Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Nevíte jak zabránit spálení motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Nevíte jak zabránit spálení motoru?  (Přečteno 6589 krát)
Jan Lebduška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 12.04.2008, 19:52 »

Potřeboval bych odbornou radu od zkušenějších  kolegů. Ve firmě se nám stala následující porucha. Na jednom z truhlářských strojů došlo ke spálení motoru (7,5kW). Motor jsme nechali převinout a já jako elektrikář ve firmě jsem zjišťoval případý důvod spálení motoru. Prověřil jsem přítomnost všech tří fází a ohmmetrem proměříl kontakty stykačů které spínají motor a přepínají rozběh hvězda/trojúhelník. Na nic neobvyklého jsem ale nepřišel a tak jsem znovu připojil převinutý motor. Bohužel shořel i ten převinutý. A to už jsme si pozvali zkušeného elektrikáře na pomoc. Zjistil že připojení motoru bylo v pořádku a po vyloučení špatného navinutí jsme pokračovali v hledání závady ve stroji. Nakonec jsme společnými silami přišli na následující závadu:
- Stroj se při zapínání ručně (tlačítky) přepíná hvězda/trojúhelník a při vypnutí se na cca 2-3 vteřiny do motoru připojí stejnosměrné napětí a motor zabrzdí.
- Došlo k poruše časového relé které připojuje toto ss napětí a místo 2-3vteřiny bylo připojeno možná 1minutu a motor shořel (měřením jsme zjistili že při brzdění protéká motorem proud cca 70A.

Jelikož je stroj již letitý zajímalo by mě jak by se podobný rozběh s brzděním řešil v dnešní době a popřípadě jak by se dalo upravit zapojení aby se v případě poruchy časového relé motor nespálil.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #1 kdy: 13.04.2008, 10:14 »

- Stroj se při zapínání ručně (tlačítky) přepíná hvězda/trojúhelník a při vypnutí se na cca 2-3 vteřiny do motoru připojí stejnosměrné napětí a motor zabrzdí.
- Došlo k poruše časového relé které připojuje toto ss napětí a místo 2-3vteřiny bylo připojeno možná 1minutu a motor shořel (měřením jsme zjistili že při brzdění protéká motorem proud cca 70A.

Takto se brzdí motory i v moderních aplikacích s frekvenčním měničem. Porucha časáku byla pravděpodobně onou příčinou zničení motoru. Vyměnil bych relé za nové a dál věc neřešil, pokud nechystáte rekonstrukci celého stroje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jaroslav Borovec
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 27.10.2010, 00:11 »

Není těch možností více?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: 27.10.2010, 14:28 »

Vážený pane Lebduško,
nevím jakým přístrojem jste měřil stejnosměrný brzdicí proud, ale 70A efektivních i středních je strašně moc.
SS proud by se měl měřit dražším ampérmetrem měřícím opravdu efektivní hodnotu proudu. Obyčejný ampérmetr měří hausnumera, zejména je-li za fázově řízeným tyristorem.

7,5kW motor má jmenovitý pracovní proud cca 16A. Velikost stejnosměrného brzdícího proudu se udržuje na zhruba shodné úrovni, víceméně se postupuje od malého proudu a ten se zvyšuje až vyhovuje doba zastavení pohonu. Buď je stejnosměrné brzdící napětí napětí vytvořeno transformátore m s výstupním napětím 24 až 48V a za ním dvoucestný usměrňovač, nebo je odvozeno fázovým řízením jednofázově přivedeného napětí 230V (jednocestné usměrnění) a proud je omezen pevně nastaveným úhlem sepnutí tyristoru nebo v lepších případech úhlem sepnutí tyristoru regulovaného podle změřeného proudu. Občas je i k vidění varianta jedna dioda v sérii s výkonovým odporem.
Nevím, jaké máte zapojení, ale vypadá to nejen na závadu časového relé, ale i na závadu fázového řízení.
Ono zvyšování ss proudu při brždění nemá od jisté hranice proudu význam, magnetický obvod se nasytí a v nasycené oblasti již ss magnetický tok prakticky nevzroste. Tím pádem nemůže vzrůst ani brzdný efekt. Odhaduji, že stejnosměrný proud v efektivní hodnotě dvojnásobku jmenovitého pracovního proudu již plechy magnetického obvodu spolehlivě přesytí.
Takže vyměnit časové relé a zkontrolovat řízení proudu. Pak nastavit proud tak, aby za ony běžné 2-3 vteřiny soustrojí zastavilo. Z hlediska principu brzdění stejnosměrným proudem je jeho účinek nejsilnější ve vysokých otáčkách, v nulových to nebrzdí vůbec, dobrzdění je nutné protiproudem, nebo mechanickou brzdou (někdy stačí mechanický odpor daný vlastním poháněným zařízením.)


V dnešní době by se to nejlépe řešilo chytřejším softstartérem s možností bržděním ss proudem, nebo protiproudem nebo kombinací obojího způsobu zastavení. Samozřejmě by se motor doplnil teplotním čidlem a to by se zavedlo do onoho softstartétu a ten by si hlídal oteplení vzniklé při rozběhu a zejména při brždění, kdy se v motoru musí zmařit veškerá setrvačná energie. Softstartér by vás zbavil způsobu rozběhu Y/D a tím i dvou výkonových stykačů, brzdných obvodů a složitějších obvodů ovládání. A také jednoho kabelu do motoru.
Mimo ceny a potřeby chlazení softstartu samá pozitiva  Mrknutí
Vyplatí se to i pro velmi staré motory, použili jsme to i na jednu unikátní relikvijní stáčečku, která ještě snad pamatovala Laurina či Klementa a její elektromotor byl ještě otevřeného typu. Brzdila jako z praku, přesto bez rázů a měkce. Jen zvukové efekty brždění dělalo, jako když na vás zavrčí pes Baskervilský (to víte, kdysi se ozubení na hlučnost a zejména při opačném záběru neřešilo) .





* Zkruz_1.jpg (89.74 KB, 1024x768 - prohlédnuto 383 krát.)

* Zkruz_2.jpg (100.5 KB, 1024x768 - prohlédnuto 373 krát.)

* Zkruz_oziv.jpg (82.11 KB, 768x1024 - prohlédnuto 410 krát.)

* Zkruz_oziv2.jpg (108.89 KB, 768x1024 - prohlédnuto 409 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.051 sekund, 22 dotazů.