Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Jak zhotovit regulátor otáček synchronního motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zhotovit regulátor otáček synchronního motoru?  (Přečteno 47456 krát)
Miloslav Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #18 kdy: 24.08.2005, 21:57 »

Zkuste regulaci PWM.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 25.08.2005, 11:44 »

Pozor, jakákolv snaha o regulaci triakovým či jiným regulátorem tohoto motoru je nesmysl, to je motor, který by měl být napájen harmonickým průběhem (sinusoidou),proto nepletvejte čas experimetování m. Jediné co lze, je možno nějak snížit napětí, a provozovat jej v oblasti s větším skluzem,  ale za předpokladu, že se pohybujeme ještě ve stabilní (do stability můžeme započítat i příznivý průběh zátěže) části diagramu motoru (moment/skluz) a to ještě při mizerné účinnosti.
Jediné opravdu korektní řešení je snížit frekvenci, a patřičně upravit napětí, nejlépe napájet proudem a ne napětím, ale to je levnější koupit ten DC motor.
Ještě ke hlučnosti: Asynchronní trojfázový motor je velmi tichý, pracuje totiž s téměř kruhovým mag. polem, pokud jej ale napájíme s pomocnou fází (nebo bez, ale se stíněným pólem) je toto pole eliptické - a zde se již nějaké vibrace projeví - hlučnost. Typyckým příkladem je, když běžícímu 3f motoru odpojíme jednu fázi - běží dál, s téměř nezměněnými otáčkami, ale "je to slyšet".      pp.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #20 kdy: 25.08.2005, 11:45 »

Co je to  PWR regulace?   pp.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miloslav Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 25.08.2005, 19:00 »

Nějak jsem se uťal. Má to být PWM. Někde na netu něco podobného bylo. Měnit poměr sepnutí a rozepnutí triaku. Pustit pár "vlnek",  několik jich nepustit a tak to střídat. Chce to experimentovat .
http://www.google.com/search?hs=Ijz&hl=cs&lr=lang_cs&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Acs-CZ%3Aofficial_s&q=mezaxial&as_q=regulace&btnG=Hledat+ve+v%C3%BDsledc%C3%ADch

První dvě stránky, nemůžu je otevřít. Tam by snad něco mělo být.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #22 kdy: 29.08.2005, 10:08 »

To Janoušek: To je ale přesně o čem jsem psal v předchozím příspěvku - nevhodné.

To Autor: V nadpise  článku je stále "synchronní" motor, prosím změňte jen na "asynchronní".

pp.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Špok
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 29.08.2005, 18:35 »

Ten Mezaxiál je stoprocentně asynchronní motorek s kotvou nakrátko.jedno u jsem ho měl rozebraný,pokoušel jsem se vyměnit ložiska.Ony se totiž dělaly buď s kuličkovýma nebo s kluznýma ložiskama.Ty motorky s kluznýma ložiskama měly mnohem tíšší chod.
O nějaké skutečné regulaci  otáček se u těch motorků(kromě změny frekvence)opravdu nedá mluvit.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ján Slovák
« Odpověď #24 kdy: 29.08.2005, 21:12 »

Ďakujem všetkým, ktorí sa mi snažili pomôcť. Má niekto schému na PWM reguláciu alebo odkaz kde sa dá zohnať?
Zatiaľ sa mi nič jednoduchého nepodarilo zohnať.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ján Slovák
« Odpověď #25 kdy: 29.08.2005, 21:17 »

Re: Petr z 29.8.2005
Ako sa dá zmeniť nadpis článku?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Georgis Fasulis
*
Offline Offline



Nepij, nekuř, cvič a zakrátko budeš zase chlapík.


« Odpověď #26 kdy: 30.08.2005, 11:40 »

To Slovák: Změnit nadpis může pouze správce (např. pan Minařík, obraťte se na něj). Tím ale tato diskuse ztratí smysl, neboť se velká část týká právě vysvětlování toho, že se nejedná o synchronní motor :-)).  Navrhuji změnit nadpis takto: Jak zhotovit regulátor (a)synchronního motoru? :-)).

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

G.F
Ján Slovák
« Odpověď #27 kdy: 28.09.2005, 22:06 »

Nejaké schémy som už zohnal. Vybral som si najjednoduchši u, skúsim to postaviť a dám vedieť.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Závodský
*
Offline Offline



bike je moj zivot, kaslat na pracu....


« Odpověď #28 kdy: 29.09.2005, 08:58 »

Nemám vlastné skúsenosti, ale nakoľko plánujem teplovzdušný krb, tak som prečítal už nejednú literatúru a poradil by som nasledovne:

Ak nie sú dlhé rozvody a krb je dobre zrealizovaný, tak netreba žiadne ventilátory.

A ak naozaj treba ventilátory, tak by som radšej pošetril, sú drahšie, ale obsahuju mikrojemný filter proti prachu. Inak sa z toho prachu z vírenia zbláznite a to nehovoriac o chorobách, ktoré vás čakajú....

Zdravie sa kúpiť nedá.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michal Medved
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 26.11.2005, 09:01 »

Mám pár poznámek k proběhlé diskuzi.
1. Každý, i asynchronní elektromotor s kotvou na krátko jde regulovat
2. Ne každý pohon jde regulovat.
   
