|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 11.06.2015, 08:21 » |
|
Dva nejsilnější vodiče, které jdou k uhlíkům připojíte na stejnosměrný zdroj 6-12V. Motor se musí roztočit a bez cukání běžet v každé poloze. Pokud bude stejnosměrný zdroj tvrdý (akumulátor...) po rozumném mechanickém zatížení vřetena nesmí klesnout otáčky. Pokud vrtačka škube a je to závislé na poloze a mechanické zátěži, jsou sjeté uhlíky. Musí se vyměnit. Pokud na jednom uhlíku silně jiskří a tahá se oblouk po komutátoru, bývá zkrat ve vinutí kotvy. Ale ten je u nízkonapěťovýc h motorků neobvyklý. Třetí tenký vodič může být ledaccos, od pouhého stínění na kostru ložiska, přes snímač otáčení (Hallovy sondy), po senzor teploty motoru. Bez fotografie a určení typu vrtačky není možné rozhodnout. Na poruchu vrtačky může, ale nemusí mít vliv.
Nejčastěji u těchto vrtaček odchází regulační odporová dráha v regulátoru otáčení, vydře se. Náhradní regulátory se dají sehnat jako celek, výměna je jednoduchá, pokud máte zaznamenány (nafoceny) barvy vývodů regulátoru, akumulátoru a motoru, dokáží to i laici. Napětí, se kterým pracuje vrtačka, je bezpečné, úraz od elektrického proudu nehrozí, nebezpečí hrozí jedině při zkratování akumulátoru. Ale nesmíte se vrtat v nabíječce.
Zda se vyplatí oprava záleží vždy na kvalitě vrtačky. U vrtaček s kovovou převodovkou, slušným stavem akumulátoru a případně dvourychlostní ch typů, se oprava vyplatí skoro vždy. U hobby baubau nikdy.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 11.06.2015, 19:51 » |
|
Třífázový nikoliv, BLDC ano. Jde o elektronicky komutovaný synchronní DC motor s permanentními magnety.Dalo by se říci, že patří mezi AC motory. Test lze provést tak, že připojíte mezi dva dráty třeba 12V DC a pak ve stejné polaritě posunute na další dva dráty. Každé připojení způsobí kroknutí motorku. Obíháním přívodů baterií pořád ve stejném pořadí způsobí krokování motoru dokola. V reále se mezi dva dráty dá + polarita a mezi další - polarita. Tím jedno vinutí magnet na rotoru přitahuje a druhé udpuzuje. Shodný magnet je zároveň tažen a zároveň tlačen. Napětí se přivádí vždy v jednom kroku na dvě cívky ze tří, třetí cívka je bez proudu. V dalším kroku se flákající se cívka připojí, původně první připojené se obrátí polarita proudu a stane se cívkou prostřední a fláká se původně prostřední. Pokud chcete rozebrat k úplnému pochopení, je to krásně vidět na motorku ventilátoru od PC, nebo na pohonném motorku disketové či CD mechaniky. Rozebrat modelářský motorek znamená přijít v okamžiku vyjmutí statoru z rotoru o permanentní magnety, to přijde dost draho. Kontrola takového motorku v podstatě stačí ohmmetrem, nebo jen na průchodnost vinutí, jestli není přerušené. V 98% je závada v střídači "regulátoru".
|
|
|
Zaznamenáno
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|