Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Josef Cajzl 14.10.2017, 00:23



Název: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Josef Cajzl 14.10.2017, 00:23


Pracuji jako autotronik v autorizovaném servisu vozidel Škoda s praxi 2 roky.
Vyučil jsem se v oboru 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel a následně jsem odmaturoval v nástavbovém oboru Autotronik 39-41-L/51.

A v práci zjišťujeme zda si mohu dodělat vyhlášku 50/1978 §6 ,  skoro nikde nemohu dohledat zda obor autotronik splňuje požadované vzdělaní, krom http://www.elektro-konference.cz/zajimave_prednasky/ tam to vedené je ale chtěl bych se ještě ujistit z dalších zdrojů.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 14.10.2017, 13:01
Můžete. (http://www.1rk.eu/ces/zkousky-z-vyhl-50/dotazy-vyhl-50/)


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.10.2017, 14:26
V uvedených přednáškách je sice zmínka o zákonu 568/2009 Sb. s poznámkou, že by škola měla poskytovat minimálně 400 hodin zaměření na elektrotechnik u.
Na ministerstvu a také na TIČRu je seznam učebních oborů a nadstavbového studia, které je oficiálně uznáno za elektrotechnic ké vzdělání.

U vašeho oboru se uvádí jako interaktivní vzdělání:

7 Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání

Délka a forma vzdělávání: 2 roky, denní
Minimální počet vyučovacích hodin týdně a celou dobu výuky

Estetické vzdělávání 3 96
Vzdělávání pro zdraví 4 128
Matematické vzdělávání 5 160
Strojní zařízení 6 192
Elektrická zařízení 7h týdně a celkově  224
Opravy vozidel 18 576
Volitelné vzdělávací oblasti:
Společenskověd ní vzdělávání
Přírodovědné vzdělávání
Vzdělávání v informačních
a komunikačních technologiích 4 128
Disponibilní hodiny 10 320 ( neučí se tam také elektrotechnik a?)

Jirka to zřejmě v tom aktuálním seznamu vyhledal.
Pokud je uznané elektrotechnic ké vzdělání.....
Pak již jen nastudovat příručku ke zkouškám od Michala Kříže a nechat se přezkoušet
na §6......



Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 14.10.2017, 14:51
V uvedeném odkaze pan Valenta cituje stanovisko MŠMT, ve kterém pan Husník jednoznačně uvádí, že tento obor je možno považovat za elektrotechnic ký.

Je úplně lhostejné, co si o tom myslíme, úřad má vždycky pravdu.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: František Šohajda 14.10.2017, 15:48
Citace
skoro nikde nemohu dohledat zda obor autotronik ......

Ani se nedivím...Je to takový moderní název, aby nikdo nevěděl co ten pracovník je schopen udělat! ;D ;D
Dříve když jste řekli autoelektrikář, znal jeho práci i 5 letý klučina.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Josef Cajzl 14.10.2017, 16:30
Super :) děkuji za rychlost odpovědi.

Tak snad na to budou koukat stejně. 


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Josef Cajzl 14.10.2017, 16:39
PS: Maturoval jsem z elektrotechnik y a elektrických příslušenství

a předměty jsem měl Elektrotechnik a, Elektronika a Elektrické příslušenství ale kolik měli hodiny dohromady to netuším.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.10.2017, 18:10
PS: Maturoval jsem z elektrotechnik y a elektrických příslušenství

a předměty jsem měl Elektrotechnik a, Elektronika a Elektrické příslušenství ale kolik měli hodiny dohromady to netuším.

