Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Patrik Morawiec 27.10.2017, 19:17



Název: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Patrik Morawiec 27.10.2017, 19:17


Po výměně statoru motoru mám problém, že při roztočení motoru vzniká oblouk mezi uhlíky a rotorem.
Jelikož jsem neměl poznačeno jak byl zapojený starý stator, tak jsem po chvíly bádání zapojil takto: Na statoru jsou dvě cívky, z první cívky jsem zapojil jeden drát na N a druhý na uhlík. Z druhé cívky jsem zapojil jeden drát na L a druhý na druhý uhlík. Mezi L a N je zapojený kondenzátor. Uhlíky jsou nové a komutátor vypálený není.

Zapojil jsem motor špatně? Jaké je správné zapojení? Jestli je zapojení správné, čím by to mohlo být?

Děkuji za pomoc


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 29.10.2017, 19:59
Jste si jistý, že je kotva v pořádku? Zdravý komutátor může mít i zkratovaná kotva. Kartáče dobře dosedají? Začátky a konce vinutí statoru jsou správně? Je to obyčejný univerzální motor, tam moc možností není ale bez měření nebo alespoň fotky toho co jste spáchal se těžko věští.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Jan Bocek 30.10.2017, 02:26

Po výměně statoru motoru mám problém, že při roztočení motoru vzniká oblouk mezi uhlíky a rotorem.

Děkuji za pomoc

Jiskřit to bude vždycky. Záleží na tom, jak budete definovat ten oblouk....poku d je to "fláma" dlouhá 10-20 mm, je něco špatně..... Obvykle kotva. Když se "upeče" stator, tak vezme s sebou i kotvu. Ostatní to, co zde napsal kolega Jiří Hrubý.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Miroslav Revús 30.10.2017, 14:41
Kotva sa dá jednoducho odkontrolovať aj multimetrom. Premeriate odpor medzi všetkými susednými lamelami okolo celého statoru. (1. lamela voči 2. lamele, 2 voči 3.,  3. voči 4. a tak dookola). Mali by mať približne rovnaký odpor. Ak niekde nameriate veľký rozdiel, napr. dvojnásobok, tak je chybná kotva, často býva prerušené vinutie na mieste lisovania do lamely.
Nedá sa takto určiť medzi-závitový skrat, na to je multimeter krátky.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Václav Třetí 31.10.2017, 03:07
Obávám se, že multimetr bude krátký i na. Jednotlivá vinutí lze úspěšně měrit miliohmmetrem se čtyřvodičovým  zapojením.

Kontrola rotoru komutátorového motorku se nejspolehlivěj i udělá pomocí elektromagneti ckého zkoušeče.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Miroslav Revús 31.10.2017, 14:53
Obávám se, že multimetr bude krátký i na. Jednotlivá vinutí lze úspěšně měrit miliohmmetrem se čtyřvodičovým  zapojením.

Kontrola rotoru komutátorového motorku se nejspolehlivěj i udělá pomocí elektromagneti ckého zkoušeče.

To meranie susedných lamiel je orientačné, ale často stačí na zistenie prerušenej cievky. Prerušenie cievky na lamele je častý neduh vodičov lisovaných do lamiel a mnohokrát ja na prvý pohľad neviditeľné.
Meraním odporu susedných lamiel po obvode komutátora to často vyjde najavo.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Václav Třetí 31.10.2017, 15:08
Ano, s tím souhlasím, ovšem v případě větších výkonů motorů nebo motorů na malé napětí bude rozdíl velmi malý, vždyť všechna vinutí kotvy jsou zapojena do kruhu, takže jedno přerušení nemusí být doměřitelné.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Jan Bocek 31.10.2017, 19:33
U větších výkonů přerušená kotva byla dobře viditelná opálením okolních lamel. K proměření stačila 4,5V baterka se žárovkou. na nepřerušených lamelách svítila plným jasem, ale na přerušené svítila polovičním jasem, nebo skoro vůbec.
V navijárně se ale měřilo VA metodou s velkými proudy....
Často není spoj na lamelu přerušený, ale jen "zapálený",  prostě velký přechodový odpor. Přetížením se obvykle spoj rozcínuje, pokud není zalisovaný.
 
Ze zkušeností: když odejde stator ( spálené cívky a zkrat) tak se nutno vyměnit i kotvu. V některých případech je lepší koupit nové vrtací kladivo, protože bývá na výměnu i některý mechanický díl.

V době, kdy většina jeřábových motorů byla na stejnosměrný proud 500 V DC, tak se někdy podařila dočasná oprava zkratováním dvou lamel. Do mezery se vsunul holý Cu vodič a lamely se na okraji rozklepaly, prostě se spoj "snytoval". Takový motor ještě se provozoval do nejbližší odstávky.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 31.10.2017, 19:35
Ano, dá se to jednoduše změřit pomocí malého napětí a Ampérmetru.
Proud v jednotlivých cívkách je shodný.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Václav Třetí 01.11.2017, 03:11
Zkoušení rotorů komutátorových motorů na zkrat a přerušení vinutí se provádí nejlépe pomocí elektromagneti ckého zkoušeče. Tím se zjistí jak přerušení vinutí tak mezizávitové a mezicívkové zkraty.

 Základem je cívka se speciálně upraveným otevřeným jádrem do tvaru písmene V, která se napájí střídavým proudem 50Hz. Do pólových nástavců se vloží zkoušený rotor tak, aby byla jedna drážka nahoře uprostřed a na ní se přiloží ocelová planžetka. Pokud je vinutí v dané drážce v pořádku, planžetka nereaguje. V případě závady vinutí dojde k rozvážení magnetických toků v jádře a planžetka je neklidná a vrčí v rytmu kmitočtu napájecího proudu. Stejně se přezkouší všechny drážky.


Název: Re: Jaké je správné zapojení uhlíků motoru vrtacího kladiva?
Přispěvatel: Miroslav Revús 03.11.2017, 09:21
Ano, s tím souhlasím, ovšem v případě větších výkonů motorů nebo motorů na malé napětí bude rozdíl velmi malý, vždyť všechna vinutí kotvy jsou zapojena do kruhu, takže jedno přerušení nemusí být doměřitelné.

U veľkých motorov je to meranie neúčinné, to máte pravdu. U malých motorov sa dá použiť, pretože používateľ to náradie trápi dovtedy, až kým nedôjde k trvalej poruche a tá sa často dá jednoducho odhaliť :) .