Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Připojení do energetické sítě nn (nízkého napětí => Téma založeno: StankovaL 19.04.2021, 10:05



Název: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: StankovaL 19.04.2021, 10:05
Přišel nám vysoký nedoplatek za elektřinu a hledáme příčinu. Minulý rok jsme měli spotřebu u bytu 1+2 1056kWh, tento rok 5039kWh (nedoplatek 16 662 Kč, při zálohách 1 000Kč) Do bytu jsme se přestěhovali dva roky zpět,byt po kompletní rekonstrukci, nové všechny spotřebiče (lednice,mraznička,pračka,suška,myčka,robotický vysavač,digestoř,mikrovlnka,trouba, varná deska)dále samozřejmě jede - starší pc - tak 2-3 hoďky denně,chůvička přes noc,nabíječky na mobily,hodinky,semtam ledovač či odšťavňovač, všude v bytě led osvětlení. Po vypojení okruhů přes noc, eměr nic nenačítá. Když jsme odjeli pryč na 24h, nárůst o 4kWh (při zapojených spotřebičích myčka,lednice, mrazák). Včera při plném provozu bytu (zapnutá myčka,suška,pračka,tv,digestoř,varná deska) za 6 hodin naskočilo 5kWh. Koupili jsme digitální měřák, tak začneme měřit spotřebiče.

 Má otázka zní, pokud přijdeme na to, že některý ze spotřebičů je v háji a spotřebovává víc než by měl - jde to řešit v rámci reklamace (jakože by ten nedoplatek nebo poměrnou část uznali v rámci reklamace spotřebiče?) máme na všechny velké spotřebiče prodlouženou záruku, tak jestli to má cenu s nima dohadovat.

Popřípadě, může takový enormní odběr způsobovat nějaký spotřebič?

Další otázka, může být špatný elektroměr, i přestože byly okruhy vypnuté a nic nenačetl? Jestli má cenu si zavolat revizního technika z ČEZU. (Elektroměr je starý přes dva roky, tak nevím, zda by mohla být chyba v něm)





Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 19.04.2021, 21:05
Zpravidla pokud má spotřebič výrazně vyšší spotřebu než je "normální",  projeví se to zvýšenou teplotou a po nějaké době poruchou.
Většina "nevyužitých odběrů" se mění na teplo.
Že by "zvýšenou spotřebu" někdo uznal jako reklamaci a byl ochoten proplatit náklady se mi moc reálné nezdá.

Lednička nebo mraznička se dá "změřit",  a pokud budete odjíždět, bylo by dobré vše, co opravdu není nutné, ze zásuvek odpojit...

Elektroměr - vada se nedá vyloučit, ale není to až tak běžné a časté. Pokud je vše vypnuté a elektroměr nic nenaměří, je to dobrá zpráva. Pak je možné po nějakou dobu mít zapnutý výkonnější spotřebič a zkontrolovat jestli naměřená hodnota odpovídá předpokládaném u odběru


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 19.04.2021, 22:22
Drobné poznámky na okraj:

4 kWh/24 h na chladničku a mrazák mi přijde trochu hodně. Píšete, že jsou nové, takže předpokládám nějaké A++ nebo něco podobného. Čekal bych tedy cca poloviční hodnotu. Na spotřebu má velký vliv to, zda je chladič na zadní straně dobře odvětraný, a jak často se otvírá. Neměli jste nedovřené dveře?

Mezi 1056 kWh za první rok a 5039 kWh za druhý rok je obrovský rozdíl. První hodnota je nezvykle nízká, druhá zase nezvykle vysoká. V součtu za dva roky to ale není nic neobvyklého. Byl po prvním roce proveden řádný odečet, nebo byl stav určen odhadem podle předchozích roků?


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: David Hruda 19.04.2021, 23:07
Drobná poznámka:
- cca rok se skoro nikam nemůže, z toho může vyplývat výrazná změna životního stylu-> mnohem častější vaření, pečení apod.,  obědy doma...
- chůvička znamená malé dítě -> praní, sušení, žehlení
a to jsou energeticky nejnáročnější spotřeby.
Máte v koupelně (v kuchyni u linky) elektrické topení v podlaze? Elektrický žebřík?
Nepřitápíte miminku v koupelně?


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Emanuel Kocián 19.04.2021, 23:08
Tzv. standby spotřeba (a tím nemyslím ledničku a mrazničku - ale věci typu zesilovač kabelovky, modem, router, hodiny na mikrovlnce, nabíječky, různá signalizovátka, sepnuté stykače, pohon u vrat... zkrátka všechny ty skoroneviditel né hovadinky, které ale žerou klidně každá pár wattů imrvere) dělá klidně až 20% spotřeby celkové spotřeby.
Ta dokáže překvapit.