To znamená, že je nutné zvažovat elou soustavu, nejen motor, ale také charakteristik u zátěže. Jinou charakteristik u má ventilátor, jinou šnekový dopravník. Dále popsaná regulace je vhodná k regulaci ventilátorů a dalších zařízení s relativně velkou rotující setrvačnou hmotou a lehkým rozběhem (zatížení motoru při rozběhu pohonu nesmí překročit určitou, experimentálně stanovitelnou, mez)
Proncipem je tzv. cyklofázová regulace, kde je možnost změny napájecího napětí motoru kombinována s cyklickým rozpínáním napájení.
Existují dvě varianty, pro jednoduché stroje, kde se nevyžaduje lepší stabilita otáček a  pro stroje, kde se vyžaduje možnost reprodukovatel ně nastavit otáčky. V prvé variantě je použit jednoduchý cyklický spinač - multivibrátor, s nastavitelnou střídou jak prodlevy tak délky impulzu. U druhé varianty je potřebný snímač otáček se zpětnou vazbou.
K snížení "záběrového momentu" a tedy i rozběhového produ je využita klasická fázová regulace, když bylo toto zařízení konstruováno v 70 letech s IO MAA436, v současné době lze použít jakýkoli obvod pro fázovou regulaci, nabídka je dost široká.
Popis funkce: Po přiložení napájecího napětí na sestavu se na svorky motoru nedostává plné napájecí napětí, ale napětí snížené tak, aby byl zajištěn měkký rozběh, nutno nastavit dle konkrétních podmínek. Po té, co se motor roztočí do očekávaných otáček je přívod napájecího produ odpojen, motor se zastavuje. Ještě před tím, než se zastaví je znovu přiloženo napětí a celý proces se cyklicky opakuje.
Výhody: Láce, jednoduchost, minimální nároky, rozsah regulace od nuly do jmenovitých otáček, mekký chod motoru dovolující plynulý rozběh bez rázů
Nevýhody: Není možné použít pro motory pracující s těžkým rozběhem nebo bez setrvačných rotujících hmot odpovídající hmotnosti. Větší proudové zatížení statoru, (rozběhový proud as. motoru s kotvou nakrátko je mnohonásoně vyšší než jmenovitý) a s tím spojené zvýšené tepelné namáhání motoru a tedy i energetické ztráty. Motor je nutno dimenzovat pro větší než výpočtem pro daný pohon stanovenou zátěž pro zajištění dostatečné rezervy výkonu v režimu rozběhu.
Na princip cyklofázové regulace bylo v r. 1978 vydáno autorské osvědčení a dle informací byla úspěšně realizována ve stovkách aplikací. Po zlevnění frekvenčních měničů byla vytlačena jednozančně výhodnější regulací frenkvence napíjecího napětí synchronních motorů.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Dupal
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #30 kdy: 30.07.2006, 08:45 »

POZOR, kondenzátory musí být dimenzovány na ŠPIČKOVÉ napětí, tj. alespoň 315 V! 230 V je efektivní napětí při sinusovém průběhu!
V praxi pro "SILNOPROUDÉ" aplikace nejlépe vyhoví svitkové kondenzátory s dielektrikem z metalizovaného papíru (označení MP)(jsou odolné proti průrazu - v místě průrazu dielektrika dojde k místnímu odpaření metalizované vrstvy a kondenzátor může nadále sloužit byť s nepatrně sníženou kapacitou. V případě průrazu dielektrika kondenzátoru jiného typu dojde k destrukci celého kondenzátoru),  nebo kondenzátory s dielektrikem z plast. fólie "polyesterové". POZOR, NELZE nelze použít elektrolytické kondenzátory, třebaže mají mnohem větší objemovou kapacitu! Tyto kondenzátory není možné používat v obvodech střídavého napětí, ale pouze v obvodech se stejnosměrným offsetem. Typickým přestavitelem kondenzátoru vhodného do obvodů nn je "krabice",  mnohdy s olejovou náplní s povoleným napětím 400 V.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #31 kdy: 31.07.2006, 07:07 »

Dvě poznámky k regulaci otáček motorů:
- některé motory jsou závislé na "vlastním" chlazení, jejich součástí je malá vrtulka. Pokud takovému motoru regulátorem snížíme otáčky, není to vhodné pro trvalý provoz, můžeme jej poškodit přehřátím
- u tyristorových a triakových regulátorů při fázové regulaci je problém s rušením. Něco jiného je regulátor k vrtačce, kdy to běží chvilku, zpravidla vrtačka "ruší" víc než regulátor a něco jiného je dlouhodobější provoz v "obytném prostoru".

Jaký potřebujete "objem přečerpaného vzduchu" za nějakou časovou jednotku? Zajímavé je v tomto případě použití ventilátorů jako jsou v PC, dělají se i "větší",  cca 120x120 mm a pokud jsou na 12 resp. 24V DC, dají se velmi dobře regulovat změnou napětí.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Pavel Špok
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #32 kdy: 31.07.2006, 19:24 »

Princip PWM regulace s úspěchem a bez problémů používáme při řízení otáček u asynchronních jednofázových odstředivých ventílátorů-dmychadel pro vhánění vzduchu do spalovacího prostoru kotle.Tyto ventilátory jsou spínany prostřednictví m SSR relé (Bezkontaktní polovodičová relé spínaná v nule),řízená z digitálních výstupů řídicí jednotky(v podstatě počítače).Je sice pravda,motorky ventilátoru jsou zatěžovány více ,než při trvalém napájení,ale s tím se počítá při dimenzování výkonu  těchto ventilátorů a také dostatečným předimenzování m SSR relé.
NO problém.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.046 sekund, 23 dotazů.