Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Hanuš Jiří 03.04.2022, 21:12



Název: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Hanuš Jiří 03.04.2022, 21:12

Rád občas pročítám diskuze, odpovědi a zkušenosti. Za to jsem všem moc vděčný. Objevil jsem zde pouze pár názorů ohledně tohoto tématu. Ale situace se má tak, že posledních pár let vznikají nové firmičky (spíše OSVČ),   které se zabývají právě úpravou dodávek, tedy přesněji přestavbou na obytné dodávky. Rád bych se že zvědavosti dotázal na několik detailů, kterých jsem si osobně všiml.
Prvně je to předmět podnikání, například - opravy a údržby motorových vozidel.
Opravdu je to dostačující k vlastní výrobě elektroinstala ce, vlastní výrobě rozvaděče apod?
Že zvědavosti jsem otevřel například ČSN61439.. (výrobce rozvaděče, typová zkouška, teplota okolního vzduchu, nadmořská výška,..) je to obrovský soubor informací, o kterém zřejmě tito výrobci ani nevědí.
Revizi provádí 'revizní technik se kterým se zná a ví, že to dělá dobře'. Měla by stačit taková odpověď?
Proč si nevyrobit 'campervan' pro sebe, že, ale opravdu je možné vyrábět jej takovým způsobem za úplatu?
Moje otázky při prohlídce byly, jestli by neměl být přívod jištěn raději 2P (1P+N) jističem, místo 1P, jestli by nebyl lepší chránič typu A místo AC, jestli jistič B16 opravdu vybaví, když je auto připojené 25m prodlužovacím kabelem kamsi do jedné z mnoha kapliček v kempu, jestli ve vnitřní DC instalaci není lepší místo AC jističe použít DC jističe, nebo rovnou pojistky 10x38...
Vím, že jsem pouze průměrný elektro pracovník, co se snaží dělat svojí práci poctivě, pročítat normy, nedělat sobě ani svojí rodině ostudu laxním přístupem, apod..
A pak vidím tyhle díla a jsem zklamanej co všechno si lidi dovolí prodat veřejnosti a ujišťovat je, že takhle to před pár lety začali dělat jako hobby nadšenci, a teď už s tím došli k dokonalosti, protože mají spousty praxe a znalostí. Jak mohou mít znalosti, když neznají ani normy?
Otázka zní, co když svým výrobkem způsobí nehodu, požár nebo i hůř..  jak se s tím pocitem asi usíná.





Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 04.04.2022, 08:35
...
Otázka zní, co když svým výrobkem způsobí nehodu, požár nebo i hůř..  jak se s tím pocitem asi usíná.
Nejsem výzkumný ústav, takže abych klidně spal, snažím se využít poznatky a doporučení odborníků.
Na vaše téma se dá najít spousta zajímavých a užitečných informací v normách, konkrétně např. v řadě ČSN 33 2000-7, část 708, 717, 721, 722
Jiná věc je pokud to někdo nedodrží a ohrozí to někoho jiného... Ale to by bylo na úplně jinou diskusi


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: František Šohajda 04.04.2022, 08:39
Správnou instalaci by měla ověřit VRZ!
Pokud pronajímáte nebo koupíte obytný přívěs jakéholiv tvaru ,   tak bez revize elektrické instalace vám jej nepřihlásí u dopravní POLICIE a podobně.
Zatím znám jeden servis co půjčuje karavany (i tažné) co požaduje od něj pravidelnou revizi elektrické instalace.... (dance)


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Václav Třetí 04.04.2022, 12:56
Ona je to docela složitá problematika, rozhodně není na několik příspěvků zde v diskusi. Pokud vypíchnu jeden detail z dotazu, tak musím napsat, že i jistič 1+N je špatně. Minimálně hlavní jistič by měl být 2P, protože při různých zapojeních v různých campech a také v různých zemích může být fáze na přívodu kdekoliv. Zkrat mezi L na pozici jističe N a PE způsobí výpadek na druhém konci tábora a možná nejen pro jedno stání!


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Miroš Jan 04.04.2022, 12:59
Páni kolegové, nedělejte z toho vědu. :)
Nevidím v tom nic složitého. ;)


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Jan Franěk 04.04.2022, 14:36
Páni kolegové, nedělejte z toho vědu. :)
Nevidím v tom nic složitého. ;)

Ano, pokud znáš předmětné normy. Jinak to můžeš pěkně pos......  ;)

Je smutné když někdo "zamrzne" v oboru, bez dalšího vzdělávání, což se asi těm pánům bohužel stalo.


