Název: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: Jiří Blažek_7 02.01.2020, 14:17 Například v pražské tramvajové síti 600 V ss je kladný pól v troleji a záporný v kolejnici. Proud přeci ale teče reálně od minusu k plusu, to by pak znamenalo, že proud poteče ze země přes tramvajový obvod a vracet do měnírny se bude trolejí? Jenže na zemi musí být snad nulový potenciál. Navíc by docházelo přeci k obrovským ztrátám, kvůli jednolité kolejnici. Jediné logické mi donedávna přišlo brněnské uspořádání tj. Mínus v troleji a plus v kolejnici, tedy proud jednoznačně teče "ze shora" přes šalinu do plusové kolejnice. To je však méně časté řešení trakce a to pouze kvůli omezení bludných proudů. Jak je to tedy? Buď proud teče v Praze z kolejnice do troleje, což by sice dodrželo zákon od - k +, ale nepřijde mi to možné, anebo to skutečně proudí z troleje do země, ale je někde nějaký fakt, který mi uniká.
Název: Re: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: Jiří Kubík 02.01.2020, 17:00 Když zůstaneme u trolejí a kolejnic, tak dráhy používají i
střídavé trakce 25 kV. Proud (elektrony) proudí chvíli z troleje a hned zase opačně z kolejí. I z vaší zásuvky doma vám proud do spotřebiče teče chvíli z fázového vodiče, chvíli ze země a ono to funguje. Elektronům (proudu) je to úplně jedno. Název: Re: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: Milan Hudec 02.01.2020, 17:11 Velice zjednodušeně.
Hrátky s + - v kolejnici souvisí s vypořádáním se s bludným proudem a jeho koroz.účinky. Roli v tom hraje hustota měníren a úvaha, zdali se město prohlásí za ocelové (miliarda železných konstrukcí v zemině) nebo za ocelochudé (železo sem tam, žádná jeho obrovská pospojitost). Název: Re: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: Vojtěch Běhunčík 02.01.2020, 18:51 V Praze je záporný pól měnírny uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. ... a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.
Nulování kolejí a jiné dotazy (http://tram-forum.prazsketramvaje.cz/viewtopic.php?t=1445&start=75) Název: Re: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: Jiří Schwarz 02.01.2020, 21:49 U telefonních ústředen se zemnil kladný pól právě proto, že pak elektrochemick ou korozí trpí především náhodné zemniče se zápornějším potenciálem.
U trakčních zařízení pro tramvaje ve městě je třeba uvažovat i o tom, že je nějaký úbytek napětí mezi zdrojem a vzdálenějšími konci trati a možná je lepší "obětovat" (a občas vyměnit) jeden zemnič u napáječky, než řešit zvýšenou elektrochemick ou korozi "všude jinde" Název: Re: Jak je možné, že v některé tram. trakci je + v troleji, když proud teče od -k +? Přispěvatel: ACEOF ACES 04.01.2020, 21:33 https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,42319.msg333194.html#msg333194
|