Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?  (Přečteno 22636 krát)
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #18 kdy: 10.11.2016, 15:20 »

Ještě jsem narazil v Elektru na moc hezký článek, ohledně vodivosti a izolační schopnosti mazivového filmu ložiska.
Sice se to týká hlavně ložiskových proudů, ale i porovnání mikrokartáčů a klasických uhlíků je také zajímavé. Zajímavá je i poznámka, že časté rozběhy vlastně zhoršují nepříznivý důsledek ložiskových proudů, neboť v klidu je film proražený.
Takže problematiku ložiskových oproudů řeší hlavně izolace ložisek a spojek.
Jenže v případě statické elektřiny je vše jinak.

Takže takový velký ventilátor (s motorem s osovou výškou cca 100 a více) řízený frekvenčním měničem bude mít ložiska fackovaná ze dvou stran.





 


* Prostředky pro zamezení průchodu proudu ložiskem.pdf (1181.35 KB - staženo 162 krát.)

* Ložiskový proud.jpg (69.85 KB, 815x678 - prohlédnuto 384 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 10.11.2016, 18:45 »

S mojou elektrotechnic kou vysokou školou si pripadám ako nevyučený. Klobúk dole.

Pokúsim sa získať rovnaký motor na preverenie možností uzemnenia rotora. Tiež som zvedavý, kam je pripojený žltozelený prívodný vodič, keď na kostru nie.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #20 kdy: 11.11.2016, 12:46 »

Ještě jsem narazil v Elektru na moc hezký článek, ohledně vodivosti a izolační schopnosti mazivového filmu ložiska.
...
Jenže v případě statické elektřiny je vše jinak.
...
Myslíte, že by došlo ke zhoršení, kdyby se ložiska namazala grafitovou vazelínou?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #21 kdy: 12.11.2016, 12:52 »

Myslíte, že by došlo ke zhoršení, kdyby se ložiska namazala grafitovou vazelínou?
Před pár lety bych si to nemyslel.
Ale jednou měla zadávající firma problém s pěněním oleje ve vakuu a s mikrosvary v ložiskách vakuové pece, kterou jsme řídili a nachomýtl jsem se k tomu, když tam byl tribotechnik. Dali jsme řeč a já jen stál s ušima jako netopýr a poslouchal a ptal se. Ten chlap fakt uměl a znal a na mazání jsem se začal od té doby dívat úplně jinak.
Pamatuji si, jak říkal, že grafit je pro kontaktní mazání zejména kluzného tření  a velké zátěže (tlaky) ale u valivého tření a na vyšších otáčkách je naprosto nevhodný.

Nakonec výtah z obsáhlého textu SKF o mazání valivých ložisek mi to potvrzuje - jde o přísadu pro EP = Extremly pressure - vysoký tlak v pomaluběžných vysoce zatížených ložiskách, kdy bodový a lineární styk kuliček přechází ve styk eliptických plošek a čisté valivé tření se částečně přeměňuje na stykových plochách na kluzné a je těžké udržet v nízkých otáčkách olejový film v místech styku.

Z onoho metalografické ho uhlíku se uvolňujě nejen uhlíkový prach, ale i uhlíkové odlomky, a zejména příměsi - měď a plnivo a pojivo zvyšující vodivost, kluznost a tvrdost uhlíku.
Takže když dojde k naprášení uhlíku do lehce zatíženého vysokootáčkové ho kuličkového ložiska ventilátoru, ke zhoršení stavu dojde. Že to asi nebude kritické zhoršení a na životnosti ložiska se asi nemusí poznat, je ale fakt. Zase na druhou stranu grafit ve vazelíně zvyšuje vodivost mazacího filmu, což je v tomto případě ku prospěchu (vodivou vazelínu vhodnou do valivých ložisek jsem nikde nenašel, jen vhodnou do kluzných ložisek).
  

Mimochodem jestli vám to něco evokuje, pak teb chlap s šibalským úsměvěm povídal, že o tom, že vrstva kapalinového mazacího filmu v místě kontaktního styku nemá být ani moc silná ani slabá vědí mužští i ženské svoje....

