Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Žvak Petr 09.10.2019, 21:57



Název: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 09.10.2019, 21:57
Jedná se o linku pro manipulaci s drobnými výrobky. Není to zdvihací zařízení, takže ČSN 60204-32
nemusím použít. Vychází mi ČSN 60204-1 ed.2  "Bezpečnost strojního zařízení" - Všeobecné předpisy. Nebo je ještě jiná?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.10.2019, 17:40
Kdy poprvé, bylo uvedeno do provozu toto strojní zařízení?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 10.10.2019, 18:37
K zařízení by měla být dokumentace, ze které se mimo jiné vyčte kromě času uvedení do provozu nebo zásadní rekonstrukce jako normy byly použité při výrobě.
Pokud taková dokumentace není, raději "nohy na ramena"


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.10.2019, 19:45
Jedná se o linku pro manipulaci s drobnými výrobky. Není to zdvihací zařízení, takže ČSN 60204-32
nemusím použít. Vychází mi ČSN 60204-1 ed.2  "Bezpečnost strojního zařízení" - Všeobecné předpisy. Nebo je ještě jiná?



Co takhle doplnit informace?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Peter Lovacký 10.10.2019, 20:27
Podľa môjho sa to nereviduje podľa žiadnej normy jak inštalácie, ale sa overuje bezpečnosť strojno-technologického zariadenia podľa jeho konkrétnej dokumentácie jak napísal pán Schwarz. Tam budú aj postupy, rozsah i termíny. A i oprávnené osoby na kontroly by tam mali byť uvedené


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.10.2019, 21:39
A i oprávnené osoby na kontroly by tam mali byť uvedené


A to už proč?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Peter Lovacký 10.10.2019, 21:56

A to už proč?
Lebo ja napríklad nebudem bez odborného zaškolenia v technologickej prevádzke robiť múdreho a strkať ruky do dačoho čomu nerozumiem len preto bo som revízak :)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.10.2019, 22:20
Lebo ja napríklad nebudem bez odborného zaškolenia v technologickej prevádzke robiť múdreho a strkať ruky do dačoho čomu nerozumiem len preto bo som revízak :)


Takže jak pravil jeden náš politik: Pokud na to nemáš gu… tak to nedělej. ;D

Tak taková povinnost, není nikde zakotvena. (norm)
Jinak je strojní zařízení to nejlepší, co se týká práce, a co mě posledních několik let baví 8)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 10.10.2019, 23:10
Podľa môjho sa to nereviduje podľa žiadnej normy jak inštalácie, ale sa overuje bezpečnosť strojno-technologického zariadenia podľa jeho konkrétnej dokumentácie jak napísal pán Schwarz. Tam budú aj postupy, rozsah i termíny. A i oprávnené osoby na kontroly by tam mali byť uvedené
A protože to nebude revize, nemusí ověření dělat revizní technik. Ale postup procesu ověření musí být podle schváleného postupu výrobce strojního zařízení. Postup je součástí návodu k obsluze.
Na požadovaná měření se vztahují stejné požadavky, jako na měření revizním technikem.
Kmenová norma bude ČSN 60204-1 ed.3 ,  ale i další normy o bezpečnosti strojního zařízení (nouzové zastavení, rozhraní člověk stroj...),  Nařízení Vlády ČR např. o uvádšní na trh a prohlášení o shodě...
Dále to budou normy poplatné době vzniku stroje, které uvádí výrobce stroje podle kterých stroj zkoušel než jej uvedl na trh a než mu vystavil prohlášení o shodě...


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.10.2019, 23:34
Jenom doplním kolegu.
Pokud to strojní zařízení, bylo uvedeno do provozu, před datem účinnosti zákona 22/97 Sb.,  musí splňovat minimální požadavky na bezpečnost.
Pokud ale bylo strojní zařízení uvedeno do provozu po účinnosti zákona 22/97 Sb.,  musí splňovat základní požadavky na bezpečnost.
 ;)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 10.10.2019, 23:59
 Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?

Skoro vše již bylo uvedeno.
Jenže nevíme zdá se jedná o výchozí revizi, pravidelnou revizi, mimořádnou revizi, revizí napájení, "revizi" strojního zařízení ve smyslu ověření bezpečnosti podle 378....rovněž i rozsah linky. Někdy linku tvoří dva  pohony a někdy padesát. Někdy je linka rozdělená na úseky. Ale to vše najdete v dokumentaci. Revize ( objednaná specifikovaná činnost) začíná v archivu a pak v terénu. Mimo dokumentace SZ mne zajímá i pracoviště a PVV.

