Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  JAKÉ DOKLADY? - živnosti, osvědčení, legislativa
| | |-+  Co by měl asi ovládat absolvent silnoproudého oboru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Co by měl asi ovládat absolvent silnoproudého oboru?  (Přečteno 14712 krát)
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« kdy: 27.11.2009, 17:27 »

Tato diskuse by mohla být pomůckou pro některé školy, které vyrábí elektrikářský potěr.

Zkusme zde hypoteticky načrtnout znalosti takového elektrikáře na začátku své kariéry.
Představte si, že chcete někoho přijmout (to asi mnozí).
Jaká kritéria nastavíte pro přijetí do pracovního poměru?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Milan Piotrovský
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 27.11.2009, 17:45 »

musí: umět číst elektrotechnic ká schemata, znát základní principy systémů obvodů, se orientovat v základních prvcích, používat PC a kreslící programy
měl by: mít schopnost umět se zlepšovat a učit se, znát alespoň 1 cizí jazyk (A,N,R).

No a pak se to pozná během provozu ale je nutná péče. Skoč a plav je sice řešení ale spíš se utopí, škola je vždy něco jiného jak praxe.
Tady je nutné aby byla větší spolupráce škol s praxí a poslední rok školy už by měla být v podstatě praxe.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 27.11.2009, 18:40 »

Měl by být šikovný manuálně.
Znát základy:
 mechaniky -  netřískal kladivem kam nemá, když tomu nerozumí
 hydrauliky - jak mu běhají ventily a spínače
 stavařiny -  pro případ řezání drážek do panelů
 strojařiny - neboť vše souvisí se vším
Odhad a důsledek svého počínání se naučí praxí.  tanecek
Popřípadě, aby se naučil žebrat, když vše ostatní selže.
Dobře se pamatuji na svého mistra výcviku ten nám říkával:
Dobrý elektrikář musí umět 10 řemesel.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #3 kdy: 27.11.2009, 18:52 »

Přeposláno:
 Neviem napísať odpoved do tejto témy (Co by měl asi ovládat absolvent silnoproudého oboru?) tak si to dovoľujm sem napísať.  Je jeden závažný problém že málo zamestnávateľo v chce dať šancu mladému elektrikárovi ktorého tá práca aj  baví a má snahu sa učiť nové veci. Viem to s osobného hľadiska lebo som poslal 20 emailov a asi 20 telefonátov som absolvoval z toho cca bolo len 5 osobných stretnutí. Preto tak málo lebo každý chce min §23 (u nás na Slovensku). Ak človek nevie preukázať prax dôveryhodne  tak je odpísaný hned na začiatku. Momentálne som si spravil živnosť chodím s kamarátom občas na nejaké výpomocné práce aby som vedel preukázať prax. (Zatial mám §22 a práca ma baví)

S pozdravom Tibor Szeles
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #4 kdy: 27.11.2009, 20:56 »

Určitě by měl znát alespoň nějaké základy z elektrotechnik y a principy fungování základních obvodů, vypínačů a tak podobně. Prostě nějaký všeobecný rozhled. Jde i o to, kde má v úmyslu hledat uplatnění. Možná by nebylo od věci, nedělat z nich "všeobecné" elektrikáře, ale jen úzce zaměřené elektrikáře. Třeba na bytovou výstavbu, MaR a tak podobně. Tady bych si pak dovedl představit  zkrácenou dobu nutnou k vyučení (nebo přeučení).
Momentálně zaškoluju už asi 3tího elektrikáře do tajů montáží.  Chytrej kluk, dělá PLCčka a kde co, ale zakousne se na blbostech hlavně v "obyčejné " elektroinstala ci (nikdy jí naplo nedělal). Někdy se tím docela bavím.  Škleb Jo holt není nad praxi.

