Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: pekey 09.12.2020, 17:36



Název: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: pekey 09.12.2020, 17:36

koupil jsem elektromotor 230/400 s převodovkou, s brzdou a ovládáním. Moje otázka zní, jak je možné brzdu a ovládání odpojit a použít pouze motor s převodovkou v zapojení do hvězdy na 400V.

Pod krytem svorkovnice z motoru vycházejí dva svazky vodičů(viz foto),   jeden nyní připojený na ovládání o 8 vodičích(Červená, Modrá, Bílá, zem, 2xčerný do brzdy a 2x nevím),   druhý o 3 vodičích(Červená, Modrá, Bílá).
Omluvte neznalost, proto se tady ptám, je možné že svazek osmi vodičů je pro provoz s brzdou a pro provoz holého motoru je potřeba připojit se na svazek o 3 vodičích? Jinými slovy, proč z motoru vycházejí dva svazky s fázemi?

Prosím poraďte konkrétní postup jak tento motor připojit.


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jan Bocek 09.12.2020, 21:40
Ze střídavého 3F motoru obvykle vede na svorkovnici 6 vodičů. Jsou to začátky a konce vinutí. Vychází to z principu asynchronních motorů.

Uvedený motor na snímku má konce vinutí zapojený do hvězdy. To jsou ty vodiče zapojené do jedné svorky. Teoreticky by se mohl motor provozovat ve hvězdě na 3x400 V.

Bylo by vhodné nafotit i štítek motoru, který je vidět jen částečně.

Toto soustrojí s ovládáním musí mít dokumentaci, z které vyplyne, zdá váš záměr je vůbec možný. Mnohé brzdy jsou bez napětí zabrzděné. Další vodiče jsou zřejmě k čidlu teploty.

Podle typového označení motoru s převodovkou si stáhněte od výrobce datashed, kde je vše potřebné. Elektrikář si s tím poradí na místě.....


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 09.12.2020, 21:50
Podívejte se na stranu 6 návodu výrobce.


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: pekey 09.12.2020, 22:30
Jan Bocek děkuji za odpověď, takhle vysvětlené jsem se konečně chytnul.
Jirka Údržbář děkuji za dokumentaci.

Našel jsem ještě návod v angličtine s jednodušším schématem, kde se o brzdě píše. Dokážete z toho odvodit jestli je možné tu brzdu odpojit? Přikládám návod v EN, je to na straně 9. Také návod k ovládání v EN, strana 6 jak říká Jirka Údržbář.

Plus štítek motoru, ovládání a kapacitor ze svorkovnice.

Zajímá mě, jestli je možné z toho odšroubovat nebo elektronicky odpojit tu brzdu a ovládání, a kdyby mi někdo dokázal schematicky vysvětlit, jak to připojit do hvězdy na třífázovou zásuvku 400V. Předpokládám že kdybych to v budoucnosti chtěl změnit na připojení přes frekvenční měnič 230V do trojúhelníka tak by to mělo být také možné?



Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 09.12.2020, 22:48
Brzda na elektromotoru bez napětí (bez napájení) brzdí. Jedině mechanicky zdemontovat.


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 10.12.2020, 06:24
Demontáž brzdy nebude problém, ale možná bude problém s chlazením motoru. Někdy bývá ventilátor na chlazení součástí brzdy a po demontáži by pak nic nechladilo motor. Motor je navíc pokud dooře čtu 6 pól a navic v S3. takže následně pak by byl docela asi problém s normálním provozem.


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 10.12.2020, 07:13
Nebo používejte brzdu tak, jak to navrhl výrobce. Jsou dvě možnosti napájení brzdy (400V nebo 230V, podle toho na jaké svorky napájení připojíte).

Pozvěte si k tomu elektrikáře.
Na frekvenční měnič zapomeňte (to vám nezprovozní ani běžný elektrikář bez zkušeností). Navíc motor nad 50Hz začne ztrácet výkon (bude se odbuzovat).


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jan Bocek 10.12.2020, 09:56
koupil jsem elektromotor 230/400 s převodovkou, s brzdou a ovládáním. Moje otázka zní, jak je možné brzdu a ovládání odpojit a použít pouze motor s převodovkou v zapojení do hvězdy na 400V.

Prosím poraďte konkrétní postup jak tento motor připojit.

Motor s převodovkou a ovládacím boxem je součást strojního zařízení. Speciálně určený pro pohon vertikálních vrat. Tam je důležitá polohovka. Proto brzda a spousta polohových spínačů a možnosti ovládání z venku. Máte k tomu perfektní dokumentaci, kde jsou odpovědi na všechny vaše otázky.

Pokud chcete servopohon použit k jiným účelům a zcela degradovat jeho použití, pak máte k disposici schéma zapojení. Tam je vyznačeno na které piny svorkovnice zapojíte fáze L1,2,3 a PE vodič. Z fázi L1 a L2 propojíte paralelně brzdu na svorky pro 400 V. Pak vám brzda naskočí s přivedením napětí na svorkovnici.

Má to ale jeden háček. Schází sekvence mezi zapnutím motoru a brzdou. Může se stát, že motor je již v záběru a brzda ještě není odbrzděná. Jsou to sice milisekundy, ale někdy to stačí k degradaci brzdného mechanizmu.

Správně by bylo nejdříve připojit napětí pro brzdu  a pak zapnout motor. Mechanicky odstranit funkci brzy možná půjde, ale je to práce pro zručné mechaniky a nebezpečí na které již upozorňuje pan Luboš Kastner, specialista na motory.

Tyto servra jsem s výhodou používal na polohové otáčení velkých antén s rameny 20 m. Dále na malé vrátky a také na mlýnky na maso i na obili. Také na pohon sklopných schodů na půdu etc. 


Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: pekey 10.12.2020, 12:13
Usoudil jsem, že bude nejlepší koupit obyčejný motor s převodovkou, než jak říkáte degradovat tuto sestavu. Třeba se bude v budoucnu hodit někde jinde pro účel ke kterému byla navržena.



Název: Re: Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
Přispěvatel: Jan Bocek 10.12.2020, 14:32
Počátek moudrosti je v úctě.....v úctě i před speciálním výrobkem a výrobcem. Před konstruktérem, tvořitelem i Stvořitelem... ...rozhodujete se správně. O(pe)Key