Název: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Václav Bialek 25.01.2021, 13:40 Pro známého řeším elektroinstala ci do dodávky, která bude sloužit jako mobilní pracoviště na stavbách (provoz notebooku, LCD monitoru, tiskárny, wifi přijímače a nejspíše i nějaký malý kamerový systém pro dohled nad stavbou). Dodávku chci rozdělit na malou technickou část vzadu a na část pracovní, kde budou i nějaké zásuvky 230V. Předpokládá se i možnost využívání této dodávky za jízdy pro záznam z kamer při obhlídce staveb. Napájení bude řešeno buďto lokálně dle možností (přívodka 230V, elektrická centrála) a nebo měničem 12/230. Měnič má funkci, že pokud se na vstup připojí 230V, funguje měnič napřímo bez baterií. Spotřebiče, které se budou do dodávky připojovat budou pouze spotřebiče II třídy - nabíječka mobilu, tiskárna, napájecí adaptéry pro kamerový systém, wifi,... Některé spotřebiče, zejména adaptéry, budou pevně nainstalovány do technické části dodávky. Problém vidím v tom, jakým způsobem zabezpečit elektrickou instalaci ve vozidle (chránič, snímač izolačního stavu) podle typu sítě TN-S nebo IT. Tipuji že zemnící tyč nebude známy chtít zabíjet do země když se předpokládá i funkčnost dodávky při jízdě. Další problém je, že při provozu z elektro centrály nebo měniče nelze spolehlivě určit L a N vodič, fázi totiž naměřím na obou vodičích. Nemáte někdo zkušenosti z praxe jakým způsobem to vyřešit? Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Hynek Čermák 25.01.2021, 18:32 Doporučuji soustavu TN, je to řešeno a podrobnosti v normě ČSN 332000-7-717 ed.2.
Ohledně uzemnění čl. 717.312.2: Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Jiří Schwarz 25.01.2021, 19:36 ... Pro pohyb nebo práci v takovémto speciálním dopravním prostředku to beru jako dobře ošetřené, ale pokud neznám jak je dělaná rozvodná síť, jak daleko je nejbližší uzemnění, kam až je síť TN-C a kde je bod rozdělení,... vidím tam jisté riziko při "nastupování", kdy kovová část vozidla bude přiměřeně slušně izolovaná od země a zem v místě může mít poněkud jiný potenciál...Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování. Pokud rozvod splňuje požadavek na síť TN-C-S, to, co je za bodem rozdělení není problém přepnout na napájení ze střídače nebo elektrocentrál y a mít rozvod izolovaný od země. Jen tam je trochu dilema jestli vymýšlet nějaké hlídaní izolačního stavu, protože to už v "4-41" není tak natvrdo jako ve starší edici a muselo by být někde před přepínačem sítí. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Jan Franěk 25.01.2021, 22:02 Doporučuji soustavu TN, je to řešeno a podrobnosti v normě ČSN 332000-7-717 ed.2. Ohledně uzemnění čl. 717.312.2: Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování. Jen pro zajímavost kolego. Proč tato norma a ne ČSN 33 2000-7-721 v aktuální edici? Osobně mi přijde trochu příhodnější. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Hynek Čermák 25.01.2021, 22:19 ČSN 33 2000-7-721:
Obytné vozidlo pro volný čas (leisure accommodation vehicle) jednotka, která slouží přechodně nebo po část roku jako ubytovací prostor a která má splňovat požadavky pro konstrukci a užívání silničních vozidel karavan (caravan) obyvatelný přívěs, který splňuje požadavky pro konstrukci a užívání silničních vozidel Dodávka na stavby mi tedy nepřijde jako pro ubytování viz výše. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Jan Franěk 26.01.2021, 07:00 To sice dává trochu smysl, nicméně mi dodávka nepřipomíná ani způsobem použití tu buňku, kde je předpoklad že to postavím na jedno místo pro delší čas a tudíž není problém například přizemnění a podobně.
Tedy že přijede "stavba" , postaví buňkoviště a elektrikáři to připojí, včetně zatlučení zemnících tyčí, vše ověří a zrevidují na 6 měsíců. Prostě způsob používání mi přijde podobnější karavanům. Stejně tak bývají dle této normy typovány například některé fastfood karavany a "obytná auta". V těch se také nespí, ale jsou to pojízdné kuchyně a podobně. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Václav Bialek 28.01.2021, 19:15 Ještě přidávám obrázek z manuálu. Jedná se o měnič DOMETIC DSP1312T. Jsou tam uvedeny pouze proudové chrániče, dle zapojení (TN nebo IT).
Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Hynek Čermák 28.01.2021, 23:16 Pro účely této normy je „jednotkou“ buňka, která je součástí silničního vozidla nebo je jím transportovate lná
a v níž jsou kompletní nebo částečně provedené elektrické rozvojdy. Jednotky jsou buď mobilního typu (používající vlastních kol), jako například vozidla s vlastním pohonem nebo vlečná, nebo transportovate lného typu, jako například kontejnery nebo samostatné kabiny umístitelné na převozní podvozek. Použití těchto jednotek je například pro potřeby televize a rozhlasu, k lékařským potřebám, pro reklamu, pro potřeby hasičů, pro speciální informační technologie, jednotky pro řešení kalamitních stavů, stravování a podobně. No já myslím že výše uvedená definice dle ČSN332000-7-717 na tu dodávku sedí. Název: Re: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle? Přispěvatel: Václav Bialek 29.01.2021, 11:01 Pokud tedy zvolím síť TN dle ČSN 33 2000-7-717 ed.2 pak budu postupovat při provozu dodávky pouze z měniče podle obrázku 717.1 bez "zatlučené" zemnící tyče a v případě připojení dodávky na externí přívod (staveništní rozvaděč nebo jiná zásuvka dostupná v místě stavby) budu postupovat podle 717.3, kdy bych již měl mít v dodávce přípravu pro připojení zemnící tyče... Oba druhy provozu se nesmí vzájemně propojovat, tzn. lze využít dvoupólový přepínač sítí, třeba od Hageru. pokud se pletu, opravte mě...
|