Pokud budu pověřená osoba odpovědná za elektrická zařízení s konečnou odpovědnosti za bezpečný provoz elektrického zařízení a stanovení pravidel a organizace nebo uspořádání  (viz 3.2.1 ČSN EN 50510-1 ed. 3)

vyhláška 50/78 Sb.,  mi napovídá v oblasti vzdělání:
a) vyučení v bla bla x oborech
b) dosažení středního odborného vzdělání nebo úplného středního
odborného vzdělání v oboru elektrotechnik y

tak si nechám předložit maturitní vysvědčení a krátký pohovor s uchazečem. A budeme se bavit o elektrotechnic e obecně o elektronice v autě i o diagnostice v servise a praktických zkušenostech s takovou práci v autoservise o znalostech náhodných nebezpečí, která se mohou vyskytnout v průběhu práce a o schopnosti posoudit za všech okolnosti, zdá je možné bezpečně pokračovat v práci. ( cituje jen 4.2 ČSN EN 50110-1 ed. 3, kterou vyhláška 50/78 Sb. takto zezavazňuje)

A po tomto rozhovoru zvážíme, zdá ještě uchazeč potřebuje dodatečné proškolení, anebo udělíme přímo průkaz vhodně způsobile osoby v elektrotechnic e s §6, neboli osoby znalé v elektrotechnic e ( skilled person electricaly)

Jen si kladu otázku, jaké budou povinnosti elektrikáře s §6 v autoservise... ..k jeho práci automechanika, na příklad přibude kontrola technických zařízení podle vyhlášky 378/2001 Sb. každým rokem, vyhledávat a hodnotit rizika, provádět revize spotřebičů, včetně prodloužení a nářadí....aneb o bude řešit i poruchy v oblasti silnoproudů, anebo bude provádět i základní údržbu osvětlení a rozvodů, odstraňovat porevizní závady....etc.
Anebo to bude tak veliký autoservis, že budu potřebovat osobu pověřenou kontrolou elektrického zařízení během pracovní činnosti a proto budu tlačit pracovníka aby měl §6, protože tato osoba musí mít elektrotechnic ké vzdělání na rozdíl od osoby odpovědné ( ředitel servisu...)
Prostě kladu si otázku, k čemu bude mít ten §6?
Je faktem, že doby se mění a i tam, kde k obsluze technického zařízení stačil §4 jako osoba poučená, tak se vyžaduje elektrotechnic ké vzdělání a pak i §6. Jedná se o složité diagnostické přístroje, nebo celé soupravy případně výrobní linky, kde již §4 nestačí...


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Josef Cajzl 14.10.2017, 18:41
Jde o to že přicházejí elektromobily, které si budou někteří lidé kupovat ,ale také se musejí pak následně opravovat když se porouchají. Z bezpečnostních důvodu na ně před odpojení normální automechanik bez 50 nesmí dělat.

Zatím nikdo přesně netuší jak to bude: jsou varianty najmutí externího elektrikáře který by se musel skolit na ty automobily musel by byt ihned k dispozici . Což je dosti nereálné.

Tak zjišťujeme tuhle variantu, snad jsem to vysvětlil proč to sháním.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Juraj Rojko 14.10.2017, 20:09
Ani se nedivím...Je to takový moderní název, aby nikdo nevěděl co ten pracovník je schopen udělat! ;D ;D
Dříve když jste řekli autoelektrikář, znal jeho práci i 5 letý klučina.

Já si zase myslím, že je to název výstižný. Tak jako je rozdíl mezi elektrikou a elektronikou, tak je i rozdíl mezi autoelektrikář em a autotronikem.


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.10.2017, 20:36
Samozřejmě, že to všichni tušíme,
i když jsem autoservisy jen několikrát revidoval a to jen elektrické zařízení....
ale setkávám se u mnohých firem také s tím, kdy se chce elektrikáře pověřit vším možným.
Je jasné, že doba elektromobilu je již tady a elektrotechnik v tomto oboru by měl být
fundovaným odborníkem. Začíná to nabíjecími stanicemi a pokračuje zdrojem energie, neboli baterkami a pak teprve tím, co je připojeno za baterkou.( A to je již pohonařství... .)

