Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Vojtěch Čechal 28.09.2019, 09:15



Název: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Vojtěch Čechal 28.09.2019, 09:15
Na youtube je k vidění spousta videí z prací na živých vedeních vysokého napětí prováděných z helikoptéry. Při přibližování k vedení se pracovník nejprve dotkne dlouhou tyčí vodivě spojenou s vrtulníkem,aby vyrovnal potenciál, a potom připojí na vedení svorku. Moje otázka zní, proč tyto opatření používá. Když pták sedne na drát, nic se mu nestane, není součást elektrického obvodu stejně jako ta helikoptéra.



Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 28.09.2019, 11:22

Že by kapacita?  o:-)


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 28.09.2019, 11:28
Řekl bych, že se dotykem na vodič zbaví statického náboje, který helikoptéra posbírala za letu. Lepší, když to zajiskří na konci tyče, než na prstech.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 28.09.2019, 12:13
Hindenburg je pěkná ukázka...


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Miroš Jan 28.09.2019, 12:30
Nojo, uvede helikoptéru na stejný potenciál toho vedení. ;)


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Peter Munka 28.09.2019, 13:29
Vzhladom na striedave napatie vo vacsine dialkovych vedeni by som o vyrovnani potencialu nehovoril, ten lieta voci zemi v rytme 50Hz o desattisice voltov. O tom by sa dalo hovorit, ak by bolo vedenie DC.
Napatie na vodici voci zemi je take velke (napriek IT sieti, kedze parazitne kapacity),  ze pripadne dalsie velke predmety ako helikoptera  sa stanu sucastou jednej elektrody kondenzatora = vodica so sprievodnym efektom prietoku jaloveho prudu v rytme 50Hz, to je ono iskrenie na konci tycky pre pospojenie, nez ju pripnu na vodic.
Pracovnik udrzby by inak mohol byt sucast obvodu parazitnej kapacity a uz nejakych 10mA by pekne citil. Vid "pokusy",  ked mladez drzi v ruke trubicou ziarivku a stoji pod VVN.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: novy2 28.09.2019, 15:47
Vzhladom na striedave napatie vo vacsine dialkovych vedeni by som o vyrovnani potencialu nehovoril, ten lieta voci zemi v rytme 50Hz o desattisice voltov.
Máte to vysvetlené v úvodnom videu. Vyrovnaný potenciál znamená, že potenciál na helikoptére je ten istý ako na vodiči diaľkového vedenia a pracovník potom môže prestúpiť z helikoptéry na vodič.
   


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: novy2 28.09.2019, 16:10
Máte to vysvetlené v úvodnom videu. Vyrovnaný potenciál znamená, že potenciál na helikoptére je ten istý ako na vodiči diaľkového vedenia a pracovník potom môže prestúpiť z helikoptéry na vodič.
Lastovička si môže sadnúť na vodič, lebo jej hmota predstavuje nevodič, dielektrikum, ktoré sa vždy dokáže prepolarizováv ať v rytme 50 Hz.  Helikoptéra naberá potenciál a elektrický náboj prostredia v ktorom letí. Preto to vyrovnávanie potenciálu cez tyč.



Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Peter Munka 28.09.2019, 16:20
Lastovicka je nevodiva ? O tom vazne pochybujem. Cim sa lisi od dravcov, ktorym roztahovanie kridiel pri sedeni na konzole izolatora 22 kV nerobi dobre ?


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 28.09.2019, 18:06
Liší se od dravce, natož pak od helikoptéry, velikostí - tedy i kapacitou, tudíž velikostí vyrovnávacích proudů. To roztahování křídel bude asi taky souviset s potenciálovým spádem v elektrickém poli - delší křídla znamenají větší rozdíl potenciálů.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 28.09.2019, 19:11
... nebo taky dotyk s druhou fází.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 28.09.2019, 19:13
Nebo tak  :D


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 28.09.2019, 20:59
Jeden účel je vybití elektrostatick ého náboje, který může dosahovat stovek kV a při energii přes 100MJ může způsobit v lepším případě jen uleknutí, v horším pád (byť do postroje),  nebo neřízeným vybitím poškození avioniky, druhý, protože helikoptéra je kovová i hadry pro práci na potenciálu jsou propletené mědí, dochází k indukci (na např. vypnutém odzeměném poli 400kV rozvodny se z okolních naindukuje mezi 50 a 100kV) a tomu je rovněž třeba zabránit vyrovnáním potenciálu.

Lastovicka je nevodiva ? O tom vazne pochybujem. Cim sa lisi od dravcov, ktorym roztahovanie kridiel pri sedeni na konzole izolatora 22 kV nerobi dobre ?
Ale je vodivá, jenže "málo" a  taky je malá, proto je náboj i indukce natolik malá, že ji nevadí. I člověk je dostatečně "malý a nevodivý",  což mohou dosvědčit na primerce přistanuvší paraglidisti, kterým spíše než indukce a kapacity způsobí utrpení mokrý trenýrky po druhém neúspěšném zapnutí do nedokonalého zkratu nad hlavou.
Co se týče dravců, tam zabíjí dotek křídlem o vodič, nebo o konzoli, podle toho, na čem zrovna sedí, čili jedná se o úplně jinou situaci, kdy zabíjí kapacitní proud proti zemi.
A jinak už na stovky si neradi sedají a na 400 jen výjímečně, jednak kvůli ergonomii, druhak výšce a dotřetice některé druhy kvůli velmi citlivým magnetorecepto rům.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Karel Bělohlávek 29.09.2019, 09:33
Tento jev nevzniká pouze při práci z vrtulníku, viz přiložená fotografie.
Zdroj: Live working a cutting-edge technique - 50 Years of french history

Další zajímavá videa lze na YouTube dohledat pod pojmem Bare Hand Method.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Miroslav Hlaváč 29.09.2019, 19:52
Hindenburg je pěkná ukázka...

Dobrý příklad statické elektřiny, ale má se za to že to byla bomba,dobře nastavená, pravdu se asi nedozvíme...
Pravda je že když tyto vzducholodě přistávaly u stožárů -k ukotvení- vždy bylo spuštěno vodivé lano k vyrovnání statického potenciálu.'
Bylo tomu tak i v posledním přistání Hindenburgu?
Byl příčinou vodík nebo bomba?
pravdu se asi nikdy nedozvíme.
Jen zkušebně zkuste si někdo spočítat kapacitu této vzducholodi -plášť byl pokovený- a příslušné statické napětí vůči zemi..a to nepočítám napětí nasbírané pod mraky...


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 29.09.2019, 20:24
Dobrý příklad statické elektřiny, ale má se za to že to byla bomba,dobře nastavená, pravdu se asi nedozvíme...

Spiklenecké teorie bych na tento server netahal. To si nechte na Novinky.


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 29.09.2019, 21:14
Jen zkušebně zkuste si někdo spočítat kapacitu této vzducholodi -plášť byl pokovený- a příslušné statické napětí vůči zemi..a to nepočítám napětí nasbírané pod mraky...
Odhadem cca 7 nF, ovšem ve spojení s např. 1 MV to pár kJ ve výboji dá  :D


Název: Re: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 29.09.2019, 21:27
Odhadem cca 7 nF, ovšem ve spojení s např. 1 MV to pár kJ ve výboji dá  :D

Nojo, pojem náboj a elektrická práce může být ve srovnání celkem oříšek, skoro maturita. Když se zeptám, kolik automobilových baterií může nabít jeden blesk, jsou všichni docela dost překvapení.