Možná by nebylo od věci, udělat pro tyto "učedníky" i praxi ve firmách. Stát by mohl pomoci třeba úlevou na daních pro tyto případy a firmy k tomu ochotné. Al to už jsem asi moc velkej optimista  o:-
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #5 kdy: 28.11.2009, 07:55 »

Jinak.
Kluci zkuste napsat to, co vás zklamalo, že někdo neuměl, či neznal.
Samozřejmě neadresně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Radek Červený
Žij a nechej žít
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #6 kdy: 28.11.2009, 13:50 »

1.Smysl pro preciznost a radost z dobře odvedené práce
To je už dnes utopie, čert mě může vzít, když někdo není schopen zasádrovat rovně krabici do Ytongu a tvrdí, že je to dobré. To jsou banality, které prodávají a dělají celkový dojem. Bohužel v době, kdy absolventi čekají, že jim někdo na netu v diskuzi vypracuje za ně projekt, je tato myšlenka nereálná, protože absolvent ani nemá páru, co tento pojem znamená.
2. Smysl pro zodpovědnost
Kdo dnešní absolventy k tomuto vede? Nikdo. Zapoměl jsi sešit? Tak jsi ho holt zapoměl, kantor pokrčí rameny a život běží dál, místo aby žáka z hodiny vykázal a napsal mu neomluvenou hodinu. Jak to pak má vypadat v praxi?
3. Umět si přiznat vlastní chybu a dokázat se z ní poučit
NA chybách se člověk naučí víc než za celou školu, ale musí si ji umět připustit. Přímo mě vytáčí frajeři, co si myslí, že jejich hovno nesmrdí a na co šáhnou, to zmrví. A pak se ještě přitrouble smějou do očí.

 To jsou jen lidské povahové vlastnosti, ale k řemeslu neodmyslitelně patří. Je to nutná součást každé pracovní činnosti. Ostatní již bylo řečeno kolegy výše.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Slušnost je kouzelný nástroj, který otevřel mnohem více dveří než jakýkoliv doposud vynalezený klíč.
www.elektrikab rno.cz
info@elektrikabrno.cz
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #7 kdy: 28.11.2009, 15:55 »

Jdyž se zde zmiňuješ o preciznosti práce ...
myslím, že ti, kteří svou práci "dnes a denně" prodávají v těžké konkurenci ti rozumí. Ale zaměstnanec není konstrukčně vystavěn proto, aby primárně bojoval s konkurencí jako ty. Tedy preciznost je nebudou učit ve škole.
 
Ty detaily, které zmiňuješ (u nás jsou také) je musíš naučit ty sám. Aby je dodržovali je opět na tobě, jako zaměstnavateli, respektive manažerovi, který jim práci sežene, jim vysvětlí, zajistí všechny podmínky k tomu, aby mohli pracovat a práci předá.

Dle mého soudu absolvent čehokoliv má své určité "růžové brýle". Tyto "růžové brýle" jej drží ve škole, protože se na ty "brýle" těší. Skončí školu a první, co kde narazí je realita. Realita se na škole neučí.
Realitou pro tento případ myslím kvalitu za určitý čas. Hodně kluků umí zasádrovat krabice také stejně dobře, jen jim to trvá tak dlouho, že za tu dobu to sám uděláš třikrát.

Motivační podmínky, odměny a sankce nastavuješ ty. A tak dle oblíbené 50 110 nastav pracovní postupy a pak to půjde jako po másle ..
 tanecek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Pavel Mužík_
OSVČ - technický poradce, soudní znalec
*
Offline Offline



Normy ano, ale bez kvalifikace a přemýšlení ??


« Odpověď #8 kdy: 28.11.2009, 18:34 »

Nemyslím si, že by absolvent VŠ musel mít bůhvíjakou manuální zručnost - kvůli tomu přeci nestudoval, aby se živil fyzickou prací (i když se to nevylučuje).
Ale určitě by měl v průběhu studia absolvovat i několik různorodých praxí, aby pak měl všeobecný přehled - třeba právě o tom, co to znamená zasádrovat krabice, vědět něco o jištění, tahání kabelů, sestavení rozvaděče, zapojit běžné měřicí přístroje, jednoduché obvody, jako spouštění hvězda-trojůhelník apod.,  a samořejmě číst schemata.
Silnoproudá elektrotechnik a  je ale dnes tak různorodá, že nemůže jít do příliš velkých konkrétních detailů - spíš by měl mít jasno v principech a umět si poradit - kde co najít, na koho se obrátit a umět své teoretické vědomosti správně aplikovat a být si vědom, že se celý život bude muset učit....