BSZ - bezpečnost strojního zařízení, to jsou desítky norem podle účelů a zaměření. Jsou (musí) být uvedeny v dokumentaci o shodě. Jen opakuji to, co zde odborní a zkušení uvedli přede mnou.

Se SZ vyrobeným před 20 léty jsou často problémy jak s minimálními, tak se základními požadavky na BSZ . Proto jsou ty revize-kontroly náročnější.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 11.10.2019, 03:35

Co takhle doplnit informace?

Je to jednoůčelový, jednorychlostn í dopravník. 40W, 230 /400V.
Spouštění podpěťovým spouštěčem do zásuvky 400V 3P+N+PE.
Podle mě bych ho revidoval jako spotřebič.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 11.10.2019, 03:48
Posílám štítek motoru.
Dopravní lze připojit i Flexi vidlicí 230V. Je to jednoduché el. zařízení, které bych revidoval
podle ČSN 33 1600 ed.2 a ČSN EN 60204 - 1 ed.2. (Zkouška aretačního tlačítka STOP a zkouška
opětovného zapnutí po výpadku napětí)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 11.10.2019, 08:45
Posílám štítek motoru.

K zařízení by měla být dokumentace, ze které se mimo jiné vyčte kromě času uvedení do provozu nebo zásadní rekonstrukce jako normy byly použité při výrobě.
Pokud taková dokumentace není, raději "nohy na ramena"

Je sice hezké, že motor má štítek, ale nás zajímá dokumentace a protokol o shodě.
Mezi spotřebiče bych to nezařazoval... ..je ten stroj výrobcem "certifikován"?



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 11.10.2019, 10:45
Je sice hezké, že motor má štítek, ale nás zajímá dokumentace a protokol o shodě.
Mezi spotřebiče bych to nezařazoval... ..je ten stroj výrobcem "certifikován"?


Dokumentaci mají základní. Od ní se odvíjí ostatni modely.
Liší se jen konstrukcí, ovladaci prvky, motor a kabeláž zůstává stejná.
O certifikatu nevim.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 11.10.2019, 13:33
Firma sídlí v Německu a výrobní závody v A, CS a D, takže věřím, že ošetřeno to mají.
Dopravníky byly vyrobeny tento měsíc.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 12.10.2019, 00:37
Jedná se o linku pro manipulaci s drobnými výrobky.
Takže po dalším utrousení podstatných informací se rozpadá problém na 3 možnosti.

1) Dopravník je sólo stojící, není v žádné vazbě na ostatní stroje linky => koná se pouze revize přívodu, jelikož je zásuvkový spadá do revize instalace i pokud se musela přidělat nová zásuvka.
Možná bude potřeba udělat místní pospojení, to záleží na prostředí, přepravovaných výrobcích atd. Možná má výrobce dopravníku nějaké jiné požadavky na instalaci stroje a jeho připojení a to se musí splnit před uvedením do provozu.
Za rok čeká provozovatele ověření strojního zařízení podle návodu výrobce stroje.

2) Dopravník je jeden z dílčích strojů výrobní linky, je do linky zavazben tokem materiálu,  ovládáním, nebo obojím. Pak se na dopravník dívá jako na neúplné strojní zařízení ve smyslu prohlášení o shodě. Na celou linku musí existovat projekt, napájení dopravníku bude za hlavním vypínačem linky, zhotovitel linky je výrobcem nového strojního zařízení, stanovuje rizika, vystavuje prohlášení o shodě na celou linku. Před vystavením CE provádí výrobce předepsané zkoušky, píše návod a v něm budou požadavky na povinné každoroční ověření. Vůbec žádná revize se nekoná, vše má v gesci výrobce linky. Na linku se dívá norma jako na jeden ucelený stroj.

3) Dopravník je schváleným přídavným zařízením stávajícího stroje, nebo linky Pak se na dopravník dívá jako příslušenství a na ně se dívá opět jako na neúplné strojní zařízení ve smyslu prohlášení o shodě. Na možnost a na způsob rozšíření musí být odkaz v návodu ke stávajícímu stroji či lince, musí existovat přípojný bod příslušenství stroje (třeba předpřipravená zásuvka na stroji) na který se připojí přídavný dopravník apod.
 Vůbec žádná revize se nekoná, vše má v gesci výrobce linky. Na celek doplněný o přídavný dopravník se dívá norma jako na jeden ucelený stroj. Rizika stanovil výrobce již předem, kontroluje se jen zda zhotovitel rozšíření dodržel podmínky uvedené v návodu k obsluze.



