Zkouškové období na průmyslovce.
Osoby P-profesor, S-student
P:Dejme tomu, ze mam generator v ostrovnim provozu, ktery mi dodava stabilni mechanickou enrgii a ten je spojen s hrideli asyn. generatoru.
S: hm...učili jsme se o synchronním generátoru
P:Aby se generator neroztocil do sebevrazednych otacek, musi mit urcity odber ze svorek generatoru.
S: To je špatně položená otázka. Regulace musí být na straně poháněcího stroje
P: O.K.
P:Ale co kdyz mi klesne odber pod urcitou hranici vykonu?
Jak zachovat stabilni provoz generatoru (stabilni sitova frekvence a napeti a snesitelna rychlost otacek hridele)?
A tedy ma otazka je, je mozne menit odpor kotvy a tak reagovat na snizeni vykonu?
S: (
je to vynikající student..) Pane P, ale takovou kokotinu jste nás neučil. Teoreticky je to možné, ale je to totální volovina
P:Treba pomoci menicu? Pokud ne, je mozne poustet vygenerovany proud jako proti proud na krouzky tohoto genaratoru (opet reba prez menice) abych docilil stabilniho provozu?
S: Použití zpětné vazby z "vygenerovaného proudu" na kroužky tohoto generátoru je bežná záležitost regulátoru buzení, abychom udrželi konstantní napětí.
O variantě použití měničů na výrobu střídavého proudu jste něco naznačoval, ale v naší učebnici Energetiky je jen ideové schéma jak z akumulátoru vyrobit střídavý proud.
Ukázka, jak profesor chtěl vyprovokovat žáky ke studiu, anebo jak byl po flámu. MK to popsal velice solidně. Když jsem se včera na tyto otázky díval, tak jsem si říkal za prvé, že je to celé velká kokotina a za druhé, že si tazatel z nás dělá srandu a velice se baví....proto jsem to celé velice odlehčil. Ale jako opakování učiva a problematiky možná užitečné....