Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Ověření elektroinstalace, spotřebičů, nářadí => Téma založeno: markusantonius 05.12.2019, 16:39



Název: Vypadne třífázový jistič po absenci jedné z fází na přívodu?
Přispěvatel: markusantonius 05.12.2019, 16:39

... ohledně odjištění motoru.

V rozvaděči jsou klasické keramické šroubovací pojistky.
Ovšem dost se hřejí a mám strach že nově vyměněný motor by mohl po ztrátě fáze shořet. Když před něj zapojím jistič vyřeší se to?  


Název: Re: Vypadne třífázový jistič po absenci jedné z fází na přívodu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 05.12.2019, 17:55
Běžný 3f jistič "neumí" hlídat přítomnost všech 3 fází.

Aby zareagoval na nadproud pokud se motor nerozběhne při chybějící jedné fázi, musel by být relativně na malou hodnotu a mohl by někdy reagovat (vypínat) při rozběhu motoru.

Takže jednou z možností je použití tzv. motorového spouštěče, což je jakási obdoba jističe s větším zpožděním při rozběhu a nastavitelnou hodnotou vypínacího proudu, aby bylo možné to co nejlépe přizpůsobit pracovnímu proud motoru v konkrétní aplikaci


Název: Re: Vypadne třífázový jistič po absenci jedné z fází na přívodu?
Přispěvatel: Martin Kurka 05.12.2019, 19:29
Motorový spouštěč se však musí koupit na míru k motoru, podle proudu motoru při 400V, jehož hodnota je vyražena na štítku motoru. Jmenovitý proud motoru musí být v rozsahu napsaném na spouštěči.

Princip funkce ochrany při ztrátě jedné fáze je nepřímý. Je to tak, že se motor nerozeběhne, bere větší proud a ten za chvíli ohřeje bimetaly ve spouštěči obdobně, jako by se stalo při provozním přetížení motoru.
Ale topí jen 2 bimetaly, takže reakce je pomalejší než při provozním přetížení motoru běžícím na 3 fáze, kdy topí 3 bimetaly.
Motor při tomto odpojení není ochráněn úplně v bavlnce, ale pokud se nějaký magor nesnaží o následný start motoru bez odstranění příčiny - vypadlé jedné pojistky - motor v provozní praxi to přežije jen s mírnými provozně nepodstatnými následky.

Z toho důvodu je nutné na spouštěči kolečkem nebo tahátkem nastavit přesně správný proud, který je nejvýše roven jmenovitemu štítkovému proudu motoru pro 400V napájení.
Správný postup instalace spouštěče je, že se na něm nastaví jmenovitý proud motoru, pak elektrikář změří provozní proud za běhu motoru při nejvyšší provozní zátěži a na spouštěči případně sníží nastavení proudu na změřenou hodnotu. Tím bude chráněn nejen motor, ale i poháněné zařízení. Například se nebude trhat dopravníkový pás, nedovolí se přetěžovat vrátek, přeplňovat míchačka či pálit pila apod.
Nakonec elektrikář zakápne nastavovací kolečko zajišťovací barvou.
  
Motorový spouštěč je vždy trojpólový na 3 fáze, ale lze jednoduchým přepojením jej použít i pro jednofázový motor.
U trojfázového motoru musí spouštěčem procházet všechny 3 fáze do motoru, pokud by se použily jen 2, motor není při výpadku fáze ochráněn, protože vždy musí hřát nejméně 2 bimetaly.

K motorovému spouštěči se prodává i příslušný kryt, díky jemuž lze spouštěč obsluhovat i mokrýma rukama.

Motorovým spouštěčem se někdy nazývá i jiné zařízení, ale to na Google zjistíte rychle.
Pro motorový spouštěč se též nesprávně používá název motorstartér.

Motorový spouštěč je v podstatě trojfázový jistič s nastavitelnou tepelnou ochranou, a velmi zpožděnou a vysoko nastavenou zkratovou ochranou. Proti instalačnímu jističi má mnohem vyšší životnost co se týká počtu mechanického zapnutí a vypnutí, dá se používat i jako vypínač motoru.
K motorovému spouštěči se jako příslušenství prodávají podpěťové cívky, které jednak zvyšují ochranu proti ztrátě jedné fáze a díky jimž se dá vytvořit i jednoduchá ochrana zařízení proti samovolnému spuštění po ztrátě napájení.




Název: Re: Vypadne třífázový jistič po absenci jedné z fází na přívodu?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 06.12.2019, 06:46
Ještě bych dodal, že má obvykle i velmi velkou zkratovou odolnost (64 - 100 kA),  takže se nemusí předjistit výkonovými pojistkami.


Název: Re: Vypadne třífázový jistič po absenci jedné z fází na přívodu?
Přispěvatel: Václav Třetí 06.12.2019, 07:23
Já bych se vrátil k dotazu. Tazatel píše, že má šroubovací pojistky a že se hodně hřejí. Tam bych začal řešit problém. Kontrola spojů, stav pojistkových lůžek (spodků),  oxidace kontaktních ploch na pojistkách a v hlavici, kontrola dimenzování pojistek s ohledem na příkon motoru.

Teprve pak má cenu řešit další ochranu motoru spouštěčem. Pojistky jsou předjištění vedení, které napájí spotřebič, pokud se jedná o motor, je třeba ho chránit důkladněji než jen pojistkami (nebo jističem) určeným pro vedení. Dále je třeba upozornit, že jistič s motorovou charakteristik ou také není určen k ochraně motoru, ten má za úkol také jistit vedení, jen je uzpůsoben na to, aby nereagoval na vysoký rozběhový proud  motoru.