to: všichni
Pan kolega Kurka má sice naprostou pravdu ohledně barev, ovšem mate obrázkem tazatele, který se ptá na obvod PELV.
Těch 230 V za transformátore
m opravdu nelze nazývat obvodem PELV. "Obvod PELV není v napěťové hladině nn ale MN.

. Místo 230 V měl v kresbě napsat např. AC 48 V

.
to Kurka
Vážený kolego,
ten obrázek má být něco jako matení nepřítele?
- PELV je malé napětí, může být jak DC, tak AC
- někdo by si mohl podle obrázku myslet, že ten rozvod AC 230V za transformátore m je také PELV. V žádném případě!
Za ten obrázek se všem omlouvám, to
střídavé řídící napětí 230V není PELV,
PELV bylo až to 24V DC, nějak jsem se nechal unést vysvětlováním XB svorky a tohle jsem namastil podle zvyku automaticky (a nevědomky jsem vynalezl onen PELF obvod - Prostě Extra Lstivě Fackující).
Připojuji i správnou variantu - asi také vyvolá reakci, protože zde je PELV i ne-PELV obvod shodnou barvou - ale tak to opravdu na strojním zařízení často bývá a považují to od normotvůrců za velmi nešťastné nedoporučit rozdílné barvy PELV a nePELV obvodů.
Díky shodnému barevnému značení se jednou kolegovi podařilo při oživování omylem poslat do obvodu 24V AC 230V AC(červená ze sousedního jističe), no tenkrát jsem prý řval do vysílačky "vypnout" tak hlasitě, že mne slyšeli i prostým sluchem.
Vlastně možná i díky trafu nařídícím obvodu 230V a tudíž díky tomu malému zkratovému proudu to poměrně drahé 24V AC servo odneslo jen probitím rozběhového kondenzátoru, jinak vše přežilo.
to: Schwartz
to Kurka
- propojení vedení před a za transformátore m mi tak rochu nedává smysl, resp. uniká mi smysl použití transformátoru
Zavádění povinnosti transformátoru do řídícího obvodu je hlavně dáno příznivým vlivem transformátoru na omezení zkratového proudu v řídících obvodech a to i při řídícím napětí 230V. Máte-li všechno dobře pospojené, pak je impedance ukostřené a pospojené části zařízení, ve které se nachází řídící obvody do 0.1 Ohmu a pro to, aby se objevilo na kostře napětí 25V by musel být zkratový proud skrz kostřenou část 250A.
I kdyby to bylo 1 Ohm, pak by zkratový proud by musel být 25A. A to oddělovací transformátor na rozdíl od přímého napájení ze sítě přes pojistku nebo jistič většinou ani nedá.
Například kolega Miroš změřil na sekundáru trafa 400/230V/250VA, impedanční smyčku 8,95 Ohm.
Impedance samotného zdroje řídícího napětí je zde z praktického příkladu [quote skoro řádově vyšší, než typická impedance pospojené neživé části a to znamená, že při zkratu na kostru u řídícího obvodu napájeného z měřeného transformátork
u bude poruchové napětí velmi malé a prakticky celé poruchové napětí bude na impedanci transformátoru a na vodičích řídícího obvodu od živého konce transformátoru k místu zkratu na kostru.
A dále zkratový proud ve tomto měřeném řídícím obvodu nemůže být vyšší než 230/9 což je pro dotykové napětí příznivých 25A. Při tom stejný řídící obvod napájený přímo ze sítě, dejme tomu s impedancí 1 Ohmu (a to jsem v průmyslovém prostředí veliký optimista) může vyvolat poruchový proud v obvodu 230/1 = 230A a poruchové napětí na kostře je hnedle 10x větší.
To je důvod požadavku normy použít transformátor i pro řídící napětí 230V i kdyby byl napájený jednofázově také z 230V. Při tom na první pohled se to zdá jako naprostý nesmysl a velice neekonomické řešení dělat z 230V opět na jedné straně ukostřených 230V.
A co vám může udělat za neplechu zkratový proud 230A na kontaktech tlačítek a pomocných relé je nasnadě. Svary kontaktů v řídících obvodech po obnovení napájení mohou způsobit nekontrolované spuštění a což je horší, většinou se svaří klidové kontakty rozpínacích stop tlačítek a tato závada nemusí být velmi dlouhou dobu vůbec zpozorována.
to:Marhold
Ještě by mne zajímalo jestli musím vytvořit zvláštní svorku pro uzeměnou stranu transformátoru a odtud se spojit se zemí nebo mohu pro jednoduchost spojení provést prostým přivedením vodiče na uzemňovací svorku. Pro účel odpojení při měření se asi vzhledem k jeho barvě bude hledat dobře.
Jestli máte jen jediný transformátor, tak je ekonomičtější svorku XB vytvořit přímo na transformátoru - přivézt ZŽ drát na svorku trafa, právě proto ji zhusta bezpečnostní trafa mají zdvojenou.
XB svorka nemůže být zeleno/žlutá, ani to nesmí být pozice na PE sběrnici. Jestli je zdrojů více, tak se zvláštní svorce nevyhnete.