Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Robert M 01.07.2019, 10:28



Název: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Robert M 01.07.2019, 10:28

Situace pred:
Mame 3-fazovy kompresor 5.5kW ktory pri zapnuti vybavi istic 16A (C). Po zapojeni cez predlzovak (40m) je spustanie bez problemu. Ale kedze kompesor potrebujem premiestnovat medzi 3 stanovistami, dame tam softstarter aby sme nemuseli tahat 30kg predlzovaku...


Situace po:
Zakupil som tohto italskeho sampiona:
https://www.enika.cz/rsgd4012e0vd200-s-start-12a-5-5kw-ac_z37079/
(riadenie v 2 fazach)
No a situace je este horsi!
Nielen ze vybavi istic - teraz dokonca aj cez predlzovak, ale aj poistku 20A v podruznom rozvadzaci.
Vypadne zakazdym stejna faza.
- ram up time som skusal 1-2-5 s
- dobeh 0s
- motor je zapojeny do hviezdy
- chvilu to bezi - mam pocit ze presne pocas toho nabehoveho casu t.j  1-5 sekund.

Je jasne ze tejto problematike nerozumiem, ale cim to moze byt?
Vypada ze to rozbalancuje zataz tak ze 1 faza je pretazena este viac nez predtim. Ale ked si pozeram katalogove listy 2-fazovych softstartov, nie je tam ziadne upozornenie tohto typu. Je 2-fazovy softstarter nevhodny pre motor so zapojenim do hviezdy?
Moze mat na to vplyv poradie faz na vstupnych svorkach softstartu? Sofstart indikuje zle poradie faz, ale v dokumentacii nie je ziadne obmedzenie z toho vyplyvajuce (na kompresore je reverzny prepinac takze mi je to jedno).


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 01.07.2019, 12:52
Jistič má 2 systémy, rychlou magnetickou spoušť a pomalou tepelnou

Magnetická reaguje rychle na špičku při zapnutí, pokud tam vložíme nějakou impedanci (např. ty desítky metrů kabelu),  špička se omezí, může to pomoci.

Pokud použijeme Softstart, sice omezíme tu krátkou špičku, ale ten rozběh může trvat příliš dlouho, po tu dobu bere motor tak velký proud, že se stačí ohřát bimetal v tepelné spoušti.

Odborné řešení by bylo mít změřené proudy (průběh) a podle toho přemýšlet o správném jištění, někdy je lepší (a levnější) motorový spouštěč (v podstatě jistič se zpožděnou reakcí na špičku) než Softstart


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Robert Martan 01.07.2019, 13:59
Dakujem za odpoved!

Problem je ze aj s predlzovackou to vyhadzuje 1 fazu, coz sa predtim nedialo.

Predtim:
NOK:  Istic -----> Kratky privodny kabel ---> Motor
OK:    Istic -----> Predlzovacka (40m) ---> Kratky privodny kabel ---> Motor

Teraz:
NOK!!:  Istic -----> Predlzovacka (40m) ---> Kratky privodny kabel ---> Sofstart ---> Motor


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Jan Bocek 01.07.2019, 14:20

Doporučuji přečíst fundovanou diskusi okolo spouštění kompresorů....

https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,30824.18.html

Odborné řešení by bylo mít změřené proudy (průběh) a podle toho přemýšlet o správném jištění, někdy je lepší (a levnější) motorový spouštěč (v podstatě jistič se zpožděnou reakcí na špičku) než Softstart


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 01.07.2019, 17:32
Mě by moc zajímalo, který chytrák vám poradil to osadit Softstarterem řízeným ve dvou fázích. Ten dotyčný "chytrý rádce " asi nic neví o rozběhu motoru s kompresorem. Proč jste se neobrátil na odborníky??


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 01.07.2019, 19:32
Sice nejsem odborník, ale obdobný problém jsem vcelku elegantně vyřešil pomocí Y/D s dekompresním ventilem.
Ta 16A je celkem na hraně, do protitlaku to vypadne vždycky a za určitých okolností, (tlak. spín. s odfukem) hrozí, že může zůstat tlak ve válcích a další rozběh je nemožný.


Název: Re: Proč je start motoru se softstartem horší než bez něj?
Přispěvatel: VlastaP 02.11.2021, 05:47
Mezi kompresorem a potrubím musí být zpětná klapka. Nedávejte "vodařskou",  nevychlazený vzduch za kompresorem ji roztaví. Kompresor musí startovat do nenatlakovanéh o potrubí. Takže mezi kompresor a zpětnou klapku namomtujte elmag. ventil NO (normálně otevřený). Po rozběhnutí kompresoru (u mne 7 sek.),  časový spínač pošle napětí do elmag. ventilu, ten se uzavře, v potrubí začne růst tlak. Tlak přetlačí zpětnou klapku a začne tlakovat vzdušník. Po vypnutí kompresoru (či současně) se musí otevřít elmag. ventil a vyprázdnit potrubí mezi kompresorem a zpětnou klapkou.