Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Připojení do energetické sítě nn (nízkého napětí => Téma založeno: Jan Šus. 14.02.2023, 11:22



Název: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Jan Šus. 14.02.2023, 11:22
Přišla mě faktura za roční spotřebu v bytě. Na základě velkého přeplatku jsem porovnal předchozí faktury a zjistil jsem, že průměrnou roční spotřebu mívám kolem 1,0 MWh. Nyní je spotřeba za rok pouze 1,33 kWh. Po několika dnech je na elektroměru stále stejný stav, bohužel už je digitální tak nemůžu pouhým okem zjistit jestli se točí, nebo netočí kolečko. Svítí na něm červená ledka. Předpokládám tedy, že neměří cca od června-července 2022. Dodavatel Eon, nemůže sám od sebe zjistit průměrnou spotřebu, protože byt vlastním cca 3 roky a byl jsem u Bohemky, takže nemají historii. Co mám dělat? Nahlásit asi ano, ale jak mě budu počítat spotřebu za loňský rok? Hrozí mě něco? Elektroměr má neporušenou plombu.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Emanuel Kocián 15.02.2023, 06:26
Dodavatel Eon, nemůže sám od sebe zjistit průměrnou spotřebu, protože byt vlastním cca 3 roky a byl jsem u Bohemky, takže nemají historii. Co mám dělat? Nahlásit asi ano, ale jak mě budu počítat spotřebu za loňský rok? Hrozí mě něco? Elektroměr má neporušenou plombu.

Odečty, měření a tak, jsou problém distributora (EG.D) - a ti historii mají. Nebo si snad myslíte, že vám ten elektroměr fyzicky odečítal někdo z Bohemky?
Možnosti jsou v zásadě dvě: Buď se nad tím mávne rukou - což si myslím už je nepravděpodobn é, jelikož stav trvá půl roku (to by muselo být jen pár hodin/dní),  a nebo se provede dopočet na základě historie.
Pokud to nahlásíte jako poruchu elektroměru, tak vám nehrozí nic. Proč by mělo? Je v zájmu distributora, aby mu lidi takové věci co nejdříve hlásili a ne to naopak zatloukat.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Martin Škopek 15.02.2023, 07:24
Nastane standardní postup distributora.. . Přijede technik ověřit funkčnost elektroměru a podezření na neoprávněný odběr. Protože zjistí nefunkčnost elektroměru, tak jej hned vymění. Pokud demontovaný elektroměr má všechny úřední plomby, tak to dál neřeší, pokud je podezření na neoprávněnou manipulaci s elektroměrem, je zpravidla přizvána PČR ke zdokumentování stavu a elektroměr v zapečetěné krabici je odeslán soudnímu znalci z odvětví mechanoskopie a následně na zkušebnu.

Pokud byl pouze nefunkční, provede distributor opravné vyúčtování (přes prodejce).


§ 12 odst. 5) vyhl. 359/2020 Sb.:
(5) Závada měřicího zařízení se prokazuje protokolem autorizované zkušebny nebo zprávou o závadě měřicího zařízení vyhotoveným provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy.

§ 7, odst. 4):
(4) Nejsou-li v případě prokazatelné závady měřicího zařízení, při opravě chybných hodnot nebo při doplnění chybějících hodnot dostupné údaje zaznamenané měřicím zařízením, provede provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy výpočet náhradních údajů o odběru nebo dodávce elektřiny a o jejím průběhu. Tento výpočet bude proveden na základě protokolu autorizované zkušebny nebo zprávy o závadě měřicího zařízení podle výše odběru elektřiny v předcházejícím srovnatelném období při srovnatelném charakteru odběru elektřiny, v němž byl odběr elektřiny řádně měřen, nebo dodatečně podle výše odběru nebo dodávky elektřiny zjištěné na základě kontrolního odečtu v následujícím období.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Jan Šus. 23.02.2023, 07:28
Mám doplňující dotaz:
Na smlouvě mám jistič 1x25A, sazba D02d. Včera při výměně mě nainstalovali jistič 1x15A a večer jsem obdržel email, který je napsán velmi tendenčně až lživě ze strany Edg, cituji:
Vážený pane Š.,
při kontrole Vašeho rozvaděče na adresexxxxx, Blansko, 678 01 (číslo EAN xxxxxxxx) jsme zjistili, že máte namontovaný hlavní jistič před elektroměrem s hodnotou 1x15 A. Smlouvu o připojení máte s námi ale uzavřenou na jinou hodnotu - 1x25 A.
Upravili jsme proto hodnotu hlavního jističe ve Smlouvě o připojení podle toho, co máte ve Vašem rozvaděči. Nyní je tedy hodnota hlavního jističe ve Vaší smlouvě v souladu s hodnotou na místě v rozvaděči.
Tímto je všechno v pořádku a nemusíte již nic dalšího podnikat.
Přejeme vám pěkný den.
EG.D, a.s.

Na protokolu o montáži je uvedeno, že původní jistič je 1x25A nový 1x15A. Je to normální že to takto dělají, nebo montér neměl správný alektroměr, tak to sám o sobě změnil? U montáže jsme nebyl, výměnu mě oznámil pouze telefonem, že už je hotová, přijel o cca 3 hodiny dřív než jsme byli dohodnuti a chtěl jsme u toho být.
Mám to reklamovat? Co když v budoucnu budu potřebovat příkon 25A, budu muset v budoucnu zaplatit poplatek za zvýšení příkonu? Je snížení příkonu spojeno se snížením základní platby? Jaký je optimální příkon do 2pokojového bytu 60m2 pro mladou rodinu?


