Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Jak se napájí elektrický motor vlaku?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak se napájí elektrický motor vlaku?  (Přečteno 43626 krát)
Tomáš Lux
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« kdy: 10.03.2014, 16:46 »



Dosud jsem si myslel, že se elektrické vlaky napájí pomocí elektrického vedení (s vysokým napětím) pomocí dvou drátů (jeden fázový a druhý nulový). Jednou jsem se ale na toto vedení podíval a zjistil jsem, že do vlaku vede pouze jeden vodič tzn. že nad každou kolejí je pouze jeden drát vedení. Řekl bych, že to je ten fázový drát.

Kde je tedy druhý nulový vodič? Nebo tam žádný nulový vodič není potřeba? Jak to tedy funguje? Osobně si myslím, že jako nulový vodič je kolej, ale nulák se přece bere jako nebezpečný vodič, kterým může protékat proud, takže každý kdo by pak na kolej sáhl by si mohl přivodit úraz, takže mi to přijde jako blbost, ale opravdu si to nedokážu jinak vysvětlit, a proto jsem se rozhodl, že napíšu na toto forum.

Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit? Ale prosím zdržujte se příspěvků typu laik co o tom nic neví to nepochopí nebo typu drát vede od elektrárny do trafostanice a pak do vlaku k motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vít Rotrekl
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 10.03.2014, 20:17 »

V podstatě máte pravdu. Ono ale je třeba ještě rozlišovat střídavou trakci a stejnosměrnou trakci. v ČR se setkáte s oběma typy. Sever ČR stejnosměrný, jih ČR střídavý (na wiki najdete i mapu).

U střídavé trakce je fáze v drátu a kolej lze uvažovat, že je na potenciálu země (není to ale tak jednoduchý),  proto když se koleje dotknete tak vás nekopne. Kdyby jste se dotkul koleje i drátu tak vás to pěkně sežehne (25kV).

U stejnosměrné trakce je + pól na drátu a - pól na koleji (opět lze uvažovat, že je na stenjném poteciálu jako země, ale taky to není tak jednoduchý).

A jestli si tohodle téma všimne Jirka Schwarz, tak mě určitě opraví nepřesnosti, neboť je to člověk takříkajíc z oboru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Mírně pokročilý RT Úsměv
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 10.03.2014, 21:03 »

...
U stejnosměrné trakce je + pól na drátu a - pól na koleji (opět lze uvažovat, že je na stenjném poteciálu jako země, ale taky to není tak jednoduchý).
...
A já jsem si myslel, že je + na kolejích, aby se omezila elektrochemick á koroze, takže "nehnije" kolejnice, ale různé náhodné zemniče se zápornějším potenciálem...

V podstatě je to tak, jak píšete, kolejnice funguje jako zpětný vodič, ten je u napájecí stanice "pořádně" uzemněn, ale jisté úbytky napětí na tomto "ne úplně dokonalém vodiči" způsobují problémy, jejichž popis je mimo zaměření tohoto webu a rozsahem překračují možnosti běžné diskuse.

A s tím "sežehnutím" je to ještě vážnější, tam se nemusí člověk dotknout, tam stačí přiblížení. Bez nějakého opatření se může pracovat 150cm od troleje pod napětím, při nutnosti pracovat blíže než 90 cm se musí "vypnout" .
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #3 kdy: 10.03.2014, 21:07 »

A já jsem si myslel, že je + na kolejích, aby se omezila elektrochemick á koroze,

Teď nevím jak je to plus či mínus správně, ale vím, že u nás na vesnici to máme u šalin obráceně.
 tanecek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 10.03.2014, 21:11 »

Teď nevím jak je to plus či mínus správně, ale vím, že u nás na vesnici to máme u šalin obráceně.
 tanecek
Tak nás musí rozsoudit Milan Hudec, protože je z oblasti, kde je AC i DC trakce.
Já se pohybuji především na AC 25kV, 50Hz.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Vít Rotrekl
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 10.03.2014, 21:17 »