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Miroš Jan 04.04.2022, 15:52
Honzo, přesně tak. ;)


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Jan Franěk 04.04.2022, 17:33
Vlastně to vůbec nechápu. Mám nějakou činnost, která je oborově strašně úzká. Je takový problém prostudovat si k tomu těch pár norem? Nepíšu o oboru, kde musíte prostudovat desítky norem, ale o specifické věci, na kterou je dostupná konkrétní norma. K tomu pár norem okolo a řekněme že za jedno odpoledne mám dostatek poznámek k tomu, abych věděl co a jak.

Před léty jsem řešil pojízdný prodejní stánek. První návštěva byla ve znamení - tak si vemte sešit a začněte si psát. Udělal jsem si mnoho fotek a druhý den ještě poslal pár doplnění poté, co jsem si raději znovu "prolistoval" pár norem. Za cca 14 dní jsem jel na revizi znovu a už ji opravdu mohl provést. Poprvé to prostě nemělo cenu. Ale ten elektrikář měl alespoň snahu to vše uvést do pořádku a poučit se z toho. Zaplatil ale za to, že si ty informace neobstaral dopředu sám tím, že to musel jednak předělat a pak druhá návštěva byla dražší, protože stánek už byl na místě a revize musela být do druhého dne kdy se už začalo prodávat, což se odráželo samozřejmě v ceně té revize. Holt ho tlačil čas a organizátor připojil jen ty, co měli platnou revizi.
Ve finále to tak složité ani nebylo, jen se muselo dodržet pár pravidel, která bez znalostí toho elektrikáře prostě nenapadla. I když alespoň část z toho mohl a měl znát z běžné praxe.


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Milan Hudec 04.04.2022, 19:31
Ona je to docela složitá problematika, rozhodně není na několik příspěvků zde v diskusi. Pokud vypíchnu jeden detail z dotazu, tak musím napsat, že i jistič 1+N je špatně. Minimálně hlavní jistič by měl být 2P, protože při různých zapojeních v různých campech a také v různých zemích může být fáze na přívodu kdekoliv. Zkrat mezi L na pozici jističe N a PE způsobí výpadek na druhém konci tábora a možná nejen pro jedno stání!
Tyto pronajímané zásuvky dokáží pěkně potrápit jednak různorodostí a jednak úpravami při používání.
Osobně vždy ohmatávám zkoušečkou.


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Miroš Jan 08.04.2022, 14:11
Milane, tak je to spráně. ;)


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 08.04.2022, 21:12
...
Osobně vždy ohmatávám zkoušečkou.

Poznáš opravdu N od PE?

Slyšel jsem o frajerovi, co přijel do kempu v Rakousku, neměl správnou vidlici, tak pro připojení použil oholené vodiče a dřevěné kolíčky.
Na první pokus se netrefil a zhasnul třetinu kempu  ;D


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Václav Třetí 09.04.2022, 06:29
Slyšel jsem o frajerovi, co přijel do kempu v Rakousku, neměl správnou vidlici, tak pro připojení použil oholené vodiče a dřevěné kolíčky.
Na první pokus se netrefil a zhasnul třetinu kempu 

Co říci, frajer byl hodně odvážný a hloupý, v Rakousku mívají schukostecker nebo kulaté CEE zásuvky, oboje má zapojení známé. Doufám, že ho vypráskali z areálu bičem.

To je právě ten základní problém, proč je připojení karavanů zásadně třeba dělat "idiotenfest".

Ne každý karavan je v pořádku a jeho majitel má všechny potřebné pomůcky pro připojení např. různé redukce zásuvek.

Také není v každém campu vše tak, jak bychom si přáli a potřebovali. Přes veškerou normalisaci není Evropa úplně jednotná. Známý mi před lety říkal, že se setkal v Norsku v campu s rozvodem 3x127/220V, takže v zásuvkách označených 220V měli dvě fáze.


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 09.04.2022, 18:55
...v Rakousku mívají schukostecker nebo kulaté CEE zásuvky, oboje má zapojení známé.
...
Měla to být zásuvka, co se u nás sežene pod označením "průmyslová",  kulatá, na vidlici 3 kolíky, max 32A
Když na první pokus netrefil N a PE, shodil nějaký chránič pro celou jednu řadu


Název: Re: Jak správně připojit obytný automobil na síť nn?
Přispěvatel: Václav Třetí 09.04.2022, 20:52
U nás je známější a běžnější provedení jednofázové kulaté průmyslové zásuvky podle CEE17 pro proud 16A, ovšem provedení pro 32A je vlastně úplně stejné, jenom větší a se silnějšími kolíky. Stejně tak jako u motorových 4p a 5p je nejsilnější kolík vždy PE. Takže bohužel sedí moje poznámka, že to byl odvážný hlupák bez znalostí. Nehledě na to, že v mnohých campech jsou schopni s připojením pomoci, většinou mají k dispozici redukce na schuko systém, ovšem za poplatek.