Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Montáže, instalace, zásahy které neodborníci rádi páchají sami => Téma založeno: Pavel Neckář 07.06.2008, 12:10



Název: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Pavel Neckář 07.06.2008, 12:10
Jištění elektromotorů pojitkami nebo motorovými jističi?

Možné jsou obě varianty

U jištění elektromotorů pojitkami je napsáno Při výpadku libovolné fáze motor běží na dvě fáze a zničí se.
Za jaké podmínky by mohlo nastat že by se třeba jedna pojistka přepálila?

Jištění elektromotorů motorovými jističi je napsáno Při výpadku jedné fáze se vypnou všechny 3 fáze.
To jistí nějaké relé?


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Jan Franěk 07.06.2008, 13:00
Je to zhruba tak jak jste napsal. Jen ten třífázový jistič vypíná ostatní fáze mechanicky jak uvnitř tak venku propojenou páčkou.

Fáze může vypadnout z mnoha příčin. Nejčastěji porucha samotného motoru, nebo porucha na přívodním kabelu do motoru.Zřídka kdy se to stává přetížením motoru.Souvisí to s vlastnostmi vypínacích prvků nadproudové ochrany.

Nejednodušeji ochráníte motor použitím motorového spouštěče. Tam se nastaví proud který odpovídá jmenovitému proudu motoru při max. zátěži a něco malinko nad. Pak je motor spolehlivě chráněn. Při nesouměrném odběru jako je výpadek jedné fáze nebo při delším přetížení motoru vybaví ochrana a motor je zachráněn. Jsou i další způsoby ,  ale tenhle je asi nejjednodšší a nejrychlejší. Asi i nejlevnější.

PS:Ale ten jistič nebo pojistky musíte použít taky.




Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Martin Hrdý 07.06.2008, 18:52
To Jan Franěk-Tam se nastaví proud který odpovídá jmenovitému proudu motoru při max. zátěži a něco malinko nad: Takhle určitě neeeeeee >:(. Vždy a pouze podle štítkového údaje motoru. Výrobci proudových ochran již počítají s rezervou po určitý čas.


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Jan Franěk 07.06.2008, 22:05
Dobrá ,  dobrá. Nemusíte se hned mračit. o:-)


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Omen 07.06.2008, 22:20
Nič v zlom, len ma tak napadlo ...

Pletete si Pavla s Václavem


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Omen 08.06.2008, 09:08
že otázka obsahuje odpoveď (ak porucha jednej poistky (zlý kontakt, impulzné preťaženie v jednej fáze, apod.) spôsobí zhorenie motora, ale 3f istič odpojí celý motor, tak asi nie je čo riešiť (leda že sa p. Neckář chcel zbaviť prebytočných motorov ? )


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 08.06.2008, 09:22
PS:Ale ten jistič nebo pojistky musíte použít taky.
Proč? Nevidím k tomu důvod.


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: ALCR 08.06.2008, 10:20
     Pojistky bych nepoužíval, ty by se museli s kombinovat s tepelnou ochranou, protože při vypadnutí jedné fáze by jinak motor shořel.

     V současnosti bych rozhodně pro jištění motorů používal motorové spouštěče.
např.
http://www.elektropristroj-modrany.cz/ (http://www.elektropristroj-modrany.cz/)
http://www.oez.cz/catalog.asp?thema=4657&category=741&item=30833 (http://www.oez.cz/catalog.asp?thema=4657&category=741&item=30833)


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: H 08.06.2008, 10:30
Proč? Nevidím k tomu důvod.
Třeba v místech s větším zkratovým proudem, než má motorový spouštěč, ale jsou i spouštěče s obrovskou zkratovou odolností.

Ony jsou vlastně dvě varianty jak to udělat:
1/ Motorový spouštěč + stykač (popř. i bez při ručním zapínání spouštěče)
2/ Pojistky/jistič + stykač + tepelná ochrana ke stykači

Dalším důvodem proč by někdo mohl chtít pojistky ještě před spouštěč je požadavek na bezpečné odpojení (tím že si vytáhne pojistky z odpojovače). Toto se dá ale suplovat třeba zase uzamykatelnou rukojetí spouštěče (byť vyjmutí pojistek je jednodušší, nemusím s sebou tahat zámek na uzamknutí spouštěče). Každé řešení má své pro a proti ...


