Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Resite prosim nejak prevenci u uhliku v domacich spotrebicich?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Resite prosim nejak prevenci u uhliku v domacich spotrebicich?  (Přečteno 14092 krát)
Petr Labaj
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« kdy: 30.04.2007, 23:46 »

Resite prosim nejak prevenci u uhliku v domacich spotrebicich?

Rodicum umrel vysavac. Protoze bydli na druhe strane repupliky, tak jim to spravoval nejaky lokalni odbornik a povidal, ze tam byly totalne ojete uhliky a ze meli stesti, ze to neodnesl i komutator.

Ja jsem se nikdy zadnou prevenci u uhliku nezabyval v domneni, ze jejich zivotnost je vzhledek k zivotnosti zarizeni "nekonecna",  tj. delsi, nez vlastniho zarizeni.
Ted me to poplasilo a rozebral jsem vse, co jsem mel v dosahu. Pritom me prekvapilo, jak neprijemne je to u nekterych zarizeni vyreseno, napr. u pracky (kde se predpoklada dlouhy provoz a dlouha zivotnost) to znamena nejen vymontovat motor ven, ale jeste ho rozebrat na kusy, s rizikem, ze pak spatne zpet sesadim loziska.

Navic je obcas i problem poznat, jestli je u zarizeni pouzity komutatorovy motor nebo ne. U zarizeni s regulaci otacek je to asi jasne (kdy by se za ty penize delal s frekvencnim menicem, ze),  ale nekde to tak zrejme neni - napr. u teplometu, kde neni rychlost regulovatelna a navic aerodynamicky hluk vrtule prehlusi motor, takze ani podle zvuku to neni poznat.

Zabyvate se prosim u uhliku nejakou prevenci (tj. preventivnim rozebranim zarizeni a kontrolou),  nebo to nechavate byt s tim, ze to nejak dopadne ?

Predem diky za kazdou odpoved.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
kokeš jiří
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 01.05.2007, 08:24 »

u starych motoru se uhliky menily, stejne jako treba u starteru v aute. Nekdy se opotrebily, nekdy praskly. Tedy kus za kus, stejny typ. Co vim, tak u novych motoru, kde se setri medena surovina tak se davaji uhliky z tvrdeho materialu, nejsou urceny k vymene, protoze kdyz se opotrebi, tak uz vetsinou jsou na doraz i lamely komutatoru. Takze u novych motoru menim uhlik jen kdyz praskne. A moc casto to neni. Jinak pripominkou take zminim jeste presoustruzit komutator, prelestit, vyskrabnout izolaci z mezer...moc prace a nic moc uzitek...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 01.05.2007, 08:36 »

Ja nevim, nikdy jsem uhliky neresil a az doted se nad tim ani nezamyslel. Uhliky mi zatim umreli jen v mixeru "za tista" od Cinana co dovlekla domu manzelka a ten letel rovnou do popelnice. V elektrickem rucnim naradi mi uhliky resi servis v ramci pravidelnych servisnich prohlidek a rozmontovavat kvuli uhlikum pracku nebo ventilator teplometu by mne popravde v zivote ani nenapadlo. Ze vy mate hodne volneho casu?  Mrknutí  angel


Myslim, ze seriozni domaci technika od serioznich znacek je projektovana tak, ze uhliky preziji zarizeni. Proto i ta vami kritizovana nedostupnost uhliku. S vymenou se proste nepocita. V nasich podminkach je spis problem v tom, ze domaci spotrebice maji mnohem delsi cyklus obmeny nez by vyrobce pomyslel...

Mimochodem. Co za vysavac meli rodice (znacka) a jak byl stary?  
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Lebduška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 01.05.2007, 10:00 »

Dobře vyřešenou kontrolu "ojetí" uhlíků mají někteří renomovaní výrobci ručního elektrického nářadí (vrtačky, brusky atd.). Používalí uhlíky u kterých pri určité úrovni opotřebení vyskočí takový "kolíček na pružince" a zařízení se zastaví. Ale to asi nebude případ mixérů a podobných kuchyňských spotřebičů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Labaj
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 02.05.2007, 00:30 »

(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) vsem za reakce, i kdyz me moc nepotesily, resp. potvrdily moje obavy.

