Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Proč je na sloupech vn více vodičů než tři?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč je na sloupech vn více vodičů než tři?  (Přečteno 59084 krát)
Josef Dolejšek
*
Offline Offline



Důchodce, ale stále ještě příležitostný projektant


« Odpověď #18 kdy: 27.05.2013, 11:38 »

Na 110kV se u jednodušších prací (výměna izolátorů) vypíná jen ten 1 potah, u složitějších prací se musí vypínat oba sousedící potahy.

Pro laiky: Všimněte si, že stožáry vedení 110 kV se dvěma trojicemi vodičů (se dvěma potahy) mají na jedné noze červenou obdélníkovou značku a na druhé bílou. Je to proto, že když je vypnuté jen jedno vedení (červené či bílé),  tak si pracovník energetiky na sebe navleče značku té barvy, která je vypnutá. Tím je zajištěno, aby omylem nevylezl na stožár na druhé straně (na straně zapnutého vedení).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 27.05.2013, 12:32 »

Rozvodné sítě vvn o napětí 110kV a vyšších, jsou provozovány s transformátory s uzemněným uzlem.
(Y)
Takže to čtvrté lano není jenom ochrana proti bleskům.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Sičák.
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #20 kdy: 27.05.2013, 13:14 »

No s tou červenou a bielou to asi bude len niekde, býval som kúsok od trasy 2x110kV + 1x110kV, to dvojité vedenie nemá žiadne označujúce pásy, nakoľko je celá trasa totálne hrdzavá  Škleb a to druhé pred cca 8 rokmi prestavali tiež na 2x aj keď zatiaľ funguje ako 1x a nie sú pripravené žiadne označenia.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Dolejšek
*
Offline Offline



Důchodce, ale stále ještě příležitostný projektant


« Odpověď #21 kdy: 28.05.2013, 09:41 »

Nedávno běžel v TV dokument o pracovnících na opravách VVN v USA....z helikoptéry se tam dostal pracovník a pracoval pod napětím stovky kV......
Než se helikoptéra dostala v blízkost rozpěr, natáhl se asi 2 metrový oblouk mezi vodiči a helikoptérou.. ..

Také jsem ten dokument viděl. Ten oblouk mezi helikoptérou a vodičem mi není jasný. Přece, když si na vedení vvn sedá pták, tak se žádný oblouk nenatahuje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #22 kdy: 28.05.2013, 09:58 »

Viděl jsem to video také.Nechci tu být za blbce ale vysvětlil jsem si to jako kondenzátor.Ka pacita toho vrtulníku proti tomu vedení je jistě mnohem větší než kapacita nějakého vrabčáka.Konde nzátor se vybil a výboj skončil. Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Oldřich Morávek
OSVČ montáž, opravy, revize elektro a hromosvodů
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #23 kdy: 28.05.2013, 11:04 »

Myslím si, že vliv bude mít proudění vzduchu kolem helipotvory, které bude generovat náboj (pravděpodobně třením)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jakub Drbohlav
*
Offline Offline




« Odpověď #24 kdy: 28.05.2013, 11:38 »

Myslím si, že vliv bude mít proudění vzduchu kolem helipotvory, které bude generovat náboj (pravděpodobně třením)

jojo, kdysi jsem viděl dokument o ropných plošinách - když tam přistávala helikopotvora, tak nejdřív zůstala viset na plochou, přišel borec s tyčí (dloooouhou a nevodivou),  touto tyčí srovnal potenciál helikopovory a plošiny a pak teprv se přistávalo

srovnání potenciálu probíhalo na "trojúhelníku" - jeden konec tyče - borec, druhý konec tyče - kovové lano (dotyk s heli),  kovové lano ukotveno na plošině

dělali docela slušný blesky Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Obyčejnej elektrikář, §6, §7, §8, §10 se zaměřením na záložní zdroje a požárně bezpečnostní zařízení.
OZO v požární ochraně dle zák. 133/1985Sb.
Oldřich Morávek
OSVČ montáž, opravy, revize elektro a hromosvodů
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #25 kdy: 28.05.2013, 13:19 »