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 08.06.2008, 10:50
Třeba v místech s větším zkratovým proudem, než má motorový spouštěč, ale jsou i spouštěče s obrovskou zkratovou odolností.

Ony jsou vlastně dvě varianty jak to udělat:
1/ Motorový spouštěč + stykač (popř. i bez při ručním zapínání spouštěče)
2/ Pojistky/jistič + stykač + tepelná ochrana ke stykači

Dalším důvodem proč by někdo mohl chtít pojistky ještě před spouštěč je požadavek na bezpečné odpojení (tím že si vytáhne pojistky z odpojovače). Toto se dá ale suplovat třeba zase uzamykatelnou rukojetí spouštěče (byť vyjmutí pojistek je jednodušší, nemusím s sebou tahat zámek na uzamknutí spouštěče). Každé řešení má své pro a proti ...
S tím souhlasím. Tvrzení, že se pojistky nebo jistič použít musí, je zavádějící. Motorové spouštěče mívají výrazně vyšší zkratovou odolnost než jistič (64-100 kA). Pro jednoduché aplikace stačí dokonce pouze motorový spouštěč ve skříni. Například dopravník, ovládaný přímo mot. spouštěčem.


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 08.09.2015, 16:37
Omlouvam se za vytazeni z archivu...

Znamy koupil za 1800,- drticku, i s motorem 3F MEZ 2,2kW a na stitku 4.7A a kabel vede rovnou do vidlice... Motor je kombinovany a patka je nevyuzita, ma tam plech.

Zjistoval jsem, jaky by tam mohl elektrikar osadit vypinac-jisteni a

Motorovy spoustec ... Zbytecne drahe na takovouto vec..
Otocny spinac reverzni v IP65 1-0-2 s jisticem (dal bych 10A jistic, 6A by mozna start neudrzel) od Obzoru ... cca 1200,- bez DPH (vzhledem k cene zarizeni take pomerne drahe)

Napada Vas jeste jine reseni zapinani-jisteni?


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 08.09.2015, 17:01
Tento motor si do záběru cucne okolo 30A. Mohl by to udržet jistič 10A char. C. Jistit zařízení na krev, jehož cena je nižší, než cena toho jištění asi fakt nemá smysl.

Ta drtička nemá svůj vypínač?


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 08.09.2015, 18:32
To Jan Franěk-Tam se nastaví proud který odpovídá jmenovitému proudu motoru při max. zátěži a něco malinko nad: Takhle určitě neeeeeee >:(. Vždy a pouze podle štítkového údaje motoru. Výrobci proudových ochran již počítají s rezervou po určitý čas.
Tak tohle je špatné řešení!! Štítkové hodnoty jsou uvedeny pro 400 V, 50 Hz. Většinou ale na svorkách elektromotoru není 400 V ale napětí různá od 400 +-. Další věc je třeba to, že projektant mohl motor předimenzovat třeba z důvodů osové výšky, rozměrů apod. Lepší postup by byl, změřit proud a napětí při běžném chodu a motorový spouštěč pak nastavit o malinko více než je odebíraný proud při standartní zátěži. Odebíraný proud a nastavení ochrany by nemělo přesáhnout štítkové hodnoty nebo hodnoty po přepočtu k napětí i s přihlédnutím k frekvenci. Změnou frekvence se totiž rovněž budou výrazně měnit proudy.


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 09.09.2015, 10:43
A kolik má tento motor maximální provozní proud prosím? Při rozběhu naprázdno totiž letmým (pohledem na ZPA) skoro nic nebere, pokud si cucne 30A, tak to je jen zlomek vteřiny a bez zatížení v otáčkách také nebere "skoro nic". Horší je, když se rotor zatíží, to už počítat na ZPA impulzy ani nejde a měřit to klešťákem se mi moc nechce.

Tento motor si do záběru cucne okolo 30A. Mohl by to udržet jistič 10A char. C. Jistit zařízení na krev, jehož cena je nižší, než cena toho jištění asi fakt nemá smysl.

Ta drtička nemá svůj vypínač?

Bohužel nemá, z motoru rovnou kabel do vidlice 25A hrušky.

