Krásná diskuse
všichni
Rozdělme si ochranná opatření na dvě skupiny:
1. skupina - musí být provedena.
2. skupina - provedení je doporučené.
První skupina je daná.
Druhá skupina daná není a vážený pane Martine H. ani nikdy nebude, jaké je řešení?
Já prosazuji komunikaci zákazník - dodavatel, například:
Vážený pane, máte tu kovová vrata s elektrickým zařízením, může se stát to a to, není to předepsané, ale pro větší úroveň bezpečnosti navrhuji celou konstrukci spojit s ochranným vodičem.
1. zákazník, ano určitě to chci a rád zaplatím.
2. zákazník aha a to mi budete vrtat do vrat? V žádném případě!
3. zákazník, kolik by to stálo? Nechci.
vše je správně
Jinak řečeno:
To co je nad rámec "musí", by měl být schopen dodavatel trpělivě vysvětlit zákazníkovi, který zařízení užívá a financuje zhotovení / údržbu, na takové jednání má zákazník právo a jen tento přístup se mi osvědčil.
Pokud je zákazník nepřístupný, nechápavý, neví co chce, je to jeho problém a žádný elektrikář, revizní technik nebo projektant nemůže suplovat úroveň inteligence a vzdělání obyvatelstva, neb to je cesta do pekel, protože pak platí: pro dobrotu na žebrotu.
Ak sa niekto rozhodne, že uzemniť vec XY nad rámec predpisov je dobrý nápad a predpokladajme, že to má logiku, t.j. zavlečenie napätia tam nie je vylúčené a nie je to neoprávnený zásah do predmetu XY, potom má spraviť čo ? Pripojiť zž drôtom (akého prierezu ?) na PEN alebo PE v rozvádzači ? Na ekvipotenciáln u svorkovnicu ? Alebo pospájať všetko v miestnosti, ako keby to bola kúpeľňa ? Je na to predpis alebo stačí "elektrikárska česť" a "odborná starostlivosť" ?
Prosím pěkně, to je tak široká otázka, že na ni lze odpovědět jen širokou
odpovědí, nebo vydat knihu s rozebráním různým případů a i tak by nemohla obsáhnout všechny možnosti různých elektroinstala
cí z různých dob, které se v ČR vyskytují
Zde široká a naprosto přesná odpověď:
Systém ochranného pospojování musí být spojen s ochrannými vodiči všech zařízení včetně zásuvek.