Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: rddior 12.10.2018, 11:27



Název: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: rddior 12.10.2018, 11:27
Dneska mi mechanik sdělil, že když praskne jedna žárovka (konkrétně šlo o čelní denní světlomet),  tak obvykle praskne cca do dvou týdnů i ta druhá. Měl jsem za to, že paralelně zapojené žárovky by takto trpět neměly, ale asi se pletu.
Je výrok mechanika správný/zdůvodnitelný?

(Typ žárovky: H4, Vozidlo: Suzuki Swift III - 2010)


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 12.10.2018, 22:26
Mno, muze to byt prakticka zkusenost. Pokud jsou zarovky +- stejne stare, tak muzou i ve stejnou dobu odejit - nasviceny stejny pocet hodin.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 12.10.2018, 22:43
Měl jsem za to, že paralelně zapojené žárovky by takto trpět neměly...
Proč jste použil slovo trpět? Jestli to je první H4, co vám po 8 letech provozu odešla, a používala se i pro denní svícení (takže pořád),  tak to si můžete pogratulovat a nelze očekávat, že ta druhá ji významně přežije.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: David Hruda 12.10.2018, 22:55
Jak píše Vítek, je to stejným stářím a stejným provozem žárovek. Taky se mi to stalo a můj autař mi to potvrdil.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 12.10.2018, 23:19
Ano raději měním obě žárovky.
Druhá je vyčerpaná a tak nevím, kdy odejde také, proto měním obě najednou.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 13.10.2018, 13:01
Ta pravděpodobnos t je velká, jak píší kolegové výše. Ale není to instalací v autě, která má stejně zpravidla levou a pravou stranu samostatně oddělenou, ale životností žárovek. I pokud vám druhá žárovka svítí, dá se předpokládat, že její výkon již nebude 100%. I z tohoto důvodu je rozumné vyměnit obě žárovky naráz.
Ještě jedna poznámka. Dnes je na trhu poměrně široký výběr i žárovek s nějakou úpravou, třeba co do svítivosti či barvy světla. I z tohoto důvodu je rozumné vyměnit obě žárovky naráz, aby vám každé světlo nesvítilo jinak. 


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 13.10.2018, 20:26
Mám podobnou zkušenost se žárovkami H7
Ale když jsem ji tam měl přes 30 tisíc km, téměř polovinu svítila, takže nějakých možná 12 tisíc minut, je to málo nebo tak akorát?


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 13.10.2018, 21:31
To jsou nějaké divné počty. 30.000 km bych odhadl na 1.000 motohodin, když svítila jen půlku tak 500 motohodin, tj. 30.000 minut.
500 hodin bych řekl že je málo, kvalitní žárovky H7 při rozumném palubním napětí vydrží přes 1.000 hodin.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 13.10.2018, 22:48
To jsou nějaké divné počty. 30.000 km bych odhadl na 1.000 motohodin, když svítila jen půlku tak 500 motohodin, tj. 30.000 minut.
500 hodin bych řekl že je málo, kvalitní žárovky H7 při rozumném palubním napětí vydrží přes 1.000 hodin.
Ono záleží i na autě, například jedničkové Fabie byly praskáním žárovek pověstné, nebo spíš posedlé. Nikdy jsem se nepídil po skutečnosti, proč tomu tak je, jestli tato auta měla vyšší palubní napětí, nebo k tomu přispěla i poměrně malá parabola, která nemusela zajistit dostatečné chlazení, které také na životnost má svůj vliv. Jen to vypichuji jako příklad, kdy to může být i o typu auta bez ohledu na kvalitu žárovky.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 13.10.2018, 23:02
... 30.000 km bych odhadl na 1.000 motohodin, ...
Po dálnici jsem toho až tak moc nenajezdil, v kolonách jsem toho tak moc neodstál, takže bych si dovolil tvrdit, že se v průměru blížím 1km = 1minuta.
A vím že více než polovinu jsem jezdil na "denní svícení"


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Václav Třetí 14.10.2018, 13:30
Žárovky H7 se vyznačují malou životností i u renomovaných výrobců, oproti žárovkám H4, H3 a H1 výrazně nižší a to na všech vozidlech bez rozdílu značky a výrobce.
Je ovšem pravda, že na novějších vozidlech bývá obecně nastaveno nabíjecí napětí výše (obvykle 14,6 až 14,7V),  kdežto u starších vozidel to bývalo 14,1 až 14,3V. Halogenky jsou citlivé na přepětí i  na podpětí.

