Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Vojtech2 30.12.2019, 13:35



Název: Je možné prúdový chránič uzemniť cez bleskoistku 150V?
Přispěvatel: Vojtech2 30.12.2019, 13:35

Zásuvkové rozvodnice 400/230V, 50 Hz (vybavené prúdovými chráničmi 30mA) na stavenisku sú uzemnené cez bleskoistku 150V.
Dôvodom takéhoto riešenia je, že zásuvková rozvodnica je používaná na kovovom, elektrifikovan om (25kV, 50Hz) železničnom moste.
Jedna z tratí sa rekonštruuje, na druhom je zachovaná prevádzka.
Možnosť uzemnenia rozvodnice je len na pilieroch mosta, ktorá je spoločná aj s uzemnením elektrifikovan ej trate. Zásuvkové rozvodnice budú umiestnené tiež na pilieroch mosta. Bleskoistka 150V je použitá z dôvodu  zmiernenia prestupu vyšších harmonických vzniknutých prevádzkou elektrických lokomotívov do siete (prívod TNC, vývodyTNC-S) pre rekonštrukčné práce a tým k zabráneniu nežiadaných zapôsobení prúdových chráničov.
Bude zachovaná správna ochranná funkcia prúdových chráničov 30mA pre ochranu osôb, ak rozvádzače sú uzemnené cez bleskoistku 150V?


Název: Re: Je možné prúdový chránič uzemniť cez bleskoistku 150V?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 31.12.2019, 12:59
To je koncepčně poněkud špatně!

Pokud se na neživou část elektrického zařízení může dostat potenciál kolejí, není dovoleno používat automatické odpojení v síti TN!
1) nesmí dojít k zavlečení zpětných trakčních proudů do veřejné energetické sítě, zakazuje to mj. ČSN 34 1500, ed.2, odkazuje i na harmonizovanou ČSN EN 50 122 (takže předpokládám, že na Slovensku budou platit podobná pravidla)
2) nesmí dojít k zavlečení PEN potenciálu do kolejových obvodů (tam jde o jistou možnost přenosu signálu a chybné vyhodnocení volnosti koleje, tato problematika výrazně přesahuje zaměření tohoto webu)

Pokud neživou kovovou část oddělím od země nějakou bleskojistkou nebo podobným zařízením s napětím 150V, je to dost nebezpečné nevhodné řešení pro venkovní prostor, kde při dotykovém napětí přes 100V proti zemi nebude chránič nijak reagovat. Dokonce bych si dovolil předpokládat, že tam bude střídavé napětí proti zemi cca 115V, jeho "tvrdost" bude záviset na množství různých filtrů, délce a kapacitě vedení

Pro napájení zařízení, jejichž neživé části jsou přímo nebo nepřímo spojeny s kolejemi a tedy se zpětným trakčním vedením, se v jednodušších případech používá síť TT, ideální je, když jsou živé části napájených zařízení izolovány od "země" na napěťovou pevnost 4kV
Tam je někdy problém např. s tím, že jsou použity nějaké ochrany proti přepětí

Lepším řešením je napájení pomocí sítě IT, přes oddělovací transformátor


Název: Re: Je možné prúdový chránič uzemniť cez bleskoistku 150V?
Přispěvatel: Milan Hudec 31.12.2019, 13:09
Budu poněkud příkřejší nežli kolega.
Řešení i jeho popis nesvědčí o dostatečné znalosti této problematiky, nechte navrhnout od někoho, kdo je v tom jak doma.


Název: Re: Je možné prúdový chránič uzemniť cez bleskoistku 150V?
Přispěvatel: Václav Třetí 01.01.2020, 06:01
Přímo otázka v nadpisu je zavádějící. Proudový chránič se sám o sobě nepřipojuje na uzemnění. To bychom se museli vrátit k napěťovému chrániči a o 30 let zpět.

Vy chcete přivést síť TN-C  230/400V  do staveništních zásuvkových rozvodnic, ve kterých použijete proudové chrániče a za nimi vzniklou síť TN-C-S chcete přizemnit na  zemní potenciál mostu spojený s kolejí elektrifikovan é trati 25kV/50Hz ovšem nepřímo  přes bleskojistku se zápalným napětím 150V. Výsledek bude stejně nebezpečný jako když nepřipojíte zem vůbec.

 Přivedením cizího zemního potenciálu  (PEN sítě) na most spojený s uzemněnou kolejí elektrifikovan é trati vytvoříte velice nebezpečnou situaci. V okamžiku, kdy dojde ke spojení potenciálu PEN-PE sítě s kolejí a nebo mostní konstrukcí tělem pracovníka může ve venkovním prostředí dojít ke smrtelnému úrazu bez jakékoliv reakce proudového chrániče. Proudový chránič nemůže reagovat na rozdíl potenciálů mezi dvěma různými zeměmi.

Přímé spojení není  možné z důvodů úniků trakčního proudu do veřejné sítě (nebezpečí poškození vodičů PEN popř. PE vysokými proudy) a zajištění správné a spolehlivé funkce drážních zabezpečovacíc h systémů, jak již bylo řečeno.  Řešení v obecné rovině naznačil kol. Schwarz, ovšem samotné provedení musí splňovat ještě další požadavky. Skutečné řešení není téma vhodné na internetovou diskusi.

Kolegové Hudec a Schwarz jsou odborníci na slovo vzatí právě v problematice elektriky kolem železničních tratí, jejich slovo je v tomto oboru zákon.