Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Jan Alin 21.02.2019, 15:07



Název: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Alin 21.02.2019, 15:07
Byl jsem dotázán na termíny revizí a po prostudování dostupné dokumentace výrobců jsem nedokázal zodpovědně odpovědět ani na určování termínů, ani na rozsah prováděných kontrol. Mnohdy není ani pořádný český návod k obsluze. Nemáte někdo bližší informace?


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 21.02.2019, 18:40
Ono to možná bude znít hloupě, ale asi by to chtělo kouknout do Protokolu o určení vnějších vlivů, protože právě některé vnější vlivy naznačují jakou periodu podle 33 1500 zvolit.
Nejsem odvážný kovboj, který od boku vypálí nějakou informaci... Jsem spíše alibista a chci, aby se na rozhodování podíleli i jiní...


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Bocek 21.02.2019, 18:53
Veřejně přístupná nabíjecí stanice musí být certifikovaná a v prohlášení o shodě bude uvedeno, podle kterých norem byla vyrobena.
Dále musí mít každá dobíjecí stanice před uvedením do provozu vypracovaný Provozní řád nabíjecí stanice, včetně určení kontrol a revizí.
Jsou různé typy nabíjecích stanic s různým výkonem.
Pro stavbu NS musí být vypracovaný PVV ( protokol vnějších vlivů) a v některých případech DOPV ( dokumentace o prevenci před výbuchem). K nabíjecím stanicím se váže ČSN EN 50272-3 a nová 62485-3

Kontroly je nutno provádět podle NV 378/2001 Sb. jednou ročně
U veřejně přístupných NS bych revize viděl jednou za dva roky, stejně jako u nabíjecích stanic v průmyslu. Ke lhůtě by se měl vyjádřit certifikovaný pracovník OZO ( odborně způsobilá osoba v prevenci rizik)

Jak často se provádějí revize u benzinových stanic?

K zamýšlení. Výrobce vyrobí nabíječku, ale nabíjecí stanice jako prostor pro nabíjení výrobce nezajímá. Na to platí jiná pravidla. Otázka není na nabíječku, ale na nabíjecí stanici.

Jiří byl rychlejší, ale úplně s ním souhlasím.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: František Šohajda 21.02.2019, 18:54
Ono odvážný, jak píše kolega k tomu i trochu patří....
Za prvé, PVV ...tam se dá zjistit dost, zejména krytí a materiál ke stavbě.
Pak je to ma majiteli ,  který nemá více informací, měl by vytvořit k nabíjecí stanici MPBP!
Zejména na údžbu a její frekvenci..
Revizi bych pak zjistil dle těchto zkutečností (přiděleným PVV) a dle toho vycházel dle 33 1500.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 21.02.2019, 19:01
Já vznesu dotaz.
1) Bavíme se o nabíjecí stanici - myšleno krabice, která je hotový spotřebič/stroj? Co říká výrobce?
2) Nebo o nabíjecí stanici - myšleno instalace pro ty jednotlivé krabice?
Bude záležet co je myšleno.

Podle toho bych k tomu přistupoval.
Ad 1)  Jako ke spotřebiči/stroji podle toho co je co bude uvedeno v návodu od výrobce - jak naznačil Honza Bocek, tak by nějaká dokumentace k onomu zařízení měla existovat.
Ad 2) Jako k instalaci - dle dokumentace - tam by měly být uvedeny termíny revizí.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Alin 21.02.2019, 20:26
Já vznesu dotaz.
1) Bavíme se o nabíjecí stanici - myšleno krabice, která je hotový spotřebič/stroj? Co říká výrobce?
2) Nebo o nabíjecí stanici - myšleno instalace pro ty jednotlivé krabice?
Bude záležet co je myšleno.

V mém případě se bavíme o kompletní instalaci od odjištění přívodu pro nabíjecí stanici po zásuvku na nabíjecí stanici, ta je umístěna venku. Výrobce má sice CE na štítku ale jakýkoli text (pouze anglicky) se o revizích prý nezmiňuje.

Podle toho bych k tomu přistupoval.
Ad 1)  Jako ke spotřebiči/stroji podle toho co je co bude uvedeno v návodu od výrobce - jak naznačil Honza Bocek, tak by nějaká dokumentace k onomu zařízení měla existovat.
Ad 2) Jako k instalaci - dle dokumentace - tam by měly být uvedeny termíny revizí.

