Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Josef Hornych 11.03.2008, 09:46



Název: Jak je zapojen servomotor obecně?
Přispěvatel: Josef Hornych 11.03.2008, 09:46
Jak je zapojen servomotor obecně?
Kouká z něj několik kabelů různých barev a netuším, jak jej zapojit ani přezkoušet.
Předpokládám, že mne odkážete do horoucích pekel, že jsem měl doat model, počet a barvu fousů, ale zatím nemohu sloužit( dotyčný motor je na chalupě) a hledám alepsoň první nástin, než jej přivezu a budu schopen popsat lépe.
Jen matně se domnívám, že to je výrobek MEZ Náchod.
Zkoušel jsem někde sehnat nějaký katalog (jde o prehistorii starou několik desítek let, ale vypadá vzhledově dobře),  ale bohužel jsem neuspěl....
Najde se někdo s myšlenkou?


Název: Re: zapojení a použití servomotoru
Přispěvatel: Jura Krikl 11.03.2008, 12:13
Odpoveděl jste si si sam. Je nutno znat podrobnosti.


Název: Re: zapojení a použití servomotoru
Přispěvatel: Martin Novák 11.03.2008, 17:30
Ve vseobecnosti ze serva lezou 2-4 draty pro motor, 3-4 draty od potenciometru polohy a 3-6 dratu (svorek) od koncaku. Zapojeni techto starych servomotoru je velice primitivni a po sejmuti krytu i clovek se zakladni znalosti techniky dovede zapojeni snadno vysledovat.


Název: Re: zapojení a použití servomotoru
Přispěvatel: Stanislav Bartel 11.03.2008, 19:34
Tož to jste mu pane Novák pomohl, jen co je pravda. Když čučí ze serva více jak pět drátů, tak obyčejně se neví co s tím. Pak najdete hromadu rozlámaných litin a stejně se nakonec  objedná servis. Najít momentové, polohové a signalizační koncáky v servopohonu a zapojit je správně je pro laika neřešitelný problém, stejně i pro některé  elektrikáře. Rozhodně to není o barvách vodičů. Za těch 35 let servisů bych mohl vyprávět. Právě ty staré pohony jsou na tom nejhůře.  ::)


Název: Re: Jak je zapojen servomotor obecně?
Přispěvatel: Radek Červený 11.03.2008, 21:09
A jaké je napětí toho motoru? U 230V mohou být tři dráty s N a dva fázové pro jeden a druhý směr, nebo také jen dva pro otevření a po ztrátě napájení se zavírá zpětnou pružinou, u 24 V DC bývají zpravidla dva dráty a pro změnu směru dochází k přepólování, atd... 
Popisuji novější servopohony, např. Belimo.