Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Jaké jsou barvy vodičů pro obvody PELV?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jaké jsou barvy vodičů pro obvody PELV?  (Přečteno 34619 krát)
Vítězslav Marhold
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 17.04.2009, 12:01 »

Jaké barvy vodičů použít pro obvody PELF.
Je to za oddělovacím transformátore m,
o fázovém a ochranné vodiči se v tomto případě v pravém slova smyslu asi nejedná.
Tak tedy jakou barvou vodiče se připojit k PE a jaký použít  pro druhý pól?
Rád bych aby zůstaly pokud možno barevně rozlišeny.



#105#
#112# Napsal jste to foneticky, správně je PELV.  V jako Voltage Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 17.04.2009, 14:15 »

Vážený pane Marholde,
protože užití obvodů PELV je asi jen pro strojní zařízení, budu mluvit o barvách podle normy pro strojní zařízení ČSN EN 60240-1 ed.2.
Nesmí to být žlutozelená
Nesmí to být světle modrá ani pro ukostřenou větev, pokud již na stroji někde je vodič N.
Nemá se použít barva zelená
Nemá se použít barva žlutá
Nemá (prakticky nesmí) se použít barva shodná s ostatními obvody silovými.

Doporučuje se použít barva červená - barva střídavých řídících obvodů
Zvyklostí je pro střídavé řídící obvody PELV je červená pro neukostřenou větev a shodná červená i pro ukostřenou větev nebo pro ukostřenou větev bílá. Používala se i šedá, ale ta je nyní i v silových obvodech a proto nelze prakticky použít.

Další možnou barvou je barva oranžová, pokud se jedná o řídící obvody napájené z cizích zdrojů, nebo řídící obvody před hlavním vypínačem.   

Upozorňuji na nutnost ukostření v jednom bodě na rozpojovatelné svorce (svorkovnici) XB - na tuto svorku jde z jedné strany žlutozelený vodič spojený s PE, z druhé strany jde jediný vodič v barvě každé ukostřované větve řídícího napětí - tento vodič má jít přímo z nejištěného vývodu přímo na transformátoru (nebo na DC zdroji)

Díky svorce XB lze při revizi a opravách odpojit před měřením řídící obvody od PE a lze měřit a hledat zkratové, svodové a unikající proudy z řídících obvodů na kostru.


* Barvy_PELV.gif (27.97 KB, 800x497 - prohlédnuto 5634 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 19.04.2009, 11:28 »

to Kurka
Vážený kolego,
ten obrázek má být něco jako matení nepřítele?
- PELV je malé napětí, může být jak DC, tak AC, podle toho už tak trochu je dáno jaké barvy použít, u DC červená-plus, modrá-minus, pro AC rozvod je naopak lepší červené a modré se vyhnout
- někdo by si mohl podle obrázku myslet, že ten rozvod AC 230V za transformátore m je také PELV. V žádném případě!
- propojení vedení před a za transformátore m mi tak rochu nedává smysl, resp. uniká mi smysl použití transformátoru
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Milan Karvánek
ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
*
Offline Offline


RT E2A


WWW
« Odpověď #3 kdy: 19.04.2009, 14:42 »

Myslím, že kolega Kurka má pravdu, protože v ČSN EN 60204-1 / 14.2.4 Označování ostatních vodičů,  se píše:
Izolované jednožilové vodiče mají být barevně označeny následovně:
− ČERNÁ - střídavé a stejnosměrné silové obvody,
− ČERVENÁ - střídavé řídicí obvody,
− MODRÁ - stejnosměrné řídicí obvody,
− ORANŽOVÁ - blokovací řídicí obvody napájené z vnějších zdrojů.


To má podporu i ve všeobecnější normě ČSN IEC 446 (ČSN 330165) Značení vodičů barvami....
kde je uvedeno:  7.3 Je-li však nutno u daného elektrického předmětu nebo zařízení rozlišit podle funkce jednotlivé obvody (hlavní,  řídící,  měřící. pomocné apod.),  použije se na tyto obvody vodičů označených vhodnými dohodnutými barvami,") přičemž vodiče označené vyhrazenými poznávacími barvami lze použít jen k účelu, ke kterému jsou tyto vodiče podle svého označení určeny.
Na hlavní obvody se přednostně použije vodičů černé barvy.
POZNÁMKA - Nutnost rozlišení a význam barev použitých k rozlišení obvodů stanoví buď předpisové. popř. predmétové normy pro dané elektrické předměty nebo zařízení nebo se vysvětlí na schématu. v popise, popř. v návodu pro obsluhu
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Petr Moravec
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 19.04.2009, 17:13 »

Pan kolega Kurka má sice naprostou pravdu ohledně barev, ovšem mate obrázkem tazatele, který se ptá na obvod PELV.
Těch 230 V za transformátore m opravdu nelze nazývat obvodem PELV.  "Obvod PELV není v napěťové hladině nn ale MN.   
 Mrknutí.   Místo 230 V  měl v kresbě napsat  např.  AC  48 V   angel.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #5 kdy: 19.04.2009, 22:50 »