A jsme u zkratových proudů a obloukových výbojů. BOZP používá americkou normu NFPA70E a marně hledám EN ekvivalent

Myslím, že na tuto "elektrotechnik u" musí být specifické firemní  školení u výrobce.
To je právě ten obecný bod v ČSN EN 50110-1 ed. 3 pro osobu znalou
"schopnost za všech okolnosti posoudit, zdá je možné bezpečně pokračovat v práci..."
Jinými slovy musí to zařízení dobře znát a musí být k tomu vyškolen. Rozsah platnosti normy pro práci na EZ je od malého až po vysoké napětí. To zdůrazňuji jen proto, že mnozí si myslí, že je to jen od nízkého napětí. Asi ještě neviděli zkrat za baterkou, případně explozi baterky....

Myslím, že to vysvětlujete jasně....stane se z vás odborník na elektromobily a také na práci na EZ. Ale také velká odpovědnost a vytvoření pracovních postupů. To je to, co inspektoři v poslední době hodně napadají, nejsou vytvořeny pracovní postupy. Kapitola 6 je dosti obsažná v normě živitelce. I v tom autě jsou zóny přiblížení.... no, myslím že výrobce automobilů bude mít připravený výživný Manuál pro školení (auto) elektrikářů s §6

Celé to má ale i druhou stránku mince a to odpovědnost. Protože kdo dává najevo veřejně, že má §6, tak to znamená, že dává najevo, že je schopen jednat se znalosti a pečlivosti, která je s jeho povoláním nebo stavem spojená. Jedná-li pak bez této odborné péče, tak je to k jeho tíži.. Občanský zákoník spojuje s profesionalito u vyšší míru odpovědnosti, protože taková osoba má obecnou povinnost odborné péče. Jestliže taková osoba nevynaloží odbornou péči, uplatní se domněnka nedbalosti. OZ 89/2012 Sb, §5 odst. 1 a spolu s ním pak zákon 40/2012 Sb.,  §2912.

Přidávám se k Juraji Rojkovi,
že autotronik je ( možná) něco jiného než autoelektrikář .
Podle učební osnovy je tam te elektriky mnohém více
a proto zřejmě může býti uznáno elektro vzdělání.
Elektro vzdělání je obvykle jen základ a následuje další
a to celoživotní vzdělávání v určitém segmentu elektro praxe.
Ty nůžky oboru se velice rozšířily s novými technologiemi.



Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Josef Cajzl 14.10.2017, 21:03
Firemní školení od výrobce samozřejmě bude, ale stále je to podmíněno vlastnit již tu 50.

Proto jsem psal o tom externím elektrikáři který by se musel na ty vozy školit.

Co se tyče odpovědnosti tak jako automechanik musí mít také odpovědnost a  profesionální přístup a když pracuje v autorizovaném servisu tak dvojnásob tam není žádná volnost jako u garažistu, tam je vše dané jak se má postupovat co se musí podmínečně vyměnit atd...

Autotronik je defakto jak autoelektrikář ,ale s mnohem podrobnější průpravou o elektronickém řízení motoru,podvozku, infotaimentu atd... a jeho diagnostikou a rychlou opravou....


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jan Bocek 15.10.2017, 18:39
V uvedeném odkaze pan Valenta cituje stanovisko MŠMT, ve kterém pan Husník jednoznačně uvádí, že tento obor je možno považovat za elektrotechnic ký.

Je úplně lhostejné, co si o tom myslíme, úřad má vždycky pravdu.

Jirka Š. Svejkovský má pravdu a rovněž pan Valenta s panem Husníkem,
protože ten obor 39 Speciální a interdisciplin ární obor najdeme v NV 211/2010 Sb. o soustavě oborů vzdělávání.
39-41-L/01 Autotronik má Elektrotechnic ké vzdělání, stejně jako dalších 16 oborů pro vyšší odborné vzdělání v tabulkách E1 a E2 uvedeného nařízení vlády.

