Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Tomáš Zel. 24.03.2020, 07:48



Název: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Tomáš Zel. 24.03.2020, 07:48
Dostal jsem od souseda starý a vizuálně zachovalý elektromotor z bývalého NDR.
Motor jsem vyfoukal, hřídel se točí lehce, vizuálně je vinutí OK.

Údaje ze štítku :
                                          výrobce = VEB elektromotoren werk
                                                  tip = AKD156a/4TS4
                                       rok výroby = 1956
                                                  kW = 1.1
                                                    I  =  2.6A
                                             ot/min = 1415
                                                    Y = 380V

Dle štítku jsem ho připojil do Y přes motorový spouštěč kde jsem na vypínací proud nastavil štítkovou hodnotu.
Po zapnutí je motor poměrně tichý bez vibrací ale má pouze cca 80 až 100 otáček za minutu  nechal jsem ho běžet delší dobu spouštěč nevypadl a ani motor nebyl nijak teplý, dle původního majitele, motor není převinutý, ale byl odložen na půdu právě pro to že se mu z neznámých důvodů snížili otáčky.

Nemohl by mi někdo poradit kde bych měl hledat závadu?
Nikdy jsem se s ničím podobným nesetkal .


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 24.03.2020, 10:24
Ampérmetr nemáte?
Bylo by zajímavé zkusit co tam teče za proud a jestli je ve všech fázích stejný

Dokážete změřit zda mají vinutí stejný odpor?


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Jiří Buben 24.03.2020, 10:50
Píšete že motor má otáčky 80 až 100 procent. Rozumím tomu správně, že tedy otáčky nejsou konstantně snížení, ale kolísají? Jedná se o stav při chodu bez připojené zátěže, nebo už na hřídeli máte připojenu zátěž?
Teoreticky by mohl být přehozen u jednoho vinutí začátek a konec vinutí.

Jak píše kolega. Změřit odpory vinutí, proud a pak se uvidí.


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 24.03.2020, 11:30
Já bych to viděl malinko jinak. jednak by bylo dobré doplnit dotaz o fotografii motoru a i detailnější fotku štítku. A následně pak naměřené hodnoty napětí i proudů ve všech třech fázích na svorkovnici motoru. Důležité je to měřit až na svorkovnici motoru. Né tedy někde na přívodu. Odpor vinutí je pouze a jen doplňující parametr. Odpor vinutí by se měl pohybovat někde okolo 7-7,5 Ohm. A ještě jedna perlička. Už jsme se i setkal s případem, kdy v motoru byla přímo zabudovaná převodovka. Proto bych rád viděl i fotku motoru.


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: TomasZel39 24.03.2020, 13:17
Díky za dosavadní reakce na můj dotaz . Jen chci upozornit že píši že motor má cca 80 až 100 otáček za minutu nejsou to procenta ! To je právě to co mě zaráží takto rapidní snížení otáček z původní štítkové hodnoty ,  dnes si zapůjčím klešťák a změřím odběr a jistě sem tuto informaci i s fotkou dám ,  rozklemuji ho a změřím multimetrem cívky a taktéž tuto informaci napíši sem .


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 25.03.2020, 10:21
Ještě mě napadla jedna vše. Pokud by byly proudy i napětí v pořádku v nějakých povolených mezích pak mě napadá ještě jedna závada se kterou jsme se setkal za svoji mnohaletou praxi jen asi 3x. Byla to porucha rotorové tyče. Tuto závadu lze přesně zjistit jen velmi obtížně, je neopravitelná normálními způsoby. Oprava je možná pouze výměnou rotoru. Při této závadě se motor chová na první pohled normálně, ale točí se jen velmi pomalu. Ale jak jsem již uvedl, tato závada se vyskytuje jen velmi vyjímečně. 


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Václav Třetí 25.03.2020, 13:14
Nemyslel jste spíš klec na krátko?


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 25.03.2020, 13:51
Nemyslel. V rotoru jsou zalisované tzv. rotorové tyče. Ve zcela vyjímečných případech - já jak jsem napsal pamatuji za svoji praxi asi 3 případy může dojít k ulomení, utržení, přerušení rotorové tyče. To pak má za následek velmi nízké otáčky motoru i když jsou ostatní parametry jako v pořádku. Další věc je pak ta, kolik těch rotorových tyčí rotor má, kolika pólový motor to je - štítkové otáčky motoru a kolik tyčí je poškozeno, přerušeno, ulomeno. Ve většině případů to lze poškození rotorových tyčí zjistit, ale složitými postupy např. měřením vibrací nebo měřením a sledováním proudů a napětí na svorkovnici motoru při sníženém napětí a pomalém otáčení rotoru rukou. Např. při pokud se do statoru pustí jen 50 V a pečlivě sledujeme odebíraný proud citlivého ampermetru.


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Václav Třetí 25.03.2020, 14:05
S tím jsem se nikdy nesetkal, jak o tom uvažuji, je to jistě velká vzácnost. Setkal jsem se s vadnou klecí rotoru a  s uvolněnou hřídelí.


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Martin Kurka 25.03.2020, 14:20
Také bych to tipoval na vytavené rotorové tyče, protože motor je z roku 1956 a to byl počátek používání hliníku v motorech. Vstřikování hliníku do oceli byla docela složitá technologie, jejíž zvládnutí nebylo bez bolesti a používaly se i jiné způsoby spojení tyčí s věncem převzaté z doby měděné a bronzové (bronz či mosaz pro dvouvírové klece). Tyto způsoby nakonec převálcovalo přímé tlakové vstřikování hliníku do rotorového svazku.
U vkládaných hliníkových tyčí byl problém s provařením spojů ve věnci a obecně u hliníku a oceli dělala problém různá tepelná roztažnost oceli a hliníku ve spolupráci s oteplením rotoru a klece a ve spolupráci s odstředivými silami.

Ale pořád čekám na fotky, protože je možné, že je i stator vinutý hliníkovým drátem, protože tenkrát socialismus bojoval o měď (na patrony) a na dráty už nezbylo. Dokonce se dělala taková zvěrstva, jako sdělovací hliníkové kabely s papírovou izolací.

Osobně si myslím, že zabývat se motory z NDR je ztráta času, asynchronní motory v socialismu uměli dělat pouze v Mohelnici a na tehdy špičkové světové úrovni a starších MEZ motorů je po bazarech stále plno za velmi rozumné ceny. Ceny, že se nevyplatí ani některé osové výšky spálených motorů nechat převíjet.


Název: Re: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 25.03.2020, 16:59
Jen pro vysvětlení - upřesnění např. motor SIEMENS 1,1 kW 1400 ot/min má ve statoru 36 drážek ve kterých je vinutí a v rotoru je drážek 28 ve kterých jsou statorové tyče. To je příklad standartního motoru. Samozřejmě existovalo i mnoho dalších variant hlavně u jednoúčelových motorů nebo speciálů. A souhlasím s kolegou, že oprava motoru s touto poruchou je nemožná. Takže jediné řešení je zakoupení nového nebo jiného motoru.