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Miroslav Revús 23.02.2023, 15:19

Vážený pane Š.,  
při kontrole Vašeho rozvaděče na adresexxxxx, Blansko, 678 01 (číslo EAN xxxxxxxx) jsme zjistili, že máte namontovaný hlavní jistič před elektroměrem s hodnotou 1x15 A. Smlouvu o připojení máte s námi ale uzavřenou na jinou hodnotu - 1x25 A.
--------------
Na protokolu o montáži je uvedeno, že původní jistič je 1x25A nový 1x15A.

To ako FAKT??


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Zdeněk Pikhart 23.02.2023, 16:08
Jistič vám určitě nevyměnili. Ten 15A jste tam měl a oni to upravili pouze administrativn ě. Aby jste nepřišel o zaplacený příkon, nechte si jistič vyměnit za nový 25A a nechte si to zpět změnit ve smlouvě. Budete k tomu potřebovat i revizi odběrného místa.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: František Šohajda 23.02.2023, 16:51
E.GD nikdy nic nedělá-nemění s jističem ,   ten je majetkem majitele domu a ne E.GD. Na to jsou
hákliví něco dělat na víc, co není jejich majetkem!! ;D


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Václav Třetí 24.02.2023, 05:02
Jističe 15A se běžně nedodávají již od r. 1976.  Tedy již jističe typu IJV a ITV novějšího data výroby jsou v hodnotě 16A. Dnes má v nabídce jističe 15A pouze  firma Bonega.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Martin Škopek 24.02.2023, 08:51
Dnes má v nabídce jističe 15A pouze  firma Bonega.

Instalovat hlavní jistič před elektroměrem o hodnotě 13 A nebo 15 A nemá smysl, neboť měsíční platby za distribuci dle velikosti hl. jističe jsou stanoveny v pásmech, a tady plátí pásmo 10 až 16 A včetně.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 24.02.2023, 10:14
,  a tady plátí pásmo 10 až 16 A včetně.
Nikoliv, v případě tazatele je pouze jeden rozsah a sice do 25A.
Že mu zaevidovali menší hodnotu podle skutečnosti, je běžný postup a bohužel chyba odběratele, že nečte smlouvy a nenechává si revidovat OM.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Jan Šus. 24.02.2023, 11:00
Je tam starej černej jistič asi ze 70 let, nepamatuju, že by se někdy měnil. Takže z hlediska plateb je jedno jestli mám 15A nebo 25A? A když bych chtěl v budoucnu zpět 25A budou mě účtovat poplatek, nebo je lepší si ho nechat vyměnit v dnešní době? Bohužel v bytě je vše v hliníku rok 1971, 2x černej jistič (asi 10A) na světla a 2x černej (asi 16A) na zásuvky. Revize tam asi od toho roku 1971 nikdy nebyla provedena. Neznám ve svém okolí nikoho kdo bydlí v bytě a nechává si dělat pravidelné revize.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: František Šohajda 24.02.2023, 12:44
Když měním 15A IJV za 16A 1 fáz. tak bez zaplacení poplatku za 1 A navýšení (asi 250.-Kč)
nový jistič nezaplombují!!
Sice dávám pokud je čas BONEGA 15A ale když je rychlá oprava poruchy tak 16A a už musí být platba za navýšení....
Platba za odběr je do 1x25A to je jiná kolonka!! Ta platí od 1A do 25A včetně ,   bez ohledu
jaké máte jištění.
To nikdy nemění distribuce, vždy majitel nemovitosti si to musí zajistit + revizní zprávu i na tu 1A navýšení!


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Václav Třetí 24.02.2023, 14:46
Pokud má tazatel smlouvu na 25A, tak by neměl nic doplácet. To jsou smlouvy z doby, kdy se zaváděl poplatek za instalovaný amper a u v té době stávajících odběrných míst se nic neplatilo a platí to stále. Nesmí dlouho otálet, reklamovat u distributora chybu, nesouhlasit s jejich administrtivní m řešením. Reservaci má, takže vyměnit hl. jistič za nový 25A. Pokud mu dnes 15A stačí, tak za několik let nemusí, to už ale bude doplácet.


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: Martin Babrňák 06.03.2023, 11:09
mě by trošku zajímala následná selektivita poruchy. Pokud má hlavní 15A a v bytě má na zásuvkách 16A tak je to přeci porušení selektivity ne?


Název: Re: Jaký je správný postup reklamace nefunčního elektroměru a co dál??
Přispěvatel: František Šohajda 06.03.2023, 11:29
Instalovat hlavní jistič před elektroměrem o hodnotě 13 A nebo 15 A nemá smysl, neboť měsíční platby za distribuci dle velikosti hl. jističe jsou stanoveny v pásmech, a tady plátí pásmo 10 až 16 A včetně.

To platí u 3fáz elměru....
U 1fáz elměru je to do 25A včetně...
Pokud tam má 15A a dá se další v řadě 16A už musí 1A dokoupit, to někdo nechce, že nemá peníze! I to se mě stalo.
U bytovek T06B se dávali 15A běžně při montáži-dělal jsem jich hodně.