Pokud vím, tak podobná opatření se dělají při výsadku na moři.
Zkouším zjistit, jestli se podobná opatření řeší i u výsadků na pevnině. Snad se to povede.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #26 kdy: 28.05.2013, 14:19 »

Třením letounu o vzduch vzniká statický náboj (viz. triboelektrick ý jev). Letouny mají statické vybíječe- takové kartáčky, kterými se vybíjí. Vliv má vlhkost vzduchu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #27 kdy: 28.05.2013, 23:22 »

Tady je také jeden příklad práce:

* Kontrola vedení vvn.doc (26 KB - staženo 266 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 28.05.2013, 23:34 »

Třením letounu o vzduch vzniká statický náboj (viz. triboelektrick ý jev). Letouny mají statické vybíječe- takové kartáčky, kterými se vybíjí. Vliv má vlhkost vzduchu.

A pak také mají uzemnění na podvozku. Bez tohoto je prý vystoupení z letadla docela bolestivá záležitost...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #29 kdy: 28.05.2013, 23:48 »

A pak také mají uzemnění na podvozku. Bez tohoto je prý vystoupení z letadla docela bolestivá záležitost...
Uzemnění na podvozku býváválo (já to viděl naposled na MiG-21),  dnes už to vidět není. Uvažuje se vybití přes pneu, beton se bere jako dostatečně vodivý. Při plnění paliva, kyslíku apod. se letoun zemní a spojuje s plnícím zdrojem (cisterna, čerpadlo, lahev).
edit: za ty roky u letadel jsem výboj statiky nezažil a bylo by to špatné, kdyby ano - citlivá elektronika, palivo, kyslík....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #30 kdy: 29.05.2013, 00:09 »

Uzemnění na podvozku býváválo (já to viděl naposled na MiG-21),  dnes už to vidět není. Uvažuje se vybití přes pneu, beton se bere jako dostatečně vodivý. Při plnění paliva, kyslíku apod. se letoun zemní a spojuje s plnícím zdrojem (cisterna, čerpadlo, lahev).
edit: za ty roky u letadel jsem výboj statiky nezažil a bylo by to špatné, kdyby ano - citlivá elektronika, palivo, kyslík....

Zajímavé. U malých letadel, kolem kterých se pohybuji já, je to běžná záležitost a nějaké příběhy kolem toho jsem už také slyšel. No ale známe piloty a jejich vyprávění večer u ohně a piva, že? Od teď budu výskyt drátků u koleček více pozorovat.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #31 kdy: 29.05.2013, 07:47 »

Zajímavé. U malých letadel, kolem kterých se pohybuji já, je to běžná záležitost a nějaké příběhy kolem toho jsem už také slyšel. No ale známe piloty a jejich vyprávění večer u ohně a piva, že? Od teď budu výskyt drátků u koleček více pozorovat.  Úsměv
Tzv. "geroj-story" známe, to je jisté.... Smích
U ULL a malých letadel, kde je mnoho částí z plastů, je ten problém asi trochu jinde, než u "plechových",  na gripenu, který je z velké části kompozitový, je to řešeno polepem tzv. lighning stripů -hliníkové pásky, metalizací atd. V příloze ČOS, kde je to řešeno s tím, že dotyk pneu se zemí je dostatečný k vybití a upozorněním na nebezpečí u vrtulníku ve visu, kde vybíječe nefungují a rotor nabíjí a nabíjí...