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 12.10.2019, 00:38

P.S. Že bu dopravník nebyl strojním zařízením nikdo neukecá. Bývá uveden i jako příklad strojního zařízení v normě či NV. I u toho zdánlivě jednoduchého dopravníku  pokladny v Kauflandu se výrobce musel zaobírat stanovením rizik,  že si dítě v nákupním vozíku nestrčí pod pás prstíček, že když se na pás vyleje rozbitá flaška slivovice, nezačně pás hořet, že má pokladní možnost nouzového zastavení pásu, že je chráněn pohon a nezačne hořet i při zablokování pásu atd. Výrobce pokladny se musel zaobývat jak blokovat pohyb pásu, když na pokladně není přihlášena pokladní, jak je hlášeno zaseknutí pásu a od něj blokováno třeba markování zboží atd.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 12.10.2019, 04:58
To: Martin Kurka.
Dík, za rozdělení a vysvětlení.
Mám dojem, že tady je to jiné. Zákazník jsi prostě vybere dopravník a na tomto základě
výrobní firma provede výrobu. V tomto případě 4ks.
Jestli je to třeba pošta nebo balírna .....je výrobci asi jedno.
Začlenění do provozu je věcí provozovatele a ne výrobce.
Nebo se mýlím?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 13.10.2019, 18:53
No, výrobci stroje nebo linky to není jedno ani malinko.
Je rozdíl, jestli dopravník bude převážet baličky, nebo flašky s nitroglycerine m,  jestli bude pracovat v suchu a teple, nebo na pile venku vozit piliny a odřezky za sněhu i mrazu, jestli budou po dopravníku posílat věci proškolení pracovníci v průmyslu, nebo děti ze školy na něj budou pokládat talíře po jídle.

Výrobce píše do návodu velmi důležitou stať a tou je určení stroje.
Výrobce nikdy neví, na co by se taková věc hodila. Jestli se použije v rozporu s účelem, je to riziko provozovatele a ne výrobce. Výrobce  ručí za bezpečnost stroje po celou životnost stroje.

Ale stále nechápu Vaši roli ve snaze o revizi, nebo zkoušku, nejste-li ani výrobce dopravníku, ani výrobce linky, ani provozovatel po roce používání strojního zařízení.



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.10.2019, 11:17

Výrobce píše do návodu velmi důležitou stať a tou je určení stroje.
Výrobce nikdy neví, na co by se taková věc hodila. Jestli se použije v rozporu s účelem, je to riziko provozovatele a ne výrobce. Výrobce  ručí za bezpečnost stroje po celou životnost stroje.


Návod na používání a údržbu je velice důležitým dokumentem.
Ten by měl RT dobře prostudovat, když již je osloven o provedení "kontroly",
zdá jsou všechny náležitosti v pořádku k bezpečnému provozování SZ.
Zákon pro SZ určuje přesně, co tento Návod má obsahovat.


Ale stále nechápu Vaši roli ve snaze o revizi, nebo zkoušku, nejste-li ani výrobce dopravníku, ani výrobce linky, ani provozovatel po roce používání strojního zařízení.


Realita ....u provozovatelů a RT.
Stává se módou a zvyklosti, že slabší, nebo pohodlný elektrikář odpovědný za EZ, raději vystaví objednávku na "revizi" nového strojního zařízení.
Pak záleží na znalostech legislativy u RT, zdá zkontroluje všechny "náležitosti" k dodanému SZ a porovná je s realitou a pak doporučí jeho uvedení do bezpečného provozu. Občas se stává, že to nelze doporučit.
Provozovatel se takto i chrání, protože má zkušenosti, že za rok za dva bude mít problémy při následné revizi. A to ještě v případě, že se nic nestane.
Jsou opravdu "výrobci",  kteří  do prohlášení o shodě napíšou informace, které jsou v rozporu s realitou. A také v rozporu v bezpečnosti pro SZ.
Otázkou co pak s tím, je další velké téma reklamací, anebo i upgrade. ( Koupí se levný stroj s východu, ale celá elektrika se musí udělat nová a provozovatel se stává výrobcem)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 14.10.2019, 18:29
No, výrobci stroje nebo linky to není jedno ani malinko.
Je rozdíl, jestli dopravník bude převážet baličky, nebo flašky s nitroglycerine m,  jestli bude pracovat v suchu a teple, nebo na pile venku vozit piliny a odřezky za sněhu i mrazu, jestli budou po dopravníku posílat věci proškolení pracovníci v průmyslu, nebo děti ze školy na něj budou pokládat talíře po jídle.