Dokumentace od instalace je prý jen jednoduchý výkres se zakreslenou trasou a jištění je na rezervních pojistkách ve stávajícím rozvaděči uvnitř objektu, vlivy projektant neřešil, stávající vlivy v objektu jsou prý určeny jako normální. Nabíjecí stanice se mě nezdá být strojem. Výrobce prý v dodaných papírech žádnou normu neuváděl. Ani v tom co jsem dokázal najít na internetu jsem toho moc nenašel.
Pocitově ovšem předpokládám, že tam budou podmínky na místo nabíjení, přece jen je to vcelku nebezpečné zařízení s nebezpečným napětím obsluhované laiky ve venkovním prostoru a klidně i za deště. I když je tam blokace a zařízení vlastně není pod napětím dokud vidlice není zastrčena a zajištěna, stejně to nevidím tak jednoduše.

Normy ČSN EN 50272-3 a nová 62485-3 se vztahují na trakční baterie (celé texty nemám, nikdy jsem je zatím nepotřeboval),  požadavky na lithiové baterie budou jiné.

Budu se tam muset stavit prohlédnout co má vlastně k dispozici. Viděl jsem zatím jen to co dal internet a to co mi řekl po telefonu. Tohle bude do budoucna možná docela zajímavá problematika vzhledem k problematickém u hašení lithiovek.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Bocek 21.02.2019, 22:26
Byl jsem dotázán na termíny revizí a po prostudování dostupné dokumentace výrobců jsem nedokázal zodpovědně odpovědět ani na určování termínů, ani na rozsah prováděných kontrol. Mnohdy není ani pořádný český návod k obsluze. Nemáte někdo bližší informace?

Jestliže byl jen dotaz na následnou revizi, tak před uvedením do provozu musela být provedená výchozí revize nabíjecí stanice. Někdo to projektoval, ale hlavně někdo to instaloval. A ten by se měl starat, aby to předal s náležitostmi, včetně VRZ. Je to dodavatel a "výrobce" nabíjecí stanice s určitými komponenty.

Anebo klasika, je to "někým" instalováno a je to dokonce v provozu a teď to má zachránit dodatečná výchozí revize ? Takových podobných nezkolaudovaný ch nabíjecích stanic v průmyslu a hlavně ve skladových halách objevili inspektoři desítky. Některé jsme pomáhali řešit a pomohly mi i zkušenosti zde na elektrice. Ono ty uvedené normy nejsou jen pro trakční akumulátory...

Ono to asi nejde jen tak zjednodušeně, že se zreviduje přívod a od té krabice je nějaký papír a OK. Jenže provozovatel nemusí mít ani tušení, že je nutný nějaký Provozní řád, kde je stanovený postup a jak se má obsluha chovat. jak se má provádět kontrola a údržba a tady při VRZ by se mělo na to vše přijít ( upozornit). Je to vlastně přejímka před uvedením do provozu. Kdo jiný by to měl zastřešit než RT? Přitom těchto nabíjecích stanic roste jako houby po dešti.... v papírech od té "krabice" by mělo být uvedené, že je to vyrobeno v souladu s 2014/35/EU ( u nás zákon 90/2016)


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Franěk 21.02.2019, 22:57
Pokud to neřeší výrobce, má to asi své důvody. Jde prostě o "spotřebič" pevně připojený k síti. Z jistého úhlu pohledu bych to přirovnal třeba k bojleru. Tedy bych revidoval přívod po vstupní svorky na stanici. Sám jsem už taky nějakou zapojil a uvnitř toho nebylo mnoho. Jistění, PCH, stykač a nějaká deska s elektronikou. Jenže vývod se nedá revidovat pokud není připojený na auto a kdo by se do toho pak pouštěl, aby odpálil auto za 3milióny?
Za mne tedy zreviduji pouze přívod a provedu měření přímo na PCH (probudím ho :-)  ) spolu s ověřením testovacím tlačítkem. Termín bych určil asi místním předpisem, dle dalších pravidelných revizních lhůt u těchto venkovních zařízení. Jistě tato nabíječka nebude jediným podobným zařízením. Osobně předpokládám lhůtu 0.5 -1 rok, vzhledem k možným rizikům a tomu že to mohou obsluhovat laici.

Dále mne zaráží že projektant píše pouze o "normálních" VV, když je stanice umístěná vně budovy. Od kdy jsou venku normální VV?