Co tu ale zatím nebylo řečeno, a co považuji za důležité, ať už se náš absolvent dostane kamkoliv:
- měl by mít jasno v principech bezpečné práce v elektrotechnic e. Tedy ne umět odpapouškovat normy, protože ty se jednak budou stále měnit, jednak si příslušné hodnoty najde - pokud ví kde. Ale jde právě o ty principy - jak by to asi tak mělo být a proč. Bylo mi velmi trapné, když se na zkouškách z vyhl. 50/78 Sb. absolventi nafukovali, že oni se přeci nebudou učit takové blbosti spolu s obyčejnými dělníky. Výsledkem bylo, že každý elektrikář je pak strčil do kapsy.

- taky by měl mít obdobným způsobem jasno v ochranách proti dotyku. Ať se v provozu dostane kamkoliv, tak tohle je základ. Ale zase - chápat principy, nemusí nosit v hlavě přesné aktuální hodnoty.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radek Kroutil
*
Offline Offline



OSVČ, Štěchovice Praha-západ


WWW
« Odpověď #9 kdy: 28.11.2009, 19:52 »

Kluci zkuste napsat to, co vás zklamalo, že někdo neuměl, či neznal.
Neznám teda moc práci maturantů po škole, ale znám dobře po vyučení, kteří měli praxi na škole. Pochopim např.,  že jim není jasné zapojení schodišťáků, ale nechápu, že za mnou přijdou s dotazem ohledně zapojení , ,lustráku,, . Nebo absolutně nezvládají i základní zapojení bytového rozvaděče o max 10 modulech.
Kolikrát i sádrování krabic je děs a hrůza...
Zbytek, jako např. hydraulika nebo automatizace se naučí snad časem jako my všichni ostatní   Kroutím očima
A pak samozřejmě jejich mzdové požadavky
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Rev.tech. E2/A, elektroinstala ce, hromosvody, práce pomocí horolezecké techniky, pravidelné kontroly Přenosných hasících přístrojů dle MV ČR č.246/2001Sb.
tel: 603234575
Email: elkr@elkr.cz
www.elkr.cz
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #10 kdy: 28.11.2009, 20:52 »

Kluci, to o té preciznosti mohu jen podepsat. Srovnání kabelů, sádrování krabic a další "drobnosti",  vytvářejí celkový dojem a právě spousta kolegů to podceňuje. Tedy především těch co nejsou OSVČ, ale zaměstnanci.

Dále znalosti "obyčejných" kombinací vypínačů a přepínačů, jsou někdy ubohé.

Ale právě proto bych se snažil v případě rychloelektrik ářů (to nemyslím urážlivě) spíše o kvalitu a toho docílím zřejmě jen nějakým zaměřením, než všeobecností v oboru.

PS: a o těch honorářích to je taky pravda. Skoro všichni si myslí, že jsou nedocenění za ten svůj výkon. Opak bývá pravdou  Škleb
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Jiří Mudra
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 02.12.2011, 20:10 »

Ač staré, tak zajmavé téma. Zkusím nabídnout pohled z druhé strany - ono předvést své znalosti a um, když mám poněkud trému, je někdy nejednoduché.
Vzhledem k tomu, že jsem absolvent SPŠE, měl jsem méně praxe. I přesto jsem ale ze školy vyšel se základními znalostmi o tom, jak zapojit motor, zásuvky, světla... Základy v CADu, výpočtů osvětlení a vytápění, dimenzování vodičů a jištění...
Ale ta praxe prostě chyběla: jak dalece oholit vodiče, jak správně utahovat (přetáhl jsem svorky, až praskl celý strojek),  ...

