Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Marek Laube 04.04.2022, 13:16



Název: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: Marek Laube 04.04.2022, 13:16
Jedná se o DC motor určený do železničních osobních vozidel. Je to 3f asynchronní s frekvenčním měničem.
Štítkové údaje na měniči jsou: U 24/48V DC, 750W, 1400ot/min.

Když ho ale připojím na palubní napětí 24V, tak mám na klešťáku pouze okolo 5 ampér.
Což vzhledem k výkonu nesedí.
Takto jsou zkoušeny dva stejné motory a odběr proudu je stejný. Po cestě není žádné omezení proudu.

Moc nerozumím té volbě napětí, kde není žádný nastavovací prvek.
Uvnitř v měniči jsou jen dvě tlačítka, které jsem nezkoušel za provozu aktivovat.


Název: Re: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: M S 04.04.2022, 14:21
Čítal som príspevok 2x, no nenašiel som info o tom, čo motor poháňa. Ak beží bez záťaže, tých 100W (5A na 1f vstupe do meniča) / 170W (5A na 3f) mu snáď stačí.


Název: Re: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: M S 04.04.2022, 14:22
...pohon ventilátoru a moja slepota. Nie je uškrtené sanie?


Název: Re: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: Martin Kurka 05.04.2022, 20:19
Když ho ale připojím na palubní napětí 24V, tak mám na klešťáku pouze okolo 5 ampér.
Což vzhledem k výkonu nesedí.
Takto jsou zkoušeny dva stejné motory a odběr proudu je stejný. Po cestě není žádné omezení proudu.
Myslíte DC proud do měniče, nebo proud jedné fáze do motoru? Na měření proudu do fáze motoru byste potřeboval TRMS ampérmetr s frekvenčním rozsahem od 3 do 102Hz.
A při jakých otáčkách motoru (kmitočtu z měniče) jste měřil? Proud do asynchronního motoru ventilátoru stoupá kvadraticky s otáčkami, v nízkých otáčkách se hodně blíží proudu naprázdno. Na potřebný moment (příkon motoru) a tím i proud má obrovský vliv i pneumatický odpor sání odstředivého ventilátoru, nebo výfuku axiálního ventilátoru.

Onen  osmipólový asynchronní motor je zapojen do hvězdy, nebo do trojúhelníka?

A není onen měnič v provedení napájení 24V s motorem v trojúhelníku a s možností provozu na symetrické ±24V s nulou uprostřed, nebo asymetrických 48V s motorem do hvězdy?






Název: Re: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: Marek Laube 06.04.2022, 08:20
Proud jsem měřil na vstupu do měniče +. A to jak u zatíženého ventilátorem, tak i dalšího bez zátěže. Oba případy byly kolem 5A. Na svorkovnici jsem zatím nekoukal, jak je zapojená.
Když už tu mám ale dvojí napětí dle štítku 24/48V, tak mě napadlo, jestli není v tuto chvíli motor do hvězdy a na 48V.
Že by se musel tedy přepojit do trojúhelníku při napájení 24V.


Název: Re: Proč má DC motor příliš nízký odběr proudu?
Přispěvatel: Martin Kurka 06.04.2022, 09:38
Že by se musel tedy přepojit do trojúhelníku při napájení 24V.

Ano, to jsem psal a i předpokládal.

Maximální hodnota efektivního střídavého napětí v trojúhelníku - 16V je 23V.
Obdobně od efektivního sinusového střídavého napětí hvězdy 27,7 je maximální hodnota 39V.

Napětí DC meziobvodu frekvenčního měniče musí být maximální hodnota výstupního napájecího "sinusového" napětí motoru povýšená nejméně o ztráty na spínacích prvcích,vodičích a pojistkách,  takže  na 24V DC přepojit motor do trojúhelníka.
A očekávaný DC proud by měl stoupnout nejméně 15A, ale vzhledem k tomu, že motor vyjede do otáček, tak proud může jít až nad 30A (36-38A podle účinnosti motoru a měniče). Plný výkon tohoto osmipólového motoru s připojeným ventilátorem bude na 102Hz.
Vzhledem k malému napájecímu napětí a velkému proudu si budete muset bedlivě hlídat průřezy připojovacích vodičů na úbytky a kontrolovat při velkých proudech skutečné napájecí napětí na svorkách měniče.
Frekvenční měniče obecně potřebují pracovat na velmi tvrdé napájecí síti, zde se určitě předpokládá napájení z akumulátoru s malým vnitřním odporem a napojením měděnými kládami.
 
Mimochodem zprovozňovat pohon s frekvenčním měničem od kterého nemáte návod je velké riziko a často i ztráta času, nebo peněz.