Výrobce píše do návodu velmi důležitou stať a tou je určení stroje.


 v ES Prohlášení o shodě je uvedeno, že dopravník je určen k dopravě kusového materiáluv krytých prostorech bez nebezpečí výbuchu, povětrnostních vlivů a mrazů a dále....že musí být provozován dle Technických podmínek a návodu na obsluhu a údržbu.

Mimo dokumentace je zde ještě prohlášení o zabudování neúplného strojního zařízení.
V něm výrobce prohlašuje, že neúplné strojní zařízení splňuje všechna příslušná ustanovení
směrnice evropského společenství č. 2006/42/ES a byla vypracována technická dokumentace podle přílohy VII část B.
Neúplné strojní zařízení nesmí být uvedené do provozu, dokud nebude vydáno prohlášení o shodě úplného strojního zařízení, do něhož má být zabudováno s ustanoveními směrnice.
Tento doklad je asi z důvodu, že motor a ovládácí skříň přijde již smontována a zapojena z jiné firmy.
firmy


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 14.10.2019, 18:58

Ale stále nechápu Vaši roli ve snaze o revizi, nebo zkoušku, nejste-li ani výrobce dopravníku, ani výrobce linky, ani provozovatel po roce používání strojního zařízení.


V podstatě jde o montážní firmu, která sestavuje komponenty v celek.
A protože tam asi nikdo není s eltech. kvalifikací - řeší to tímto způsobem.
Jak jsem psal motor je propojen a odzkoušený jinde.
Po sestavení odzkouší jedno rychlostní chod, aretační tlačítko - víc tam toho není.
Fungují v několika zemích v Evropě dost dlouho na to, aby to měli řádně ošetřeno.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 14.10.2019, 20:21

Fungují v několika zemích v Evropě dost dlouho na to, aby to měli řádně ošetřeno.


Tak tím si nejsem tak jistej. :(



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 14.10.2019, 21:36
v ES Prohlášení o shodě je uvedeno, že dopravník je určen k dopravě kusového ...

Mimo dokumentace je zde ještě prohlášení o zabudování neúplného strojního zařízení.
V něm výrobce prohlašuje, že neúplné strojní zařízení splňuje všechna příslušná ustanovení směrnice evropského společenství č. 2006/42/ES a byla vypracována technická dokumentace podle přílohy VII část B.
Neúplné strojní zařízení nesmí být uvedené do provozu, dokud nebude vydáno prohlášení o shodě úplného strojního zařízení, do něhož má být zabudováno s ustanoveními směrnice.

Tento doklad je asi z důvodu, že motor a ovládácí skříň přijde již smontována a zapojena z jiné firmy.
firmy

To se naprosto mýléte. Celý dopravník je neúplné strojní zařízení. Sice i ono může (a obsahuje) jiná neúplná strojní zařízení.
A finální výrobce linky jej začleňuje do své linky = nového a zcela jiného stroje, na který musí vydat svoje finální prohlášení o shodě ("velké CE").

Že je to montážní firma je úplně jedno, že nemá svého elektrikáře. Jednou dodává něco s elektrikou a musí mít jmenovánu osobu za elektrickou odbornost, která to má na svém triku. Odborná osoba zodpovědná za elektro odbornost jako odborník musí a měl majitele firmy na to prokazatelně upozornit, že musí vydat finální CE i o elektrice, nebo si na to někoho zjednat.
Díky tomu, že subdodávka linky - dopravník je včetně prohlášení o shodě neúplného strojního zařízení, veškeré zkoušky subdodávky nemusí finální výrobce pro svoje CE dělat. Tato subdodávka bude brána jako již prověřená a finální výrobce jen prokáže ve svém CE, že neprovozuje, nebo nenechává provozovat dopravník mimo jeho určení, parametry a návod dopravníku. Všechny papíry od výrobce dopravníku tj zejména ono prohlášení o shodě neúplného strojního zařízení a návod k obsluze a údržbě dává jako přílohu svého vydávaného CE.

 Mimochodem nevěřím, že složení více dopravníků za sebou půjde udělat bez nějaké centrální napájecí a ovládací skříňky, bez centrálního lankového nouzového zastavení na obou stranách dopravníku a jiných náležitostech na přesypech dopravníků požadovaných bezpečnostními normami.
O zcela praktickém postupném rozběhu dopravníku nemluvě.

