Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Igor Nováček 17.02.2021, 08:17



Název: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Igor Nováček 17.02.2021, 08:17
Jak velký nedostatek technicky vzdělané pracovní síly je v době pandemie Covid-19?
    Pokud se před koronavirovou pandemií hovořilo o nedostatku kvalifikovanýc h odborníků, jaký je výhled na nové pracovní síly dnes? Jakou mají dnešní učni, studenti skutečnou praxi? Média jsou plná politických problémů a důležitých proklamací, ovšem o řemeslných oborech a odborných školách se nemluví. Pokud mám srovnat vlastní praxi v elektrodílnách s praxí přes videokonferenc i, tak mi dochází představa, jak se asi takový absolvent uplatní. Tedy samozřejmě pokud se bude mít vůbec kde uplatňovat. Poptávka po řemeslnících neklesá, ale stále to není na nové úvazky. Jak to vidíte vy?
    Zdroj: zde... (https://elektrika.cz/data/clanky/jak-velky-nedostatek-technicky-vzdelane-pracovni-sily-je-v-covid-19)


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
Jak to vypadá novými, mladými elektrotechnik y, nechybí více, než před covidem?
   


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jan Franěk 17.02.2021, 08:37
Všeobecně nám chybí šikovné ruce. Humanitně vzdělaných lidí máme dostatek, ale dělat se nikomu moc nechce. Z jistého pohledu to dokážu i pochopit. Společenské postavení studentů a učnů řemeslných oborů, je nízké, bez ohledu na to, že zkušený a šikovný řemeslník si dokáže vydělat již dnes slušné peníze a jeho společenské postavní rychle stoupá. K tomu ale vede dlouhá a špinavá cesta, plná dalšího vzdělávání se a získávání praktických zkušeností. Mladí jsou vesměs nedočkaví a všechno chtějí pod nos a nejlépe hned. Takto jsme si je naučili  :-[ :-[

Velmi by určitě pomohla celostátní kampaň, kde by se pomáhal změnit pohled na učební obory a řemeslníky jako takové. Ale vždy když se stát o něco podobného začne starat, nedopadá to bohužel  úplně dobře.  

Pak je to už jen o lidech, tedy především učitelích, jestli jen učí dle osnov, nebo jestli dokáží v mladých lidech probudit zájem a touhu se někam posunout. To nemůže umět a neumí každý. Na rovinu, taky ne každý mladý člověk je toho schopen a obávám se že problém je mnohem širší a možná na to aby se to změnilo, nebude stačit jen jedna generace.


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: František Šohajda 17.02.2021, 08:44
Co vidím v okolí na inzerátech, tak velké firmy, které mívali učiliště s elektroobory desítky let, před léty je zrušili (privatizace, převod do soukroma) ,  dnes poptávají pořád dokola každý měsíc elektrotechnik y do firmy....a nejsou!


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Vlado Konrád 17.02.2021, 09:25
U nás je učňovské školstvo na lopatkách. Vlastne neexistuje. Elektrikár je nedostatkový tovar. Týka sa to ale aj ostatných remesiel.


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jan Yossarian 17.02.2021, 09:40
Veřejně komunikované události tradičně překrývají mnoho důležitýho. Řeší se roušky, zda je mají všichni politici, otevřené obchody, hospody, sjezdovky. To je strašně důležitý. Pokud si pustíte ČT24 neuslyšíte nic jinýho. My kupodivu řešíme podstatně přízemnější věci. Nemáme elektrikáře znalé. Elektrikářů je plno, každý kdo řekne, že má padesátku je už elektrikář. Až mu dáte něco vyžadující praxi, třeba naspojkovat kabel, tak tonelze požadovat o někom, kdo to možná někde viděl. Elektrikář teoretik bez praktických zkušeností je sladký předpoklad něčeho, co by jednou mohlo být. minulý týden jeden teoretik odstraňoval závadu. Spíš pokoušel se ji odstranit. Později jsme zjistili, že je sice elektrikář ale neumí to, čemu říkáme vylučovací metoda. Protože vlastně ani nevěděl co vše může vyloučit. Ono mu to nikdo nemůže mít za zlé, protože nikdy nic takového nedělal. Blbý je, že všichni ti znalí jsou teď v posteli s koronáčem. Ono to neohrožuje naši firmu ale bohužel ty o které se staráme. Tak to je to, co mezi tím textem v novinách nikdo nevidí.
Ale zpět k těm elektrikářům.
Co vidím v okolí na inzerátech, tak velké firmy, které mívali učiliště s elektroobory desítky let, před léty je zrušili (privatizace, převod do soukroma) ,   dnes poptávají pořád dokola každý měsíc elektrotechnik y do firmy....a nejsou!
V minulosti si firmy učně na učilištích "předpláceli" tedy platili za jejich vyučení. Nedovedu si představit jak něco podobného zajistit dnes. Firma bude platit za nějakého učně třeba 200 000 ročně za výuku a nakonec v pohnutí mysli se učeň rozhodne být mnichem v indických vrcholcích Himalájí.
Domnívám se, že ten typ elektrikářů jak jsme jej znali, už nebude vůbec. Mohou sevymýšlet sebelepší obory a osnovy, to je stále jen předpoklad, že by na konci takového plánu být něco, co bude ku prospěchu věci. Asi to bude na každém, jednotlivém podnikajícím koho přijme a co jej bude chtít naučit a nakonec jak jej bude motivovat aby mu neodešel jinam. Bohužel


