Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: ZdeněkPro 08.12.2019, 12:50



Název: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: ZdeněkPro 08.12.2019, 12:50
Je tu někdo, kdo ví, proč se v telekomunikací ch zení +48V? Popíše někdo princip a důvod? kdysi jsem slyšel, že kdyby to bylo opačně, bude se stožár, kde je telekomunikačn í zařízení postupně v zemi "ubývat".


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Vojtěch Běhunčík 08.12.2019, 14:48
V podstatě jde o katodovou ochranu (http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&id_desc=43992&s_lang=2)

Elektrochemick á ochrana zařízení (z oceli, mědi, mosazi, hliníku) proti korozi.
Provádí se katodickou polarizací
a) zapojením chráněného zařízení na záporný pól vnějšího elektrického zdroje;
b) spojením s kovem – protektorem (obětovanou anodou),  
který má zápornější elektrochemick ý potenciál než chráněný kov. Ten se stává katodou. Jako protektor se používá nejčastěji deska zinku, hořčíku, popřípadě slitin hořčíku. Katodická ochrana má značný význam pro ochranu před korozí zařízení uložených v půdě (potrubí, kabelů, popřípadě ocelových nádrží) a lodních trupů.


Viz rovněž ČSN IEC 60050- 614 "Mezinárodní elektrotechnic ký slovník – Část 614: Výroba, přenos a rozvod elektrické energie – Provoz": 614-04-08 katodová ochrana:
Ochrana podzemní kovové konstrukce proti bludným proudům tak, že se konstrukce chová jako katoda

Také zde: What is a negative 48Vdc system? (https://www.powerinspired.com/negative-48vdc-system/)



Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Václav Třetí 08.12.2019, 15:39
Ze stejných důvodů se dříve používalo ukostření kladného pólu u automobilů. Tam je ještě jeden pozitivní efekt, při zkratu rychleji odhořívá a ubývá záporný pól, na kladném pólu (v tomto případě karoserie) materiál přibývá, nedojde tedy k proděravění a oblouk zhasne dříve.

Důvodem k přepólování vozidel (ukostření minus) byl nástup elektronických obvodů do autovýzbroje ve světě po r. 1965.


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Jan Kelbich 08.12.2019, 20:18
Důvodem k přepólování vozidel (ukostření minus) byl nástup elektronických obvodů do autovýzbroje ve světě po r. 1965.

No, jak jsem slyšel, zak hlavně proto, že přeci jen někoho napadlo, že kabeláž se v autě vyměňuje snáz, než celá karoserie.
Myslím, že elektronika s tím nemá problém, tam může být celkem jedno, který pól je ukostřen.


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: ZdeněkPro 08.12.2019, 22:10
V podstatě jde o katodovou ochranu (http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&id_desc=43992&s_lang=2)

Elektrochemick á ochrana zařízení (z oceli, mědi, mosazi, hliníku) proti korozi.
Provádí se katodickou polarizací
a) zapojením chráněného zařízení na záporný pól vnějšího elektrického zdroje;
b) spojením s kovem – protektorem (obětovanou anodou),  
který má zápornější elektrochemick ý potenciál než chráněný kov. Ten se stává katodou. Jako protektor se používá nejčastěji deska zinku, hořčíku, popřípadě slitin hořčíku. Katodická ochrana má značný význam pro ochranu před korozí zařízení uložených v půdě (potrubí, kabelů, popřípadě ocelových nádrží) a lodních trupů.


Viz rovněž ČSN IEC 60050- 614 "Mezinárodní elektrotechnic ký slovník – Část 614: Výroba, přenos a rozvod elektrické energie – Provoz": 614-04-08 katodová ochrana:
Ochrana podzemní kovové konstrukce proti bludným proudům tak, že se konstrukce chová jako katoda

Také zde: What is a negative 48Vdc system? (https://www.powerinspired.com/negative-48vdc-system/)



Děkuji za odpověď.
To znamená, že k této katodické polarizaci dochází jen když dojde k tomu, že se pól -48V poruší a dotkne se kostry (stožáru)?
Musí být stožár a uzemnění budovy připojené na zinkované desce zakopané v zemi?


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Václav Třetí 08.12.2019, 22:46
No, jak jsem slyšel, zak hlavně proto, že přeci jen někoho napadlo, že kabeláž se v autě vyměňuje snáz, než celá karoserie.
Myslím, že elektronika s tím nemá problém, tam může být celkem jedno, který pól je ukostřen.


Ochraně karoserie právě více vyhovuje ukostření plus.

S elektronikou to má společného hodně. V počátcích polovodičové techniky byly používány germaniové tranzistory, kterým více vyhovovalo plus na kostře, přechodem na křemíkové tranzistory, kde se snáze a levněji vyrábějí tranzistory npn, bylo zajímavé přejít na minus na kostře.


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.12.2019, 23:34
To znamená, že k této katodické polarizaci dochází jen když dojde k tomu, že se pól -48V poruší a dotkne se kostry (stožáru)?
Nemusí jít hned o zkraty, stačí nějaké svodové proudy z rozsáhlé kabeláže do země a ty by při uzemněném (-) pólu destruovaly zemnič.


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 09.12.2019, 10:33
Přesně tak.
Pokud nějaký rozvod měl svod, bylo lepší, když uhnívalo náhodné uzemnění se zápornějším pólem než kdyby nějaké poruchy a nežádoucí stavy na vedení způsobovali elektrochemick ou korozi strojeného zemniče.

Pokud to vztahneme k telefonním linkám voličových ústředen, uzemnění mělo i nějaký význam pro fungování, krátkodobé uzemnění linky tlačítkem někdy umožňovalo nějakou speciální funkci, ale některé byly blokované (např. napojení na probíhající hovor)


Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V?
Přispěvatel: ACEOF ACES 09.12.2019, 10:38
Při katodické ochraně se chráněná část připojuje na záporný pól (-) zdroje.