Dovolim si zareagovat na vetu "Ze vy mate hodne volneho casu?"
Moje snazeni urcite nevychazelo z toho, ze nemam do ceho pichnout, ale ze stare a mnohokrat overene pravdy, ze usili, investovane do prevence, je to nejlepe investovane usili. I kdyz tady (jak ukazuje praxe i vase prispevky) to asi neplati.

Nejak se ale nemuzu smirit s tim, ze je spravne, aby se zahodilo kvalitni zarizeni jen proto, ze v nem odesla nejaka spotrebni komponenta. Predstava (dohnana do exteremu),  ze se treba jednou budou delat auta bez moznosti vymeny oleje (vyrobce usetri za spunt, auto svych 50-70 tisic vydrzi a pak se stejne zahodi) me desi. A spatne je, ze to k tomu docela intenzivne smeruje - vyrobcum to vyhovuje a uzivatele jim to basti.

Je to pochopitelne u modniho zbozi (obleceni atd.),  asi i treba u aut (spotreba, emise, bezpecnost),  ale proc by melo byt "spravne" zahodit kvalitni pracku jen proto, ze konstrukter nedomyslel (nebo to dostal za ukol) vymenu principialne spotrebni komponenty...

Jeste k te otazce pana Novaka : byl to VAX 1100 z roku 1995.

K poznamce pana Kokese o presoustruzeni komutatoru - pak uz to opravdu smysl ztraci. Ale pri primerene mekkem uhliku by to snad (mozna krome odstraneni prachu z mezer) nemelo byt nutne.

Z Brna preji pekny den.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #5 kdy: 02.05.2007, 06:31 »

http://www.vax-brno.cz/info_pages.php?pages_id=6&language=cs
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 03.05.2007, 00:37 »

Vážený pane Labaji,
životnost uhlíků je většinou taková, že na provozovaném přístroji je vždy před výměnou uhlíků potřeba udělat na 99% nějakou jinou dílenskou opravu. Při té příležitosti se vždy provádí (u slušných opraven)  kontola délky  a stavu uhlíků.
Dražší a výkonnější spotřebiče s komutátorovými motorky mají uhlíky s ochrannou proti poškození komutátoru. Kromě již popisovaného automatického mechanického zablokování uhlíku kolíčkem je dnes nejběžnější nevodivý díl (plast) zalisovaný do uhlíku, který při obroušení uhlíku na dotek této nevodivé části s komutátorem způsobí "koktání" motorku. Často maji tyto uhlíky na sobě příčnou rysku meze životnosti.
Spotřební přístroje tento systém často nemají, dojde k doteku pružin s komutátorem a ke zničení motoru - ke spotřebování spotřebního přístroje což je cílem výrobce- kup a  zahoď, stejně by ti odešlo něco jiného.
Profi vrtačky, automatické pračky slušných výrobců atd. tuto ochranu mají a mají také různá víčka pro výměnu a kontrolu uhlíků.
Životnosti uhlíků ovlivňuje kromě běžných provozních hodin i protékající proud a reverzace. Velký proud teče při rozběhu každého motoru, počet rozběhů také snižuje životnost uhlíků. Největší proud teče při reverzaci protiproudem, třeba vrtačky a závitořezy se změnou chodu tím hodně trpí.
Měkkost uhlíků určuje výrobce podle přítlaku a přenášeného proudu, obecně platí že pro nižší napětí a vyšší proudy jsou uhlíky měkčí a pro obrovské proudy i s přídavkem práškové mědi. Uhlíky proto ke každému motoru jsou přesně určeny.
Výměnu uhlíků prakticky nelze dělat pouhým prohozením, motor potřebuje
1. Vyčistit lamelové drážky komutátoru
2. Vysát uhlíkový prach
3. Zkontrolovat odrušovací prvky
4. Zabrousit před montáží uhlíky co nejpřesněji podle průměru komutátoru aby sedly
5. Zabíhat motor sníženým napětím a proudem a postupně zvyšovat napětí podle sedání uhlíků
Správně mají mít lamely komutátoru temně modrošedou lesklou barvu bez opálených hran lamel. Při záběhu je důležitá vzdušná vlhkost, aby se na komutátoru vytvořila kluzná tvrdá vrstva této barvy. Jiskřit mají jen hrany uhlíku jemnými bílými jiskřičkami, jiskry kolem dokola komutátoru jsou špatně.
Velkou "neviditelnou" vadou komutátoru je ovalita. Přesoustružení a vyleštění komutátoru se vyplatí jen u větších motorů s cenou nad 3000 Kč.
Z popisu je vidět, že výměna by se měla dělat jen dílensky, ač vypadá triválně. A že u běžných spotřebičů nejde pevně stanovit servisní interval, když záleží na jejich způsobu zatěžování a počtu sepnutí. Prakticky se trefíte jen u nepřetěžované automatické pračky, ale ty mají ve valné většině ochranu komutátoru. 
BTW, víte kolik uhlíků máte v autě? Startér, alternátor, motory topení, stěrače, otvírání oken a dveří...
P.S. Rozběh vysavače s přivřeným sáním (hubice na koberci) je šetrnější - je to paradox, ale vysavač s ucpaným sáním bere menší proud a jde rychle do otáček (zcela ucpané sání je ale dlouhodobě škodlivé - motor se nechladí a má zbytečně vysoké otáčky).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Petr Labaj
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 03.05.2007, 17:33 »

