Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Opravy a servis, údržba, rekonstrukce => Téma založeno: Petr Jelen 20.09.2022, 13:05



Název: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Petr Jelen 20.09.2022, 13:05
Cirkulárka mi sloužila věrně spoustu let, při řezání zničeho nic (žádný suk ani špalek, lehké řezání) v motoru cvaklo a zkrat, vyhodilo/poškodilo to jistič.

Konkrétně je poškozená na trojjističi prostřední fáze, nejde nahodit, respektive po nahození nepropouští proud. Zkontroloval jsem kabel (když kabel odmontuju od motoru, (novej) jistič to nevyhazuje... když připojím  2 fáze, tak taky nevyhazuje, když zvolím jinou kombinaci dvou fází, opět to jistič vyhodilo. Zkusil jsem taky zapojit jednotlivý fáze samostatně (tedy proti kostře) - nevyhazuje.
Prosím o radu, co s tím asi může být... a zda to je opravitelné mimo specializovano u dílnu. Ohmmetr mám... Ještě se zajdu podívat, co je na štítku. Matně si pamatuju výkon, 2,3kW. Hledání na forech mi naznačilo, že možná musí být vinutí převinuto - což jsem kdysi nebožtíka otce viděl dělat, ale to bych asi nezvládl. Tak prosím ještě radu, jestli je praktické nechat si to opravit, nebo zda je nejsnazší/nejlevnější možností koupit jinou, starší, fungující  cirkulárku ...


(Původní nesmysl zněl = Zkrat třífázového motoru (cirkulárka) - opravitelné?)
  


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: František Ševčík 20.09.2022, 22:02
Pravděpodobně ve vinutí došlo k mezifázovému zkratu. Zkuste ve svém okolí navijárnu motorů a tam vám řeknou cenu převinutí motoru ( podle výkonu a otáček ).


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Petr Jelen 20.09.2022, 22:34
Posílám fotky.


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: František Ševčík 20.09.2022, 22:40
Takže 2-pólový elektromotor ( 2,2kW/2880ot. ). Cena převinutí +/-  2500,- Kč. Jak jsem napsal ve svém prvním příspěvku. Obraťte se na nejbližší navijárnu, tam vám sdělí ceno převinutí přesněji.


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Václav Třetí 21.09.2022, 04:34
Motor je dle štítku starý přes 50 let a podle fotografie svorkovnice s vývody z vinutí bude v původním stavu - nepřevíjený. Pokud nemá vyrezlý stator a poškozený rotor, je jeho převinutí možné a ekonomicky přijatelné. Nemusí se pak také řešit problémy s řemenicí a upevněním nového motoru do starého stroje. Motor by bylo dobré dát na diagnostiku do navijárny, kde vám sdělí co bude třeba udělat a stanoví cenu opravy.


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Milan Hudec 21.09.2022, 11:56
Takže 2-pólový elektromotor ( 2,2kW/2880ot. ). Cena převinutí +/-  2500,- Kč. Jak jsem napsal ve svém prvním příspěvku. Obraťte se na nejbližší navijárnu, tam vám sdělí ceno převinutí přesněji.
Přiznám, že profi postup převijení jsem na vlastní oči neviděl, ale musí to být strašný opruz, byť jen rozebrání zarezlých šroubů, to skutečně spraví tisícové částky?


Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Jan Kelbich 21.09.2022, 12:23
Přiznám, že profi postup převijení jsem na vlastní oči neviděl, ....

Na rouře je toho sposta.



Název: Re: Může být třífázový motor po zkratu opravitelný?
Přispěvatel: Jiří Kantner 21.09.2022, 13:26
musí to být strašný opruz, byť jen rozebrání zarezlých šroubů...
Není to tak zlé. Důležité je mít správné nástroje, šikovné ruce a bohatou praxi. Závitových tyčí, které drží ložisková víka stažená ke statoru bývají u menších motorů 3 kusy,  když se nejedná o závotové tyče ale šrouby, tak je jich dvojnásob. Při zahřátí plamenem a rychlém ochlazení povolí i hodně zarezlé kousky. Kdzž ne tak závitová tyč se dá odříznout flexou. Z vlastního převíjení je nejnároočnější práce odstranění starého vinutí a u nestandardních typů zjištění zapojení cívek a spočítání počtu závitů. Někdy je lepší vytahnout statorový svazek  plechů ze statorového těla aby se daly odříznout čela cívek a vylisovat vodiče z drážek.
Nové cívky se pak vinou na šablony a vinutí se z nich vsypává do statorových drážek vyplněných izolací. Vypadá to jednoduše a když člověk pozoruje zkušeného fachmana tak mu to tak může přijít.
Daleko větší zkušenosti a preciznost si žádá převíjení kotev komutátorových motorů.
Měl jsem tu možnost občas chvilku pozorovat při práci jednoho starého mistra, který v dílničce o rozměrech 2x3,5 metru dokázal převinout jakýkoliv motor do výkonu cca 4kW (limitováno fyzickou silou potřebnou k manipulaci s motorem) včetně impregnace vinutí, vyvažování kotvy.