Je to jen můj zjednodušený pohled. Pokud je to součástí nějaké firlmy, nebo firemního areálu, je stejně nutné stanovit možná rizika spolu s místním bezpečákem a určit tyto termíny v MPBP  (norm) Sám to nedělejte. To si můžete dovolit u RD, kde doporučíte nějakou lhůtu (asi bych dal 1 rok) v revizní zprávě a dál to bude starost provozovatele.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 22.02.2019, 08:17
Lhůty se řídí vnějšími vlivy. Pokud stojan stojí venku, je to vliv AD3. Lhůta revizí je 1 rok, pokud se stojan nachází pod přístřeškem, tak 4 roky.



Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: František Šohajda 22.02.2019, 11:41
Také si myslím že je rozhodující na četnost revizí z PVV!
Zejména vnější vlivy a jejich zařazení do tabulky ČSN 33 1500-Z3,tabulka a),b)

Pokud si je majitel "zmrší" (PVV) bude revize delší nebo naopak kratší a častější.
Budeto problém majitele......


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 22.02.2019, 12:05
Jirka Š.Švejkovský
Jak jste přišel na to, že ve venkovním prostředí se určuje vliv AD3 (možná odrazem vody od podlahy nebo od kropícího vozu)?
Voda z deště je dostatečně určena ve vlivu AB (5/15 litrů vody z deště/minutu, námraza, sníh, kroupy).


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Radim Strycharski 22.02.2019, 13:05
Jirka Š.Švejkovský
Jak jste přišel na to, že ve venkovním prostředí se určuje vliv AD3 (možná odrazem vody od podlahy nebo od kropícího vozu)?
Voda z deště je dostatečně určena ve vlivu AB (5/15 litrů vody z deště/minutu, námraza, sníh, kroupy).
Třeba podle PNE 33 0000-2 ed. 5.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 22.02.2019, 13:34
Podnikovou normu energetiky znám, ale myslím, že zrovna toto zatřídění je chybné.
Proč určovat přítomnost vody z deště ve dvou kódech (AB + AD)?
Možná, jak jsem již uvedl, v kódu AD zohlednit odraz deště od podlahy, ale jinak to nedává smysl.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Radim Strycharski 22.02.2019, 13:47
Rozumím. Potíž je v tom, že není psáno, že vliv AD se neurčuje pro déšť, tudíž není rozdíl mezi přírodní a umělou vodou. Nemáme na základě čeho tvrdit, že "AD3 - vodní tříšť - možnost spadu vody ve formě vodní tříště pod úhlem 60 stupňů od svislice" nemůže být déšť. Norma PNE 33 000-2 ed. 5 je v tomto ohledu v souladu s ČSN 33 2000-5-51 ed. 3.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 22.02.2019, 14:17
V ČSN EN 60721-3-4, tabulka 2 (na kterou se odkazuje ČSN 33 2000-5-51) je jasně definováno, že se jedná o vodu z jiných zdrojů než z deště.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Radim Strycharski 22.02.2019, 14:39
V ČSN EN 60721-3-4, tabulka 2 (na kterou se odkazuje ČSN 33 2000-5-51) je jasně definováno, že se jedná o vodu z jiných zdrojů než z deště.
Díky. Takže je psáno. Tudíž vliv AD neuvažovat.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jirka Údržbář 22.02.2019, 14:45
S vlivem AD od deště uvažujte pouze v případě, pokud se od něčeho odráží a zasahuje dotčené zařízení.


Název: Re: Jaké jsou termíny elektrorevizí nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Tomáš Žabka 22.04.2019, 19:32
Byl jsem osloven v podobném problému, nebudu to zde moc pitvat, mám dnes ještě hodně práce, musím nachystat šablony na revize a předávací protokoly, ale pro zainteresované doporučuji následující normy. Největší problém je v tom že v ...7_722. Jim utekl dost zásadní detail a to chránič, je tam požadavek na typ B, takže už vymýšlím formulaci jak to "vokecat",  aby to prošlo při revizi i s A_čkem, všechny ostatní normy mluví jen o "A".

ČSN 33 2000-7-722 ed. 2 - Elektrické instalace nízkého napětí - Část 7-722_ Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech - Napájení elektrických vozidel

ČSN EN 61851-1 ed. 2 - Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 1_ Všeobecné požadavky

ČSN EN 61851-22 - Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením - Část 22_ AC nabíjecí stanice elektrického vozidla

Protokol vnějších vlivů by teoreticky měla nahrazovat norma (sedmičková řada) ještě se v tom budu muset trochu pošťourat a uvidím co najdu.