Název: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: ZdeněkPro 08.12.2019, 12:50 Je tu někdo, kdo ví, proč se v telekomunikací ch zení +48V? Popíše někdo princip a důvod? kdysi jsem slyšel, že kdyby to bylo opačně, bude se stožár, kde je telekomunikačn í zařízení postupně v zemi "ubývat".
Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Vojtěch Běhunčík 08.12.2019, 14:48 V podstatě jde o katodovou ochranu (http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&id_desc=43992&s_lang=2)
Elektrochemick á ochrana zařízení (z oceli, mědi, mosazi, hliníku) proti korozi. Provádí se katodickou polarizací a) zapojením chráněného zařízení na záporný pól vnějšího elektrického zdroje; b) spojením s kovem – protektorem (obětovanou anodou), který má zápornější elektrochemick ý potenciál než chráněný kov. Ten se stává katodou. Jako protektor se používá nejčastěji deska zinku, hořčíku, popřípadě slitin hořčíku. Katodická ochrana má značný význam pro ochranu před korozí zařízení uložených v půdě (potrubí, kabelů, popřípadě ocelových nádrží) a lodních trupů. Viz rovněž ČSN IEC 60050- 614 "Mezinárodní elektrotechnic ký slovník – Část 614: Výroba, přenos a rozvod elektrické energie – Provoz": 614-04-08 katodová ochrana: Ochrana podzemní kovové konstrukce proti bludným proudům tak, že se konstrukce chová jako katoda Také zde: What is a negative 48Vdc system? (https://www.powerinspired.com/negative-48vdc-system/) Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Václav Třetí 08.12.2019, 15:39 Ze stejných důvodů se dříve používalo ukostření kladného pólu u automobilů. Tam je ještě jeden pozitivní efekt, při zkratu rychleji odhořívá a ubývá záporný pól, na kladném pólu (v tomto případě karoserie) materiál přibývá, nedojde tedy k proděravění a oblouk zhasne dříve.
Důvodem k přepólování vozidel (ukostření minus) byl nástup elektronických obvodů do autovýzbroje ve světě po r. 1965. Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Jan Kelbich 08.12.2019, 20:18 Důvodem k přepólování vozidel (ukostření minus) byl nástup elektronických obvodů do autovýzbroje ve světě po r. 1965. No, jak jsem slyšel, zak hlavně proto, že přeci jen někoho napadlo, že kabeláž se v autě vyměňuje snáz, než celá karoserie. Myslím, že elektronika s tím nemá problém, tam může být celkem jedno, který pól je ukostřen. Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: ZdeněkPro 08.12.2019, 22:10 V podstatě jde o katodovou ochranu (http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&id_desc=43992&s_lang=2) Elektrochemick á ochrana zařízení (z oceli, mědi, mosazi, hliníku) proti korozi. Provádí se katodickou polarizací a) zapojením chráněného zařízení na záporný pól vnějšího elektrického zdroje; b) spojením s kovem – protektorem (obětovanou anodou), který má zápornější elektrochemick ý potenciál než chráněný kov. Ten se stává katodou. Jako protektor se používá nejčastěji deska zinku, hořčíku, popřípadě slitin hořčíku. Katodická ochrana má značný význam pro ochranu před korozí zařízení uložených v půdě (potrubí, kabelů, popřípadě ocelových nádrží) a lodních trupů. Viz rovněž ČSN IEC 60050- 614 "Mezinárodní elektrotechnic ký slovník – Část 614: Výroba, přenos a rozvod elektrické energie – Provoz": 614-04-08 katodová ochrana: Ochrana podzemní kovové konstrukce proti bludným proudům tak, že se konstrukce chová jako katoda Také zde: What is a negative 48Vdc system? (https://www.powerinspired.com/negative-48vdc-system/) Děkuji za odpověď. To znamená, že k této katodické polarizaci dochází jen když dojde k tomu, že se pól -48V poruší a dotkne se kostry (stožáru)? Musí být stožár a uzemnění budovy připojené na zinkované desce zakopané v zemi? Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Václav Třetí 08.12.2019, 22:46 No, jak jsem slyšel, zak hlavně proto, že přeci jen někoho napadlo, že kabeláž se v autě vyměňuje snáz, než celá karoserie. Myslím, že elektronika s tím nemá problém, tam může být celkem jedno, který pól je ukostřen. Ochraně karoserie právě více vyhovuje ukostření plus. S elektronikou to má společného hodně. V počátcích polovodičové techniky byly používány germaniové tranzistory, kterým více vyhovovalo plus na kostře, přechodem na křemíkové tranzistory, kde se snáze a levněji vyrábějí tranzistory npn, bylo zajímavé přejít na minus na kostře. Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.12.2019, 23:34 To znamená, že k této katodické polarizaci dochází jen když dojde k tomu, že se pól -48V poruší a dotkne se kostry (stožáru)? Nemusí jít hned o zkraty, stačí nějaké svodové proudy z rozsáhlé kabeláže do země a ty by při uzemněném (-) pólu destruovaly zemnič.Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: Jiří Schwarz 09.12.2019, 10:33 Přesně tak.
Pokud nějaký rozvod měl svod, bylo lepší, když uhnívalo náhodné uzemnění se zápornějším pólem než kdyby nějaké poruchy a nežádoucí stavy na vedení způsobovali elektrochemick ou korozi strojeného zemniče. Pokud to vztahneme k telefonním linkám voličových ústředen, uzemnění mělo i nějaký význam pro fungování, krátkodobé uzemnění linky tlačítkem někdy umožňovalo nějakou speciální funkci, ale některé byly blokované (např. napojení na probíhající hovor) Název: Re: Proč se v telekomunikacích zemní +48V? Přispěvatel: ACEOF ACES 09.12.2019, 10:38 Při katodické ochraně se chráněná část připojuje na záporný pól (-) zdroje.
|