Já si tím kde je + a - taky nejsem dvakrát jistej.... ale co si tak vybavuji, a někde štrachám v paměti, tak na železnici je to obráceně než u šalin.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Mírně pokročilý RT Úsměv
Vít Rotrekl
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 10.03.2014, 21:21 »

Ha, na stránkách MHD Ostrava jsem nalezl tuto informaci:

O tom, zda polarita trolejového kabelu je plus nebo mínus, rozhodl při počátku instalace trakčního vedení investor nebo dodavatel. V bývalém Československu je proto tramvajová trakce orientována takto: Záporná polarita napětí v troleji, tedy -600 V: Ostrava, Brno, Košice. Kladná polarita napětí v troleji, tedy +600 V: Praha, Plzeň, Liberec, Most, Bratislava, Olomouc.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Mírně pokročilý RT Úsměv
Miroslav Theimer
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 10.03.2014, 21:28 »

U železnice je kladný pól na troleji a záporný pól na kolejnici. Mrknutí
Říkal mi to spolužák jehož táta je stojvedoucí.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 10.03.2014, 21:50 »

Napovím, kolejnice v DC provozu se pojížděním stává materiálově kvalitnější.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #9 kdy: 10.03.2014, 22:15 »

No tak pokud mě paměť neklame, tak na DC trakci, byl (-) kolejnice. Napětí 3kV. Tah z Prahy, před Kolín, Pardubice, Česká Třebová, Olomouc, až do Ostrvy, vlastně až do Košic, DC. Z Kolína do Kutné Hory, kde byl přechod na 25kV AC, odtama přes Havlíčkův Brod, přes Brno až po Bratislavu, AC trolej.
U DC trakce, byl průřez na hlavních tratích 150 mm2. Vedlejší měly 100mm2. U AC troleje si ty průřezy vodičů nepamatuji.
Musím říct, že tak perfektní pracovní kolektiv, jako byl na té naší opravně trolejového vedení, jsem již nikdy nezažil.  Palec vzhůru
Ona ta práce, vlastně ani moc elektrikářská nebyla. Každodenní nářadí, byl opasek, přilba, kladivo, šuplera, T klíč, a klíč velikosti 30. Jo a v létě, nátěr montérky, pixlu od barvy, ale tu vysokou, a šlo se na mřížák, (pro neznalé, ocelový příhradový stožár, ten jevyžší v našem rajónu, měl 21 metrů). Ale ta prča, no prostě super.Nejvíc mě bavili soutěže zručnosti elektromontérů trakce.
Hod závažím na dálku,(to závaží mělo 25kg, říkalo se mu syreček),  v co nejkratším čase provést koncovku na laně 50mm2, nebo ze žebříku provést výměnu lanové koncovky, atd…
 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
IM
« Odpověď #10 kdy: 10.03.2014, 23:26 »


Dosud jsem si myslel, že se elektrické vlaky napájí pomocí elektrického vedení (s vysokým napětím) pomocí dvou drátů (jeden fázový a druhý nulový). Jednou jsem se ale na toto vedení podíval ...
Také se pro jistotu dívám dolů, neboť mně jednou při vystupování z tramvaje posral holub. A dostat to do oka by mohlo být i na oslepnutí. Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michal Šenkýř
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 11.03.2014, 04:07 »

Možná bych ještě doplnil, že na trati Tábor - Bechyně je 1500 V DC a na trati Znojmo - Šatov 15 kV, 16,7 Hz. Co se týká průřezu vodičů tak AC hlavní koleje TRolej 100 mm2 Cu, nosné lano 50mm2 Bz v exponovaných místech 70mm2 Bz, ale např. v Brně klasika Fe 70. U DC trolej 150mm2 Cu, nosné lano 120 Cu zesilovací vedení (1)2x120 Cu na hlavních a na vedlejších 100 Cu + 50 Bz. Pak existují různé speciality jako třeba lano s ochranou 65,4 Bz (v tunelech a pod nadjezdy od Břeclavi do Svitav.) Ale abychom se vrátili k původní otázce. Fáze resp. + pol nahoře a kolejnice se nazývají cesta pro odvod zpětného proudu. Na střídavce se zpětné kabely (od kolejnice na trafo) zkouší na 1 kV. To že kolejnice občas kopou se stává. Osobně jsem viděl několik shořených izolovaných styků. Při dalších poruchových stavech musí být tato zpětná cesta vždy zajištěna. Energii neodebírají pouze lokomotivy, ale i spousta dalších zařízení (EOV,EPZ,zabzař)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Drážní energetika, vedení vn.
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #12 kdy: 11.03.2014, 07:13 »