Další problém je nekvalita žárovek, zejména některých značek a neznaček, které se prodávají na benzinkách a v různých prodejnách autodoplňků. Jejich životnost se mnohdy pohybuje ve dnech nebo týdnech a to i v případě obyčejných žárovek 5, 10 a 21W do blinkrů, brzdových světel a obrysovek. Obvykle se poznají podle čísel v homologačním oválku, zejména se jedná o E4, E20 a E21.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Martin Kurka 14.10.2018, 14:56
Je ovšem pravda, že na novějších vozidlech bývá obecně nastaveno nabíjecí napětí výše (obvykle 14,6 až 14,7V),  kdežto u starších vozidel to bývalo 14,1 až 14,3V.

No dnes s napětím přidejte.
Zvyšování odběru elektrovýzbroj e a snaha šetřit hmotnost vozidla - kdy 1g  ušetřené hmotnosti jsou tisíce až statisíce korun při sériové výrobě - snižuje průřezy mědi na naprosté potřebné minimum.
Když máte uživit takové nové žrouty jako jsou elektrický kompresor vakuové pumpy brzdového posilovače, vytápění sedaček, natáčení volantu, rozmrazování skel a zrcátek, ventilátory klimatizace zadních sedaček, ventilátory chladiče, magnety vstřiků, čerpadlo ABS a nakonec i denní svícení... (nemluvě o občas za jízdy spouštěných, ale žravých motorcích sedaček, šíbru, elektrických spojek kompresoru klimy...)
A když si to zamícháte se start-stop systémem, pak napětí na regulátoru alternátoru je nastaveno dnes i přes 15V, aby měl akumulátor šanci se vůbec dobít. A vypnutí výkonného motoru způsobí odlehčení palubní sítě, které elektromechani cká konstanta alternátoru nedovolí regulátoru rychle stáhnout. Když po přerušení vlákna zmizí v podstatě tak významný stabilizační spotřebič, jako je 50W žárovka, napětí kolísá ve větším rozsahu a více do přepětí. A zbylé žárovky více trpí.

Start-stop systém je vůbec lahůdka, cena jeho akumulátoru je vysoká (cca2x) a životnost nízká (cca 1/2) ,  dobíjení ze startovacího alternátoru je řízené a odpojované a dobíjecí SW má přednost dobíjení při deceleraci, takže v deštivý den po 100km rovnoměrné jízdy po dálnici odbočíte na první křižovatku a baterka nebude mít šťávu k nastartovávání při pocukávání na ucpaném příjezdu do města.

Mimochodem náhradní žárovky už s sebou vozit nemusíte, ale nesvícení levého reflektoru je závažná technická závada, pro kterou je nutné vozidlo odstavit - je na roveň nefunkčním brzdám, prasklému čelnímu sklu, poškozenému ráfku apod.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: František Šohajda 14.10.2018, 18:22
Citace
Ono záleží i na autě, například jedničkové Fabie byly praskáním žárovek pověstné, nebo spíš posedlé.

Toto mohu potvrdit a dvojková Fabie ,  tam jsem žádnou žárovku v celém autě neměnil 7 let do doby ,co jsem ji prodal!
Nájezd cca stejně v denní i noční dobu..... Byl jsem tím i hodně překvapen! (Myslím výdržností žárovek u dvojkové Fabie)
Může to být i výrobcem žárovek.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 14.10.2018, 20:43
Mám na trojkový Fabii najeto padesát a světla furt drží. Mám se začít bát?


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.10.2018, 21:50
Je ovšem pravda, že na novějších vozidlech bývá obecně nastaveno nabíjecí napětí výše (obvykle 14,6 až 14,7V),  kdežto u starších vozidel to bývalo 14,1 až 14,3V.
Na druhou stranu některé novější auťáky regulují zatížení žárovek pomocí pulsní šířkové modulace, takže se tak rychle nevypalují.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 14.10.2018, 22:58
Pánové podívejte se na novou žárovku - vlákno je pěkně čisté.
Stará žárovka - vlákno je hezky chlupaté, pórovité..
Kdo to neuvidí, ať si vezme lupu.
Co vydrží déle?
Proto měním a jsem v pohodě...


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Martin Novák 15.10.2018, 00:02
Další problém je nekvalita žárovek, zejména některých značek a neznaček, které se prodávají na benzinkách a v různých prodejnách autodoplňků. Jejich životnost se mnohdy pohybuje ve dnech nebo týdnech a to i v případě obyčejných žárovek 5, 10 a 21W do blinkrů, brzdových světel a obrysovek. Obvykle se poznají podle čísel v homologačním oválku, zejména se jedná o E4, E20 a E21.

Muzu jen potvrdit. Levne zarovky od pumpy mi vydrzeli dva mesice. Ted jsou tam znackove Osramy uz vic jak tri roky a bez problemu (prumerne rocne najedu 30-40 tisic km)...


