Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: t.pilot 13.09.2021, 23:40



Název: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: t.pilot 13.09.2021, 23:40
Mam tepelne čerpaflo Zodiac a cerpadlo castecne vyhorelo, a to doslova nastesti jsem na vse koukal tak vyhorela pouze elektronika ostatni jsem stacil uhasit.
Viditelne vse zapalil 50uF rozbehovy kondenzator motoru kompresoru.
Trochu mne zarazilo, ze vse chytlo plamenem.
Zatim jsem mel zkusenost, ze kondenzator se maximalne nafoukl.
Je to možné, aby kondenzator sel do skratu a zapali sam sebe nebo byl nejdrive zkrat nekde jinde? On nemá nejakou ochranu proti tomuto jevu?


Název: Re: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: Václav Třetí 14.09.2021, 21:47
Zrovna dnes jsem opravoval čerpadlo Wilo, kde  hořel běhový kondenzátor 12uF. Půl kondenzátoru se rozteklo a celý prostor připojovací krabice určený pro kondenzátor byl plný zbytků plastu a hliníkové fólie s dielektrikem.

Kondenzátory zatížené střídavým proudem bývají poruchové. S tím je třeba počítat a používat co nejkvalitnější typy s dovoleným max. napětím min. 450V~ při použití u motorů s napájením 230V.

Kondenzátory u motorů bývají zapojené dvěma způsoby. Jako běhové pracují celou dobu provozu a trvalým zatížením postupně degradují a rozběhové, které pracují pouze omezenou dobu při rozběhu motoru, pak je odpojí odstředivý kontakt nebo rozběhové relé a jejich poruchy jsou výrazně méně časté.

P.S. Pro další konverzaci by bylo dobré se přihlásit.


Název: Re: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: Jiří Kantner 15.09.2021, 08:25
Nejste první ani poslední komu se tohle stalo. Stačí  pohledat na internetu obrázky s klíčovými slovy "burned run capacitor" Plastový obal kondenzátoru je sice značně odolný ohni ale  taví se a  teplo přispívá k destrukci dalších komponent. Chyba  běhového kondenzátoru může způsobit následně závadu vinutí motoru. Ochrana proti tomu není stoprocentní ale může pomoci  instalace jednofázového motorového spouštěče de se dá nastavit  citlivost na déletrvající nadproud. Jistič totiž ochrání před zkratem nikoliv však před zvýšeným odběrem.
V železniční zabezpečovací technice se dříve kondenzátory nepoužívaly kvůli spolehlivosti téměř vůbec.


Název: Re: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: František Šohajda 16.09.2021, 10:14
Nepomohlo by na takové zařízení dávat AFDD když je třeba na hořlavé střeše?
(Kombinace AFDD,FI, jističe?)


Název: Re: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: Jakub Drbohlav 16.09.2021, 12:42
Nepomohlo by na takové zařízení dávat AFDD když je třeba na hořlavé střeše?
(Kombinace AFDD,FI, jističe?)

Obávám se, že ne.
AFDD hlídá jak sériový tak paralelní oblouk. Elektronika AFDD je "stavěná" na oblouk na vedení, na kontaktech, ...
Otázka je, jestli tomuto zahoření oblouk předcházel.


Název: Re: Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
Přispěvatel: Václav Třetí 16.09.2021, 12:56
Netuším jak bude reagovat AFDD na vadný kondenzátor v serii s jedním vinutím motoru - tedy docela velkou indukčností. Dále je otázkou, zda dojde při poruše k jiskření, nebo hoří materiál kondenzátoru jen elektricky iniciován.

 U starých olejových kondenzátorů hoříval olej, dnes se setkávám u vadných kondenzátorů s takovým nějakým mastným svinstvem, něco mezi parafinem a vazelinou. Olejáky mívaly trhací pojistku, která přerušila přívody při nafouknutí pláště, u dnešních plastových kondenzátorů se suchým dielektrikem není nic. Na kondenzátorech bývá uvedená životnost v provozních hodinách při daném režimu využití. Tím se bývá dobré řídit při pořizování náhradního dílu a také to umožňuje stanovit alespoň zhruba, kdy počítat s včasnou výměnou za nový, aby se předešlo haváriím.