Pokud bude mít skládací firma pod čepicí, objedná si centrální ovládání od odborné firmy. Dostane je jako neúplné strojní zařízení a pak "jen" vše propojí přes konektory (i ty lankové snímače nouzového zasrtavení)  natáhne lanka, přidělá spojky mezi dopravníky a odzkouší funkci ve všech režimech, nafotí, napíše návod - a může jít psát CE a s linkou na trh.



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.10.2019, 23:26

Mimo dokumentace je zde ještě prohlášení o zabudování neúplného strojního zařízení.
V něm výrobce prohlašuje, že neúplné strojní zařízení splňuje všechna příslušná ustanovení
směrnice evropského společenství č. 2006/42/ES a byla vypracována technická dokumentace podle přílohy VII část B.
Neúplné strojní zařízení nesmí být uvedené do provozu, dokud nebude vydáno prohlášení o shodě úplného strojního zařízení, do něhož má být zabudováno s ustanoveními směrnice.


A Vaším úkolem je vydat prohlášení o shodě úplného strojního zařízení?
Za neúplné strojní zařízení se nepovažuje strojní zařízení, které může samo plnit
určitou funkci a kterému chybí pouze potřebné ochranné prostředky nebo
bezpečnostní součásti. Jak již naznačil pan M.K. Podrobnosti najdete v uvedené směrnici nebo v NV 176/2008

Pořád není jasné, z jakého titulu, nebo pohnutek se pouštíte do uvedené revize.
Z celé diskuse tuším, že je to "tenký led"....je to spíše na odbornou technickou pomoc, jak je dále napovězeno

Pokud bude mít skládací firma pod čepicí, objedná si centrální ovládání od odborné firmy. Dostane je jako neúplné strojní zařízení a pak "jen" vše propojí přes konektory (i ty lankové snímače nouzového zastavení)  natáhne lanka, přidělá spojky mezi dopravníky a odzkouší funkci ve všech režimech, nafotí, napíše návod - a může jít psát CE a s linkou na trh.

Jenže to nemá nic společného s "revizi".....


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 15.10.2019, 07:30
A Vaším úkolem je vydat prohlášení o shodě úplného strojního zařízení?
Jenže to nemá nic společného s "revizi".....
Jedná se o montážní firmu, která z komponentů poskládá malý dopravník - ne linku.
Nemusí na sebe přece navazovat. Může jít o 4 místnosti a 4 dopravníky.
Ovládací panel s motorem jsou už zapojeny a odzkoušeny. Z motoru a  panelu koukají jen CYA 6mm z/žl. barvy na připojení na kostru stroje. A v servisním balíčku další hotové propoje z/žl. 6mm a výrobní štítek).
Jelikož asi nemá nikdo z montážníků elektrotechnic kou kvalifikaci potřebují potvrdit, že při montáži nedošlo k nějaké negativní náhodné změně.
Po montáži se odzkouší chod a aretační tlačítko.
Pro jistotu jsi firma nechá změřit znovu izolační stav a přechodové odporu spojů.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 15.10.2019, 07:46
Co to je aretační tlačítko?
Pokud to je to červené na fotu, tak to má jakou funkci?
Apropo, jseš elektrotechnik, tak používej správnou terminologii >:(


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 15.10.2019, 10:13
Co to je aretační tlačítko?
Pokud to je to červené na fotu, tak to má jakou funkci?
Apropo, jseš elektrotechnik, tak používej správnou terminologii >:(
Normálně jsem čekal, že se ozveš a právě Ty.
Normálně bych neodpovídal ale buď te lásky a na moje dotazy
NEODPOVÍDEJ.
Těmi jednovětami mi vždycky zkaziš celý den.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 15.10.2019, 19:46
Tak aby bylo jasno, pokud na odborném fóru, používáš nepřesné a nepravdivé dotazy a odpovědi, tak já budu psát to co píšu, bez ohledu na to, zda se ti to líbí nebo ne. 8)

Posílám štítek motoru.
Dopravní lze připojit i Flexi vidlicí 230V. Je to jednoduché el. zařízení, které bych revidoval
podle ČSN 33 1600 ed.2 a ČSN EN 60204 - 1 ed.2. (Zkouška aretačního tlačítka STOP a zkouška
opětovného zapnutí po výpadku napětí)


Dopravník nelze připojit FLEXO vidlicí na 230V, neb pohon je třífáz.
Zkouška aretačního tlačítka STOP. Buďto je to ovladač nouzového zastavení, nebo nouzového vypnutí.