Zkrátka: ze začátku jsem rok o práci v oboru nezavadil, po dvou letech praxe mne již některé firmy přetahovaly k sobě...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrikář - údržbář §6, §8
Oldřich Morávek
OSVČ montáž, opravy, revize elektro a hromosvodů
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #12 kdy: 02.12.2011, 23:37 »

Měl by mít jasno v základních pojmech a veličinách. Napětí, proud, výkon, indukce, kapacita a impedance by pro něj neměly být jen prázdná slova, ale měl by to pro něj být jasný projem.
Otázka chuti učit se je daná osobností, když někdo nechce, tak s ním nepohne ani pár volů.
Když někdo chce, naučí se.
Sám jsem přišel ze školy slaboproud, do silařské praxe a na všecho jsem koukal, jak tele na nová vrata.
A dnes mě to živý.
Samozřejmostí je angličtina a další jazyk aspoň v nějaké podobě.
(dnes, v době návodů v různých jazycích vyjma Čj a pojmů převzatých z Aj mi to velmi usnadňuje práci)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #13 kdy: 03.12.2011, 09:34 »

Měl by mít jasno v základních pojmech a veličinách. Napětí, proud, výkon, indukce, kapacita a impedance by pro něj neměly být jen prázdná slova, ale měl by to pro něj být jasný projem.
Otázka chuti učit se je daná osobností, když někdo nechce, tak s ním nepohne ani pár volů.
Když někdo chce, naučí se.

Asi tak.
Když bude mít základ, který bude v praxi ON aktivně rozšiřovat.

Přičemž se nemyslí ono rozšiřování v pracovní době. Ale po pracovní době. Tedy v osobním volnu. A zde je velmi časté nepochopení.
Nechodí se do práce něco učit, ale podávat výkon. Zjistím, že něco neumím a o večerech a víkendech nastuduji teorii, abych to v praxi rychleji pochopil. Nikoliv, že se učím na klientově zakázce metodou pokus/omyl!

Ale to se musí říct dopředu! Samotné to žádného absolventa asi nenapadne.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Kde vystudovat dálkově v Ústeckém kraji obor 26-51-H/001 elektrikář ?
 Je možné se stát elektrikářem za 195 dnů ?
 Co říkáte na sloučení školy SPŠE Kounicova Brno se SPŠE Purkyňova?
 AMPER 2013: Střední odborné školství
 Jaké máte zkušenosti s učňovským školstvím?
 O novinkách pro elektrotechnický obor a praxi
 Tým CTU CarTech a studentská elektroformule
 ČVUT v Praze a VUT v Brně iniciovaly novou platformu spolupráce technických vysokých škol
 Dotáhni to dál s IAESTE ČR
 Které studium na ČVÚT zvolit, silnoproud nebo slaboproud?
 Skupina ČEZ si začíná vychovávat budoucí zaměstnance již na střední škole
 ČEPS připravuje další ročník Letní školy pro studenty vysokých škol
 Wago pomohlo vybudovat učebnu automatizace
 Nová laboratoř inovací na FEKT pomůže otestovat nápady studentů v praxi
 Tvoříme učitelský tým pro Studium.Elektrika.cz, přidáš se?
 Merkur perFEKT Challenge má své vítěze!
 Vítězné týmy BSEC 2022, soutěže studentů VUT Brno
 Studentská vědecká konference Student EEICT 2022 a perFEKT JobFair 2022
 Podpoříš svou odpovědí projekt věčného studenta?
 Student v Asii studuje to, co si myslí, že ho uživí ...
 Skutečně platí že "kdo neumí, ten učí"?
 Kdo z výrobců v Česku ještě podporuje mladé elektrotechniky a jak?
 Kdo poznává Diváky, kdysi největší úl elektrikářů v Československu?
 Je výuční obor elektrikář slaboproud správná volba pro opraváře PC?
 O čem diskutují učňové v Americe?
 Postavíte se i vy za elektrotechnickou školu ve Frenštátě?
 Máte také raději názorné pokusy, než pouhou teorii?
 Nechcete být přítelem na telefonu pro doučování elektrotechnika?
 Kolik žáků může být na jednoho lektora v elektrolaboratoř?
 Jak se vám líbí sloučení maturitního studia Silnoproud a Slaboproud do jednoho?
 Schrack podporuje rozvoj odborných učeben středních škol
 Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
 Z jaké literatury se dnes asi učí na elektrotechnických středních školách dnes?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.059 sekund, 24 dotazů.