Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Radim Kulhavý 18.05.2022, 19:40



Název: Jak ovládat dva motory (dva směry otáčení) jedním tlačítkem?
Přispěvatel: Radim Kulhavý 18.05.2022, 19:40
 
Existuje zařízení, které umí ovládat směr točení motoru jedním tlačítkem podobně jako se ovládají garážová vrata.
Stisknu - jedou dolů, stisknu - stop, stisknu - jedou nahoru, stisknu - stop, ....
Pokouším se něco vygooglit, ale nevím co přesně hledat.


Název: Re: Jak ovládat dva motory (dva směry otáčení) jedním tlačítkem?
Přispěvatel: Martin Kurka 19.05.2022, 10:43
Nic takového nenajdete. Je to z hlediska ovládání rizikové řízení vyžadující schválený soubor prvků pro ovládání.
U garážových rolovacích nebo lamelových vrat je podmínkou takového výrobku momentové omezení síly vyvážených vrat (často i doplněné bezpečnostními hranovými vypínacími lištami),      příma dohlednost na vrata a pomalá rychlost vrat a vnucený směr k otevření vrat prvního povelu po obnovení ztráty napájení řídící jednotky. Teprve tyto čtyři základní bezpečnostní prvky umožňují takové ovládání.

Je zde totiž riziko, že u vrat v mezipoloze po delší době nevíte, kterým směrem se rozjedou a musíte si to zkusit kterým směrem pojedou.

Pokud jediné z těchto opatření opominete, nevyhnete se škodám. Lidé, kteří si skřípli auto které opravovali mezi vraty a při kleknutí si zmáčkli tlačítko ovladače v kapse, kteří nacouvali do vrat která se začala zavírat, protože někdo jiným ovladačem chtěl garáž otevřít a při mačkání na vrata neviděl, šetřílkové kteří si nenainstaloval i přídavnou optickou závoru přítomnosti mezi křídly brány a někdo jiný jim očesal kliky u auta přivřením projíždějícího auta mezi hrany vrat atd. by mohli povídat. Vzhledem k povinnému momentovému omezení se však přímému úrazu dospělých předejde snad vždy.

Rychloběžná vrata mají už zásadně tlačítka dvě a hlídání ještě více (smyčka v podlaze, optická závora...). Často je tam nutné držet tlačítka celou dobu pohybu.

Jestli konstruujete nějaké zařízení, které v obou směrech nemůže způsobit úraz, nebo škodu (vše je kryto kryty) a má pomalé pohyby a vyřešeny koncové polohy, pak vám nezbývá než si takové řízení naprogramovat třeba chytrým "relé"  a pak se podepsat pod rizika jako konstruktér a výrobce strojního zařízení.