Jedním ze základních stavebních kamenů v elektrotechnic e, je používání správného názvosloví.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Milan Hudec 16.10.2019, 14:49
Přesto, že do strojních linek nedělám a poradit neumím, vím na 100% jedno:
Pokud si na místo nepozvu odborníka kalibru např.p.Kurky, mám opět 100% jistotu, že něco zanedbám, a to co nezanedbám bude blbě.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 16.10.2019, 20:11
Přesto, že do strojních linek nedělám a poradit neumím, vím na 100% jedno:
Pokud si na místo nepozvu odborníka kalibru např.p.Kurky, mám opět 100% jistotu, že něco zanedbám, a to co nezanedbám bude blbě.

Naprosto s Vámi pane Hudec souhlasím.
......ale kdyby polovina z článků a názorů, co jsem ( zatím) přečetl mi zůstala uchována, pak nelituji těch hodin, co jsem proseděl u PC.
Co se týče p. Kůrky a jeho vědomostí, pak " klobouk dolů".


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 19.10.2019, 18:01
Co se týče p. Kůrky a jeho vědomostí, pak " klobouk dolů".
Kurka říká, nechte na hlavě, buďte kritický a prověřujte a ověřujte si informace i od zdánlivě zkušenějších, ať nedopadnete, jako let č. 404 společnosti Alitalia z Milana do Zurichu 14.11.1990


Jedná se o montážní firmu, která z komponentů poskládá malý dopravník - ne linku.
Nemusí na sebe přece navazovat. Může jít o 4 místnosti a 4 dopravníky.
Ovládací panel s motorem jsou už zapojeny a odzkoušeny. Z motoru a  panelu koukají jen CYA 6mm z/žl. barvy na připojení na kostru stroje. A v servisním balíčku další hotové propoje z/žl. 6mm a výrobní štítek).
Jelikož asi nemá nikdo z montážníků elektrotechnic kou kvalifikaci potřebují potvrdit, že při montáži nedošlo k nějaké negativní náhodné změně.
Po montáži se odzkouší chod a aretační tlačítko.
Pro jistotu jsi firma nechá změřit znovu izolační stav a přechodové odporu spojů.
No, skoro jsme se dostali k jádru věci.

Buď jde o koupi hotového stroje v dílech, a pak se provede montáž stroje u zákazníka podle montážního návodu výrobce - podle dokumentace výrobce a pak jsou výrobcem v návodu předepsány zkoušky, které se mají zákazníkem před uvedením do chodu smontovaního stroje provést. Celý stroj má CE a návod již od výrobce. Pokud výrobce nedal pokyny ke zkouškám, pak je povinen na požádání zákazníka je dodat. Zákazník může samozřejmě stroj prodat dále, už jako sestavený a za smluvní cenu.

Nebo jde o jednotlivé komponenty, jednotlivá neúplná strojní zařízení, která montážní firma skládá do nového finálního stroje  a tím pádem je ona finálním výrobce stroje, píše návod, určuje postup zkoušek podle norem, které nastuduje a uvede v CE, archivuje výsledky zkoušek a nakonec vystavuje CE.
 
V každém případě slovo revize a revizní technik zde není na místě.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 20.10.2019, 15:30

V každém případě slovo revize a revizní technik zde není na místě.

Jak jsem již napsal. Je možné, že elektrotechnic kou kvalifikaci nikdo z montážníků nemá a potřebují si ověřit, že toto jednoduché strojní zařízení je o.k.
Kdo je napadne na ověření bezpečnosti a funkčnosti? Kdo má patřičné MP?
Jak jinak by jste toto ověření nazval?


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 20.10.2019, 19:13

No, skoro jsme se dostali k jádru věci.

I. Buď jde o koupi hotového stroje v dílech,  a pak se provede montáž stroje u zákazníka podle montážního návodu výrobce - podle dokumentace výrobce a pak jsou výrobcem v návodu předepsány zkoušky, které se mají zákazníkem před uvedením do chodu smontovaného stroje provést. Celý stroj má CE a návod již od výrobce. Pokud výrobce nedal pokyny ke zkouškám, pak je povinen na požádání zákazníka je dodat. Zákazník může samozřejmě stroj prodat dále, už jako sestavený a za smluvní cenu.