Jinak 10-15 kWh za den není nic světoborného. Když odečtu el. bojler a něco na klimatizaci, tak uděláme kolem 3 000 3 500 kWh za rok a to jsme jen 2 až 3 + pes. Tj. 8 až 10 kWh za den, jen to hvízdne.


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: StankovaL 20.04.2021, 21:28
Takže jsme začali měřit jednotlivé spotřebiče. Zatím máme změřený 24h mrazák a ten udává 1,65kWH - což není nic hrozného. Jinak jsem doma na mateřský již druhým rokem, takže proto se divím, že jeden rok bylo 1056kWh a druhý přes 5 000kWh. Nikde žádné topení na el. nemáme. Zásadně jsme za ty dva roky bydlení nic nezměnili, měli jsme defacto 24h připojené nabíječky  ??,  teď už si na to budeme dávat pozor. Jediné co přibylo, tak je to odšťavnovač a digitální budík (zapojený nonstop).

Právěže mi nejde do hlavy, že by to měl být některý ze spotřebičů, jelikož by se to projevilo poruchou. ALE! je pravda, že se mi povedlo jednu noc nedovřít dveře velkého šuplíkového mrazáku - je mi jasné, že bral tudíž mnohem víc el. energie, ale, že by se to vyšvihlo na tolik? :O

Jinak dle vyúčtování se jedná o řádný odečet - jak tento rok, tak minulý.

Dnes zkusíme přes noc nechat jen zapnutý mrazák, lednici a necháme v nich zapojený digitální měřáky a uvidíme ráno, kolik elměr ukáže.


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 20.04.2021, 22:57
Ještě jeden postřeh, taková jedna "skoro neuvěřitelná" věc...
To byl jednou jeden dům, na patře 2 byty, 2 elektroměry o patro níž, a protože to byly podobné domácnosti, měli podobný odběr, ani jedna nic neřešila.
Ale pak se vyměnil nájemník jednoho bytu, pořídil si elektrický sporák a troubu a další zařízení a najednou se druhému bytu výrazněji zvedl odběr... Přehozené kabely do bytů... Nebo chybně popsané elektroměry...
Ale to by měl během chvíle ověřit RT nebo šikovnější elektrikář jestli tam nemáte nějaký takový kopanec


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Rozvodak 21.04.2021, 05:38
Ještě jeden postřeh, taková jedna "skoro neuvěřitelná" věc...
To byl jednou jeden dům, na patře 2 byty, 2 elektroměry o patro níž, a protože to byly podobné domácnosti, měli podobný odběr, ani jedna nic neřešila.
Ale pak se vyměnil nájemník jednoho bytu, pořídil si elektrický sporák a troubu a další zařízení a najednou se druhému bytu výrazněji zvedl odběr... Přehozené kabely do bytů... Nebo chybně popsané elektroměry...
Ale to by měl během chvíle ověřit RT nebo šikovnější elektrikář jestli tam nemáte nějaký takový kopanec

Tohle vám zdarma ověří distributor. Zjištěné okolnosti se předávají dále, musí se opravit faktury a přepsat elektroměry ke správnému jménu a bytu.

Podstatné je, aby byly obě domácnosti přítomné v době kontroly, aby se to dalo identifikovat. Dále aby nikdo nerýpal do toho zapojení, jinak se s fakturou nedá nic dělat.


Název: Re: Jak reklamovat spotřebič, který odebírá víc než by měl?
Přispěvatel: Jan Franěk 21.04.2021, 06:23
Práce z domova se podepsala i na naší spotřebě domu. Celodenní chod cca tří počítačů a navíc tiskarna s routerem. Samozřejmě vaření, bojler a tak dál. Je to znát i na spotřebě vody, toaletního papíru a podobně.

Samozřejmě se více leze do lednice i mrazáku. Letos jsem musel dokonce odmrazovat, což jsme dlouho nemuseli vůbec řešit. Děti dokážou stát před otevřenou ledničkou i minuty a mrazák jsem několikrát musel pořádně dovírat, když hledaly hranolky, nebo zmrzlinu. Jde o extrémní rok. Každoročně nám vracejí, letos se obávám doplatku. Prostě covid daň
Nedomnívám se, že by se takto běžně projevovala závada na spotřebiči, obzvláště novém, nicméně zcela vyloučit se to samozřejmě nedá.