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.10.2018, 00:48
Abychom nehudrovali jen na vlákna - na fotce jsou 3 blinkrové žárovky PY21W, které sice svítí, ale stejně musely ven. Vlevo a uprostřed jsou Narva, ta do červena vpravo je nějaká maďarská.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 15.10.2018, 09:11
Vypálený lak na baňkách je bolístka téměř před každou technickou. Vyřešil jsem to koupí žárovek s pokovenou baňkou, kde oranžovou vrstvu dělá to pokovení a spolehlivě drží po celou dobu životnosti.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jiří Kubík 15.10.2018, 10:17
Poznámečka -

Pokud kvůli blinkrům nebo parkovačce musíte zvednout auto zvedákem, zajistit,
demontovat kolo, špinavý plastový podběh, polozalehnout, vyměnit žárovku a
potom si vše zopakovat v opačném pořadí, bez poničení plastových příchytek,
tak vás chuť na nějaké velké vyměňování přejde.

V servisech jsou takoví zákazníci určitě vítáni.

 :)

Ještě že u hlavních světel, to Japonci vyřešili klasicky.

Asi vzhledem k tomu, že v průběhu života se u všech mých aut měnily žárovky
různých výrobců po jedné, jejich životní cyklus se tak rozlišil,
že jsem se s podobným jevem dosud nesetkal.

Palubní napětí - 14,35 - 14,65V, akumulátor 2 roky.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 15.10.2018, 10:45
Poznámečka -

Pokud kvůli blinkrům nebo parkovačce musíte zvednout auto zvedákem, zajistit,
demontovat kolo, špinavý plastový podběh, polozalehnout, vyměnit žárovku a
potom si vše zopakovat v opačném pořadí, bez poničení plastových příchytek,
tak vás chuť na nějaké velké vyměňování přejde.



To je jen trest boží pro duševně retardované jedince, co si v honbě za slevou koupí francouzskou paštiku  ;D


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Václav Třetí 15.10.2018, 11:09
Abychom nehudrovali jen na vlákna - na fotce jsou 3 blinkrové žárovky PY21W, které sice svítí, ale stejně musely ven. Vlevo a uprostřed jsou Narva, ta do červena vpravo je nějaká maďarská.

Jak jednoduché vysvětlení - žárovky 21W jsou natřené barvou na vánoční svíčičky, které mívají kolem 2W. Lak se spálí velice brzy a ještě je černo-hnědý prach uvnitř lampy.

Dokud fungovala TESLA Holešovice, kupoval jsem oranžové žárovky tam. Byly z oranžového skla a byl pokoj na dlouhou dobu.

Červené žárovky také existují, protože jsou lampy, kde je bezbarvé sklo i na brzdových a obrysových světlech. Designerské špeky pouze otravují, zvyšují počet typů ND a ztěžují výměnu vadné žárovky.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 15.10.2018, 12:26
To je jen trest boží pro duševně retardované jedince, co si v honbě za slevou koupí francouzskou paštiku  ;D
Pockej az budes menit na ToiToice :),  ta ma japonskej jenom znak.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 15.10.2018, 14:15
Pockej az budes menit na ToiToice :),  ta ma japonskej jenom znak.
Ona ta narážka byla spíš na Megana, který je tímto problémem pověstný, ačkoliv podobná situace může být i u jiných aut. Každopádně i z tohoto důvodu jsem bral Tojku s xenony, kde doufám, že čtvrt milionu vydrží a pak děj se vůle boží, ne jako u pracovního Boxera, kde jsme H7 měnili co tři měsíce a vždy to obnášelo demontáž přední masky  :-\


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.10.2018, 19:04
Xenony... To je zase jiná píseň. Sice výbojky vydrží 2-3.000 hodin, ale vypaluje se tam lak na parabole (která je kvůli vysoké pracovní teplotě kovová),  a co je ještě horší, zplodiny z toho vypalování taky zaprasí čočku. Je to krásně vidět na auťácích - nové mají čočku průzračnou, starší (obzvlášť ty, které nemají DRL a tedy svítí furt) zakalenou. Takže k výměně výbojky se přidá ještě repase nebo výměna celé lampy.  >:D


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 15.10.2018, 20:01
U Škodovky po 6 letech a cca čtvrt milionu km nepozoruji zatím, že by parabola slepla a výbojka byla vypálená. Pravda je, že na autě je denní svícení. Jediná chybička byla vypálená patice na žárovce denního svícení, zřejmě drobná chybička ve výrobě a přechoďáček, oprava ve značkovém servisu asi za 400 včetně materiálu  ;)


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.10.2018, 20:22
U Škodovky po 6 letech a cca čtvrt milionu km nepozoruji zatím, že by parabola slepla a výbojka byla vypálená. Pravda je, že na autě je denní svícení.
Když se s ní nesvítí, tak nestárne  :)
Moje auto může mít najeto s rozsvícenými xenony tak 40.000 (jinak LED DRL),  ale když jsem sedl do Audiny, která zřejmě odjezdila svých 120.000 na xenonech, tak mi připadalo, že má jen halogeny.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Miroslav Revús 18.10.2018, 08:43
Ona ta narážka byla spíš na Megana, který je tímto problémem pověstný, ačkoliv podobná situace může být i u jiných aut.