* 168001.pdf (349.47 KB - staženo 1418 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #32 kdy: 29.05.2013, 10:17 »

Davide můžeš prosím něco více o těch kartáčkách, nějak jsem to nepochopil
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #33 kdy: 29.05.2013, 10:48 »

Milane, nemůžu nikde dohledat foto, tak to zkusím popsat: Na zadních částech letadla (VOP, konce křídel apod.) směrem dozadu jsou vybíječe. Je to tyčka cca 12cm dlouhá, na konci rozšířená do (kovového) trychtýře, ve kterém je umístěn vějířek měděných drátků (cca 10 ks). Z konců těch drátků se vybíjí náboj a drátky pomalu ubývají- na periodických pracích se vybíječe kontrolují a mění.
Zkusím sehnat fotku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Šipeky Michal
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #34 kdy: 29.05.2013, 10:55 »

Na odtokovej hrane krídla (teda tej zadnej hrane) sú z kovovej "kostry" lietadla alebo kovového poťahu krídla vytiahnuté vybíjače statickej elektriny. Ide v podstate o sústavu tenkých drôtikov vodivo spojených s lietadlom. Počas letu sa cez ne lietadlo "vybíja" do okolitého vzduchu práve vďaka tomu, že sa pohybuje. V noci vybíjanie dokonca vidno ako iskrenie.

tu je obrázok ako to vyzerá:
http://www.askacfi.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/static-wick.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Static_discharger

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jakub Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #35 kdy: 29.05.2013, 16:19 »

Zajímalo by mě, jak podobné vybijení funguje u F-35 Lightning II. Amíci si rádi hrají s technologii stealth a letadýlko má tvary dokonalé ženy  Škleb

http://www.jsf.mil/f35/f35_variants.htm
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Existují 3 skupiny lidí: To co májí k elektrice respekt, ti co respekt nemají a pak sebevrazi co jsou si na 100% jistí, že na PE-čku nikdy nebude fáze.
Stran: 1 [2] 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Je někde zakázáno používat pro světelné a zásuvkové rozvody v bytech také vodiče s pleteným jádrem?
 Po kolika metrech je potřeba přizemnit vedení?
 Jaká jsou pravidla pro vedení vodičů místností jiného uživatele?
 Je nutné nové natažení kabelů po krádeži části vedení?
 Která ČSN řeší vedení 22kV v budovách?
 Vedli byste nn a data ve stejné drážce?
 Je přípustné použití jednotlivých vodičů CYA v uzavřeném plechovém žlabu?
 Je nutné "presvietenie" káblových trás pred nanesením omietok?
 Podle jakého předpisu zajistit průklest stromoví pro vedení nn?
 Mohu vést některý z domovních obvodů i stropem?
 Mohou vést kabely ve zdi za topením?
 Proč je námraza na tomto místě vedení?
 Také si oříznete křoviny pod vedením distributora sami?
 Jak natáhnout lano Alfe nn?
 Jak zjistit parametry hlavního domovního vedení?
 Kdo se má starat, aby větve nezasahovaly do vedení?
 SOLID: Výběr a stavba elektrických vedení (informace k nové ČSN 33 2000-5-52)
 Na dodávkách elektřiny pro Ostravsko se podílí náhradní přenosová trasa
 Instalace venkovních kabelových rozvodů dle ČSN EN 50174-3
 Mozem vybrat a pouzit samostatne vodice vodice z CYKY-J kabla?
 Jaká je optimální délka přívodních vodičů k SPD zatížených dílčím bleskovým proudem(předpoklad
 Lze provést vedení veřejného osvětlení v síti TNC kabelem CYKY-J 4x6?
 Kde zjistit bližší informace k nejkratší vzdálenosti vodičů vn od země?
 K čemu je na sloupu vysokého napětí tohle?
 Je možné mít na stropě 48V DC SELF odhalený rozvod?
 Co je to HDV hlavní domovní vedení
 EH# Ochrana venkovních vedení před přepětím v roce 1971
 E-kniha z archívu: Stavba a rekonstrukce venkovních vedení nízkého napětí
 Existují přístupné mapy linek 22kV?
 Lze v paneláku v rámci poschodí propojit dvě stoupačky?
 Jaká AlFe se používala na rozvod veřejného osvětlení?
 Mohou být vodiče jednoho HDV z různých materiálů ?
 Vzpomínáte na dávné přípravy staveb?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.064 sekund, 22 dotazů.