 

 


* Grafit_v_količkovém_ložisku.jpg (215 KB, 1072x669 - prohlédnuto 302 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #22 kdy: 12.11.2016, 19:42 »

...
Z onoho metalografické ho uhlíku se uvolňujě nejen uhlíkový prach, ale i uhlíkové odlomky, a zejména příměsi - měď a plnivo a pojivo zvyšující vodivost, kluznost a tvrdost uhlíku.
Takže když dojde k naprášení uhlíku do lehce zatíženého vysokootáčkové ho kuličkového ložiska ventilátoru, ke zhoršení stavu dojde. Že to asi nebude kritické zhoršení a na životnosti ložiska se asi nemusí poznat, je ale fakt. Zase na druhou stranu grafit ve vazelíně zvyšuje vodivost mazacího filmu, což je v tomto případě ku prospěchu (vodivou vazelínu vhodnou do valivých ložisek jsem nikde nenašel, jen vhodnou do kluzných ložisek).
...
Naškrábat trochu jemného prášku měkkého grafitu a rovnoměrně ho nasypat do ložisek, která už jsou namazaná vhodnou vazelínou.
Nemohlo by to, v tomto případě, prodloužit krátkou dobu výměny ložisek?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 13.11.2016, 10:30 »

Prikladám 2 fotky (veľké súbory). Každý z iného vnútorného krúžku, ale na oboch podobný obrázok.

Niektoré poškodenia mohli vzniknúť pri rozoberaní. Ložiská som nechal dlho odmasťovať v "jarovej" vode, hádam som nič nepokazil. Ale ten vlnkový vzor sa tam dostal určite inak.

Vonkajšie krúžky sa mi nedarí dobre odfotiť.


* kruzok1.jpg (921.6 KB, 2784x1964 - prohlédnuto 381 krát.)

* kruzok2.jpg (925.47 KB, 2764x1868 - prohlédnuto 389 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #24 kdy: 14.11.2016, 12:14 »

Podle mého názoru jde o poškození ložiskovými proudy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #25 kdy: 14.11.2016, 14:29 »

Ano, nepochybně vlnkový modře označený povrch ukazuje na typický projev ložiskových proudů.
Ale nezdá se mi že tato degradace je nejhorší. Zajímavé je, že je jen na jedné straně kroužku, jako by tam působily ještě axiální síly.
Z principu různých průměrů vnitřního a vnějšího kroužku a tím rozdílné obvodové rychlosti vždy dochází ke smykovému tření, aby se rychlosti srovnaly. Takže malé leštění je přirozené každému ložisku, pouze u ložiskových proudů se prohlubuje, jako když silničáři v zimě prosolí vrstvu sněhu házením solí lopatou a vytvoří se důlky a auta je rytmicky prohlubují až je ze silnice roleta.
Kdo jezdí na běžkách v pouze nožně upravovaných stopách to zná ještě lépe.
Ale když si všimnete červeně orámovaných horkých míst s jasným lokálním prokalením, jsou bodová a ostře ohraničená. A podle mne i menší plochy a rozhodně hrotovitějšího tvatu než na kuličkách. To znamená, že jsou to párové body kráterů na kuličkách způsobené stejnosměrným proudem. Projevem DC oblouku je jedna horká a jedna chladná elektroda a směr unášení materiálu také jedním směrem - na jedné straně ubývá, na druhé přibývá.
Ložiskové proudy jsou pouze střídavé, kapacitní a induktivní.
V tomto případě je i možné, že je to otázka, zda byla dříve slepice či vejce. Jestli statické výboje nezpůsobily blokování a smýkání kuliček, nebo zda působí oba vlivy ruku v ruce.
Rozhodně ukostření osy sníží jak ložiskové proudy, tak statické výboje.
Pouze u ložiskových prudů je účinější ukostření uhlíkem, než mikrokartáčem.


* kruzok2.jpg (629.21 KB, 2764x1868 - prohlédnuto 369 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #26 kdy: 19.12.2016, 22:01 »

Len by som chcel oddialiť archivovanie tejtp diskusie - prepáčte inak zbytočný príspevok.

