Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: ZdeněkPro 12.11.2019, 01:46



Název: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
Přispěvatel: ZdeněkPro 12.11.2019, 01:46

Co přesně způsobuje nižší otáčky rotoru oproti vyšším otáčkám magnetického pole statoru?
Vím, že tam rozdíl (skluz) musí být aby se rotor točil ale nepodařilo se mi nikde zjistit, co to způsobuje.


Název: Re: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 12.11.2019, 14:43
Mám cívku, do které pustím střídavý proud, ten vytváří magnetické pole. V tomto případě je to stator.
Mám vodivý předmět, který umístím do střídavého magnetického pole. V předmětu se indukují proudy, které tím, jak jsou "do zkratu" se zpět mění na magnetické pole. Tím se nějak pevná a pohyblivá část "přitahuje"

Pokud bude mít složitější provedení pevné cívky (cívek) a pustím tam více střídavých proudů s nějakým časovým (fázovým) posuvem, vzniká tzv. točivé magnetické pole.

Ty proudy, které se indukují v pohyblivé části (rotor v podobě kotvy nakrátko) se snaží "přitahovat" a tedy natáčet rotor podle toho, jak se točí to magnetické pole. Teoreticky kdyby se rotor točil synchronně s otáčeím magnetického pole, bude tam "nulová síla",  tomuto stavu se v praxi jen přiblížíme. Čím víc motor mechanicky zatížíme, tím více se jeho otáčky zpožďují za otáčkami magnetického pole, tím větší proudy tam teču, tím větší mechanický výkon motor odevzdává (až do určité hranice, kdy se dostaneme někam trochu jinam). Mění se tím v vlastnosti "cívky" a fázový posun mezi proudem a napětím

Pokud budeme stator dále napájet střídavými proudy, ale rotor roztočíme jiným způsobem na synchronní otáčky, bude proud minimální a pokud bychom motor mechanicky "tlačily" do vyšších otáček než má točivé magnetické pole, bude fázový posun mezi proudem a napětím takový, že se motor začne chovat jako generátor a bude energii do systému dodávat


Název: Re: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
Přispěvatel: Miroslav Hlaváč 12.11.2019, 19:46
Pan kolega Schvarz správně vysvětlil teorii jen rozvedu:
Právě proto že je motor asynchronní budí stator v jeho rotoru proud který reaguje na mag. pole vybuzené statorem.Takto fungují tkzv. asynchronní motory.Tento jev se nazývá skluz:Hodnota skluzu je dána mechanickou zátěži na hřídeli a jde o zpoždění mezi mag polem generovaným statorem a rekcí mag pole rotoru vzhledem k zatížení motoru
Tedy magnetické pole vybuzené statorem je synchronní s kmiotčtem avšak vlivem skluzu-magnetického odporu-zjednodušeně řečeno -mezi rotorem a statorem +rozdílu fáze vybuzeného proudu v rotoru nastává tento jev.Takto fungují všechny asynchronní motory.
Vyjímkou jsou motory synchronní která běží v souladu s fází ale potřebují svá buzení,dále pak lze uvést asynchronní motory přetočené nad kmitočet které slouží v malých hydroelektrárn ách.
Nejvyšší synchronní otáčky motoru -běžného-jsou 3000ot/min což je 3000/60=50Hz
skluz bývá 10 až 15 procent což udává štítkovou hodnotu okolo 2750 ot/min.
pokud byste chtěl takový motor použít jako generátor musíte jej o hodnotu skluzu přetočit
tedy 3250ot/min a synchronizovat se sítí.Věřte nebo ne ale připojit asynchronní motor 50kW k síti není jen tak...ráz indukčního vybuzení atd..


Název: Re: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
Přispěvatel: Marek Laube 12.11.2019, 19:56
Pan kolega SSchvarz

Panebože... :(


Název: Re: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
Přispěvatel: Miroslav Hlaváč 12.11.2019, 20:12
Taky tak...¨