, Navíjení a převíjení … jsem spočítal magnetickou indukci v mezeře Bσ a indukci v zubu statoru Bzs. Pro nepřevinutý motor 220V/60Hz vypočtené hodnoty: Bσ = 0,76T, Bzs = 1,6 T. Po převinutí na 380V/60Hz, připojen na 400V/50Hz vypočtené hodnoty: Bσ = 0,96T, Bzs = 2,1 T. Přičemž, průměrné hodnoty mají být: Bσ = 0,6 až 0,8T, Bzs = 1,5 až 1,8 T. Výpočet tedy potvrzuje, že připojením motoru k síti 400V/50Hz dochází k přesycení statoru, což potvrzuje domněnku, že při přepočtu vinutí z 220V na 380V se opomnělo ještě zahrnout přepočet z 60Hz na 50Hz.
Při demontáži motoru jsem si též všimnul malého zaplnění drážek statoru, viz obr.,  zkusil jsem tedy spočítat proudovou hustotu drátu vinutí statoru. Motor po převinutí na 380V/60Hz, odebírá proud Is = 3,5A, proud vinutím If = 3,5/1,73 = 2A a pro drát φ 0,425mm vychází proudová hustota 14A/mm2. Tady to vypadá, že cívky se měly vinout dvojdrátem, což by snížilo proudovou hustotu. Může se někdo k těmto propočtům prosím vyjádřit, děkuji.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #9 kdy: 25.03.2017, 17:23 »

Nechci být rejpal, ale absolutně jsme nepochopil, jak jste přišel na ty nesmyslné otáčky. Motor D/YY 4/8 má při 50 Hz zcela jiné otáčky!!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 25.03.2017, 19:59 »

Vycházím z předpokladu výše uvedeného a to, že motor z výroby byl určen pro 50Hz síť s otáčkami při osmipólovém zapojení 660ot/min, viz štítek. Otáčky n0 = f*60/p = 50*60/4 = 750 ot/min; skluz s = (n0-nn)*100/n0 = (750-660)*100/750 = 12%.
Skluz je to velký, to je sice pravda, ale pokud se podíváme do katalogu fy KONČAR – MES, obdobný motor se dnes vyrábí s otáčkami 680 (s = 9,4%) a to technologie je jinde, než před 40-ti roky. Náhodou nevíte, jak se dostat k navíjecím údajům uvedeného motoru KONČAR? Údajně výrobce nechce data poskytnout.
Otáčky na f = 60Hz jsou otáčky 660 vynásobeny frekvenčním koeficientem kf = 60/50 = 1,2. Pak n060Hz = 660*1,2= 792 ot/min. Tedy za předpokladu stejného skluzu! Otáčky jsem uváděl jen orientačně, pro mě jsou důležité počty závitů a průřez drátu pro převinutí motoru.

Jěště detail řádku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 03.04.2017, 19:28 »

Tady je motor podle štítku pro síť 50 i 60Hz. Alespoň podle videa vinutí má stejné pro obě frekvence. Napětí i výkon jsou taky shodné, jen se liší kosinus a asi účinnost. Obává se, že výše uvedené úvahy a výpočty jsou platné pro motor D/Y, ale pro motor v DAHLANDERově zapojení budou platné jiné vztahy, co vy na to?

Odkaz na video:
https://www.youtube.com/watch?v=bzv0o5tjO7g

Štítek z videa:
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #12 kdy: 03.04.2017, 21:15 »

Zkusíme to trochu jinak. Pro osovou výšku 90 má Siemens motor pod označením 1LA7096-0AB400 s paramety 0,5 kW / 675 ot/min a 0,7 kW / 1380ot/min pro napětí 3x400V a zapojení D/YY. Platí pro návin 2x92 závitů drátem 1x0,4 mm, odpory fází 40,4 a 30,4 Ohm. Štítkové proudy při 400V jsou 1,6 / 2,1 A
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Josef76
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 04.04.2017, 23:27 »

Nemáte prosím, k tomu motoru Siemens 1LA7096-0AB400 vnitřní průměr statoru a jeho délku s počtem drážek?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.043 sekund, 22 dotazů.