I já bych jakožto v devatenáctilet é praxi u ČD něco napsal, respektive zopakoval. V AC je tedy v troleji fáze a kolej je na "nule". Napájecí vedení bývá většinou tuším AC 3x110 kV, a je rozfázováno po celé délce trati. Toto
platí pro celou jižní část ČR a je na napětí 25 kV 50 Hz. Pro DC 3 kV je napájecí vedení AC 3x22 kV a je též rozfázováno po trati do napájecích a usměrňovacích stanic.
Co se týče DC 3 kV, starší provedení má mínus pól, t.j. kolejnici, která slouží jako zpětné vedení proudu ještě navíc uzemněnu. O ryziku DC zemních proudů se zde nebudu rozepisovat. Novější verze již mají koleje "perfektně" odizolované od země a ochranné uzemnění mají "pouze" kovové stožáry včetně ekvipotenciáln í sítě zemniče.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Lux
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 11.03.2014, 16:31 »

Děkuji vám za ujasnění a jsem rád, že se ozvalo tolik lidí, ale přeci jen když už jsme u toho, chtěl bych se ještě zeptat na 4 méně důležité otázky.

1) Předpokládám, že napětí (jak říkáte 25kV) je ve vedení, které vede od transformátoru k vlakům. Je potřeba toto napětí po určité vzdálenosti nějak obnovovat? Myslím tím, aby nedocházelo ke ztrátám v napětí? Nebo je hodnota 25kV dostatečná pro vedení na velmi dlouhé vzdálenosti bez potřeby trafostanic?

2) Také by mě zajímalo když jede např. vlak z ČR do Německa, tak v Německu platí jiné normy a napětí nebo je to v celé Evropě stejné? Myslím tím např. jestli je v Německu jiné napětí ve vedení nebo něco podobného. Pokud ano, tak proč to neohrozí pojízdnost vlaku?

3) Proč ta kolej se nebere jako nebezpečný vodič, jak tomu je u domovní instalace kde nulový vodič je brán jako nebezpečný? Jaký je v tom rozdíl? Bohužel toto jsem pořád ještě nepochopil.

4) A nakonec se chci zeptat ohledně toho uzemnění kolejnic. To tedy znamená, že kolejnice je po určité vzdálenosti uzemněna? Co kdyby se náhodou s tím uzemněním něco stalo (krádež nebo mechanické poškození). Nemohlo by to pak někoho zabít? A jaký bezpečný zemnící odpor musí kolejnice mít?

Děkuji a omlouvám se za tolik otázek, trošku jsem se rozapsal Smích




Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 11.03.2014, 16:57 »

1) u trakce 25kV není ten úbytek takový jako u DC 3kV, kde pro stejný výkon je potřeba větší proud... Existuje jisté řešení pro kompenzaci úbytku napětí, ale pokud vím, u nás se nepoužívá.
2) nové lokomotivy bývají "vícesystémové". Kdy pojede rychlík z Prahy na Plzeň, kdo to nezná, ani nepozná, kdy u Zdic přejede z 3kV DC na 25kV AC. A když pojede rychlík do "bývalé NDR",  měl by mít lokomotivu i na jiné napětí a frekvenci 16,6Hz a stačí, aby strojvedoucí sledoval značky (návěstní desky),  stahnul výkon, stahnul sběrač, přepnul na jiný režim, zvedl sběrač a "přidal"...
3) ono je tam používáno několik opatření aby se nebezpečí minimalizovalo . Ale to by bylo na delší povídání
4) naopak, kolejnice se nesmí uzemňovat, ale je snaha, aby měly co největší odpor proti zemi, protože je používají kolejové obvody, jejichž funkci by uzemnění kolejí zhoršovalo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Vít Rotrekl
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 11.03.2014, 18:43 »