Kolego Schwarzi, dle mého názoru, je jeden z důvodů zapojení ovládacích obvodů za oddělovacím trafem, oddělení těchto obvodů od napájecí sítě  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Vítězslav Marhold
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 20.04.2009, 08:47 »

díky za rady ohledně barev vodičů. Ještě by mne zajímalo jestli musím vytvořit zvláštní svorku pro uzeměnou stranu transformátoru a odtud se spojit se zemí nebo mohu pro jednoduchost spojení provést prostým přivedením vodiče na uzemňovací svorku. Pro účel odpojení při měření se asi vzhledem k jeho barvě bude hledat dobře.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 20.04.2009, 11:59 »

to: všichni
Pan kolega Kurka má sice naprostou pravdu ohledně barev, ovšem mate obrázkem tazatele, který se ptá na obvod PELV.
Těch 230 V za transformátore m opravdu nelze nazývat obvodem PELV.  "Obvod PELV není v napěťové hladině nn ale MN.   
 Mrknutí.   Místo 230 V  měl v kresbě napsat  např.  AC  48 V   angel.
to Kurka
Vážený kolego,
ten obrázek má být něco jako matení nepřítele?
- PELV je malé napětí, může být jak DC, tak AC
- někdo by si mohl podle obrázku myslet, že ten rozvod AC 230V za transformátore m je také PELV. V žádném případě!

Za ten obrázek se všem omlouvám, to střídavé řídící napětí 230V  není PELV,  
PELV bylo až to 24V DC, nějak jsem se nechal unést vysvětlováním XB svorky a tohle jsem namastil podle zvyku automaticky (a nevědomky jsem vynalezl onen PELF obvod -   Prostě Extra Lstivě Fackující).

Připojuji i správnou variantu - asi také vyvolá reakci, protože zde je PELV i ne-PELV obvod shodnou barvou - ale  tak to opravdu na strojním zařízení často bývá a považují to od normotvůrců za velmi nešťastné nedoporučit rozdílné barvy PELV a nePELV obvodů.
Díky shodnému barevnému značení se jednou kolegovi podařilo při oživování omylem poslat do obvodu 24V AC 230V AC(červená ze sousedního jističe),  no tenkrát jsem prý řval do vysílačky "vypnout" tak hlasitě, že mne slyšeli i prostým sluchem.
Vlastně možná i díky trafu nařídícím obvodu  230V a tudíž díky tomu malému zkratovému proudu to poměrně drahé 24V AC servo odneslo jen probitím rozběhového kondenzátoru, jinak vše přežilo.



to: Schwartz
to Kurka
- propojení vedení před a za transformátore m mi tak rochu nedává smysl, resp. uniká mi smysl použití transformátoru

Zavádění  povinnosti transformátoru do řídícího obvodu je hlavně dáno příznivým vlivem transformátoru na omezení zkratového proudu v řídících obvodech a to i při řídícím napětí 230V.  Máte-li všechno dobře pospojené, pak je impedance  ukostřené a pospojené části zařízení, ve které se nachází řídící obvody do 0.1 Ohmu a pro to, aby se objevilo na kostře napětí 25V by musel být zkratový proud skrz kostřenou část 250A.
I kdyby to bylo 1 Ohm,  pak by zkratový proud by musel být 25A. A  to oddělovací transformátor na rozdíl od přímého napájení ze sítě přes pojistku nebo jistič většinou ani nedá.

Například kolega Miroš změřil na sekundáru trafa  400/230V/250VA, impedanční smyčku 8,95 Ohm.
Impedance samotného zdroje řídícího napětí  je zde z praktického příkladu [quote skoro řádově vyšší, než typická impedance pospojené neživé části a to znamená, že při zkratu na kostru u řídícího obvodu napájeného z  měřeného transformátork u bude poruchové napětí velmi malé a prakticky celé poruchové napětí bude na impedanci transformátoru a na vodičích řídícího obvodu od živého konce transformátoru k místu zkratu na kostru.
A dále zkratový proud ve tomto měřeném řídícím obvodu nemůže být vyšší než  230/9 což je pro dotykové napětí příznivých 25A. Při tom stejný řídící obvod napájený přímo ze sítě, dejme tomu s impedancí 1 Ohmu (a to jsem v průmyslovém prostředí veliký optimista) může vyvolat poruchový proud v obvodu 230/1 = 230A  a poruchové napětí na kostře je hnedle 10x větší. 

To je důvod požadavku normy použít transformátor i pro řídící napětí 230V i kdyby byl napájený jednofázově také z 230V. Při tom na první pohled se to zdá jako naprostý nesmysl a velice neekonomické řešení dělat z 230V opět na jedné straně ukostřených 230V.

A co vám může udělat za neplechu zkratový proud 230A na kontaktech tlačítek a pomocných relé je nasnadě. Svary kontaktů v řídících obvodech po obnovení napájení mohou způsobit nekontrolované spuštění a což je horší, většinou se svaří klidové kontakty rozpínacích stop tlačítek a tato závada nemusí být velmi dlouhou dobu vůbec zpozorována.

to:Marhold
Ještě by mne zajímalo jestli musím vytvořit zvláštní svorku pro uzeměnou stranu transformátoru a odtud se spojit se zemí nebo mohu pro jednoduchost spojení provést prostým přivedením vodiče na uzemňovací svorku. Pro účel odpojení při měření se asi vzhledem k jeho barvě bude hledat dobře.
Jestli máte jen jediný transformátor, tak je ekonomičtější svorku XB vytvořit přímo na transformátoru - přivézt ZŽ drát na svorku trafa, právě proto ji zhusta bezpečnostní trafa  mají zdvojenou.
XB svorka nemůže být zeleno/žlutá, ani to nesmí být pozice na PE sběrnici. Jestli je zdrojů více, tak se zvláštní svorce nevyhnete.


* Barvy_PELV.gif (55.84 KB, 800x691 - prohlédnuto 6231 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.05 sekund, 23 dotazů.