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 17.02.2021, 12:47
Ono to není problém jen elektrikářů, ale platí obecněji, že to, z čeho dostávají pěkné hodnocení ve škole, na co mají "bumážku",  nedokážou použít v praxi.
Otázkou zůstává jaký podíl viny na tom má vyučující, jakou učeň (student) a jak moc se na tom podepisuje systém


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Václav Třetí 17.02.2021, 13:33

V minulosti si firmy učně na učilištích "předpláceli" tedy platili za jejich vyučení. Nedovedu si představit jak něco podobného zajistit dnes. Firma bude platit za nějakého učně třeba 200 000 ročně za výuku a nakonec v pohnutí mysli se učeň rozhodne být mnichem v indických vrcholcích Himalájí.


Ano, to bývalo a dokonce ti lepší studenti dostávali "plat",  tedy jakési stipendium a tím se dalo ty šikovné motivovat. Pro  některé z rozsáhlejších rodin to byla i významná pomoc při startu do života. Jenže na oplátku byl nutný závazek po určitou dobu ve firmě pracovat. Z toho pak vznikaly prolémy typu, že se hoch na vojně seznámil s děvčetem z druhého konce republiky a chtěl se za ní odstěhovat a ono to nešlo, musel najít tamního  zaměstnavatele, který byl ochoten tomu původnímu refundovat vynaložené náklady.

Dnes je úplně jiná situace. Děti netuší, co by chtěly dělat, model, že syn chce být elektrikářem jako táta a dcera švadlenkou jako máma už nefunguje. Přestože by dnes mohly děti převzít živnost po rodičích nebo firmu rozšířit,  tak je to nezajímá. Mají jiné plány a jiné možnosti. Třeba odjet do Himálájí, My jsme se měli problém dostat přes hranice i do spřáteleného Polska. V době vzniku Solidarity byl problém překročit hranici i tam, protože se režim bál importu myšlenek polských odborářů! A také se přes Polsko dalo uprchnout, nebylo to sice jednoduché a ani příliš známé, ovšem pár lidem se to podařilo.

Boj o řemeslníky je a bude čím dál větší. Ovšem nejen o elektrikáře, před časem se mi dostaly k ruce informace, že se v tehdá minulém roce vyučilo zedníkem v celé zemi jen asi 1000 učedníků. To je setsakra málo v zemi s 10 miliony obyvatel. Obávám se, že bylo v tom roce více odcházejících zedníků do důchodu.

Další problém je kvalita školství, na renomované elektrotechnic ké průmyslovce učila matematiku učitelka, co to neuměla, ale byla kamarádkou ředitele. Ostatní kantoři v odborných předmětech studenty doučovali matematiku alespoň v tom rozsahu, který potřebovali ve svém předmětu. Hrozné, ale bohužel v Čechách možné. Ani někteří učitelé odborných předmětů nebyli příkladní, ono není vždy jednoduché něco učit, byť to perfektně ovládám. Je nutné být schopen učit, což je soubor nejen odborných znalostí, ale také je třeba umět zaujmout, nenudit a neotrávit a být třeba i trochu vtipným. To každý neumí a nejhorší varianta je přednášející vysoké odbornosti, který mluví hlasem Uspavače - to pamatuji ze svých studií. I když se člověk snažil, tak to byl obvykle zabitý čas, to tak strašně dokáže unavit, že doopravdy usnete nebo to přestanete vnímat a myšlenky si jdou svou cestou.



Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Martin Kurka 17.02.2021, 17:31
minulý týden jeden teoretik odstraňoval závadu. Spíš pokoušel se ji odstranit. Později jsme zjistili, že je sice elektrikář ale neumí to, čemu říkáme vylučovací metoda. Protože vlastně ani nevěděl co vše může vyloučit.
Cimrmanova vylučovací metoda říká, že je naprosto vyloučeno, aby to věděl. ;)

Velmi by určitě pomohla celostátní kampaň, kde by se pomáhal změnit pohled na učební obory a řemeslníky jako takové. Ale vždy když se stát o něco podobného začne starat, nedopadá to bohužel  úplně dobře. 
Až bude muset zaplatit právník nedostatkového elektrikáře na kterého bude čekat měsíc hodinovou sazbou vyšší než má právník, celostátní kampaň kam dá svého syna proběhne.



Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jan Hájek 17.02.2021, 21:17
Až bude muset zaplatit právník nedostatkového elektrikáře na kterého bude čekat měsíc hodinovou sazbou vyšší než má právník, celostátní kampaň kam dá svého syna proběhne.
Přesně, říká se tomu trh, nebo si to udělá sám a pak se bude i sám hájit  ;) .


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 17.02.2021, 21:29
Když nám mistr před víc jak dvaceti lety říkal, že elektromontér bude jednou vyvažován zlatem, nikdo jsme ho nebrali vážně.
Dnes si říkám, že se toho možná ještě dožiju.
Co se mladých týče, možná jeden z deseti, co nastoupí do prváku k něčemu je.
Většině chybí zájem, učňák berou jako nejsnazší možnost udělat si nějakou školu.
To, co by dřív přecházelo ve druháku na obor "pomocný dělník elektrovýroby",  dnes úspěšně dokončí.
Mistři a učitelé už moc respektu nemají, když jsou drzí, naběhnou na ně rodiče.
Osnovy by úplně stačilo používat 30 let staré, ne tu osekanou verzi, co se kvůli zvýšení úspěšnosti používá. Tím trpí i ti, co ten zájem mají. Jenže učiliště má od kusu a aby mohlo fungovat, musí se přizpůsobit.
Na druhou stranu, znám elektrikáře, co dělá bytový v jedný malý firmě. Kluka poslal raděj na gympl, protože jak říkal "nechci, aby se dřel jako já, za mizernejch 16 měsíčně". To má prakticky skladník v logistickým parku bez dřiny za 14 dní.
Je to tedy i o odvětví, jiný peníze jsou za bytový, jiný v průmyslu, jiný v energetice.
Pořád to nějak nefunguje aby ta poptávka byla oceněná a tedy usuzuji, že ten opravdový nedostatek ještě všude nenastal...


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Hynek Havliš 18.02.2021, 07:30
Až bude muset zaplatit právník nedostatkového elektrikáře na kterého bude čekat měsíc hodinovou sazbou vyšší než má právník, celostátní kampaň kam dá svého syna proběhne.
Pořád to nějak nefunguje aby ta poptávka byla oceněná a tedy usuzuji, že ten opravdový nedostatek ještě všude nenastal...

Přesně tak to je i podle mého názoru. Ten nedostatek stále není takový (například přímo ohrožující výrobu),   jak se často prezentuje.

Navíc to, že firma inzeruje, nemusí znamenat, že opravdu shání/potřebuje a doba, kdy člověk pracoval celý život v jednom podniku už je také pryč. Personalisti tvrdí, že fluktuace 10 procent ročně je "zdravá".

No a chytrý a schopný člověk, který by se mohl skutečně velmi dobře živit elektrotechnik ou, se stejně dobře může uživit celou řadou dalších zajímavých činností.

Takže pro mě je situace v oboru logická, odpovídá okrajovým podmínkám a není tak hrozná, jak například některé firmy tvrdí. Trend je ale takový, jak napsali pp. Kurka a Hrubý.


Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Jan Hájek 18.02.2021, 08:05
Myslím, že podstatou problému je, že lidé chtějí nějakou práci za málo peněz a pokud nemohou sehnat zoufalce co jim to udělá, tak se snaží využít politiky a veřejné peníze k tlaku na ostatní lidi.

No a ostatní lidi chtějí donutit k tomu, aby poslali svoje děti pracovat za peníze, které jsou z jejich pohledu pro jejich vlastní děti zcela nedostatečné a práce nedůstojná.

Většinou je za tím elitářský sociální inženýr, který vesměs žije z veřejných peněz.



Název: Re: Jak to vypadá novými, mladými elektrotechniky, nechybí více, než před covidem?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 18.02.2021, 08:15
Myslím, že podstatou problému je, že lidé chtějí nějakou práci za málo peněz a pokud nemohou sehnat zoufalce co jim to udělá, tak se snaží využít politiky a veřejné peníze k tlaku na ostatní lidi.

No a ostatní lidi chtějí donutit k tomu, aby poslali svoje děti pracovat za peníze, které jsou z jejich pohledu pro jejich vlastní děti zcela nedostatečné a práce nedůstojná.

Většinou je za tím elitářský sociální inženýr, který vesměs žije z veřejných peněz.



Ono jde vlastně o přirozené chování davů! Podobně jako blesk neřeší, co způsobí svým vyrovnáním rozdílu, tak to neřeší ani lidé. Jdou také tou nejvodivější cestou. Tou, která je vzhledem k jejich znalostem, možnostem a času jim samým nejpřirozenějš í.

A pak tu mávejme platnými normami!  (norm)