Mám ho a môžem potvrdiť, že výrobca to vymyslel úžasne.
Avšak nie je problém vymeniť žiarovku aj bez demontáže kolesa, treba mať iba tenké a ohybné prsty, pretože pri prístupe zhora je nad reflektorom málo miesta.
Zacláňajú tam všemožné trubky a konštrukcie.

Prvý pokus bol cca 30 minút na žiarovku, teraz viem vymeniť obe za 10 minút    ;D  (dance)


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jiří Kubík 18.10.2018, 10:08
Já jenom ještě upřesním, že u mě je to již postarší Honda Civic,
kterou by si určitě koupil šetřílek, jenom značně dementní.

 :)

Kolo dávám dolů kvůli pohodlnější, aspoň částečné demontáži podběhu.
H4 jdou vyměnit bez problémů shora.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 18.10.2018, 11:01
Mám ho a môžem potvrdiť, že výrobca to vymyslel úžasne

Kolo dávám dolů kvůli pohodlnější, aspoň částečné demontáži podběhu.
H4 jdou vyměnit bez problémů shora.
[/quote]

Není to pak pánové: Nebudu to dělat, do .... Ani očko nenasadíš, do .... Banální věc, která trvá u zbytku strojů na zeměkouli dvě, tři minuty, no když jsi největší blbec na zeměkouli, tak tři minuty, tady ty..... celý den  :D (dance) Copak vám to připomíná?
https://www.youtube.com/watch?v=TgJn0JhlKis



Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: ACEOF ACES 18.10.2018, 14:26
Prodloužit životnost auto žárovky pomůže, do série zapojený odpor.
Např. drátový odpor 0,1ohm/20W.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Jiří Kubík 18.10.2018, 14:56
Ještě bych měl něco pro p. Červeného, aby byl trochu v obraze,
než tady začne šířit svoje moudra.
Blbci to dělají jako my, ta chytřejší (vaše) část motoristů
to dá do servisu,
nebo se bude řídit pokyny  návodu v servisním manuálu.

 :)



Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Radek Červený 18.10.2018, 15:15
Ještě bych měl něco pro p. Červeného, aby byl trochu v obraze,
než tady začne šířit svoje moudra.
Blbci to dělají jako my, ta chytřejší (vaše) část motoristů
to dá do servisu,
nebo se bude řídit pokyny  návodu v servisním manuálu.

 :)



Ježíši, další suchar, který se nedokáže pobavit na nadsázkou. No nic pánové, vzdávám to, v této společnosti jsem evidentně špatně, tak se tu opatrujte. To raději tady smažu profil, než umřít z vyděšení a ležet v rakvi s vážným ksichtem.


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: ACEOF ACES 18.10.2018, 16:30
Jste tady asi jediný, kdo tu ironickou poznámku vzal vážně, Jiří Kubík to samozřejmě myslel jako nadsázku. Smích


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Rozvodak 18.10.2018, 21:13
Kolo dávám dolů kvůli pohodlnější, aspoň částečné demontáži podběhu.
H4 jdou vyměnit bez problémů shora.


Není to pak pánové: Nebudu to dělat, do .... Ani očko nenasadíš, do .... Banální věc, která trvá u zbytku strojů na zeměkouli dvě, tři minuty, no když jsi největší blbec na zeměkouli, tak tři minuty, tady ty..... celý den  :D (dance) Copak vám to připomíná?
https://www.youtube.com/watch?v=TgJn0JhlKis



Škoda že to neni i s videem  :D


Název: Re: Dojde u auta k urychlenému prasknutí i druhé žárovky, když praskne první?
Přispěvatel: Václav Třetí 19.10.2018, 01:05
Každá automobilka občas něco po...

Asi před 25 léty se mi dostala do ruky Toyota (typ si už nepamatuji, byl to již tehdá starší vůz),  kde se žárovky v levém světlometu daly vyměnit v bílé košili s kravatou a neušpinili jste se, kdežto pro výměnu v pravém se musel demontovat akumulátor, celé jeho uchycení i se spodní vaničkou a pak teprve bylo možné sejmout kryt světlometu a dostat se k žárovkám.

Další z tohoto hlediska povedené auto je Peugeot 807, navíc má žárovky H7, které nic nevydrží.