2) Kde bydlíte? Možná kolem vás jezdí třís systémové (25kV 50Hz AC, 3kV DC, 15kV 16,7 Hz AC - hoďte do google Taurus a hned budete vědět která to je, nebo pendolino, to je taky tuším tří systémové).

Když už jsme u těch mašinek. Dokázal by mě někdo vysvětlit proč některé Taurusy při rozjiždění "hrají" melodii? Viz na Youtube najít "zpívající taurus".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Mírně pokročilý RT Úsměv
Michal Šenkýř
*
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 11.03.2014, 18:51 »

Dovolím si doplnit p. Schwarze
1) Na střídavé trakci jsou od sebe napájecí stanice dále. Např. Blansko a pak Svitavy. Na DC Červenka, Grygov. Nehledě na to, že průřezy vodičů jsou úplně o něčem jiném.Viz můj příspěvek nahoře. rostě čím menší napětí, tím častěji musí být napájecí stanice (měnírny).
2) Vícesystémovýc h lokomotiv je několik řad. Nejnovější naše je E 109 (zvaná Messerschmitt) jinak řada 380, pendolino a Taurusy od Siemensu (umí všechny systémy - AC 25 kV 50 Hz, AC 15 kV 16,7 Hz, DC 3 kV) pak jsou takzvané dvouproudovky (řada 350,362,363,363.5 - systémy 25 kV a 3 kV),  potom další dvousystémovky ( 340, 371,372,180 DB - 25 kV, 15 kV) a také elektrické jednotky ( 640 a 650 - 25 kV, 3 kV). Po přejetí systému si nojvější mašiny čuchnou k vedení, zjistí co tam je a vyhodnotí, jestli strojvedoucí správně navolil systém. Starší stroje jsou jen v rukou strojvedoucího .
3) Viz p. Schwarz. Já toto studoval 4 roky na škole, mám za sebou 20 let praxe a pořád se učím.
4) Říká se tomu svodová admitance. Prostě chceme, aby co největší část zpětného proudu šla kolejnicemi. Bohužel se to daří tak na 60 %. Proud je prostě potvora a pan Kirchhof to pěkně napsal do svých zákonů. Co se týká uzemnění kolejnic, tak pokud je kolej bez kolejových obvodů (počítače náprav),  tak je to jedno. Čím lepší uzemnění, tím lepší.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Drážní energetika, vedení vn.
Tomáš Lux
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 11.03.2014, 19:07 »

Děkuji za odpovědi, už je mi to jasné.

2) Kde bydlíte?

Bydlím u Skalice nad Svitavou (kousek od Boskovic),  jinak je to mezi Boskovicemi a Blanskem. Kdo pořád ještě netuší tak 30 km severně od Brna nebo google earth Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?
 Jak vysvětlit údaj 690V na štítku motoru?
 Může se elektrický mlýn točit nadzvukovou rychlostí?
 Jak definovat asynchronní stroj?
 Setkáváte se s motory ATAS často?
 Jak vysvětlit princip seriového stroje?
 Kdo to byl "náš slovanský vědátor v Americe dlící ... rodem Charvát"?
 Jak se kdysi u stroje zkoušel kollektor?
 Proč se u ručního nářadí nepoužívá brushless?
 Co víš o synchronním motoru?
 Aký výrobca elektromotorov (IE1/IE2, 7.5kW) má dobrý pomer cena/kvalita?
 Jak může změna směru proudu ovlivnit směr chodu stejnosměrného motoru?
 Kolik magnetických obvodů má čtyřpólový ss stroj?
 Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.077 sekund, 24 dotazů.