Jako provizorní řešení vypínače bych mu doporučil jistič 3F 10A char.C, pokud k takovému existuje vhodná krabička s vhodným krytím nejlíp IP65 - nejlíp s  máte návrhy?

Reverzní chod tak nutně nepotřebuje a kupovat ten černý stiskem vypni tahem zapni s odpovídajícím krytím (nejlepší jsem našel IP43) vyjde na min.400,- a jištění to neřeší, viz výše.

Hodnotu jističe bych dal - co snese ten motor, no 16A už mi přijde trochu dost...

Ps: dříve (to bude tak 40 let zpět) se dělala hliníková bedna, uvnitř byl skoro standardní bakelitový jistič s kolíkem a vně byl knoflík 0 - 1, tak něco takového mám na mysli, pro současné jističe a v menším provedení.


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Martin Kurka 09.09.2015, 14:06
Motorovy spoustec ... Zbytecne drahe na takovouto vec..
..... (vzhledem k cene zarizeni take pomerne drahe)
Takovou úvahu o ceně považuji za nesmysl a lež. To je zakořeněné socialistické uvažování o chybných skutečných hodnotách a pletení si ceny a hodnoty.
S takovým uvažováním je hodnota jakéhokoliv daru nulová. Když mi někdo daruje auto, nebudu do něj lít benzín (vzhledem k ceně zařízení také poměrně drahé),  až vyjezdím nádrž, auto zahodím. Zato k předraženému hrnci od Zeptera si pořídím sporák za 800 000Kč, aby ceny korespondovaly .

Napada Vas jeste jine reseni zapinani-jisteni?
Drtič = stroj a nebezpečný stroj. Provozně trpí možností zaseknutí drceným materiálem. Ve chvíli zastavení motoru nezbývá než vytáhnout vidlici ze zásuvky, předřazené jištění 25A nevypne, motor do vytažení vidlice shoří. Nehledě na pořizovací cenu, oprava převinutím 2kW motoru je za cca 2000Kč plus náklady na montáž, demontáž a způjčení drtiče na období opravy. Je tu riziko vzplanutí motoru od zkratu a zapálení drceného materiálu.
Při jakémkoliv mezním stavu (ruka nebo lopatka v drtiči...) nejde rychle drtič odstavit nouzovým zastavením.  Při vypnutí pojistek a jejich nahození bez předešlého vytažení vidlice ze zásuvky se drtič rozeběhne.
Ochrana před přetížením, ochrana před samočinným rozběhem po ztrátě napětí a nouzové zastavení stroje jsou minimální požadavky požadované Nařízením vlády o strojním zařízení. I když si přivodíte úraz takovým zařízením sám, zdravotní pojišťovna po vás, nebo po Vašich dědicích  bude chtít náklady na Vaši vlastní léčbu, protože Vy jste porušil zákony.
Tudíž motorstartér vybavený podpěťovou cívkou a stop tlačítkem v hřibovém provedení vše vyřeší za cenu srovnatelnou s cenou drtiče, ale na hodnotu stroje nového, za desítky tisíc.  



Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 10.09.2015, 01:02
1. Previnuti 2,2 kw motoru je obecne nerentabilni, nevyplati se (levneji jde sehnat nivy motor anebo rovnou nove zarizeni s motorem z druhe ruky)
2. Krabice s gumovou krytkou nad tlacitkovymi spinaci se mi osobne nelibi, nepohodlne se to zapina
3. Motor neshori "hned",  tak 15-20 sekund?

OTAZKA: Motor je typ 3ap90l-2 na 3 faze - muze tam byt 16A nebo jen 10A jistic?

Vypinac:

To prvni na fotce nevim co je (hribek).

