Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 18.09.2018, 09:02



Název: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 18.09.2018, 09:02
ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
    ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků. Přestože nekalé praktiky při prodeji energií nejsou žádnou novinkou a jsou všeobecně známé, stále se setkáváme s příběhy odběratelů energií, kteří neseriózním obchodníkům a jejich nátlaku podlehli. Náprava je pak často složitá a zdlouhavá. Nejlepší obranou je vědět, jak takového obchodníka poznat a jak se nekalým praktikám bránit. Energetika proto sepsala ...
    Zdroj: zde... (https://elektrika.cz/data/bleskovky/cez-varuje-pred-nekalymi-praktikami-nekterych-obchodniku)


   


    Co pozitivního a konstruktivníh o byste doplnili k této informaci?
   
ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
   


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Milan Hudec 18.09.2018, 12:14
Vždy požaduji dodávku DC filtrovaného, se pak dějou úžasný věci (dance)


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 18.09.2018, 13:35
Před nedávnem.
Zvonek.
Za dveřmi elegantně oblečený mladý muž.
. Jdu vám zkontrolovat správnost účtování od vašeho dodavatele
energie.
Moje otázka - od kterého?
Odpověď - to je jedno my máme univerzální pověření od všech.
Můžete mi to pověření ukázat, nebo aspoň nějaký průkaz?
Mám průkaz.
Na průkazce září nápis Bohemia Energy.
Dotaz - takže vy nejdete na kontrolu, ale chcete mi nabídnout změnu dodavatele
silové energie?
No asi tak...
Dotaz - takže žádná kontrola?
Hmm...
Dotaz - jak mohu mít k vaší firmě důvěru, když se vidíme poprvé a už mě zkoušíte
oblbnout?
Kdoví co byste si vymysleli příště.
Dotaz 2 - líbil by se mi nízký tarif za 40 hal. a vysoký za 60. Máte?
Jinak to pro mě není zajímavé.
Odpověď - to vám nikdo nedá.

Máte nějaké materiály  a smlouvu s podmínkami k prostudování?

Nemám.

Tak se mějte pěkně a někam si tam u vás poznamenejte, že zatím o BE
nemám zájem a kdybych ho někdy měl, tak se ozvu sám.

Tenhle aspoň nebyl agresivní, jako se to stalo švagrovi.
Dá se říct, že jsem se celkem bavil.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Miroslav Minařík 18.09.2018, 18:00

S nabízeči se roztrhl pytel. Nejen podobní prodejci. Ti by se měli od nás držet hodně daleko, ale po telefonu!

Asi vydám krátký tahák jak na podobné lidské roboty (opakovače).


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 18.09.2018, 19:39
Taky to mám za sebou, osobně i po telefonu. Naposledy jak prý všichni zdražují, energie zlevňuje a oni kontrolují faktury, jestli prodejci neokrádají.
Jednou mi nabízel úsporu na OM až 30% NT, i přes to, že je tam D01d.
Je fakt, že naučený to maj dobře, mluví přesvědčivě, hází procenty nebo tisícovkami, podle otypování oběti, čemu bude rozumět. Pro někoho, kdo nemá představu o složení ceny a systému stálých plateb, je poměrně snadné jejich nátlaku podlehnout.
V některých obcích jsou dál a mají vyhláškou zakázán podomní prodej.
To na ně celkem platí. Bonzování je sice nemorální, ale v tomhle případě o něco méně než jejich chování a proto je na místě na ně zavolat policajty.
Krásný bylo, když jeden sebevědomý lehce arogantní hejsek ukázal průkaz s C (entropol),  tvrdil že je od elektráren a známý mu ukázal taky průkaz, ale s E (ČEZ) se slovy k dealerovy že už asi tedy má nějakej novější, ale že on na něm má ještě to E. Ten vyděšený výraz a potupa prý byl k nezaplacení. (dance)


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Rozvodak 18.09.2018, 21:10
Už jsem párkrát vyháněl tyhle podvodníky z domu, když mě na ně upozornili senioři. Že prý kolega přišel chvíli předemnou >:D


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 19.09.2018, 08:55
Vadí mi, že je dnes stále možné uzavřít takovou platnou smlouvu
i po telefonu.
I když NOZ byl upraven, aby to ztížil a ulehčil pozdější zrušení,
(Uzavírání smluv distančním způsobem... §1824 - 1828),
tak mám dojem, i když nejsem právník, že stále stačí manipulativní
rozhovor a kdo si nedá pozor, odpoví ano v nesprávný okamžik,
má na problém zaděláno.
Jenom mám dojem, že se z toho dá vybruslit o trochu snáz než v minulosti.
I když to dokazování může být horor.



Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: ACEOF ACES 19.09.2018, 12:12
To je od ČEZu hezké, že varuje před nekalými praktikami některých obchodníků.
Chová se, ale sám ČEZ čestně a poctivě?


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Fuk Tomáš 19.09.2018, 12:45
Vadí mi, že je dnes stále možné uzavřít takovou platnou smlouvu
i po telefonu.
Mně zase vadí, jak kvůli našim (ne)kulturním zvyklostem mrháme svým časem a energií. Kde v civilizovaných zemích, kde je normální nelhat a nekrást, stačí e-mail nebo telefonát, my potřebujeme třikrát oštemplovaný a podepsaný papír, a produktivita jde pod kytičky.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 19.09.2018, 13:11
Ono to u nás jde také.
Dle zákona smlouva nemusí být uzavřena v písemné formě.
To je v pořádku.
Nemám nic proti tomu, když někomu zavolám já, že od něho něco chci
a bere se to jako smlouva.
 
takovou platnou smlouvou myslím to, že někdo něco nabízí,
zavolá někomu, kdo do té doby neměl o takovou nabídku
žádný zájem a pomocí slovní manipulace dokáže vyloudit
z oběti osudné ano.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Kvita Ladislav 19.09.2018, 17:05
Vadí mi, že je dnes stále možné uzavřít takovou platnou smlouvu
i po telefonu.
Na každého, kdo mi cokoliv nabízí něco nechtěného po telefonu, platí to, když se zeptám na jméno a na firmu, kterou zastupuje a následně se dotáži, zda volajícímu říká něco GDPR.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 19.09.2018, 17:28
Je to ještě jednodušší, když mi jen tak mezi řečí oznámí, že je hovor monitorován, odpovím jen "z toho si nic nedějejte, mně taky nahrávají všechny hovory na tohle číslo"
Většina nabízečů od psychofarmak po trenýrky zbystří a snaží se hovor rychle ukončit.
Pravda ti od energií jsou otrlejší...


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Miroslav Minařík 19.09.2018, 20:13

Nejefektivnějš í je mlčet a položit to.
Ztráta životního času.
O slušnosti a neslušnosti se v takovém případě s nikým nehodlám bavit.
Volá mi na firemní číslo a jeho problémy na té lince jsou irelevantní.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 19.09.2018, 21:14
Nejefektivnějš í je mlčet a položit to.  ...

Správně.

Občanský zákoník  §1740 odst.1

 :)


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Ivan Taraba 19.09.2018, 23:13
Nejefektivnějš í je mlčet a položit to.
Ztráta životního času.
Souhlasím.

Mně zase vadí, jak kvůli našim (ne)kulturním zvyklostem mrháme svým časem a energií.
Vidím to tak, že někdo má potřebu jít až na hranice toho, co mu společnost dovolí.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Martin Škopek 20.09.2018, 06:10
Ono to u nás jde také.
Dle zákona smlouva nemusí být uzavřena v písemné formě.
To je v pořádku.
Nemám nic proti tomu, když někomu zavolám já, že od něho něco chci
a bere se to jako smlouva.
 
takovou platnou smlouvou myslím to, že někdo něco nabízí,
zavolá někomu, kdo do té doby neměl o takovou nabídku
žádný zájem a pomocí slovní manipulace dokáže vyloudit
z oběti osudné ano.


Dle en. zákona musí být tato smlouva vždy písemná a přesně definované náležitosti (§ 50)


Vadí mi, že je dnes stále možné uzavřít takovou platnou smlouvu
i po telefonu.
I když NOZ byl upraven, aby to ztížil a ulehčil pozdější zrušení,
(Uzavírání smluv distančním způsobem... §1824 - 1828),
tak mám dojem, i když nejsem právník, že stále stačí manipulativní
rozhovor a kdo si nedá pozor, odpoví ano v nesprávný okamžik,
má na problém zaděláno.
Jenom mám dojem, že se z toho dá vybruslit o trochu snáz než v minulosti.
I když to dokazování může být horor.


Řeší opět en. zákon v § 11a, kde je mj. uvedeno:


(3) V případě smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu nebo smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu, kterou při změně dodavatele uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, je zákazník oprávněn bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou, ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu výpověď odeslána držiteli licence. Výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi. Tím nejsou dotčena práva a povinnosti zákazníka a držitele licence podle tohoto zákona týkající se sjednané výpovědi smlouvy uzavřené na dobu neurčitou.

(4) V případě pochybností je na držiteli licence, který smlouvu se zákazníkem uzavřel, aby prokázal, že smlouva nebyla uzavřena distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory.