II. Nebo jde o jednotlivé komponenty, jednotlivá neúplná strojní zařízení, která montážní firma skládá do nového finálního stroje  a tím pádem je ona finálním výrobce stroje,
a)  píše návod,
b) určuje postup zkoušek podle norem, které nastuduje a uvede v CE,
c)  archivuje výsledky zkoušek
d)  a nakonec vystavuje CE.
 
III. V každém případě slovo revize a revizní technik zde není na místě.

Je to tak jasně popsáno, že se bojím jakýkoliv komentář. Proto jen pár poznámek z praxe.

I. Jako RT bych s tím možná měl problém, ale jako elektrotechnik s praxi okolo strojního zařízení a s praxi zkušebního technika jsem se s tímto postupem mnohokrát setkal. V podstatě zákazník po vás chce Zkušební protokol.  Umíněný investor chce i Výchozí revizní zprávu. Ale přílohou je ten zkušební protokol a kopie protokolu o shodě. Velice častá praxe na příklad okolo strojů dovezených z Koreje, Italie ale i jiných zemí. Skládají to "české" firmy.

II. Zde je již situace složitější. Přitom také dostanete "poptávku" na revizi. Jenže "voní" po vás chtějí toho, kdo to zastřeší a zlegalizuje. Pokud řeknete ano, tak se stáváte koordinátorem mezi profesemi a dosti nepříjemným partnerem. Pokud vůbec dostanete od tvůrce a),  tak následuje analýza rizika b) a způsob zkoušek. Protokoly o shodě není jen jedná A4 s prohlášením o shodě, ale desítky A4 s celým procesem protokolů o shodě. Je to náročná práce na technickou zdatnost a pak na znalost celé legislativy a všech zákonů a norem v oblasti BSZ. Nakonec ale CE stejně potvrzuje výrobce a ne zkušební technik.

III. Výše uvedené příklady jen potvrzují, že tato činnost nemá s revizemi a s revizním technikem nic společného.

Myslím, že je to hezký mini seminář okolo problematiky s uváděním strojního zařízení do provozu. RT má být opatrný okolo objednávky na "ověření bezpečnosti a funkčnosti SZ",  protože se může dostat následně "do problému"....


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 20.10.2019, 22:18
Umíněný investor chce i Výchozí revizní zprávu.
Pro umíněné provozovatele pracovníci TI doporučují napsat v záhlaví zprávy malými písmeny "Zkušební protokol dle ČSN-EN20204-1 ed.3     ... a "   a  pod tím velkými písmeny REVIZE a pak zase pokračovat malými písmeny přívodu napájení dle ČSN-EN....

Oni umínění často zprávy ani nečtou, jde jim o estetický zážitek a pocit, že mají papíry v pořádku a ne o bezpečnost svých lidí.



Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 22.10.2019, 07:41

Oni umínění často zprávy ani nečtou, jde jim o estetický zážitek a pocit, že mají papíry v pořádku a ne o bezpečnost svých lidí.



Děkuji za radu jak "potěšit " umíněné a za obsáhlé vysvětlení problematiky uvádění SZ do
provozu.

P. Boček svými příspěvky z dlouholeté praxe opět zase nezklamal.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 22.10.2019, 07:45
Nejdůležitější slovo "Děkuji" z věty vypadlo.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Martin Kurka 22.10.2019, 14:32
Jak jsem již napsal. Je možné, že elektrotechnic kou kvalifikaci nikdo z montážníků nemá a potřebují si ověřit, že toto jednoduché strojní zařízení je o.k.
Kdo je napadne na ověření bezpečnosti a funkčnosti? Kdo má patřičné MP?
Jak jinak by jste toto ověření nazval?
Nezáleží co koho napadne, ale kdo smí, je oprávněn a kvalifikován.
Obecný revizní technik elektro má pro tuto práci nedostatečnou kvalifikaci.
Ano, může mít dostatečné měřicí vybavení, ale ne vědomosti o zkouškách strojů.

Ve Vašem případě je oprávněn zkušební technik se specializací na dopravníky, transferové linky apod. Musí nejen znát vlastní stroj, ale i jeho případné typické nasazení, typická rizika a typický servis, způsob montáže, obsluhu, uvádění do provozu a spoustu dalších nuancí.
To co umí revizní technik elektro o elektrovýzbroj i stroje je minimum, co zkušební technik musí umět. Z toho vidíte, že mnohokrát to nemůže být jeden člověk, ale sehraný tým odborníků. Pak bývá revizní technik elektro se specializací na stroje jedním z týmu.
Pro jiné stroje se s ním v týmu  mohou objevit revizní technici pro tlak, zdvihadla a výtahy, plyn... Ale třeba také lékaři, chemici, programátoři, hlídači životního prostředí atd. atd.

