Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: Petr Vodáček 28.07.2008, 00:15



Název: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Petr Vodáček 28.07.2008, 00:15
Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f asynchronního motoru při zapojení Y/D?


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 28.07.2008, 08:09
http://elektrika.cz/data/clanky/tcosoz011207/view


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 28.07.2008, 08:51
Koukám, mám tam drobnou chybku. Správně má být "Y/D 690V/400V" a "Y/D 400V/230V" a "při zapojení D by na svorkách bylo vyšší napětí než je povolené"
mohu poprosit adminy o opravu článku?


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Petr Doležal 28.07.2008, 08:57
Zapojení jsou všelijaká a různá:
a) V příručce Moeller zapojení A chrání motor proti přetížení i při rozběhu na Y
b) dtto ale B chrání při rozběhu na Y jen částečně
c)  zapojení v článku na elektrice nechrání Y na přetížení vůbec


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 28.07.2008, 09:02
Nechránit na přetížení Y jsem došel časem. Pokud dojde k přetížení motoru při rozběhu, po přepnutí do D ochrana zareaguje. Samozřejmě nesmí jít o velmi těžký rozběh s časem třeba 20s - pak jistím obě větve zvlášť.
Jsou i zapojení, kde se při rozběhu použije stykač pro by-pass ochrany, aby nevypadla.
Jistit něco "částečně" nemá smysl.


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Petr Doležal 28.07.2008, 09:16
...Pokud dojde k přetížení motoru při rozběhu, po přepnutí do D ochrana zareaguje....
To máte samozřejmě pravdu. Jen v tu chvíli nesmí např. kleknout časový modul, který přepíná na D


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 28.07.2008, 11:01
To máte samozřejmě pravdu. Jen v tu chvíli nesmí např. kleknout časový modul, který přepíná na D
To je dost nepravděpodobn é, navíc při zapojení Y jede motor na nižší výkon, tudíž i nižší přetížení.
Správná volba zapojení by se měla zvolit případ od případu.


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Jaroslav Hasala 28.07.2008, 11:26
Teoreticky by šlo chránit i rozběh na Y, pokud by se zapojila tepelná ochrana (nevratná) před stykač pro Y. Pak by to mělo reagovat i na výpadek fáze nebo nějaký mechanický problém (zablokovaný rotor).
Tyto tepelné ochrany tedy reagují s určitým zpoždění, mělo by to smysl asi jen u větších motorů, které se rozbíhají (na Y) alespoň 30 s.
Byla by potom celkem realná šance na to, že motor nebude nikdy poškozený.

Jinak ještě, překlenování ochrany při rozběhu se mi nejeví jako šťastný nápad. Existují přece speciální tepelné ochrany pro těžké rozběhy.

U nějakých náročnějších aplikací je nejvhodnější použití frekvenčního měniče, solidní měnič zvládá i těžké rozběhy a motor velmi dobře chrání před různými typy problémů.


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Miroslav Revús 05.08.2008, 11:00
Skúste pouvažovať aj o softštartéri.

jeden príklad za všetky (rýchle googlenie)

http://www.schneider-electric.sk/kitweb/Telemecanique/_data_sheets/file.asp?id=motor_ats01


Název: Re: Kam vřadit jištění proti zkratu a přetížení 3f as. motoru při zapojení Y/D?
Přispěvatel: Milan Selezan 05.08.2008, 17:26
Softštartér je cca 1/3 ceny frekvenčného meniča. Pokiaľ vyhovuje Y/D, mal by postačovať aj softštartér.