Mj. ERÚ na svých stránkách má i ke stažení formuláře k odstoupení od smlouvy i další informace k ochraně spotřebitele. Též si myslím, že v médiích bylo k dané otázce dost osvěty, tudíž by už mělo podlehnout málo lidí této taktice obchodníků a ti co podlehnou a jsou bystří, tak buď nepodepíšou zaslanou smlouvu a pokud ano, tak do 14 (15) dnů mohou bezsankčně odstoupit.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 20.09.2018, 08:59
Děkuji za vysvětlení.
Na energetický zákon, jsem si nevzpomněl.
Tam se mi ale nelíbí ta lhůta 15 dní od zahájení dodávek.
Energie začnou dodávat někdy za půl roku, většina
postižených to nezjistí, protože už ani neví, že něco podepsali.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Martin Škopek 20.09.2018, 09:57
Jak jsem psal výše... Hodně lidí má šanci to ještě zvrátit, když udělali chybu. Ti zbylí, bohužel, živí ty podomní či telefonický prodejce... To tak vždy bude, i na odběratele platí Gaussova křivka rozdělení.

PS: Taky platí heslo "Kdyby blbých nebylo, chytří by se neuživili." (samozřejmě, berme jej s nadsázkou a ne s cílem se nějak povyšovat! ;-)).


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Jiří Kubík 20.09.2018, 10:48
Ještě bych se rád zeptal-
Moji příbuzní podepsali smlouvu na dodávku el. en. i plynu s jakousi
společností, o které jsem nikdy neslyšel.
V té smlouvě není nic.
Ani datum zahájení dodávky, ani ceny za sjednané komodity, jenom takové
ty všeobecné věci.
Teď s napětím očekávají první vyúčtování.
Hlavně, že dostali žárovky.
Musí ta smlouva takové náležitosti obsahovat?
...než zahájím hledání.

Děkuji.


Název: Re: ČEZ varuje před nekalými praktikami některých obchodníků
Přispěvatel: Martin Škopek 20.09.2018, 11:28
En. zákon: § 50 Smlouvy mezi účastníky trhu s elektřinou
...
(2) Smlouvou o sdružených službách dodávky elektřiny se zavazuje výrobce elektřiny nebo obchodník s elektřinou dodávat výrobci elektřiny, jehož zařízení je připojeno k distribuční soustavě na hladině nízkého napětí, nebo zákazníkovi elektřinu a zajistit na vlastní jméno a na vlastní účet související službu v elektroenerget ice a zákazník nebo výrobce se zavazuje zaplatit výrobci elektřiny nebo obchodníkovi s elektřinou cenu za dodanou elektřinu a cenu související služby v elektroenerget ice. Zahájením dodávky elektřiny podle smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny dochází k přenesení odpovědnosti za odchylku z výrobce elektřiny nebo zákazníka na výrobce elektřiny nebo na obchodníka s elektřinou. Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny musí obsahovat výčet odběrných míst, způsoby úhrady plateb za dodávku elektřiny a související služby v elektroenerget ice, délku výpovědní doby ne delší než 3 měsíce, která začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi, jedná-li se o smlouvu na dobu neurčitou, oprávnění zákazníka odstoupit od smlouvy v případě neplnění smluvních povinností ze strany dodavatele nebo v případě nesouhlasu s navrhovanou změnou smluvních podmínek, způsoby vyrozumění zákazníka o navrhované změně smluvních podmínek a poučení o právu zákazníka na odstoupení od smlouvy v případě nesouhlasu s navrhovanou změnou smluvních podmínek, dobu trvání smluvního závazku, rezervovaný příkon, typ měření a opatření přijímaná při předcházení stavu nouze, ve stavu nouze a odstraňování následků stavu nouze.



"Doba trvání" ... záleží na výkladu právníků (může být určitá i neurčitá),  pokud nebude uveden počátek této doby, tak to může být i datum podepsání smlouvy... Většinou to bývá formulář, který má tyto datumy uvedeny.
Ale jak říkám, právníci by se s tím nějak poprali (neplatnost takové smlouvy obecně, vzájemné postavení smluvních stran atd.). 


U plynu to bude analogické. Též existuje vyhláška, která předepisuje, co vše musí obsahovat vyúčtování.

Cena sjednané komodity se většinou odkazuje na platný ceník, jinak by se smlouva musela stále doplňovat dodatky, což by u maloodběratelů bylo nereálné. U velkoodběratel ů jsou většinou smlouvy sjednány na rok a následně se zpravidla uzavírají nové smlouvy i v případě, že obchodník zůstává stejný.