Problematika strojů je tak pestrá, že se  těžko svazuje všeobjímajícím i nařízeními.  Jedinou obecnou mantrou všech strojů je stanovení rizik a  bezpečnost. Ale stejný stroj v rukou laika je pro laika nebezpečný, pro profíka je již bezpečný, nebo s přijatelnou mírou rizika.

Takže jinak se zkouší stroje pro laiky a jinak pro profíky. To vše musí zkušební technici znát. Například průmyslový robot, může být v kleci, nebo je to průmyslový robot kooperativní. Navenek to může být identický robot, přesto naprosto rozdílné stroje. Liší se třeba jen programovým vybavením, nebo firmwarem. Ramena, motory a rozvaděč mohou mít úplně shodná.  V názvu typu bude třeba jen za pomlčkou písmeno C.
Záměna těchto robotů při zkoušení nebo nasazení u zákazníka může vést ke smrtelnému úrazu kooperujícího pracovníka.  


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Peter Lovacký 22.10.2019, 20:11
Pekné, a verím že aj dostatočne vysvetlené, bo 10.10. o 21:56 som to mal v skratke práve tak nejak na mysli.
Celkom pekne to má naša TI rozpísané tu:
http://www.tisr.sk/overovanie-bezpecnosti/strojove-zariadenia-technologie/posudzovanie-strojovych-zariadeni-technologii/
A že to isto nie je len o Rizo a Rs


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Žvak Petr 23.10.2019, 14:24

Obecný revizní technik elektro má pro tuto práci nedostatečnou kvalifikaci.
Podle mě si firmy, zabývající se dovozem zahraničních strojů i celých linek své techniky (i externí ) sami školí, výrobci zase své lidi posílají k zákazníkům. Je to pro ně i finančně zajímavé - provádět pravidelně tyto zkoušky.
V tomto případě se jedná pouze o SZ uvedené na obrázku - jednoduchý dopravník.
Již od prvního pohledu tam měřit skoro nic nejde.
Legislativu mají ošetřenou a zkušební technik, se brzy vrátí po úrazu (při sportu)zpět.

Pane Kurka,
V podstatě jste tady ale nastínil jednu základní věc, která se mnohým RT může hodit.
A to, že i když mají §9 a i několik desítek let praxe, nemusí to stačit na provedení kvalitní
zkoušky na SZ.
Většinu Vašich připomínek mám vytištěné a založené. ;)


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Jan Bocek 23.10.2019, 16:47

V podstatě jste tady ale nastínil jednu základní věc, která se mnohým RT může hodit.
A to, že i když mají §9 a i několik desítek let praxe, nemusí to stačit na provedení kvalitní
zkoušky na SZ.


RT ve své praxi nemusí léta přijít do styku s problematikou strojních zařízení. Anebo i technických zařízení. Je mu zcela cizí NV 378, NV 176, NV 118 a EN 60204 a celá řada EN pro BSZ. Prostě je to rázovitý segment se svými pravidly....a nejde jen o kvalitní zkoušku na SZ, ale o celou legalizaci při uvedené do provozu podle zákona.


Název: Re: Podle jaké ČSN revidovat dopravníkovou linku?
Přispěvatel: Miroš Jan 23.10.2019, 17:20
Tak problematikou SZ, se zabývám několik let, a tato práce mě baví čím dál tím víc. Prostě je to paráda. :)
Mám ale svoje hranice, které již asi nepřekročím.
Například jsem zkoušel programování řídících PLC, výsledek 0. Asi jsem na to už starej. :(

Jinak ale vše ostatní paráda.
Od prvního nástřelu SZ, přes stanovení rizik, elektrokonstru kci  PD, výrobu rozvaděče, programování bezpečnostního PLC, (to zatím s pomocí kolegů),  následná montáž, oživení, provedení všech zkoušek a atestů, vypracování návodu, prostě super.
Navíc je to SZ pokaždé jiné.
Někdy je to zdlouhavý proces, obzvlášť když vyrábíme, (nebo konstruujeme něco, co ještě nikdo před námi nikdy nevyrobil).
Ten pocit když to SZ ožije, a poslouchá přesně tak jak má, prostě extáze. (dance)