Budto klasicky stary stiskem vypni

(http://img11.allegroimg.pl/photos/oryginal/56/57/33/59/5657335907)

(http://img11.allegroimg.pl/photos/oryginal/56/57/34/16/5657341664)

Anebo vackovy 1 - 0 - 2  plus jistic ... Anebo ma motorovy spoustec nejakou vyhodu vyjma malych rozmeru oproti jistici? Novy jistic stoji od 150 korun



Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 10.09.2015, 09:44
Tak tohle je špatné řešení!! Štítkové hodnoty jsou uvedeny pro 400 V, 50 Hz. Většinou ale na svorkách elektromotoru není 400 V ale napětí různá od 400 +-. Další věc je třeba to, že projektant mohl motor předimenzovat třeba z důvodů osové výšky, rozměrů apod. Lepší postup by byl, změřit proud a napětí při běžném chodu a motorový spouštěč pak nastavit o malinko více než je odebíraný proud při standartní zátěži. Odebíraný proud a nastavení ochrany by nemělo přesáhnout štítkové hodnoty nebo hodnoty po přepočtu k napětí i s přihlédnutím k frekvenci. Změnou frekvence se totiž rovněž budou výrazně měnit proudy.

Tedy pro motor se stitkovymi 4,7A na 3F patri spoustec s nastavenymi max. 5A?


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Martin Kurka 10.09.2015, 09:56
1. Previnuti 2,2 kw motoru je obecne nerentabilni, nevyplati se (levneji jde sehnat nivy motor anebo rovnou nove zarizeni s motorem z druhe ruky)
Zatím tomu tak na první pohled je, ale počet těchto inzerátů stále klesá a kvalita a stav nabízených motorů též. Často seženete i motory navlhlé, se zvlhlým tukem a s rzí chycenými kuličkami, takže neujdete vysoušení a generálce motoru (přeložiskování, přelakování).
Cena motorstartéru je proti této námaze mizivá. Pokud si při koupi nemůžete změřit izolační stav a zkusit chod ložisek, je to zajíc v pytli a loterie.


2. Krabice s gumovou krytkou nad tlacitkovymi spinaci se mi osobne nelibi, nepohodlne se to zapina
Nástavby motorstartérů se dělají i s klasickými tlačítky, otočnými ovladači... Lze si vybrat dle vkusu a zvyklostí a zhodnotit cenu.

 
3. Motor neshori "hned",  tak 15-20 sekund?
Omyl, záleží na tom, zda byl zapínán teplý po opakování prvního neúspěšného pokusu, nebo zda byl studený. Roli hraje teplota jádra vinutí. Když vystoupá nad kritickou teplotu izolace vinutí, vytvoří se laku bublinky se zmenšenou izolační schopností - prudce klesá životnost motoru i když se zdá, že se mu nic nestalo. Při dalším stoupnutí teploty dojde k porušení izolace, spojení dvou závitů, závitovému zkratu. Motor se točí, ale více hřeje. Laikovi se zdá, že se nic nestalo, profík si trhá vlasy.
Motorstartér ohřátím bimetalu sleduje zhruba teplotu vinutí a zabrání (v rámci jeho konstrukčních možností) těžkému druhému startu teplého motoru.

 
OTAZKA: Motor je typ 3ap90l-2 na 3 faze - muze tam byt 16A nebo jen 10A jistic?
...
 Anebo ma motorovy spoustec nejakou vyhodu vyjma malych rozmeru oproti jistici? Novy jistic stoji od 150 korun
Máte v tom guláš. Motorstartér i jistič má v sobě dvě ochrany. Zkratovou a tepelnou.
Tepelná se určuje podle jmenovitého proudu motoru uvedeného na štítku. U některých jističů určených pro motory a u motorstartérů je tato hodnota nastavitelná a staví se mírně nad proud při plné zátěži, ale tato hodnota musí být nižší nebo rovná štítkovému proudu. Což je u 2,2 kW motoru cca 5,3A.
Zkratová ochrana u motorových jističů a motorstartérů je nastavena typicky 7x vyšší, než je proud tepelné ochrany. Použijete-li ba napájení motoru jistič pro světelné či zásuvkové obvody, bude při rozběhu motoru vypadávat. Asynchronní motor si při rozběhu vezme typicky krátkodobě 6-7x větší proud než jmenovitý.
Motorstartér má proti jističi tyto rozdíly:
- tepelný proud je stavitelný a přizpůsobiteln ý motoru
- rozběhový proud motoru nevypne při správném rozběhu zkratovou spoušť, nastavení zkratové spouště je optimalizováno pro velikost motoru
- charakteristik a tepelné spouště značně kopíruje teplotu vinutí
- má vyšší počet mechanických cyklů, lze jej používat jako vypínač motoru
- má vyšší počet elektrických cyklů pro druh spínání AC3, lze jej používat jako vypínač  motoru
- má vyšší odolnost proti vibracím, jeho montážní poloha je většinou libovolná
- má v příslušenství prvky, které jej umožní namontovat k motoru do speciální krabičky sa speciálními náhony a ovladači
- má v příslušenství spouště, které jej umožní blokovat například proti samočinnému zapnutí po obnovení napájení
- většinou má menší půdorysný rozměr.
 
