Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Montáže, instalace, zásahy které neodborníci rádi páchají sami => Téma založeno: VaclavVaclav 14.06.2023, 13:58



Název: Musím rozpojit sérii 2x12V baterií při nabíjení dvěma 12V nabíječkami zaráz?
Přispěvatel: VaclavVaclav 14.06.2023, 13:58
Na lodi budu mít dvě stejné 12V 200Ah baterie zapojené v sérii kvůli 24V elektromotoru. Buď mohu koupit automatickou 24V nabíječku a nabíjet v sérii, anebo nabíjet automatickou 12V nabíječkou každou baterii zvlášť. Pokud bych chtěl 12V nabíjení zkrátit na poloviční dobu, mohl bych nabíjet dvěmi 12V nabíječkami baterie zaráz, nevím ale, jestli musím pro takovéto nabíjení baterie v sérii rozpojovat. Kladný pól 24V okruhu bude rozpojený odpojovačem, nebude žádný odběr. Mám představu, že by se baterky nabíjely, ale měly u toho spojené jedno plus s druhým mínusem (stále v sérii). Je tam nějaký problém s nabíječkami, které budou zapojené na jedné 230V zásuvce a spojím jim vlastně jejich plus s mínusem? Nebo je nutné v takovémto případě sérii rozpojit?


Název: Re: Musím rozpojit sérii 2x12V baterií při nabíjení dvěma 12V nabíječkami zaráz?
Přispěvatel: Martin Kurka 14.06.2023, 15:26
U běžných moderních nabíječek by neměl být tento způsob nabíjení žádný problém. Jsou vyráběny v druhé třídě izolace jako zdroj bezpečného napětí.
Více se dočtete v návodu k obsluze a ze štítků na nabíječkách a poraďte se s odborníkem nad konkrétní nabíječkou.

Navíc tento způsob nabíjení je pro obě baterie šetrnější, protože se jejich kapacity srovnají lépe, než při nabíjení jedinou 24V nabíječkou a bude i menší vývin plynů na konci nabíjení.

U olověných (i u AGM) baterií si dejte pozor na vývin plynů ,   aby loď nevybouchla, 2x200Ah už není zanedbatelný objem elektrolytu.
Také si dejte pozor na zkraty od připojovaných nabíjecích kabelů, bylo by vhodné mít nabíjecí konektory obdobné pro nabíjení akumulátorovýc h vozíků.

Pro plavidla a přístavní přípojky platí speciální předpisy a speciální zařízení a postupy, pokud na loď přivádíte síťové napětí.
Mrtvých od elektriky při kroku na palubu lodi, nebo při přitahování lodi již bylo dost.

Celá tato problematika nabíjení baterií na palubě lodi prostě potřebuje odborníka, který se v této problematice vyzná.

Pokud máte olověné baterky, předpokládám k váze každé cca 60kg, že se budou nabíjet na lodi. Pokud lithiové (cca 20kg),   je lepší je je vynášet a nabíjet na souši.
Při použití elektromotoru musí být baterie trakčního typu pro velké proudy, jinak si je zničíte. Musí se kontrolovat zda nebude motorem překročen mezní proud z baterií ani při jeho rozběhu.