(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) za obsazny prispevek. Popisovany stav se zcela kryje s mou predstavou (mam na mysli Vami zminovane ochrany a vicka pro kontrolu uhliku),  kterou jsem o tom jeste donedavna mel. Nez jsem byl poucen praxi. A prave kvuli vyraznemu rozdilu mezi predstavou a praktickou zkusenosti jsem napsal dotaz na zkusenosti jinych sem do konference.

Poznatky z "pruzkumu terenu" : velmi dobre to ma vyresen soustruh, kde jsou uhliky dostupne zvenci a dokonce je na to poukazano i v navodu. Slusne je to jeste u vrtacek, ale jinde to u vseho, co se mi dostalo do ruky, znamenalo kompletni rozebrani zarizeni, pripadne dokonce i motoru. Takze u bezneho vzorku populace to znamena, ze zivotnost zarizeni <= zivotnost uhliku, protoze servisni prace jsou proti cene noveho zarizeni velmi vysoke a svepomoci to bude delat jen fanda. Navic pri caste absenci ochrany a nejake uzivatelske moznosti kontroly na to bezny uzivatel vlastne ani nema sanci prijit (pred smrti toho zarizeni).

Vsiml jsem si pritom, ze krome Vami popisovanych technik ochrany komutatoru pouzivaji vyrobci dalsi jednoduche (ale asi docela funkcni) reseni, kdy pritlacna pruzina ma mechanicky doraz (vetsinou o nejaky vystupek v uhlikovem pouzdre),  takze pri vyraznem zkraceni uhliku se pruzina opre o doraz a uhlik ztrati pritlak. Tim sice asi dojde k vyraznemu jiskreni, ale pokles vykonu bude zrejme tak velky, ze to donuti uzivatele k zasahu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Libor Šindelář
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 02.11.2008, 15:11 »

Co se týče výměny uhlíku u vyavačů, tak já osbně za 4 roky praxe sem měnil asi 3x. Bavím se teď o profi vysavačích, né o maličkým "chroustovy" z tv shopu:).Dřív než uhlíky vám praskne hadice, spálí vypínač nebo přklesá přívodní kabel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.052 sekund, 22 dotazů.