Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Jan Poles 03.01.2022, 17:31



Název: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D?
Přispěvatel: Jan Poles 03.01.2022, 17:31
Jako dědictví jsem získal motor neznámé značky. Na štítku je motor označen jako
DD/D, 220/380 V, 21.5/12.5 A. Docela by mě zajímalo, vnitřní zapojení motoru. Myslel jsem, že se jedná o Dahladerovo zapojení, ale tento konkrétní typ nikde nemůžu dohledat.
Jde mi o to zjistit co je to za motor, případně jaké je jeho charakteristic ké použití. Nebo jestli je dobrý jen do sběrných surovin. Podle posledních informací jej zesnulý normálně používal u cirkulárky. Nicméně ta, už je jinde a s ní i kabeláž a zapojení.


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Martin Kurka 04.01.2022, 00:10
V literatuře je zapojení popisováno jako Double Delta.
Zapojení se používá v USA na síti 120/200V jako náš ekvivalent rozběhu Y-D

váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série, tj. v příloze uvedené zapojení START používané v USA pro rozběh motoru.

V tomto zapojení bude na naší síti motor startován i provozován s přímým rozběhem.
Ale rozběhový proud tohoto 6kW motoru při přímém rozběhu připojením na síť natvrdo bude na běžnou domácí instalaci velmi veliký (cca 60A)  a jiný laciný rozběh bez elektroniky možný není.

Vzhledem k vyfocenému vnějšímu stavu motoru je jeho využití bez generálky diskutabilní, kdoví jak je na tom vinutí s izolací a ložiska se stavem. Po otevření svorkovnice bývá někdy hned jasno, jak je motor na tom, zejména když z pod víčka vyteče rezavá voda, nebo je v ní bahno z mokrých pilin.

Nový 7kW motor s možností rozběhu Y-D stojí cca 9000Kč.



Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 04.01.2022, 07:44
váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série

Nemají to na štítku označené obráceně?


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Jan Poles 04.01.2022, 08:54
nenapadlo mě hledat zapojení v angličtině jako "Double Delta"


V tomto zapojení bude na naší síti motor startován i provozován s přímým rozběhem.
Ale rozběhový proud tohoto 6kW motoru při přímém rozběhu připojením na síť natvrdo bude na běžnou domácí instalaci velmi veliký (cca 60A)  a jiný laciný rozběh bez elektroniky možný není.

pokud vím žádná elektronika (soft start apod.) k motoru nebyla. Prý pouze vačkový přepínač Y/D. A právě proto mi nebylo vůbec jasné zapojení motoru. Domovní rozvody taky nejsou nic extra, hlavní jistič je klasika 25A B

váš motor lze zapojit na naší 400/230V sítí pouze v režimu DD - cívky do série,

Tady bych si dovolil rozporovat Vámi zaslaný obrázek. Řekl bych, že v síti 400/230V je možné provozovat tento motor v režimu D podle obrázku níže.
To by mi asi i odpovídalo označení DD - 220V - cívky paralelně, D - 380V cívky sériově





Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Václav Třetí 04.01.2022, 12:28

 Řekl bych, že v síti 400/230V je možné provozovat tento motor v režimu D podle obrázku níže.
 380V cívky sériově


To je pravda, překážkou bude ovšem velký proudový náraz v okamžiku zapnutí, který bude hlavním problémem. Na běžné jističe B 25A tento motor přímo nerozeběhnete.

Nevím, jak má váš motor provedenou svorkovnici, ale pokud budu vycházet ze schematu dodaného kol. Kurkou a v něm barevně znázorněných svorkovnic, tak lze celkem snadno použít dolní verzi schema zapojení s cívkami zapojenými do serie. Motor lze zapojit tak, že ho bude možné rozbíhat na 400V v režimu Y/D.

Pokud si rozdělíme svorkovnici pomyslně na horních a dolních šest svorek, tak je jednoznačné, že spodních šest svorek zůstane zapojených tak, jak je naznačeno, ty nebude třeba přepojovat. To jsou  spojené středy seriově zapojených vinutí.

V horní části svorkovnice máme vývody, které je třeba zapojit na síť. Pokud odstraníme propojky, které jsou z našeho pohledu zapojené netradičně (přeházené vývody proti standardnímu zapojení u nás používaných motorů D/Y 400/690V),  tak máme šest vývodů vinutí jako u obyčejného motoru. Pokud zapojíme k této části svorkovnice správně přepínač Y/D, tak bude možno motor spouštět bez problémů přepínáním Y/D a mělo by to umožnit i jistění B25A. 