Tohle NV a maturitní vysvědčení bych přiložil k náležitostem žádosti o zkoušky na §6 dle vyhlášky 50/78 Sb. Školících středisek s pravomocí vydávat osvědčení je v okolí hodně....


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Milan Hudec 15.10.2017, 18:50


A jsme u zkratových proudů a obloukových výbojů. BOZP používá americkou normu NFPA70E a marně hledám EN ekvivalent




[/quote]
Taktéž mě problematika dostihla a mohu ubezpečit že nehořlavé prádlo kóše jak sviňa (dance)


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: Jan Bocek 15.10.2017, 19:57

A jsme u zkratových proudů a obloukových výbojů. BOZP používá americkou normu NFPA70E a marně hledám EN ekvivalent

Taktéž mě problematika dostihla a mohu ubezpečit že nehořlavé prádlo kóše jak sviňa

....mnohé problematiky v oblasti BOZP nás budou dohánět....

No, patří to ke zkouškám na §6, takže jsme ještě u tématu.
Otázka OOP a vhodné osobní ochranné prostředky může být zajímavé téma jak zajistit elektrikářům "slušné" oblečení snižující tepelné účinky elektrického oblouku a přispívají k ochraně pracujících osob. Na příklad "aby nekóšala jak sviňa" a aby se v tom nepitil jak v sauně.

Přišel jsem na jednu rozvodnu nn, kde byly tři trafa 1600 kVA.
Úkolem bylo zakreslit skutečné schéma zapojení do jednopólového schéma rozvodny.
Odpovědná osoba, neboli hlavní elektrikář mi dělal doprovod a hned mi vnucoval obrovský pytel obsahující skafandr i s kuklou. No jen si to vyzkoušejte, bez toho vás zde nenechám pracovat. Tak jsem to zkusil a připadal jsem si jak medvěd. Jenže za dvě minuty po nasazení kukly jsem nic neviděl. Pak jsme to domluvili kompromisem, že budu mít aspoň ochranný plexi štít. Byl poškrábaný a na detaily jističů jsem zase neviděl....
A protože hranice zakázaného přiblížení je všude ve světě jeden fit ( u nás 30 centimetru),  kdy nepotřebuji tento skafandr i přesto, že je tam vysoká hodnota obloukového výboje, tak jsem je odmítl používat. Jenže oni to měli v MPBP a na dveřích štítky jak vrata " DANGER, WARNING" ARC FLASH AND SHOCK HAZARD HRC 4.....
To zde jen uvádím jako příklad, kdy dodržením vlastních předpisů nelze pak pracovat v blízkosti EZ. No jo, je to korporace, kde vedení je v USA a drží se těch svých CFR - Code of Federal Regulation. Se zájmem jsem si přečetl jejich Eletrical Safety Standard a ptal jsem se, zdá dodržuji také ČSN EN 50110-1 ed. 3. Nevěděl o čem mluvím.....nec htěl bych tam pracovat ani dělat revizní činnost.


Ale na druhé straně je dobré znát NFPA 70E a propojit to s EN 50110-1 ed.3 a TNI 343100


Název: Re: Lze s oborem Autotronik 39-41-L/51 udělat vyhlášku 50/1978 §6?
Přispěvatel: František Šohajda 16.10.2017, 10:58
Citace
Ale na druhé straně je dobré znát NFPA 70E a propojit to s EN 50110-1 ed.3 a TNI 343100

Něco podobného (jako program) má ve své databázi i EATON.
Program vypočítá vzdálenosti od el. zařízení ....pracovní a bezpečnou vzdálenost.Jme nuje se to ArcRISK. Zejména jsou zásadní práce z NFA 70E-považovaná za obdobu 50 110-1.
Program po "vhození" dat jen pěkně zpracuje a udělá výstup.
EATON to má názorně i rozpacované do tabulek. (norm)