Sľubený motor na preskúmanie som stále nedostal. Dúfam, že sa to podarí a budem môcť napísať niečo k téme.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomas Hason
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #27 kdy: 21.03.2017, 00:16 »

,  narazil jsem na toto vlákno. Podařilo se problém vyřešit? Na fotkách je vidět ložisko poškozené ložiskovými proudy. Ventilátor bude zřejmě dobře vyvážen a hlučnost je dána právě ložiskem přes které protékal proud. Pak dojde k odpaření maziva a následné hlučnosti ložiska. Ložisko poškozeno tímto způsobem poznáte po rozebrání. Kuličky nejsou lesklé, ale matné - v extrémním případě jsou v nich vyložené vypálené důlky.
Nevím od koho ventilátory jsou, ale ebm-papst dává k ventilátorům montážní návod. Pokud je ventilátor dobře zapojen nemělo by se nic stát.   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 21.03.2017, 07:47 »

,  narazil jsem na toto vlákno. Podařilo se problém vyřešit?

Zatiaľ nie, ale teraz je to už mojou vinou. Motor zhodného typu na rozobratie mám už po mesiacoch pozor čakania konečne doma, ale súkromné problémy .... nikoho nezaujímajú.

Do konca mesiaca sa chcem pozrieť na vnútornú konštrukciu, či sa dá niekde namontovať súčiastka na odvedenie indukovaného prúdu z rotora.

Krátke zhrnutie. Motor je od firmy Ziehl-Abegg.  Ložiská na fotkách nie sú pôvodné, ale vymenené. Výmena pomohla len na určitý čas, potom sa problém vrátil. Obrátil som sa preto na tunajších profesionálov.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 27.05.2017, 17:43 »

Prikladám fotky rozobraného motora. Hľadal som miesto pre namontovanie vodivého spojenia rotora a statora. Oska sa netočí, je súčasť statora. Prístup k nej je možný len z vnútorneho priestoru rúrky s permanentnými magnetmi, ktorá tvorí rotor. Tento priestor je z oboch strán uzavretý ložiskami, ktoré neviem a netrúfam si skúšať odstániť. Neviem sa pohnúť ďalej.



* motor_horny.jpg (151.43 KB, 800x647 - prohlédnuto 331 krát.)

* motor_bocny.jpg (220.54 KB, 766x800 - prohlédnuto 276 krát.)

* stator+rotor.jpg (128.99 KB, 800x578 - prohlédnuto 252 krát.)

* stator.jpg (161.69 KB, 800x572 - prohlédnuto 244 krát.)

* pruzina.jpg (19.33 KB, 240x145 - prohlédnuto 284 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #30 kdy: 27.05.2017, 17:45 »

Pokračovanie 2/2


* rotor_horny.jpg (196.95 KB, 800x686 - prohlédnuto 237 krát.)

* rotor_bocny.jpg (141.22 KB, 623x800 - prohlédnuto 259 krát.)

* rotor_dolny.jpg (215.69 KB, 790x800 - prohlédnuto 295 krát.)

* lopatky_horny.jpg (185.78 KB, 800x767 - prohlédnuto 224 krát.)

* lopatky_dolny.jpg (167.84 KB, 800x678 - prohlédnuto 229 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?
 Jak vysvětlit údaj 690V na štítku motoru?
 Může se elektrický mlýn točit nadzvukovou rychlostí?
 Jak definovat asynchronní stroj?
 Setkáváte se s motory ATAS často?
 Jak vysvětlit princip seriového stroje?
 Kdo to byl "náš slovanský vědátor v Americe dlící ... rodem Charvát"?
 Jak se kdysi u stroje zkoušel kollektor?
 Proč se u ručního nářadí nepoužívá brushless?
 Co víš o synchronním motoru?
 Aký výrobca elektromotorov (IE1/IE2, 7.5kW) má dobrý pomer cena/kvalita?
 Jak může změna směru proudu ovlivnit směr chodu stejnosměrného motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.054 sekund, 22 dotazů.