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 04.01.2022, 21:44
Zajímavé téma. Kolega Kurka to myslel dobře, ale přehodil název.
Kolega Václav Třetí to vyřešil jako děda Drchlík v Návštěvnících.  :)
Potvrdilo se, že složité věci jsou mnohdy velmi jednoduché.
Bravo.
"Výsledkem expedice je přivezení značného množství exponátů a také dědy Drchlíka, který zjistí, že CML byl instalován nakřivo a poskytoval nesprávné výpočty, tudíž srážka s kometou ve skutečnosti nehrozí. "  :)


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Jiří Kantner 05.01.2022, 08:09
Pokud si rozdělíme svorkovnici pomyslně na horních a dolních šest svorek, tak je jednoznačné, že spodních šest svorek zůstane zapojených tak, jak je naznačeno, ty nebude třeba přepojovat. To jsou  spojené středy seriově zapojených vinutí.
Také souhlasím s tím, že pokud budou na svorkovnici vyvedeny všecky konce vinutí, tak  musí být možné zapojit motor  do sériové Y (byť nedokumentovan é na štítku) na napětí 660V.  Pro účel rozběhu to bude ale naprosto dostatečné. Zatím se opíráme o obecné schema co poslal pan Kurka, pomohla by ovšem fotka skutečného provedení svorkovnice, někteří výrobci mívali na krytu svorkovnice schema (vlepený papír se asi nedochoval ale starší kusy to mohou mít jako nálitek na víku nebo hliníkový štítek).
Z toho pak lze odvodit jak motor zapojit. Vycházel bych z předpokladu, že původní zapojení v cirkulárce používalo stejný princip pro rozběh takže s propojkama ve svokrovnici nebude třeba manipulovat.


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Martin Kurka 05.01.2022, 18:34
Zmatek v popisu D a DD ( ∆ a ∆∆),       který jsem způsobil, vnikl tak, že jsem se podíval zběžně na obrázek ze Shutterstock, kde je popis v obrázku chybně prohozen  ∆∆ a  ∆.
To vyplývá i z logiky věci, když se na obrázky zapojení podíváte a i z logiky údajů na štítku motoru. Správně tedy je jak poukazujete: DD - double delta je pro menší napětí sítě D- single delta je pro vyšší napětí sítě. Díky za opravu.

Co se týče přepojení cívek do nedokumentovan ého Y, pak nejsem tak zběhlý v motorařině, abych dokázal poradit, které konce cívek se dají propojit do uzlu, abych cívky špatně netrápil vysokým napětím proti kostře.
Co dát do uzlu se asi ani po otevření svorkovnice nedá zjistit - který původní kabel šel na část přepínače pro uzel. Jestli má svorkovnice po úpravě motoru pro Y-D jen 6 svorníků (a bude to jako na klasickém Y-D motoru) - pak spoje mezi sériovými cívkami musí být pod svorkovnicí. Jestli zde bude původní svorkovnice motoru s 9 nebo 12 svorníky, pak jestli bude mít 9 svorníků bude přepojení složitější a jestli bude mít 12 svorníků, bude každá cívka zvlášť.
Fotka svorkovnice i se zbytky původních vodičů řekne těm zkušenějším, než jsem já, asi více.



Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Martin Kurka 05.01.2022, 19:11
Zde je schéma opraveno


Název: Re: Znáte někdo vnitřní zapojení motoru s označením DD/D ?
Přispěvatel: Jiří Kantner 06.01.2022, 08:22
Co se týče přepojení cívek do nedokumentovan ého Y, pak nejsem tak zběhlý v motorařině, abych dokázal poradit, které konce cívek se dají propojit do uzlu, abych cívky špatně netrápil vysokým napětím proti kostře.
Co dát do uzlu se asi ani po otevření svorkovnice nedá zjistit - který původní kabel šel na část přepínače pro uzel. Jestli má svorkovnice po úpravě motoru pro Y-D jen 6 svorníků (a bude to jako na klasickém Y-D motoru) - pak spoje mezi sériovými cívkami musí být pod svorkovnicí. Jestli zde bude původní svorkovnice motoru s 9 nebo 12 svorníky, pak jestli bude mít 9 svorníků bude přepojení složitější a jestli bude mít 12 svorníků, bude každá cívka zvlášť.
Fotka svorkovnice i se zbytky původních vodičů řekne těm zkušenějším, než jsem já, asi více.
Bez fotky svorkovnice  a případného proměření cívek (zjištění orientace vinutí) děláme účet bez hostinského.  Co se týče provedení vinutí s ohledem na izolační pevnost tak  namáhání izolace proti kostře bych se neobával a mezi jednotlivými civkami bývalo dříve železným pravidlem provádět při vsypávání cívek do drážek průběžně bandáž čel vinutí a případně ještě vložení izolačního papíru. Dnes někteří výrobci spoléhají jen na izolační vlastnosti vodiče vinutí (obzvlášt u jednoúčelových asynchronních motorů ve spotřebičích pro hobby použití) a projeví se to životnosti motoru.
Kdybych chtěl být perfekcionista, domluvil bych prohlídku motoru u někoho kdo převíjí motory a konzultoval bych zapojení s ním,  následně bych nechal otestovat stav izolace, preventivně vyměnit ložiska a nechal obnovit izolaci vakuovou impregnací. Nebál bych se pak říct, že takový motor vás klidně přežije. (Pokud se k němu budete slušně chovat)