Použijete-li místo dražšího motorového jističe či motorstartéru (charakteristik a D, M) laciný jistič vedení (charakteristik a B, C),  musíte hodnotu jističe B,C zvýšit nejméně 2x, aby se motor vůbec rozběhl. Motor pak nebude vůbec chráněný proti přetížení,  jen proti zkratu. Ale to udělá i předřazený jistič (takže jsou to skoro vyhozené peníze).
Prostě šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.


Vypinac:
To prvni na fotce nevim co je (hribek).

Je to starý poměrně kvalitní trojpólový vypínač pro montáž na povrch, používaný jako sporáková kombinace. Pro spínání motorů nebyl určen, má malou vypínací  schopnost pro zaseklý asynchronní motor (AC3),  nemá tak rychlý běh kontaktů pro jejich přerušení. Je však natolik robustní, že u malých motorků přežil.
Budto klasicky stary stiskem vypni
To se mýlíte, to je historický předválečný spínač tahem VYPNI. Byl zakázán již normami v 60-tých letech minulého století. Nádherný muzejní kousek.
Mimochodem změna smyslu ovládání na úderem vypni se u pozdějších vypínačů projevila bílým nápisem na ovládacím hříbku.



Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Martin Kurka 10.09.2015, 10:16
Tedy pro motor se stitkovymi 4,7A na 3F patri spoustec s nastavenymi max. 5A?
Ne max. 4,7A. Více než štítkový nastavit nesmíte. A uvědomte si, že u starších motorů je tento proud určen pro 380V, při napájení 400V se musí ještě o ždibenec snízit na cca 4,5 -4,6A.
Správně klešťákem změříte prouud při plné zátěži - například změříte 3,8A - a nastavíte mírně vyšší proud třeba 4A. Stále jste pod štítkovým 4,5A!
Pokud klešťákem naměříte proud přes 4,5A, musíte se poohlédnout po silnějším motoru, nebo snížit zátěž na hřídeli (menší průměr otvoru v násypce....).
Obecně drtiče, mlýny míchače a podobná zařízení s možností přetížení vyšším přísunem materiálu, nebo rozdílnými technologickým i vlastnostmi materiálu se vybavují v jedné fázi ampérmetrem, aby bylo zřejmé zatížení motoru. Aby se využilo z jedné strany technologickýc h možností zařízení a z druhé aby nedošlo k jeho přetížení.


Mimochodem pane Joscere, kdybyste ze svého muzea vyvalil na Aukro takové elektrotechnic ké předválečné skvosty, jako ukazujete (a máte je ve skvělé kondici jako z výroby) nemusíte vůbec cenu nějakého motorstartéru řešit. ;)



Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 10.09.2015, 14:21
Siemens SM253-6,3 za 900,- + kryt IP55 OD-SM253-K53 za 255,- = cca 1155,-
viz www.oez.cz/uploads/oez/files/ks/4888-z01-11_cz_sk.pdf

Nebo ELS- 6C/3 Jistič 3P 6A C 6kA Eaton za 57,- plus kryt?

Nebo spínač motoru Eaton http://www..../obchod/z-ms-10_3-248411-p-11488.html 900,-

Ale kryt eaton z-mfg 248385 je sice hezky, ale cenový nesmysl :-((


Název: Re: Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
Přispěvatel: Joscer 21.09.2015, 16:01
Dovolim si otazku, co rikate na motorove spoustece SEZ (4, 6, 10A)?
Ma cenu si priplatit a koupit OEZ? Delal jste nekdo rozborku?

Anebo priplatit dale a duvat se na Eaton?

Diky za nazor z praxe. Parametrove by to melo byt identicke...?