Název: Jak ovládat dva motory (dva směry otáčení) jedním tlačítkem? Přispěvatel: Radim Kulhavý 18.05.2022, 19:40 Existuje zařízení, které umí ovládat směr točení motoru jedním tlačítkem podobně jako se ovládají garážová vrata. Stisknu - jedou dolů, stisknu - stop, stisknu - jedou nahoru, stisknu - stop, .... Pokouším se něco vygooglit, ale nevím co přesně hledat. Název: Re: Jak ovládat dva motory (dva směry otáčení) jedním tlačítkem? Přispěvatel: Martin Kurka 19.05.2022, 10:43 Nic takového nenajdete. Je to z hlediska ovládání rizikové řízení vyžadující schválený soubor prvků pro ovládání.
U garážových rolovacích nebo lamelových vrat je podmínkou takového výrobku momentové omezení síly vyvážených vrat (často i doplněné bezpečnostními hranovými vypínacími lištami), příma dohlednost na vrata a pomalá rychlost vrat a vnucený směr k otevření vrat prvního povelu po obnovení ztráty napájení řídící jednotky. Teprve tyto čtyři základní bezpečnostní prvky umožňují takové ovládání. Je zde totiž riziko, že u vrat v mezipoloze po delší době nevíte, kterým směrem se rozjedou a musíte si to zkusit kterým směrem pojedou. Pokud jediné z těchto opatření opominete, nevyhnete se škodám. Lidé, kteří si skřípli auto které opravovali mezi vraty a při kleknutí si zmáčkli tlačítko ovladače v kapse, kteří nacouvali do vrat která se začala zavírat, protože někdo jiným ovladačem chtěl garáž otevřít a při mačkání na vrata neviděl, šetřílkové kteří si nenainstaloval i přídavnou optickou závoru přítomnosti mezi křídly brány a někdo jiný jim očesal kliky u auta přivřením projíždějícího auta mezi hrany vrat atd. by mohli povídat. Vzhledem k povinnému momentovému omezení se však přímému úrazu dospělých předejde snad vždy. Rychloběžná vrata mají už zásadně tlačítka dvě a hlídání ještě více (smyčka v podlaze, optická závora...). Často je tam nutné držet tlačítka celou dobu pohybu. Jestli konstruujete nějaké zařízení, které v obou směrech nemůže způsobit úraz, nebo škodu (vše je kryto kryty) a má pomalé pohyby a vyřešeny koncové polohy, pak vám nezbývá než si takové řízení naprogramovat třeba chytrým "relé" a pak se podepsat pod rizika jako konstruktér a výrobce strojního zařízení. |